Gå til innhold

Jeg må bruke av mine penger når jeg jobber for restauranten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for en Sushi restaurant med å kjøre ut og levere sushi til folket.

 Jeg kjører en bil med restaurantens navn på, men bilen har ikke gps så jeg må bruke min egen mobil og mobildata for å finne ut de forskjellige adressene.

Jeg er student og har ikke mye penger mellom hendene, og har funnet ut at det går ca 1 til 2 GB i måneden når jeg skal bruke Google Maps som gps.

Jeg har ikke sjans til å finne frem til de forskjellige adressene hvis ikke jeg gjør dette.

Har snakket med de andre som kjører ut mat, og de bruker også sine private mobiler.

Er dette riktig?

Bør ikke restaurantkjeden installere gps eller gi oss en kompensasjon?

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du har en eldre slekting som kan gi deg ett kart? Sånn analogt på papir.

Anonymkode: 7bd97...d8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber for en Sushi restaurant med å kjøre ut og levere sushi til folket.

 Jeg kjører en bil med restaurantens navn på, men bilen har ikke gps så jeg må bruke min egen mobil og mobildata for å finne ut de forskjellige adressene.

Jeg er student og har ikke mye penger mellom hendene, og har funnet ut at det går ca 1 til 2 GB i måneden når jeg skal bruke Google Maps som gps.

Jeg har ikke sjans til å finne frem til de forskjellige adressene hvis ikke jeg gjør dette.

Har snakket med de andre som kjører ut mat, og de bruker også sine private mobiler.

Er dette riktig?

Bør ikke restaurantkjeden installere gps eller gi oss en kompensasjon?

Anonymkode: 315b5...20c

Klart dom ska dekke opp for det! Må selv betale før uniformssko 1500 per år og strumpebukser, men også egen mobil som jeg må bruke i jobb. Begynner å bli dritt lei. Går mye penger hvart år. Ska bytte jobb nå, starte eget! 

Anonymkode: 5bf77...332

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal arbeidsgiver dekke dette. Man skal ikke ha utgifter i jobb. 

Anonymkode: 7faa3...1d4

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skal du ikke betale for av egen lomme. 

Finn deg en annen jobb hvis de ikke vil dekke det, det er nok av restauranter som trenger folk om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta det opp med ledelsen. Vi har utkjøring på min jobb og har egen sjåfførtelefon i bilen for å bruke maps og få tak i kundene/avdelingen når det trengs, det er jo en grei løsning som du kan foreslå? :)

Anonymkode: 4b7df...743

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt snakket med arbeidsgiver om dette? Arbeidsgiver skal dekke reelle utgifter du har i forbindelse med jobben. Samtidig ville jeg ikke startet en stor konflikt av dette. Jeg ville snakket med arbeidsgiver, fortalt at det er litt trangt med studentøkonomien og spurt om de kunne betalt for dette. Helt håpløst om arbeidsgiver skal sette seg på bakbena av en 100-lapp.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Restauranten krever også at vi skal ha svart bukse og svarte litt pene sko når vi er på jobb, og dette er noe jeg ikke bruker så mye av i det private så jeg har gått til innkjøp av 2 pene svarte bukser og et par svarte dyre sko som er gode å gå med når jeg skal gå på hardt gulv i 8 timer.

På overkroppen har jeg restaurantens skjorte med logo på og forkle, men jeg synes det er rart at de krever at vi skal holde bukse og sko selv.

Har nevnt dette på en høflig måte til arbeidsgiver, men han sa at dette måtte vi bare regne med å betale selv.

Jeg kjører ut sushi i Bergen, og selv om jeg er oppvokst i byen er jeg jo ikke kjent i alle bydeler og alle gater.

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

men han sa at dette måtte vi bare regne med å betale selv.

Høres ut som noe skikkelig jalla-opplegg dette her. Spørsmålet er om du er villig til å ta opp kampen eller la det passere?

Du kan nekte å bruke private klær og skru av mobilen på jobb. Det hans problem om manglende tilrettelegging skader servicen restauranten tilbyr.

Om jobben er viktig for deg så er det lurt å velge kampene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurte da. Så kan du bruke google maps i flymodus. = 0 databruk. 

Men ja de skulle hatt en jobb tlf i bilen

Anonymkode: 35d8d...515

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til og med kompensasjon for klesvask når jeg jobbet i restaurant. Fikk 2 uniformer, som naturligvis måtte vaskes ofte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber for en Sushi restaurant med å kjøre ut og levere sushi til folket.

 Jeg kjører en bil med restaurantens navn på, men bilen har ikke gps så jeg må bruke min egen mobil og mobildata for å finne ut de forskjellige adressene.

Jeg er student og har ikke mye penger mellom hendene, og har funnet ut at det går ca 1 til 2 GB i måneden når jeg skal bruke Google Maps som gps.

Jeg har ikke sjans til å finne frem til de forskjellige adressene hvis ikke jeg gjør dette.

Har snakket med de andre som kjører ut mat, og de bruker også sine private mobiler.

Er dette riktig?

Bør ikke restaurantkjeden installere gps eller gi oss en kompensasjon?

Anonymkode: 315b5...20c

Det er klart at som budbil må du kreve egen telefon med ubegrenset datatilgang samt egen garderobe eller et nøye utregnet klesbudsjett.

Du burde helst bli fraktet sovende frem til jobb, slik at du ikke må gjøre noen innsats som helst som du ikke får betalt for. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her.

Restauranten krever også at vi skal ha svart bukse og svarte litt pene sko når vi er på jobb, og dette er noe jeg ikke bruker så mye av i det private så jeg har gått til innkjøp av 2 pene svarte bukser og et par svarte dyre sko som er gode å gå med når jeg skal gå på hardt gulv i 8 timer.

På overkroppen har jeg restaurantens skjorte med logo på og forkle, men jeg synes det er rart at de krever at vi skal holde bukse og sko selv.

Har nevnt dette på en høflig måte til arbeidsgiver, men han sa at dette måtte vi bare regne med å betale selv.

Jeg kjører ut sushi i Bergen, og selv om jeg er oppvokst i byen er jeg jo ikke kjent i alle bydeler og alle gater.

Anonymkode: 315b5...20c

På mange arbeidsplasser er det en viss kleskode, og det er virkelig ikke så ille at du må betale for bukse og sko selv. Jeg har jobbet i diverse butikker hvor man må ha en viss farge på skoene, som man må betale selv, samt en stil som passer butikkens image (også som man betaler for selv). Jeg har også jobbet steder hvor det er uniform, men skoene kjøper man selv. Kjipt å vær studenter og måtte bruke penger på jobbsko, men sånn er det mange steder.

Anonymkode: 59549...8b4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du lurte da. Så kan du bruke google maps i flymodus. = 0 databruk. 

Men ja de skulle hatt en jobb tlf i bilen

Anonymkode: 35d8d...515

Kan jeg bruke google maps i flymodus?

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg bruke google maps i flymodus?

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Ja, det kan du. Det er en seksjon som heter Offline Maps. Der kan du laste ned områdene du trenger og se de uten internett.

Anonymkode: d0b52...5ff

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg bruke google maps i flymodus?

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Det kan du. GPS bruker ikke sim kortet ditt. Det som bruker data er Google maps som laster inn dvs annen info. Som f.eks at der ligger butikken med 4stjerners burger og 2stjerners pizza. 

Test det nå da vell

Anonymkode: 35d8d...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare litt mobildata slik at Google maps er lastet ned, så kan du skru av mobildata og da kan du likevel bruke Google maps uten at du bruker data. (Trenger ikke å sette det på flymodus, bare skru av mobildata).

Anonymkode: 61687...ce2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts her.

Restauranten krever også at vi skal ha svart bukse og svarte litt pene sko når vi er på jobb, og dette er noe jeg ikke bruker så mye av i det private så jeg har gått til innkjøp av 2 pene svarte bukser og et par svarte dyre sko som er gode å gå med når jeg skal gå på hardt gulv i 8 timer.

På overkroppen har jeg restaurantens skjorte med logo på og forkle, men jeg synes det er rart at de krever at vi skal holde bukse og sko selv.

Har nevnt dette på en høflig måte til arbeidsgiver, men han sa at dette måtte vi bare regne med å betale selv.

Jeg kjører ut sushi i Bergen, og selv om jeg er oppvokst i byen er jeg jo ikke kjent i alle bydeler og alle gater.

Anonymkode: 315b5...20c

Hør med fagforeningen din, dette er sånt de er til for.

Anonymkode: 4a889...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restaurantbransjen er som regel luguber. Der jeg jobbet ble vi trekt i lønn dersom noen stakk fra regningen, eller om det var feil i oppgjøret..

Anonymkode: aa474...9a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...