Gå til innhold

Jeg må bruke av mine penger når jeg jobber for restauranten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Raven.Writingdesk skrev (22 minutter siden):

Så du har mulighet til å få med deg ett gratis måltid etter hver vakt, men er misfornøyd med det du mener genererer 100kr per måned i nett utgifter fordi du sliter med å finne frem adresser på egen hånd uten GPS.

Ja: dette er vel prakt eksempel på «dessertgenerasjonen». 
 

At du klager over at du er «lei» av alle de 7 rettene du har å velge i vitner jo om at du frem til nå virkelig har benyttet deg av det gratis måltidet. Likevel er det altså din egen GPS bruk som trekker mest oppmerksomhet..

Herrefred. 

Jeg jobber i over 7 timer uten matpause.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (39 minutter siden):

Nå er dette utgifter TS genererer fordi hun gjør det på denne måten. Hun har fått tips til hvordan hun kan gjøre det gratis.

Det virker som enkelte ansatte i dag tror at det å ha ett arbeid skal være 100 % kostnadsfritt for den ansatte. Men det er det ikke og det har det heller aldri vært.

Det har alltid vært og vil alltid være visse utgifter knyttet til å jobbe. Men: Som regel er disse utgiftene ganske små. 
 

Utgiftene innebære blant annet transport til og fra arbeid. Arbeidstøy. Egen matpakke. Og i en moderne verden er det flere jobber hvor ansatte kanskje benytter seg av Internett av ulike årsaker. At alle skal få sponset egen mobil med ubegrenset data fordi de logger seg på nettet i 5 minutt i løpet av en arbeidsdag er bare helt hinsides.

Personlig synes jeg det vitner om at man er lite rutinert i arbeidslivet, og høyst sannsynlig en krevende arbeidstaker.
Jeg kan forstå om arbeidsgivere ønsker å benytte seg av arbeiskraft som er litt mindre bortskjemt og litt mer serviceinnstilt. 
 

Forleden dag var jeg i en klesbutikk og dama bak kassa kunne ikke brette klær en gang. Hun tok jakken jeg kjøpte og «knøvlet» den ned i posen.
 

Det var flaut å se på.

Dette er et problem. Hvor lite enkelte mener de selv skal yte for å få en jobb. Det er nærmest sånn at arbeidsgiver skal være evig takknemlig og rulle ut rød løper for arbeidstaker. At det er takket være arbeidsgiver arbeidstaker får penger på konto som gir inntekt til å dekke livsopphold, er liksom «glemt». 

Igjen: det å arbeide er et privilegium! Ikke en selvfølge. 

TS tror man må være «synsk» for å finne frem uten 4G og GPS; da er kanskje ikke det å kjøre budbil akkurat riktige jobben, for bud er ett av verdens eldste yrker. Folk har funnet frem i åresvis uten bruk av Google Maps. 

Vel, arbeidsgiver nyter godt av at man kan nyttigjøre seg av teknologi for å jobbe mer effektivt. Man kan saktens henvise arbeidstaker til å finne frem manuelt på den gode gamle måten, men da bruker man gjerne litt mer tid, noe som ikke er i arbeidsgivers interesse. 

At utgifter til å komme seg til/fra jobb (i betydning arbeidsstedet) og til en viss grad arbeidstøy gjør det ikke greit at man skal måtte betale for andre arbeidsrelaterte utgifter også. Arbeidsgiver trenger slett ikke sponse et abonnement med ubegrenset datamengde, for de aller fleste vil et lite dataabonnement være nok til google maps. 

Nei, jeg vil heller si man er lite rutinert i arbeidslivet hvis man ikke greier å si nei iblant og sette ned foten. Det begynner i det små, og selv om databruk på mobil kanskje ikke er den største utgiften, så vil det være noe annet neste gang arbeidsgiver krever det. Det handler selvsagt ikke om man er serviceinnstilt ovenfor kunder eller ikke, men at man evner å ansvarliggjøre arbeidsgiver i forhold til de utgiftene driften fortsatt medfører. Men du velger selv om du vil være en arbeidstaker som kun lar deg utnytte. 

Selvsagt kan man finne frem manuelt også, men det er i de aller fleste tilfeller ikke særlig tidsbesparende, noe som igjen fører til mindre effektiv drift. 

Anonymkode: 0f508...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i over 7 timer uten matpause.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Det er et lovbrudd (tror jeg), og har ingenting med mobilbruk å gjøre.

Eller står det mulig i kontrakten at du har betalt/aktiv pause - fordi det er ventet at du spiser i bilen, eller om det er et opphold i bestillingene? Da er det innafor. 

Anonymkode: 9260f...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Google Maps i en jobb der jeg kjører landet rundt. Laster ned kartet når jeg er hjemme og bruker ingen mobildata. Kartet må fornyes tror det er 2 eller fire ganger i året. Men det gjør jeg selvsagt når jeg har gratis nett.

Så da trenger du ikke tenke på akkurat den utgiften. Med det sagt burde arbeidsgiver dekke gps eller telefon, evt en fast sats per måned for bruk og slitasje på privat telefon.

Anonymkode: d0530...8be

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her.

Restauranten krever også at vi skal ha svart bukse og svarte litt pene sko når vi er på jobb, og dette er noe jeg ikke bruker så mye av i det private så jeg har gått til innkjøp av 2 pene svarte bukser og et par svarte dyre sko som er gode å gå med når jeg skal gå på hardt gulv i 8 timer.

På overkroppen har jeg restaurantens skjorte med logo på og forkle, men jeg synes det er rart at de krever at vi skal holde bukse og sko selv.

Har nevnt dette på en høflig måte til arbeidsgiver, men han sa at dette måtte vi bare regne med å betale selv.

Jeg kjører ut sushi i Bergen, og selv om jeg er oppvokst i byen er jeg jo ikke kjent i alle bydeler og alle gater.

Anonymkode: 315b5...20c

Det er da helt vanlig å ha en viss kleskode på jobb uten å kompenseres. De aller fleste kjøper klær for å bruke på jobb pga kleskode. Jeg hadde skjønt det om kleskoden inntar signalgul strømpebukse liksom, men er svart bukse er ikke akkurat krise å eie. Makan til sutring.

Anonymkode: 7b5df...ec3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da helt vanlig å ha en viss kleskode på jobb uten å kompenseres. De aller fleste kjøper klær for å bruke på jobb pga kleskode. Jeg hadde skjønt det om kleskoden inntar signalgul strømpebukse liksom, men er svart bukse er ikke akkurat krise å eie. Makan til sutring.

Anonymkode: 7b5df...ec3

Og en viss type svarte sko som kostet meg 800,-

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og en viss type svarte sko som kostet meg 800,-

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Som sagt, det er helt vanlig:

 

Dekkes utgifter til arbeidsklær?

Som hovedregel er arbeidsklær og spørsmålet om utgiftsdekning basert på avtale. Noen har bestemmelser om dette i tariffavtalen, personalreglementet eller interne avtaler i virksomheten. Når det gjelder erstatning av klær som er utsatt for ekstra slitasje, vil også dette avhenge av om det er inngått avtale.

 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/arbeidsklaer/

 

Du har ingen avtale på det og ingenting er tariffestet, som hos de fleste, og det er derfor ikke et problem.

Anonymkode: 7b5df...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg jobber i over 7 timer uten matpause.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Det er merkelig nok ikke hva du har klaget på. Hadde du klaget på det hadde du fått min fulle støtte.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og en viss type svarte sko som kostet meg 800,-

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Du kunne dratt på Fretex og funnet svarte sko til 80kr eller kjøpt de enda dyrere? til 8000,- igjen, at dine kostet 800 var hva du valgte.
 

Arbeidsgiver krevde svarte pensko, ikke at de måtte koste nøyaktig 800,-

Hvis du er så misfornøyd så hvorfor slutter du ikke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Det er merkelig nok ikke hva du har klaget på. Hadde du klaget på det hadde du fått min fulle støtte.

Du kunne dratt på Fretex og funnet svarte sko til 80kr eller kjøpt de enda dyrere? til 8000,- igjen, at dine kostet 800 var hva du valgte.
 

Arbeidsgiver krevde svarte pensko, ikke at de måtte koste nøyaktig 800,-

Hvis du er så misfornøyd så hvorfor slutter du ikke? 

Siden jeg går på hardt gulv i timesvis trenger jeg sko med gode såler, og da kan jeg ikke kjøpe noe gammelt dritt.

Trenger ikke problemer med kne og rygg i tillegg.

Mine kolleger har også sko med dempende såle.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden jeg går på hardt gulv i timesvis trenger jeg sko med gode såler, og da kan jeg ikke kjøpe noe gammelt dritt.

Trenger ikke problemer med kne og rygg i tillegg.

Mine kolleger har også sko med dempende såle.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Sko er som regel vanlig å betale selv i så som si alle bransjer bortsett fra der hvor det er snakk om vernesko. Så dette er vanlig! Jeg betaler også mine egne sko og har gjort det siden jeg ble yrkesaktiv for mange år siden. Dette er ikke noe unikt for deg. Det er en del av arbeidslivet! Hvor lenge har du egentlig vært yrkesaktiv? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (23 minutter siden):

Sko er som regel vanlig å betale selv i så som si alle bransjer bortsett fra der hvor det er snakk om vernesko. Så dette er vanlig! Jeg betaler også mine egne sko og har gjort det siden jeg ble yrkesaktiv for mange år siden. Dette er ikke noe unikt for deg. Det er en del av arbeidslivet! Hvor lenge har du egentlig vært yrkesaktiv? 

5 måneder

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

5 måneder

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Okei, velkommen til arbeidslivet. Her er vi voksne og betaler for sko og klær selv.

Anonymkode: 7b5df...ec3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei, velkommen til arbeidslivet. Her er vi voksne og betaler for sko og klær selv.

Anonymkode: 7b5df...ec3

Jeg visste ikke hva jeg må betale selv og hva bedriften betaler, derfor skriver jeg om det her inne.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

5 måneder

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Bare for å sette ting litt i perspektiv :)

Jeg har dresscode. Så jeg måtte gå fra studentgarderoben, til pene kjoler, chinos og blazere, pene sko, fine kåper. 

Det er mange telefoner. Vi får headset, men av den rimelige typen. Så kjøper nye airpods annethvert år som hovedsakelig blir brukt i jobbsammenheng. 

Det er ikke krav om bil. Men om jeg ikke har bil blir det mye kollektivtransport, og er kun tiden brukt over en time på dette som dekkes, med loven i hand. (kan selvfølgelig skrive kjøregodtgjørelse, men det dekker jo ikke kostnaden) 

Vi får en slik billig firma-sekk til å bære ting i, men man vil jo gjerne ha en pen veske i stedet. 

Kantina koster ca 50 kroner dagen, men kan selvfølgelig ta med mat selv. 

Men som sagt. Føler rausheten går begge veier, og da er det greit. Du får gratis middag hver vakt, det er faktisk utrolig bra. 

Anonymkode: 9260f...7ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg bruke google maps i flymodus?

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Du trenger ikke bruke flymodus. Det holder å skru av datatrafikk.

Anonymkode: 41469...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Raven.Writingdesk said:

Tror du de som var bud før man hadde 4G og Google Maps var synsk..? 

Så var det også mye dyrere å få levert mat på døra på den tida.

Anonymkode: 41469...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg visste ikke hva jeg må betale selv og hva bedriften betaler, derfor skriver jeg om det her inne.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Det er greit, og om du er ung voksen så gratulerer med ny jobb og velkommen til arbeidslivet.

Det handler mye om holdninger og selvfølgelig skal man passe på rettighetene sine, men man må også velge sine kamper.

At du ikke får matpause (får du da betalt matpause, dvs du får lønn for alle timene du er på jobb? Og hvor lang er skiftet ditt..?) - er en langt større ting enn at du må selv kjøpe sko eller betale noen kroner for GPS.

Jeg har gjentatt meg selv ganske mange ganger nå, men det å jobbe er et privilegium. Arbeidsgiver trenger deg men du trenger også arbeidsgiver. Det er som mange sier: gi og ta. Å bare se på arbeidsforholdet sitt som en enveiskjørt greie hvor arbeidsgiver skal være prisgitt arbeidstaker, blir feil. De som virkelig tror at det å være i arbeid ikke har noen kostnad: de har misforstått noe. Men kostnaden skal være minimal i forhold til inntekta. 
 

Fokuserer man på de «små» tingene kan man lett bli smålig og tenke snevert. Det kan skape anstrengt forhold til arbeidsgiver. 
 

Snur man på det og har en hardtarbeidende arbeidstaker som tenker «stort», så ser du gjennom fingrene på de små tingene men gjør deg selv kanskje så fremtredende at du kan få en bedre stilling, mer ansvar. Eller en særdeles god referanse som kan sikre deg neste jobb, eller kanskje til og med lønnsforhøyning. Det er ofte de som klarer å «se det store bildet» som gjør det best i yrkesliv, er min erfaring.

Jeg personlig har også gitt og «investert» mye i jobbsammenheng, det gjør at jeg fremstår fleksibel, samarbeidsvillig og løsningsorientert. Det kommer du mye lengre med, enn det motsatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Siden jeg går på hardt gulv i timesvis trenger jeg sko med gode såler, og da kan jeg ikke kjøpe noe gammelt dritt.

Trenger ikke problemer med kne og rygg i tillegg.

Mine kolleger har også sko med dempende såle.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Men de skoene kan jo fint brukes videre også. Er 18 år selv og har min 3. sommerjobb dette året, jeg har brukt egne klær og sko 2 av årene, det ene året fikk vi litt uniform, men fortsatt mye vi brukte eget av (som sko). Skoene blir jo ikke ødelagte av å brukes på jobb, så i og med at du bruke de på privaten også tenker jeg det er helt greit. 

Anonymkode: f822f...342

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de skoene kan jo fint brukes videre også. Er 18 år selv og har min 3. sommerjobb dette året, jeg har brukt egne klær og sko 2 av årene, det ene året fikk vi litt uniform, men fortsatt mye vi brukte eget av (som sko). Skoene blir jo ikke ødelagte av å brukes på jobb, så i og med at du bruke de på privaten også tenker jeg det er helt greit. 

Anonymkode: f822f...342

Ts her.

Ja det kan jeg

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (15 timer siden):

Snur man på det og har en hardtarbeidende arbeidstaker som tenker «stort», så ser du gjennom fingrene på de små tingene men gjør deg selv kanskje så fremtredende at du kan få en bedre stilling, mer ansvar. Eller en særdeles god referanse som kan sikre deg neste jobb, eller kanskje til og med lønnsforhøyning. Det er ofte de som klarer å «se det store bildet» som gjør det best i yrkesliv, er min erfaring.

Jeg personlig har også gitt og «investert» mye i jobbsammenheng, det gjør at jeg fremstår fleksibel, samarbeidsvillig og løsningsorientert. Det kommer du mye lengre med, enn det motsatte. 

Det er gode og fine prinsipper du har, applaus til deg for det. Jeg ville gjerne ansatt deg! Men slike "slagord" høres veldig malplassert ut for en ung student som har deltidsjobb i en luguber bransje. Dette med å være en hardtarbeidende person som investerer i jobben, tar en for laget, ser det store bildet, tenker positivt og ser på bedriftens beste i stedet for sitt eget, er en naturlig tankegang å ha hvis man er en voksen person i en godt lønnet jobb som krever høy utdannelse. De fleste studenter har ikke slike jobber. De har derimot slitsomme, utakknemlige, rutinepregede jobber med lav lønn og usikre forhold. Ofte blir de også dårlig behandlet av sjefen. Ikke mange blir inspirert til å være så storsinnede som det du skisserer med en slik jobb, og det synes jeg ikke man kan forvente heller. Jeg var selv student i en kjip deltidsjobb en gang. Sjefen viste tydelig at hun mente at selv vi som jobbet hver tredje helg og hadde status som et nødvendig onde på arbeidsplassen, skulle sette jobbens beste foran vårt eget og være ydmykt takknemlige for at vi fikk lov til å jobbe der. Beklager, men det er ikke helt realistisk. 

Anonymkode: a557d...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...