Gå til innhold

Hvorfor er det en økning av single, ensomme menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har du misforstått motivet med innleggene mine. Det kom et innlegg som fremstilte menn som logiske og kvinner som følsomme, jeg kom med en anekdote om at det ikke var min erfaring. Jeg har alltid vært mindre følsom enn mine partnere, det er ikke noe kult med det. Det kan tvert imot være en hemsko. 

Anonymkode: 81b9c...572

Mange menn gjør det nettopp fordi de tror logikk er motsatt av følelser og de gjør det fordi logikk, i vårt samfunn, er en av de mest attråverdige egenskapene og de forsøker å tilskrive det sitt eget kjønn. Av samme grunn nevner man at man selv er den logiske og minst følsomme. Det har status.

Anonymkode: a801c...b9b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er man ikke. Jeg ser basale forskjeller, som amming og føding etc. men det er påtakelig i debatten om dette at folk som mener det er så vanvittig stor forskjell ikke argumenterer for dere, men forventer at alle andre skal gjøre det. Hva er den store forskjellen i å være mor og far bortsett fra det helt åpenbare? Hva gjør en mor som ikke en far gjør og omvendt, hvor rigid er dette og hvor typisk er det for en moderne familie at mor og far gjør helt forskjellige ting som mor og far?

Anonymkode: a801c...b9b

Jeg kan ikke snakke for kvinner, men en mann vil lære sine barn hvordan man er mann. Han vil lære en gutt hvordan en mann håndterer forskjellige situasjoner, samt hvordan man ikke håndterer enkelte situasjoner, samt han vil vise sin datter hvordan en mann skal være slik at hun går inn i voksenverdenen med en god forståelse for hva hun skal velge uten å måtte drite seg ut hundre ganger før hun finner en mann som er bra for henne.
For begge vil han sette gode forbilder for konseptet mann, og dra opp linjer for hvordan håndtere seg når testosteronet tar overhånd.

Det er typiske ting en far gjør for sine barn. Eksempelvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange menn gjør det nettopp fordi de tror logikk er motsatt av følelser og de gjør det fordi logikk, i vårt samfunn, er en av de mest attråverdige egenskapene og de forsøker å tilskrive det sitt eget kjønn. Av samme grunn nevner man at man selv er den logiske og minst følsomme. Det har status.

Anonymkode: a801c...b9b

Deg om det, jeg har tvert imot opplevd at det har vært helt feil å være mer logisk enn følelsesmessig styrt som kvinne. Jeg har blitt kaldt kald og følelsesløs mer enn én gang. 

Anonymkode: 81b9c...572

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke snakke for kvinner, men en mann vil lære sine barn hvordan man er mann. Han vil lære en gutt hvordan en mann håndterer forskjellige situasjoner, samt hvordan man ikke håndterer enkelte situasjoner, samt han vil vise sin datter hvordan en mann skal være slik at hun går inn i voksenverdenen med en god forståelse for hva hun skal velge uten å måtte drite seg ut hundre ganger før hun finner en mann som er bra for henne.
For begge vil han sette gode forbilder for konseptet mann, og dra opp linjer for hvordan håndtere seg når testosteronet tar overhånd.

Det er typiske ting en far gjør for sine barn. Eksempelvis.

Men en kvinne lærer jo sjeldent sin datter hvordan hun skal være en kvinne. Hvorfor i all verden skal man kjønne oppdragelsen? Vi har for øvrig aldri hatt kjønnet oppdragelse. Dette er faktisk gresk for meg. Vi er blitt oppdratt til at slik og slik er bra og godt og slik og slik er dårlig og vondt, vi er blitt oppdratt til å sette grenser og til å forfølge drømmer, men utover det forstår jeg faktisk ikke hva du snakker om.

Anonymkode: a801c...b9b

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Deg om det, jeg har tvert imot opplevd at det har vært helt feil å være mer logisk enn følelsesmessig styrt som kvinne. Jeg har blitt kaldt kald og følelsesløs mer enn én gang. 

Anonymkode: 81b9c...572

Å være kynisk er ikke det samme som å være logisk.

Anonymkode: a801c...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men en kvinne lærer jo sjeldent sin datter hvordan hun skal være en kvinne.

Da gjør hun ikke jobben sin. Bare det å være tilstedet og vise hva man sier og hva man gjør i forskjellige situasjoner er slik undervisning. Og sjansen er at måten mor og far håndterer like ting vil være forskjellig. Det er ting barna tar med seg.

Det er et fåtall av disse tingene som følger et klasseromformat da livsvisdom ikke fungerer slik.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skal man kjønne oppdragelsen? Vi har for øvrig aldri hatt kjønnet oppdragelse.

Har du hatt kjønnede foreldre har du hatt kjønnet oppdragelse. Altså ikke én oppdragelse til jenta og én til gutten, men ved å bare være pappa vil man vise én ting til begge og de vil ta med seg forskjellige ting fra det. Da vil datteren få med seg hva en bra mann er så det blir færre bomturer når hun selv begynner å se etter en mann, og sønnen vil ta det samme som en lærdom på hvordan man er mann.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er faktisk gresk for meg. Vi er blitt oppdratt til at slik og slik er bra og godt og slik og slik er dårlig og vondt, vi er blitt oppdratt til å sette grenser og til å forfølge drømmer, men utover det forstår jeg faktisk ikke hva du snakker om.

Anonymkode: a801c...b9b

Neivel. Men livsvisdom kommer altså sjelden fra klasseromsformater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (Akkurat nå):

Da gjør hun ikke jobben sin. Bare det å være tilstedet og vise hva man sier og hva man gjør i forskjellige situasjoner er slik undervisning. Og sjansen er at måten mor og far håndterer like ting vil være forskjellig. Det er ting barna tar med seg.

Det er et fåtall av disse tingene som følger et klasseromformat da livsvisdom ikke fungerer slik.

Har du hatt kjønnede foreldre har du hatt kjønnet oppdragelse. Altså ikke én oppdragelse til jenta og én til gutten, men ved å bare være pappa vil man vise én ting til begge og de vil ta med seg forskjellige ting fra det. Da vil datteren få med seg hva en bra mann er så det blir færre bomturer når hun selv begynner å se etter en mann, og sønnen vil ta det samme som en lærdom på hvordan man er mann.

Neivel. Men livsvisdom kommer altså sjelden fra klasseromsformater.

Min mor og min far gjør jobben sin, etter min mening hvis de er rollemodeller som får meg til å bli et selvstendig og empatisk menneske. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg å få inn mor og farsrolle her. Mener du det bør være forskjell på en god mann og en god kvinne eller er poenget ditt at det er kjønnet uansett fordi foreldrene er av ulikt kjønn? Hva da med to lesbiske eller to homofile menn som oppdrar et barn av motsatt kjønn enn dem selv? Min far og det han har vist, lærer man ikke bare forskjellige ting fra. Både jeg og min bror har lært å snekre - det er ikke slik at han har lært seg å snekre mens jeg har lært meg at menn som snekrer er bra. Min mor har lært oss rettferdighet. Og det er først og fremst min far som har lært oss omsorg. Disse kvalitetene tar jeg også til meg selv, som noe som jeg vil ha. Mener du man bare lærer hva man vil ha hos det motsatte kjønn av den forelderen som har motsatt kjønn som seg selv? Det er i så fall en rigid form identifikasjon hvis man bare reagerer og tar til seg positive egenskaper fra en av samme kjønn. Jeg spør for jeg skjønner ikke hva du mener.

Anonymkode: a801c...b9b

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor og min far gjør jobben sin, etter min mening hvis de er rollemodeller som får meg til å bli et selvstendig og empatisk menneske. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg å få inn mor og farsrolle her. Mener du det bør være forskjell på en god mann og en god kvinne eller er poenget ditt at det er kjønnet uansett fordi foreldrene er av ulikt kjønn? Hva da med to lesbiske eller to homofile menn som oppdrar et barn av motsatt kjønn enn dem selv? Min far og det han har vist, lærer man ikke bare forskjellige ting fra. Både jeg og min bror har lært å snekre - det er ikke slik at han har lært seg å snekre mens jeg har lært meg at menn som snekrer er bra. Min mor har lært oss rettferdighet. Og det er først og fremst min far som har lært oss omsorg. Disse kvalitetene tar jeg også til meg selv, som noe som jeg vil ha. Mener du man bare lærer hva man vil ha hos det motsatte kjønn av den forelderen som har motsatt kjønn som seg selv? Det er i så fall en rigid form identifikasjon hvis man bare reagerer og tar til seg positive egenskaper fra en av samme kjønn. Jeg spør for jeg skjønner ikke hva du mener.

Anonymkode: a801c...b9b

Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal illustrere det...

Ta for eksempel hvordan menn krangler da. En mann sier noe litt uforsiktig til en annen mann i en opphetet krangel eller diskusjon, og da er svaret "Hva var det du sa?" for de fleste menn. En mann vet hva det betyr. Det betyr at man får én sjanse til å moderere eller forklare utsagnet, ellers er neste steg i all sannsynlighet fysisk.

Manøvrere disse tingene er noe de færreste kvinner verken kan eller bryr seg om. Kvinner kan si hva de vil til menn for om mannen ikke er en sosiopat vil han aldri røre henne. Det vet kvinner. Menn vet at det definitivt kan og vil smelle mellom menn. Navigeringen der er vidt forskjellig for en mann og en kvinne.

Så kan man jo si at ekte menn aldri slår og slikt, men det hjelper lite når du har en mannekrangel med en mann som ikke følger den doktrinen. Da må man kunne denne manøvreringen.

Bare et eksempel, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er i 50 årene, jeg får masse tilbud av yngre menn. Jeg trives uansett best alene, trenger ikke en mann for og føle meg bra.

Anonymkode: bd8d0...9d4

Du bekrefter jo bare det hele. Du får tilbud om kos ja men ikke langvarig forhold. Og søker man noe langvarig så er det ikke mange igjen du har realistisk sjans på. Sånn generelt uten at jeg vet noe om hvordan du er men på generell basis er det mange som deg som tror de har sjans på et forhold med alle de «tilbudene» men sjekker du er det kanskje 10% av de som du hadde hatt mulighet til å fått et langvarig forhold med.

Anonymkode: ed862...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bekrefter jo bare det hele. Du får tilbud om kos ja men ikke langvarig forhold. Og søker man noe langvarig så er det ikke mange igjen du har realistisk sjans på. Sånn generelt uten at jeg vet noe om hvordan du er men på generell basis er det mange som deg som tror de har sjans på et forhold med alle de «tilbudene» men sjekker du er det kanskje 10% av de som du hadde hatt mulighet til å fått et langvarig forhold med.

Anonymkode: ed862...e97

Hvordan ble dette relevant for tråden? Ifølge en del innlegg i tråden fra menn bidrar hun tvert imot til at menn ikke er så ensomme, fordi de får sex.

Du så bare en sjanse til å slå ufint tilbake, være ekstremt ufin mot en tilfeldig kvinne, og tok den med begge hender. Det står det absolutt ingen respekt av, og det var dessuten en total bom i forhold til trådens tema. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være kynisk er ikke det samme som å være logisk.

Anonymkode: a801c...b9b

Jeg er tvert imot ikke kynisk. 

Anonymkode: 81b9c...572

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trist og farlig utvikling som det dessverre ikke finnes en løsning på. Kommer derimot til å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (1 time siden):

Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal illustrere det...

Ta for eksempel hvordan menn krangler da. En mann sier noe litt uforsiktig til en annen mann i en opphetet krangel eller diskusjon, og da er svaret "Hva var det du sa?" for de fleste menn. En mann vet hva det betyr. Det betyr at man får én sjanse til å moderere eller forklare utsagnet, ellers er neste steg i all sannsynlighet fysisk.

Manøvrere disse tingene er noe de færreste kvinner verken kan eller bryr seg om. Kvinner kan si hva de vil til menn for om mannen ikke er en sosiopat vil han aldri røre henne. Det vet kvinner. Menn vet at det definitivt kan og vil smelle mellom menn. Navigeringen der er vidt forskjellig for en mann og en kvinne.

Så kan man jo si at ekte menn aldri slår og slikt, men det hjelper lite når du har en mannekrangel med en mann som ikke følger den doktrinen. Da må man kunne denne manøvreringen.

Bare et eksempel, forsåvidt.

Som ei tidligere offer for vold i ekteskapet føler jeg at du er respektløs mot kvinner som har opplevd vold fra menn. Nei, det er ikke slik at "kvinner kan si hva de vil til menn". Overhodet ikke. Jeg har for øvrig aldri sagt noe dritt til noen i den hensikt å såre vedkommende. Du fremstiller det nesten slik at kvinner går rundt og slenger uhemmet dritt til menn. Det gjør vi altså ikke.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Som ei tidligere offer for vold i ekteskapet føler jeg at du er respektløs mot kvinner som har opplevd vold fra menn. Nei, det er ikke slik at "kvinner kan si hva de vil til menn". Overhodet ikke. Jeg har for øvrig aldri sagt noe dritt til noen i den hensikt å såre vedkommende. Du fremstiller det nesten slik at kvinner går rundt og slenger uhemmet dritt til menn. Det gjør vi altså ikke.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Beklagelig å høre det. Likevel skrev jeg "dersom mannen ikke er sosiopat". Det er en tillært måte å ikke være sosialt brukbar som en motsetning til psykopat som er en medfødt måte.

Jeg føler jeg dekket den biten greit med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da jeg var singel og ensom i flere år - uten familie rundt, uten en eneste venn, uten avlastning med barna, uten noen som støttet meg, fikk jeg som kvinne beskjed om å skjerpe meg, spørsmål a la "hva gjør du for å finne venner?", "hvordan gjør du deg attraktiv for eventuell partner", "hvorfor oppsøker du ikke steder der du kan møte likesinnede?". Det ble forventet fra meg som kvinne at jeg gjorde en innsats for å bedre min egen situasjon. Jeg fikk beskjed fra alle rundt meg at jeg ikke måtte basere min lykke på en manns tilstedeværelse i livet mitt. Jeg måtte FØRST lære å trives i eget selskap og elske meg selv, og SÅ kunne jeg få venner og partner. Jeg fikk ingen forståelse for å sitte på rompa, klage og gjøre ingenting for å få slutt på ensomheten.

Så hvorfor skal menn - det sterke kjønnet - ha noen andre til å løse akkurat det samme problemet? Hvorfor kan ikke de oppsøke arenaer der de kan finne partner eller venner? Idrettsklubb? Frivillige organisasjoner? Turistforeninger? Nei, de sitter på Tinder, sveiper utelukkende på 9'ere og 10'ere og sutrer over at de ikke får matcher med disse 9'ere og 10'ere. Hva skjedde med familie, venner, gode kollegaer, naboer, kjæledyr, bøker, hobbyer og annet som faktisk hjelper mot ensomheten? Nei, fokuset er ensidig på "få fitte" og de fine damenes manglende lyst til å gi fitte. 

Jeg kjenner flere ensomme mennesker som puler rundt hele tiden, men aldri stopper ved en eneste seksualpartner. Puling uten følelser løser ikke ensomhet. Jeg kjenner flere ensomme gifte, som har tilgang på sex, samtalepartner og venn i forholdet sitt, men som egentlig ikke lenger føler noe for sin ektefelle og burde ha forlatt vedkommende for lengst.

Veien ut av ensomheten dreier seg ikke om sex eller om hva alle andre rundt deg må gjøre for at DU skal føle deg bedre. Den dreier seg om hva DU kan gjøre for at DU skal få det bedre. Selv om det er en megaklisje - du er din egen lykkes smed.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nisselue skrev (4 minutter siden):

Beklagelig å høre det. Likevel skrev jeg "dersom mannen ikke er sosiopat". Det er en tillært måte å ikke være sosialt brukbar som en motsetning til psykopat som er en medfødt måte.

Jeg føler jeg dekket den biten greit med det.

Eksen var ikke sosiopat. Han hadde manglende impulskontroll mot meg fordi han var lei meg, men hadde ikke "råd" til å skilles. 

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksen var ikke sosiopat. Han hadde manglende impulskontroll mot meg fordi han var lei meg, men hadde ikke "råd" til å skilles. 

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Ok. Jeg ville nå kalt enhver som går løs på andre uten grunn for sosiopat da. Løs kanon også. Og definitivt ikke en normalt balansert person.

La meg legge til at i kraft av en jobb jeg hadde for mange herrans år siden så jeg mye rart. Ett eksempel var en kvinne som kjeftet på en mann i meget kraftige ord. Det endte med at hun grep tak i pungen hans og klemte alt hun kunne. Han tok ikke tak i armen hennes da engang. Han ble liggende på bakken etter dette og klarte ikke reise seg. Han rørte henne aldri.

Tilsvarende har jeg sett mye dritt ute i byen, og det er nesten utelukkende kvinner som står for høylytt kjeft til menn i ordelag som ville fått den mest harbarka bryggesjauer til å rødme, og i ordelag som ville fått enhver mann til å banke opp en annen mann. Det er så normalt at det er helt skummelt. Selv har jeg hatt en eneste mann som har forsøkt noe mot meg (jeg er mann), men et utall av kvinner som har blitt så mange at de bare har glidd over i hverandre som en stor suppe.

At du var sammen med en mann som banket deg opp uten at du engang trengte gjøre noe er meget beklagelig, og jeg sliter virkelig med å ikke kalle en slik for sosiopat.

Endret av nisselue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg ville nå kalt enhver som går løs på andre uten grunn for sosiopat da. Løs kanon også. Og definitivt ikke en normalt balansert person.

La meg legge til at i kraft av en jobb jeg hadde for mange herrans år siden så jeg mye rart. Ett eksempel var en kvinne som kjeftet på en mann i meget kraftige ord. Det endte med at hun grep tak i pungen hans og klemte alt hun kunne. Han tok ikke tak i armen hennes da engang. Han ble liggende på bakken etter dette og klarte ikke reise seg. Han rørte henne aldri.

Tilsvarende har jeg sett mye dritt ute i byen, og det er nesten utelukkende kvinner som står for høylytt kjeft til menn i ordelag som ville fått den mest harbarka bryggesjauer til å rødme, og i ordelag som ville fått enhver mann til å banke opp en annen mann. Det er så normalt at det er helt skummelt. Selv har jeg hatt en eneste mann som har forsøkt noe mot meg (jeg er mann), men et utall av kvinner som har blitt så mange at de bare har glidd over i hverandre som en stor suppe.

At du var sammen med en mann som banket deg opp uten at du engang trengte gjøre noe er meget beklagelig, og jeg sliter virkelig med å ikke kalle en slik for sosiopat.

Nå har jeg aldri vært full og aldri deltatt i dritafylla på byen, så jeg kjenner ikke til episodene du beskriver. Men det er sikkert sant, siden du har observert det. Forskningen viser også at kvinner tåler alkohol mye dårligere enn menn.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg aldri vært full og aldri deltatt i dritafylla på byen, så jeg kjenner ikke til episodene du beskriver. Men det er sikkert sant, siden du har observert det. Forskningen viser også at kvinner tåler alkohol mye dårligere enn menn.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Når sant skal sies så hadde jeg en kort periode som dørvakt i Oslo. Bortsett fra én fyr som insisterte på å knekke fingrene mine så var alle ublide møter med kvinner. Helt utelukkende kun kvinner.

Menn kunne jeg snakke med og de forsto at man kan bare presse langt før det går galt. Kvinner har ikke den med menn, og der er det stå helt opp i ansiktet og skrike uhumskheter uten sidestykke for det er jo ingen fare. Den eneste grunnen en mann ville gjort noe sånt var om han ville sloss.

Jeg har også fått dette fra en kvinne på privaten. Skriking og utrolig stygt språk helt uten annet innhold og mening enn å såre mest mulig, og spytting av alle ting. Av atter en annen kvinne på privaten har jeg fått kjeft for at jeg ikke likte at hun sov over hos en annen mann. Jeg fikk kjeft for det...

Nei, jeg har lite illusjoner om hva kvinner kan få seg til å si til en mann, og det er rimelig opplagt hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...