Gå til innhold

Hvorfor er det en økning av single, ensomme menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi må skille mellom "single" og "ensomme". De er to forskjellige problemstillinger, selv om de er beslektet. 

De fleste av dagens single menn er nok det semi-frivillig / semi-frivillig. D.v.s. de kunne fått seg dame om de ville, men syns ikke det som er tilgjengelig for dem (av både damer og ytre omstendigheter) er verdt å ofre friheten sin for. Det er nok det mest vanlige, ikke "menn som ikke har sjans på damer". 

"Ensomhet" er noe annet, men blir selvfølgelig en viktigere tematikk jo flere menn som velger å avstå fra drømmen om familielivet. Da må man finne andre arenaer enn "familie" for å være sosial, og ha et nettverk. En ny pulevenninne hver måned kan aldri fylle det tomrommet, så man må ta aktive, disiplinerte grep for å opprettholde nære vennskap - hovedsakelig med andre menn. 

Jeg tror "manneklubber" av ymse sorter kommer til å få seg en kraftig oppsving i tiden fremover, etterhvert som flere og flere menn er single, og flere og flere innser at de må ta aktive grep for å allikevel ha en "klan", og ikke være ensomme. I hvertfall håper jeg det, om ikke vi som samfunn skal måtte hanskes med en epidemi av psykisk syke menn. Jeg tror de som var unge på 90-tallet trodde at teknologi og internett skulle løse sånne problemer, mens de som er yngre i større grad forstår at man trenger ekte vare, ekte menneskelig kontakt.

Anonymkode: c1583...63f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umAxa skrev (19 minutter siden):

En gjennomsnitt singel mann er ofte ufrivillig singel: han blir avvist igjen og igjen, han har ikke hatt sex på flere år og han er stort sett usynlig for samfunnet. Å komme seg ut av en slik nedover spiral er en utfordring.

Jeg ser dette argumentet om og om igjen. 

Det er ingen kvinner som er skyldige menn sex. Ingen. 

Anonymkode: ff3b6...42e

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser dette argumentet om og om igjen. 

Det er ingen kvinner som er skyldige menn sex. Ingen. 

Anonymkode: ff3b6...42e

Hvor i den teksten du siterte klarte du å finne noe som helst om at "kvinner skylder menn sex"? 

Anonymkode: 7e994...3d4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner som velger å få barn alene er ofte ressurssterke. De er en helt egen type alenemødre. Skal du bevise at dette er en tragedie må du først og fremst linke til en studie der disse er Representert.

Anonymkode: a801c...b9b

Tror ikke de er mer ressurssterke enn de som velger å få barn med en mann. Er nok litt av hvert der også. Tror ikke det er gjort noen studier på at disse kvinnen er ekstra ressurssterke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. Men det finnes dessverre en god del sosialt klønete unge menn som ikke har utseendet med seg, og som ikke har gjort det bra på skolen. Og disse er det som regel "ingen" som vil ha. Menn blir overhodet ikke "tapere" med vilje, alle barn har et enormt ønske om å passe inn. Dette kan være svært snille menn, snille som dagen er lang, men de blir dessverre helt usynlige i fht kjekkere og mer sjarmerende menn med bedre jobber. Og når det i tillegg finnes flere menn enn kvinner, så har jo kvinnene mer å velge mellom. Seleksjonen starter i barneskolealder hvor barna etter hvert får lov til å håndplukke venner, håndplukke bursdagsgjester osv, og så faller de sosialt umodne barna enda mer utenfor og snøballeffekten er i gang.

Anonymkode: c04d5...a41

Men i mitt tilfelle var ikke problemet at han var stygg. Han var forsåvidt ikke spesielt pen, men det brydde jeg meg ikke om. Han var derimot regelrett slem, samtidig som han forventet omtanke fra meg. Han var nok en av disse mennene som hadde dårlig selvtillit fordi han hadde fått lite oppmerksomhet før, men det valgte han altså å la gå utover meg på en helt uakseptabel måte. Denne ideen om at disse misfornøyde mennene er snille som dagen er lang kjøper jeg ikke. Og vi ser det også i det de skriver på kvinneguiden. Det er ikke mye snilt som kommer fram når de får utfolde seg anonymt på nett. Det er nedrakking av alenemødre, kvinner over 40, feminister og kvinner som kan finne på å ha sex fordi de har lyst til det. Og de setter sine medmennesker i bås på bakgrunn av helt overfladiske ting. Ikke en gang har jeg sett noen av dem referere til markedsverdi på bakgrunn av om noen er et godt menneske eller ikke.

Jeg har ingen sympati med dem.

Hadde de derimot tilnærmet seg dette med å reflektere over hva de har å tilføre i et forhold så hadde det vært en annen sak.

Anonymkode: 6423a...ce0

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Hvis det er en økning av single menn, som det skrives så mye om, må jo det bety at det er en økning av single kvinner også. Det er jo bare 50/50 av oss, så for at regnestykket skal gå opp

Hvis det var 1 mann for 1 kvinne livet ut ville det vært slik du beskriver, sett bort i fra at det er en god del flere menn enn kvinner i Norge.

Men det er jo ikke slik. De mest populære mennene går på rundgang og blir delt på. Da blir det langt flere evig single menn enn kvinner. Og damene som er evig single velger det jo selv, de kan jo når som helst velge seg en mann.

Anonymkode: 973fd...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo en overvekt av menn i Norge. Både fordi det fødes en ørliten prosentdel flere gutter enn jenter, og fordi innvandringen til Norge generelt de siste 20 årene har bestått av unge menn. Det er bare å se på statistikk.

Når man da i tillegg vet at en god del (høyt utdannete/sjarmerende og kjekke) menn får to barnekull og dermed bruker opp to kvinner alene, så blir det dessverre enda flere ensomme menn 💙 (hilsen mamma til 3 gutter, hvorav en som jeg tror kan bli veldig ensom ❤️🩹)

Anonymkode: c04d5...a41

Jeg må bare si noe har.  De fedrene  jeg kjenner som har flere  barn med flere damer.  Er lagt fra høyt utdanna og solide jobber

 Kjekke ja  og flott personlighet men jælig late i forhold.  Jobber hardt i starten  med å få i gang familie  1  ,2 eller 3 . Men når der er gått en stund vipps så får dama ansvar for alle unger pga han er sliten . Må jobbe under samvær osv osv.  

Jeg er særboer og gud det er deilig . Hadde  ikke orket å ha ansvaret for  forholdet på fast basis  igjen.   Det slet meg ut. Hele tiden tilrette legge for  alt . Kjærste tid  hus og konstant måtte være søt blid og glad.  Og slippe å rydde opp etter andre. Uten om meg selv og ungene.

Anonymkode: 0a226...3d8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke singel, men kan absolutt forstå meg på de kvinnene som velger å være det. Nå har jeg noen dårlige forhold bak meg og i samboerforhold opplevde jeg å få dobbelt opp av husarbeid. Økonomien ble heller ikke bedre, tvert imot, med menn som levde over evne og jeg følte jeg ble dratt med ned i synkende skip. Husker godt hvordan jeg lå og bekymret meg for økonomien pga en samboer som trodde vi kunne leve i sus og dus, han eide ikke økonomisk styring.

Idag har jeg kjæreste, men eier min egen leilighet. Det er uaktuelt å noengang la han kjøpe seg inn i den, leiligheten er min og min trygghet. Det er nydelig å ikke ha økonomi med en annen og styre skuta selv. 

Anonymkode: d2f35...8f5

Jeg er singel og kjenner på dette. Jeg vil ikke ha hvem som helst, ettersom jeg i alle mine forhold har endt opp med å bli hushjelp, gartner og forsørger. Og jeg har stort sett gått etter de selverklærte "snille" mennene med lav utdanning fordi jeg skjønner jeg ikke kan sikte for høyt med det utseendet jeg har. Men nå velger jeg jo heller bort alle menn enn å oppleve det der på nytt. 

Anonymkode: 81b9c...572

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner som velger å få barn alene er ofte ressurssterke. De er en helt egen type alenemødre. Skal du bevise at dette er en tragedie må du først og fremst linke til en studie der disse er Representert.

Anonymkode: a801c...b9b

Det tror jeg ikke, jeg vet om fler. Helt vanlig kvinner med lønn mellom 4-500k. Det handler om egoismen å føde et barn på denne måten, helt forkastelig. Å få barn er egoistisk, men på denne måten? Helt sykt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rett og slett skremmende med kvinner som kaller feminine søppel. Ja menn også for den del. Da har man lest for mye tull på nettet, men vet egentlig ikke hva feminine er. 

Min far er feminist, min mann er det, og absolutt alle oppegående mennesker jeg kjenner er feminister. Les deg litt opp på hva feminisme EGENTLIG er. 

Anonymkode: b4035...e3a

Hva er feminisme? Hvem bestemmer det? Feminisme for meg har ingenting med likestilling å gjøre.

Likestilling er en ting, den handler også kun om kvinners rettigheter. Aldri menn sine.

Feminisme for meg er det kvinnelige og feminime, kvinnens tankegang, levestil og adferd. Altså: Kvinnen som menneske. Slik kan ikke menn leve. Vi er forskjellige.

I dag er mange menn blitt feminiserte for å tilpasse seg kvinnen, få innpass. Triste menn, som er kuet av kvinnen.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke singel, men kan absolutt forstå meg på de kvinnene som velger å være det. Nå har jeg noen dårlige forhold bak meg og i samboerforhold opplevde jeg å få dobbelt opp av husarbeid. Økonomien ble heller ikke bedre, tvert imot, med menn som levde over evne og jeg følte jeg ble dratt med ned i synkende skip. Husker godt hvordan jeg lå og bekymret meg for økonomien pga en samboer som trodde vi kunne leve i sus og dus, han eide ikke økonomisk styring.

Idag har jeg kjæreste, men eier min egen leilighet. Det er uaktuelt å noengang la han kjøpe seg inn i den, leiligheten er min og min trygghet. Det er nydelig å ikke ha økonomi med en annen og styre skuta selv. 

Anonymkode: d2f35...8f5

Jeg er enig, å ha sitt eget liv funker best. Egen bolig og økonomi, slipper evige gnålet om deling av alt som kvinner er så opptatt av. Husk at i mange forhold er det mannen som drar lasset med bolig og penger. Ofte kvinnen bor på mannen.

Anonymkode: 4a86b...eb7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det var 1 mann for 1 kvinne livet ut ville det vært slik du beskriver, sett bort i fra at det er en god del flere menn enn kvinner i Norge.

Men det er jo ikke slik. De mest populære mennene går på rundgang og blir delt på. Da blir det langt flere evig single menn enn kvinner. Og damene som er evig single velger det jo selv, de kan jo når som helst velge seg en mann.

Anonymkode: 973fd...988

Det kan også mennene. Jeg nekter å tro at det ikke finnes en dame blant 3,5 milliarder damer i verden som vil ha disse ensomme mennene. Min bestekompis er ensom og langtidssingel. Han er sykelig overvektig, men morsom, arbeidssom og hyggelig. Problemet er at han vil helst ha ei dame som er 10+ år yngre, og som er slank. Det er flere jenter med litt ekstra på kroppen som har vist ham interesse, men han har avvist dem. Han kan ikke regnes for å være ufrivillig singel - han velger å være det fremfor å besvare interessen til ei av disse damene. Og de har ikke vært få, altså.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke, jeg vet om fler. Helt vanlig kvinner med lønn mellom 4-500k. Det handler om egoismen å føde et barn på denne måten, helt forkastelig. Å få barn er egoistisk, men på denne måten? Helt sykt.

Hva er feminisme? Hvem bestemmer det? Feminisme for meg har ingenting med likestilling å gjøre.

Likestilling er en ting, den handler også kun om kvinners rettigheter. Aldri menn sine.

Feminisme for meg er det kvinnelige og feminime, kvinnens tankegang, levestil og adferd. Altså: Kvinnen som menneske. Slik kan ikke menn leve. Vi er forskjellige.

I dag er mange menn blitt feminiserte for å tilpasse seg kvinnen, få innpass. Triste menn, som er kuet av kvinnen.

Jeg er enig, å ha sitt eget liv funker best. Egen bolig og økonomi, slipper evige gnålet om deling av alt som kvinner er så opptatt av. Husk at i mange forhold er det mannen som drar lasset med bolig og penger. Ofte kvinnen bor på mannen.

Anonymkode: 4a86b...eb7

Tatt i betraktning at flere kvinner tar høyere utdanning og får høyere lønn enn deres ufaglærte menn, er det ikke "ofte" at kvinnen lever på mannen.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det var 1 mann for 1 kvinne livet ut ville det vært slik du beskriver, sett bort i fra at det er en god del flere menn enn kvinner i Norge.

Men det er jo ikke slik. De mest populære mennene går på rundgang og blir delt på. Da blir det langt flere evig single menn enn kvinner. Og damene som er evig single velger det jo selv, de kan jo når som helst velge seg en mann.

Anonymkode: 973fd...988

Dette er jo reinspikka tøv. De kan ikke når som helst velge seg en mann! Menn vil ikke ha kvinner for fast forhold, fordi for en mann skal det ikke være hvem som helst. Dersom tilbudet gjelder kun sex, så ja, da kan kvinner få seg en mann for en time. Men fast forhold? Nei. 

Damer som er evig single velger det slett ikke selv. NOEN kanskje, akkurat som noen menn gjør det, men ikke kategorisk alle slik du prøver å fremstille det. Det er jo bare tull!

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg lever i virkeligheten.

Det er faktisk kvinner som føder barn, som tar dette valget. En mann har ikke noen rettigheter i forhold til det.

Om du tror alt skal deles 50% i et forhold kan du bare glemme det.

Et barn skal knytte seg til mor, ammes. Oppdras. En mann kan ikke erstatte morsrollen, en mann kan heller ikke amme. Barn skal ammes, ikke flaskes.

Anonymkode: 4a86b...eb7

La meg gjette. Du er singel?

Tips: barna knytter seg ofte minst like sterkt til far, dersom far går like omsorgsfullt inn i rollen som det mor gjør. Min mann var hjemme i 9 mnd med baby nr 2 🥰 Og han har et tettere forhold med vår 11 år gamle sønn enn hva jeg har, da de deler mange interesser innen gaming, sykling og svømming.

Hilsen trebarnsmor som er lykkelig gift på tolvte året.

Anonymkode: c04d5...a41

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La meg gjette. Du er singel?

Tips: barna knytter seg ofte minst like sterkt til far, dersom far går like omsorgsfullt inn i rollen som det mor gjør. Min mann var hjemme i 9 mnd med baby nr 2 🥰 Og han har et tettere forhold med vår 11 år gamle sønn enn hva jeg har, da de deler mange interesser innen gaming, sykling og svømming.

Hilsen trebarnsmor som er lykkelig gift på tolvte året.

Anonymkode: c04d5...a41

Menn har ofte bedre kontakt med sønner enn døttre.

Det nedlatende innlegget ditt berører ikke meg.

Anonymkode: 4a86b...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La meg gjette. Du er singel?

Tips: barna knytter seg ofte minst like sterkt til far, dersom far går like omsorgsfullt inn i rollen som det mor gjør. Min mann var hjemme i 9 mnd med baby nr 2 🥰 Og han har et tettere forhold med vår 11 år gamle sønn enn hva jeg har, da de deler mange interesser innen gaming, sykling og svømming.

Hilsen trebarnsmor som er lykkelig gift på tolvte året.

Anonymkode: c04d5...a41

For øvrig er det ikke alle som har melk, eller nok melk. Da skal barnet "flaskes". Og menn har ingen rettigheter? Skal vi se... Omsorgspermisjon etter fødsel, pappapermisjon, sykt barn-dager, bestemmelsesrett på vegne av barnet osv. 

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, umAxa said:

Du tar et steg frem og to steg tilbake med din konklusjon. Det flere og større faktorer enn "menn oppfører seg ikke pent".

Om du er genuin med å lure veldig på hvorfor ting er som det er, kan man gjerne starte med gå litt dypere om definisjoner av singel menn og singel kvinne. Det er veldig to forskjellige ting.

En gjennomsnitt singel mann er ofte ufrivillig singel: han blir avvist igjen og igjen, han har ikke hatt sex på flere år og han er stort sett usynlig for samfunnet. Å komme seg ut av en slik nedover spiral er en utfordring.

En gjennomsnitt singel kvinne, kan være ufrivillig singel. Men fleste single kvinner per i dag har ofte en kort vei til å finne seg en mann som gir henne oppmerksomhet som kan være starten på noe kortsiktig eller langsiktig.

Hennes dating opplevelse vil ofte være å avvise menn og diskvalifisere menn. Hans dating opplevelse vil ofte være å prøve seg og bli stadig diskvalifisert.

Godt mulig det er like mange single menn og kvinner fordi vi er 50/50 som du sier, men bak tallene er det natt og dag forskjell med gode grunner hvorfor det ser ut som at menn klage og syter på hvordan dating nå til dags er.

 

ja, en gjennomsnittlig singel kvinne kan normalt gå ut og få seg en kjæreste. Fordi det fremdeles er et stort antall menn som helt seriøst mener at de trenger et kvinnfolk til å ta husarbeidet. At et godt sexliv er ei dame som legger seg ned og spriker med beina på kommando. Og at alt som kommer ut av kjeften på damer uansett er klaging og syting, så det er ingen grunn til å høre på hva de har å si. En sånn mann, gjerne dobbelt så gammel som seg, klarer omtrent hver eneste kvinne å få napp hos.

Lurer på hvorfor de ikke vil. Det er jo SNILLE menn. De SLÅR jo ikke. Å kreve god sex, gode samtaler og samarbeid på hjemmefronten er rimelig kravstort. 

Anonymkode: 3b3a3...c9a

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

ja, en gjennomsnittlig singel kvinne kan normalt gå ut og få seg en kjæreste. Fordi det fremdeles er et stort antall menn som helt seriøst mener at de trenger et kvinnfolk til å ta husarbeidet. At et godt sexliv er ei dame som legger seg ned og spriker med beina på kommando. Og at alt som kommer ut av kjeften på damer uansett er klaging og syting, så det er ingen grunn til å høre på hva de har å si. En sånn mann, gjerne dobbelt så gammel som seg, klarer omtrent hver eneste kvinne å få napp hos.

Lurer på hvorfor de ikke vil. Det er jo SNILLE menn. De SLÅR jo ikke. Å kreve god sex, gode samtaler og samarbeid på hjemmefronten er rimelig kravstort. 

Anonymkode: 3b3a3...c9a

De er ikke snille hvis de behandler kvinnen som slave. Det er der dere feiler, altså. Dere tror at en mann som utnytter kvinner, er snill bare fordi han ikke slår. Det er derfor dere er single.

Og for å følge teorien din - hvorfor vil ikke disse ufrivillig ensomme mennene finne seg ei dame som er dobbelt så gammel som dem og vil bruke dem til sex og husarbeid? Fordi de helst ønsker seg noe pent, yngre og underdanig?

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er ikke snille hvis de behandler kvinnen som slave. Det er der dere feiler, altså. Dere tror at en mann som utnytter kvinner, er snill bare fordi han ikke slår. Det er derfor dere er single.

Og for å følge teorien din - hvorfor vil ikke disse ufrivillig ensomme mennene finne seg ei dame som er dobbelt så gammel som dem og vil bruke dem til sex og husarbeid? Fordi de helst ønsker seg noe pent, yngre og underdanig?

Anonymkode: 2dc3e...e9d

De vil ha noe pent å se på mens de styrer rundt. 
 

kvinner vil jo også ha noe pent å se på. 😅

Anonymkode: 4fee7...6e6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De vil ha noe pent å se på mens de styrer rundt. 
 

kvinner vil jo også ha noe pent å se på. 😅

Anonymkode: 4fee7...6e6

Da kjøper vi et maleri.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Menn har ofte bedre kontakt med sønner enn døttre.

Det nedlatende innlegget ditt berører ikke meg.

Anonymkode: 4a86b...eb7

Nedlatende fordi jeg tipser deg om at du kommer til å forbli enslig dersom du fortsetter å se på kvinner med 1950-talls briller? 

Anonymkode: c04d5...a41

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...