AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #101 Skrevet 16. august 2022 Alle sier det må flere spes ped lærere, mere assistenter, mere vernepleiere inn i skolene slik at alle uansett diagnose kan få tilrettelagt undervisning på nærskolen. Det er ikke at jeg er i mot det, men jeg anser det ikke som et realistisk eller godt valg samfunnsøkonomisk. Det er generelt knapt nok godt utdannede lærere, enda færre spes ped lærere og ikke nok vernepleiere til å dekke behovet, det er ikke alltid pengene som er problemet, men å faktisk fylle opp stillingene. Kan se på tettstedene rundt her vi bor. I omkrets av 5 km er det 8 barneskoler. Skal så mye ressurser gå til EN elev pr skole som kunne vært fordelt på f.eks. EN skole i stedet. Det er utfordringer i norsk skole, men det hjelper ikke å kreve mer når man de fleste steder knapt får en vikar pga sykdom fordi det ikke finnes noen som kan stille opp, eller i det hele tatt har nok kompetente lærere. Derfor er jeg for samlokalisering på forsterkede avdelinger, det er jo for at elever med ulike behov skal få en best mulig skolehverdag, det er ikke for at jeg vil stue bort enkeltelever. Det er når den enkelte diagnose blir for vanskelig å håndtere for lærer/assistent og krever ytterligere ressurser som vil kunne gå på bekostning av læringsutbytte av de opptil 26 andre elevene som jeg mener at behovet til medelevene går foran. Anonymkode: 73300...505 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #102 Skrevet 16. august 2022 sommermor skrev (5 timer siden): Da må det være dekket opp med nok Bpa og assistentressurser i hjemmet. Eller mener du at foreldrene skal være barnas lærere og må slutte i jobb ? Det er nok mye billigere å ha en assistent i hjemmet som barnevakt enn å ha ungen på skolen med ekstra ressurser der. Altså for de som er omtrent grønnsak og tydelig ikke har læringsutbytte uansett. Anonymkode: 39019...d5e 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #103 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 17.13): Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen? Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. Anonymkode: 20ae4...9fb Må si jeg blir kvalm av slike som deg.. De har like rett til og gå på skolen Anonymkode: 64624...19f 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #104 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Må si jeg blir kvalm av slike som deg.. De har like rett til og gå på skolen Anonymkode: 64624...19f At man har rett til noe behøver ikke akkurat si det er en god løsning. Rett er ikke alltid rett (som i riktig) Anonymkode: 73300...505 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #105 Skrevet 17. august 2022 Pipaluk skrev (På 15.8.2022 den 20.41): Her er en youtube serie om spesialundervisning i Finland. HOW WE DO SCHOOL FINLAND : Ep 1 What's so Special? - YouTube Den kan være interessant å se. Nå mener jeg ikke at alt er bedre i Finland, men kompetansen til lærerne er bedre. i Finland så må du etter femårig masterutdanning ta etterutdanning i 5 år for å bli spesialpedagog. Det er ikke som i Norge hvor bare noen få vekttall gjør deg i stand til å utøve tittelen. I Norge har de en tendens til å plassere de dårligste lærerne på spesialskole, i Finland vil de heller ha de dyktigste der. På forsterket avdeling på en videregående skole her, så er det helt fantastisk personale. Så at de såkalt dårligste lærerne jobber der er bare tull etter min erfaring iallefall. Jeg vil heller si at det er noen av de aller beste som jobber der. Anonymkode: d6d13...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #106 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er nok mye billigere å ha en assistent i hjemmet som barnevakt enn å ha ungen på skolen med ekstra ressurser der. Altså for de som er omtrent grønnsak og tydelig ikke har læringsutbytte uansett. Anonymkode: 39019...d5e Alle har et læringsutbytte, men noen har det på en annen måte enn funksjonsfriske.Men hvis de skal ha en skolehverdag hjemme, må jo kompetent personell som kjenner barnet og barnets behov inn. Anonymkode: d6d13...d9f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #107 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): På forsterket avdeling på en videregående skole her, så er det helt fantastisk personale. Så at de såkalt dårligste lærerne jobber der er bare tull etter min erfaring iallefall. Jeg vil heller si at det er noen av de aller beste som jobber der. Anonymkode: d6d13...d9f Kanskje skolelederne skjerper kompetansen når det er vgs? Elevene skal avklares på en eller annen måte. Jeg har fått inntrykk av mange dårlige lærere settes inn i spesialklasser på barneskolen. Det er vel skoler som ikke har ambisjoner for sine elever? Hvordan er elevene på vgs som du kjenner til? Lettere lærevansker? Autisme? Multifunksjonshemming? Anonymkode: f8c45...1dc
Pipaluk Skrevet 17. august 2022 #108 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 21.33): Jeg tenker at den viktigste grunnen til at også multihandicappede skal gå på nærskolen sin er for å gi de funksjonsfriske barna en fordel. Det er viktig å se mennesker med andre utfordringer enn man selv har. Viktig å lære seg fra ung alder å kommunisere med ulike typer mennesker. De funksjonsfriske har mye å lære av de multihandicappede. Anonymkode: 88ec7...242 Jeg håper ikke det er den viktigste grunnen. Altså at barna ikke er der for å få utbytte selv men for at de funksjonsfriske barna skal erfare at "jøss! verden er mangfoldig! Jeg tror heller det er motsatt. Funksjonshemmede barn har fordeler av å tilby tid og rom med funksjonsfriske. De kan lære mye av dem ( såfremt de kan fange opp noe). Spesialskoler og boliger er egne bobler. Verden utenfor består av funksjonsfriske. De må eksponeres for normaliteten også.
sommermor Skrevet 17. august 2022 #109 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje skolelederne skjerper kompetansen når det er vgs? Elevene skal avklares på en eller annen måte. Jeg har fått inntrykk av mange dårlige lærere settes inn i spesialklasser på barneskolen. Det er vel skoler som ikke har ambisjoner for sine elever? Hvordan er elevene på vgs som du kjenner til? Lettere lærevansker? Autisme? Multifunksjonshemming? Anonymkode: f8c45...1dc Der var det elever med multifunksjonshemming, psykisk utviklingshemming, ulike lærevansker, sjeldne syndrom altså ganske ulike utfordringer og handicap. Et alternativ til vanlig videregående skole løp som jeg kan anbefale på det varmeste for de det gjelder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #110 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 17.13): Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen? Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. Anonymkode: 20ae4...9fb Hvorfor uttaler du deg om ting du har null kunnskap om? Syndromer er så mangt. Er så lei folk som deg. Skaff deg litt kunnskap, snakk med foreldre som har slike barn. SÅ uttaler du deg. Anonymkode: a31ed...301 1 2
Pipaluk Skrevet 17. august 2022 #111 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 13.26): Det er nok mye billigere å ha en assistent i hjemmet som barnevakt enn å ha ungen på skolen med ekstra ressurser der. Altså for de som er omtrent grønnsak og tydelig ikke har læringsutbytte uansett. Anonymkode: 39019...d5e et barn som fungerer så dårlig som du beskriver vil nok ha 2 til 1 bemanning hele tiden. Det blir en bedrift, uansett hvor barnet er. Men det blir nok billigere med ufaglærte assistenter og BPA hjemme enn å ha pedagoger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå