Gå til innhold

Multihandikappede i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som forelder til et barn med spesielle behov er jeg helt forferdet over hvor dårlige holdninger mange i dette ellers flotte landet har mot disse barna og oss, foreldrene. Nå nylig ble jeg fortalt av en privat person at jeg måtte legges inn. Hvorfor? Fordi jeg kjemper for mitt barns rettigheter og krever og forventer tilrettelegging. Svaret jeg fikk? Du må legges inn. Hvis det å ha et barn med spesielle behov som krever mye av sine omgivelser og foreldre som kjemper for sine barns rettigheter kvalifiserer foreldrene til å bli lagt inn på psykiatrisk avdeling, så er Norge et u-land av den verste sorten.

Anonymkode: 317fa...a87

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 17.52):

Det er faktisk sånn I noen kommuner.

Anonymkode: a1fc4...21e

Hvor er PPT da?

Anonymkode: 467b6...066

• Liker 2
Skrevet

Her er en youtube serie om spesialundervisning i Finland. 

HOW WE DO SCHOOL FINLAND : Ep 1 What's so Special? - YouTube

Den kan være interessant å se. Nå mener jeg ikke at alt er bedre i Finland, men kompetansen til lærerne er bedre. i Finland så må du etter femårig masterutdanning ta etterutdanning i 5 år for å bli spesialpedagog. Det er ikke som i Norge hvor bare noen få vekttall gjør deg i stand til å utøve tittelen. I Norge har de en tendens til å plassere de dårligste lærerne på spesialskole, i Finland vil de heller ha de dyktigste der. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at å gå på skole med alt som hører til er veldig stressende for et multihandikappet barn. Bare styret for å komme av gårde på morgenen, transport ++ Bolig må vel være løsningen her ? Om ikke assistenter hjemme

Anonymkode: d458e...e85

Jeg tror de har godt av en avveksling fra boligen og hjemnet . Da er de i bevegelse og får nye impulser 

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår poenget til ts. Selvsagt må de ha et tilbud. Men når noen må ha 1-3 assistenter alene, hvorfor må alle være samlet? Noen har utbytte av å sosialiseres med andre, mens andre ikke har det, eller ikke trenger det like ofte. Noen tåler faktisk ikke at for mye skjer rundt de hver dag. 

Det må da være mulig å tilrettelegge med egne assistenter hjemme? Dagsenter daglig/noen dager i uken. Opplegg tilpasset hver og en. 

Anonymkode: 45985...395

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at den viktigste grunnen til at også multihandicappede skal gå på nærskolen sin er for å gi de funksjonsfriske barna en fordel. Det er viktig å se mennesker med andre utfordringer enn man selv har. Viktig å lære seg fra ung alder å kommunisere med ulike typer mennesker. De funksjonsfriske har mye å lære av de multihandicappede. 

Anonymkode: 88ec7...242

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår poenget til ts. Selvsagt må de ha et tilbud. Men når noen må ha 1-3 assistenter alene, hvorfor må alle være samlet? Noen har utbytte av å sosialiseres med andre, mens andre ikke har det, eller ikke trenger det like ofte. Noen tåler faktisk ikke at for mye skjer rundt de hver dag. 

Det må da være mulig å tilrettelegge med egne assistenter hjemme? Dagsenter daglig/noen dager i uken. Opplegg tilpasset hver og en. 

Det er derfor det tilrettelegges individuelt etter den individuelle opplæringsplanen eleven har. 

Men TS har et problem at skolen, dvs kommunen, bruker ressurser på disse barna på skolen.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg opplevd på ulike skoler, så det er nok sånn flere steder, ja. Litt av problemet handler nok litt om forventninger også. Jeg kan plutselig få beskjed et år om at jeg skal følge et barn med funksjonshemming. Greit nok at det kan skje i jobben som lærer, men det hadde vi 0 om i utdanningen, og stillingsutlysningen jeg søkte på var for faglærer i musikk, liksom. Da føler man seg nok litt ukvalifisert om man må gjøre noe helt annet enn det man har utdanning i og den stillingen man søkte på. Da er det bedre at en med kompetanse og motivasjon for en sånn jobb tar den jobben.

Vi har én vernepleier på jobb 50%, og ofte må vi lærerne gjøre jobben hennes om hun er borte, men hun må aldri undervise i full klasse. Da helsesøster var sykemeldt, ble det ikke satt inn vikar. Vi lærerne måtte ta den jobben, men hun tar aldri vikartimer når lærere er borte. Det er som om vi lærere liksom "kan" alt. Og det er ikke så motiverende i lengden. Spesielt når vi ikke har kompetanse.

Ja takk til flere ressurser i skolen! Og det handler ikke om at jeg syns det er slitsomt eller ikke gidder å jobbe med funksjonshemmede e.l barn, men at det er best for barna. 

Jeg tror mange barn har det fint på forsterket avdeling/ skole. 

Anonymkode: cb119...36c

Ja, skjønner det er tøft altså.  Det er skrikende behov for mer kompetanse over hele linjen. Og da må det følges opp med økonomi. Generelt sett er det for lite ressurser i skolen,  for mange elever pr lærer osv. Det er dårlig med tanke på at vi lever i et så rikt land. 

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Den kan være interessant å se. Nå mener jeg ikke at alt er bedre i Finland, men kompetansen til lærerne er bedre. i Finland så må du etter femårig masterutdanning ta etterutdanning i 5 år for å bli spesialpedagog. Det er ikke som i Norge hvor bare noen få vekttall gjør deg i stand til å utøve tittelen. I Norge har de en tendens til å plassere de dårligste lærerne på spesialskole, i Finland vil de heller ha de dyktigste der. 

Finland er verdensledende når det kommer til utdanning! 

Det du beskriver stemmer med min erfaring også. Har ett barn som har gått i spesialklasse med spes ped fra 3. trinn ut ungdomsskolen. Ren og skjær tragedie! Det er altså så slapt opplegg at det ikke skulle vært mulig! Og mitt barn har gode kognitive evner. Brettspill, vaffelsteking og ukentlig turdag, også gjennom hele ungdomsskolen. I tillegg blir foreldre overtalt til å skrive under på fritak for karakterer, noe som gjør det så å si umulig å følge med på det faglige. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg skaffet advokat og klaget nærskolen inn til Statsforvalteren. Mitt barn hadde 100% hatt det bedre på nærskolen med ekstra støtte. 

Elevene i spesialklasse er ikke med i elevundersøkelser eller får kartleggingsprøver. Så ingen følger med på hvordan ståa er, selvom det følger store ressurser med hver elev. 

Anonymkode: ee1a8...0b8

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Pipaluk said:

Interessant. De sier også i videoen at da de la ned spesialskoler, ble ressursene flyttet til nærskolene. Da spesialskoler ble lagt ned her i Norge, ble ressursene flyttet til egne sentre (PPT osv). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Interessant. De sier også i videoen at da de la ned spesialskoler, ble ressursene flyttet til nærskolene. Da spesialskoler ble lagt ned her i Norge, ble ressursene flyttet til egne sentre (PPT osv). 

Er det noe mange foreldre til barn med diagnoser kan skrive under på så er det at PPT ofte er helt ubrukelige. Igjen for mange barn pr saksbehandler/ dårlig økonomi. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det virker som om mange tror at alternativet er at barna ikke skal gå på skole! Det er jo helt feil - selvsagt skal de gå på skole, det har alle barn i Norge rett på. Spørsmålet er om de bør gå på vanlig skole eller på spesialskole.

Grunnen til at de fleste utviklingshemmede/mulitifunksjonshemmede barn i dag går på vanlig skole og ikke spesialskole, er rett og slett økonomi. Det er billigere å ha dem i vanlig skole enn på spesialskole. Og så kan man pakke det inn i fine ord om inkludering, men det er dette som er den egentlige årsaken.

Mange lett/moderat psykisk utviklingshemmede barn (som Downs syndrom) kan ha utbytte av å gå i vanlig skole. Sterkt utviklingshemmede derimot, sliter jeg litt mer med å se hva har å gjøre i vanlig skole. Jeg kjenner et barn (familie) som er sterkt utviklingshemmet (omtrent på 1-2 årsstadiet mentalt) som går i vanlig skole. Barnet har svært liten evne til kommunikasjon med jevnaldrende, blir stressa av mange mennesker og bråk, og har det best med en-til-en kontakt med voksen. Likevel skal barnet altså på død og liv være i vanlig skole, selv om det stort sett må være utenfor klassen. Jeg forstår ikke helt vitsen. Tror slike barn ville hatt det mye bedre på spesialskole, men det er jo selvfølgelig et geografisk aspekt - mange familier med utviklingshemmede barn ville da vært tvunget til å flytte til større byer.

Skrevet

Blir litt uvel av ordet "spesialskole"... 

Kunne vi ikke kalt det "tilrettelagt skole" heller? 🤗🤗 Sorry, men dette er faget mitt.. - måtte bare. 

Tror mangfold på skolen er en bra ting. Dessuten håper jeg også at flere arbeidsgivere gir mennesker med funksjonsnedsettelser en helt vanlig jobb å gå til, men dette er en annen debatt. 

Anonymkode: fd39c...e45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 17.13):

Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen?

Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? 

De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. 

Anonymkode: 20ae4...9fb

I klassen til ene barnet mitt går det et barn med en ganske kompleks diagnose, sterk grad av barneautisme og psykisk utviklingshemmet. Han lager ekstremt mye og høy lyd, stort sett hyling og brøling. Ikke noe språk. Han går rundt og surrer i sin egen verden, ingen reaksjon på andre mennesker. Siden han lager så mye støy forstyrrer han veldig mye, hvilket utbytte han har av å være på skolen skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 13f02...273

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I klassen til ene barnet mitt går det et barn med en ganske kompleks diagnose, sterk grad av barneautisme og psykisk utviklingshemmet. Han lager ekstremt mye og høy lyd, stort sett hyling og brøling. Ikke noe språk. Han går rundt og surrer i sin egen verden, ingen reaksjon på andre mennesker. Siden han lager så mye støy forstyrrer han veldig mye, hvilket utbytte han har av å være på skolen skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 13f02...273

Du får se linken fra Finland delt lenger opp her så får du svar på det 😊 

Anonymkode: ee1a8...0b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 21.34):

Jeg sier meg 100% enig. Hilsen en spesialpedagog som har jobbet både på spesialskoler og ordinære skoler. 

Anonymkode: 05f9d...f80

Skriv en avhandling sammen! Og få med flere, dere vet hvilke forum dere finner disse. 

Og send det deretter til NRK. Det er det som lager hull på pengesekken. Og vet du hva? Det er vel fortjent!

Anonymkode: d61f6...72b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Et annet aspekt er at mennesker med læringsforskjell og funksjonshemming havner bakerst i køen på inkludering I alt fra lek til arbeidsliv. Hvis de skal kunne delta må de også få tilgang til de samme sfærene som alle andre. Lekeplasser,  skoler, bygninger generelt må ha universell utforming. Ved å skille en gruppe fra flertallet gjemmer vi dem bort. Hvordan bli tatt på alvor selv om du absolutt kan lære og har utbytte av både det kunnskapsbaserte og det sosiale på skolen? Hvis ikke bygg og læremateriell er tilpasset, hvis det er umulig å leke i friminuttet fordi det ikke er tilrettelagt for rullestol eller tenkt på å ha lekeapparater også for dem som ikke løper og klatrer. Når barn slik blir satt utenfor blir de usynlige. Når de er usynlige er det vanskelig å knytte vennskapsbånd, være med i flokken.  Det er ikke mange hus som er tilrettelagt, så besøk hos venner kan bli vanskelig. I det hele tatt. Og å bli møtt med den tankegangen og tilnærmingen fra samfunnet gjennom hele oppveksten,  så er det også vanskelig å komme videre i utdanningen,  inn i arbeidslivet, selv for dem med gode kognitive evner og fullført utdanning. Når det kan stoppe på noe så enkelt som at arbeidsplassen ikke har rampe.... Poenget er at det begynner alt som barn, denne utestengelsen. Derfor blir også skolen viktig, at de får mulighet til å henge med på det, inkluderes.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må det være dekket opp med nok Bpa og assistentressurser i hjemmet. Eller mener du at foreldrene skal være barnas lærere og må slutte i jobb ?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 17.53):

Akkurat dette innlegget gjorde skikkelig vondt å lese... Fordi jeg er mor til et slikt barn.

Og jeg kan love dere som faktisk sitter og lurer på om multihandikappede unger har utbytte av å gå på skolen, så har de så vitterlig det! Og nei, mitt barn vil aldri lære seg skolefag på samme måte som andre funksjonsfriske barn. Men h*n lærer seg å kommunisere, og å lære fag, på sitt vis ved hjelp av ASK (alternativ supplerende kommunikasjon). H*n lærer seg sosialt samspill med andre barn og voksne. Og kanskje aller viktigst, de andre ungene som får være sammen med h*n deler av skoledagen lærer seg til gjengjeld masse om raushet, omsorg, tålmodighet og ikke minst at verden ikke alltid er A4, og at ikke alle er like. 

At noen faktisk sitter og tenker at mitt barn "stjeler" ressurser fra de andre elevene er helt utrolig. 

Anonymkode: 6f627...2c2

Desverre så er det noen barn som ikke lærer slik raushet slik som TS. Husker jeg ble flau på et annet barn sine vegene . Pga en gutt som startet i klassen med autisme.  Hennes sønn plagde denne gutten litt, så han ble jo sinna. Istedenfor å lære barnet sitt å oppføre seg, så mente hun høylytt i foreldre møte at denne gutten burde gå på spesial skole og ikke hadde noe i klassen vår å gjøre. Hun la meg selvfølgelig for hat, når jeg gikk imot henne og sa jeg syntes ungene våre hadde godt av å lære å ta litt hensyn, samt lære å omgås andre med litt ekstra utfordringer.  Bla å ikke plage dem fordi de er annerledes. Heldigvis støttet de andre foreldrene det jeg sa. Hvis ikke kunne skole tiden til dette barnet blitt unødvendig vanskelig. Jeg for min del syntes hennes barn, var det vanskelige barnet å forholde seg til.  Men det var mest pga henne som ikke lærte han folkeskikk. 

Feks min unge plaget også gutten.  Så vi tok han med til døra dersom et par ganger, der han  måtte be om unnskyldning.  Og i dag har han lært at man er like grei mot annerledeshet som alle andre. Noe han ikke hadde lært uten gutten i klassen. 

Vi hadde også en på trinnet. Som vi ba om å få ha iklasserommet. Vi syntes det var trist å ga en usynlig elev på trinnet. Så han var litt hos oss, og litt pp tilpasset hjelp.  Iht trening ol. Jeg er ikke for å dele de vekk , så sant det ikke er til det beste for elven det gjelder selv

Anonymkode: f7b7a...105

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...