AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #21 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi de ikke får plass et annet sted desverre. Da blir de plassert på skolen med alle andre. Jeg kjenner et foreldrepar med et barn på 6, men i hodet er barnet på 1 års stadiet. Der har kommunen bestemt at hun skal begynne på skolen. Ingen assistent eller annen hjelp. Men de som sitter i hjelpeapparatet rundt sier som det er at hun har null utbytte av vanlig skole. Men der starter han til onsdag. Det er vondt for alle. Jeg syns du faktisk er slem. Anonymkode: a1fc4...21e Dette har jeg vanskelig for å tro på - et barn med funksjonsnivå som en ettåring som ikke får assistent? Anonymkode: 459fc...e22 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #22 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har jeg vanskelig for å tro på - et barn med funksjonsnivå som en ettåring som ikke får assistent? Anonymkode: 459fc...e22 Det er faktisk sånn I noen kommuner. Anonymkode: a1fc4...21e 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #23 Skrevet 14. august 2022 Akkurat dette innlegget gjorde skikkelig vondt å lese... Fordi jeg er mor til et slikt barn. Og jeg kan love dere som faktisk sitter og lurer på om multihandikappede unger har utbytte av å gå på skolen, så har de så vitterlig det! Og nei, mitt barn vil aldri lære seg skolefag på samme måte som andre funksjonsfriske barn. Men h*n lærer seg å kommunisere, og å lære fag, på sitt vis ved hjelp av ASK (alternativ supplerende kommunikasjon). H*n lærer seg sosialt samspill med andre barn og voksne. Og kanskje aller viktigst, de andre ungene som får være sammen med h*n deler av skoledagen lærer seg til gjengjeld masse om raushet, omsorg, tålmodighet og ikke minst at verden ikke alltid er A4, og at ikke alle er like. At noen faktisk sitter og tenker at mitt barn "stjeler" ressurser fra de andre elevene er helt utrolig. Anonymkode: 6f627...2c2 9 19 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #24 Skrevet 14. august 2022 Snu litt på det og tenk på hva disse barna tilfører skolen. Det følger en del ressurser med multihandikappede barn som og andre barn i enkelte tilfeller får nyte godt av. "Vanlige" barn lærer og ser at alle ikke er like, men like mye verdt. Anonymkode: 46de9...799 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #25 Skrevet 14. august 2022 (endret) Tvillingsjel skrev (16 timer siden): Vi hadde et barn i klassen på barneskolen med multifunksjonshemming. Barnet kunne ikke gå og satt i rullestol. Barnet kunne heller ikke snakke, høre eller se. Det var totalt hjelpeløst og pleietrengende. Barnet var likevel på en egen kompetanseavdeling for andre med alvorlige funksjonsnedsettelser. Hva vedkommende fikk ut av det, vet jeg ikke. Det ble vel et oppholdssted hun fikk mat og være i et sanserom. Det er jo slik at alle barn i Norge har rett på skolegang uansett handikapp. Vi hadde også et sånt barn på barneskolen og det var veldig forstyrrende de gangene dette barnet skulle være tilstede i undervisningen, kan ikke tenke meg at barnet fikk noe som helst ut av undervisningen eller samvær med andre barn siden det var både blind, døv og lå i en slags rullestol. Anonymkode: 162a0...c19 Ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod. Endret 15. august 2022 av Perelandra 6 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2022 #26 Skrevet 14. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 18.05): Vi hadde også et sånt barn på barneskolen og det var veldig forstyrrende de gangene dette barnet skulle være tilstede i undervisningen, kan ikke tenke meg at barnet fikk noe som helst ut av undervisningen eller samvær med andre barn siden det var både blind, døv og lå i en slags rullestol. Anonymkode: 162a0...c19 Dette barnet var registrert i vår klasse, men var ikke tilstede Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #27 Skrevet 14. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi hadde også et sånt barn på barneskolen og det var veldig forstyrrende de gangene dette barnet skulle være tilstede i undervisningen, kan ikke tenke meg at barnet fikk noe som helst ut av undervisningen eller samvær med andre barn siden det var både blind, døv og lå i en slags rullestol. Anonymkode: 162a0...c19 Ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod. Wow. Hva gjør du om barnet fødes friskt mens blir alvorlig skadet og pleietrengende når det er 4 år? 12 år? 18 år? Hvem som helst kan få en funksjonshemning når som helst i livet. Det gjelder deg også. Jeg fikk en som 28-åring, som spiste sunt, trente og gjorde alt "riktig". Livet er ikke rettferdig, om du tror det. Anonymkode: 3d5ad...11f Endret 15. august 2022 av Perelandra 5 2 3
Istinde Skrevet 14. august 2022 #28 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Wow. Hva gjør du om barnet fødes friskt mens blir alvorlig skadet og pleietrengende når det er 4 år? 12 år? 18 år? Hvem som helst kan få en funksjonshemning når som helst i livet. Det gjelder deg også. Jeg fikk en som 28-åring, som spiste sunt, trente og gjorde alt "riktig". Livet er ikke rettferdig, om du tror det. Anonymkode: 3d5ad...11f Akkurat det jeg mener!!! 💖
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #29 Skrevet 14. august 2022 Spesialpedagog her. Spesialskoler bør komme tilbake. Kunne skrevet en avhandling med argumenter for hvorfor, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Dagens opplegg fungerer ikke!!!! Anonymkode: eb453...02a 9 2 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #30 Skrevet 14. august 2022 Vernepleier her. Jeg jobber med barn med slike funksjonsnedsettelser i barnehage, og det er absolutt enkelte aspekter ved å være i en «normal» barnehage som har noe for seg. De jeg jobber med er veldig glad i andre barn, lytte til stemmer og liv og latter, musikk osv, selv om på det nivået mine er, lærer de nok ikke stort. Men tilhørigheten er viktig. Avlastningen for foreldrene. Lærdommen for de andre barna. Men, jeg tror spesialbarnehager/skoler hadde vært lurt. Bedre tilrettelagt, mer riktig kvalifisert personell osv. Hos oss er det gammelt og trangt, ikke plass til heiser og spesialstellebord mm. Det blir tungt og vanskelig. Og vi har stort sett vanlig barnehagepersonell, som ikke har nok kompetanse og erfaring med å jobbe med slike komplekse medisinske oppgaver, så vi som kan blir veldig alene om medisinansvar, når noe skjer (anfall, pustestopp osv), og det er ofte vi ikke kan gå fra for å tisse engang for ingen kan nok med barna det gjelder. Jeg kommer nok ikke til å vare i jobben. Anonymkode: 6a01f...1ea 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #31 Skrevet 14. august 2022 Mannen min jobber på tilrettelagt avdeling på en videregående skole. I klassen med multihandikappede består opplegget (både i skoletiden og AKS før og etter skolen) av trening i gå-maskin, medisiner, bleieskift, sondemat og hostemaskin. Når elevene trener, settes den samme youtube-videoen de ser/hører på når de trener hjemme, på repeat. Disse elevene gjør de nøyaktig samme tingene til nøyaktig samme klokkeslett når de er hjemme og i avlastningsboligene sine. Den eneste forskjellen er at de gjør det på AKS og skole. Det er rett og slett oppbevaring. Anonymkode: 8fc52...d90 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #32 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor tenkte du at de skal være? I skogen? Gjemt bort i en kjeller? Anonymkode: 877d2...d52 Nei, De burde selvsagt vært på en egen skole, en spesialskole. Må være veldig trist for dem å se helt friske barn dagen lang. Helt meningsløs den inkluderingen som foregår, når de har null utbytte av det. Men foreldrene tvinger det også igjennom - fordi foreldre til multihandkappede barn vil vel helst at andre skal ta seg av dem, merkelig. Har jobbet på skole i flere år, og de handikappede barna og de med syndrom etc., var blant dem som så og si ALDRI var borte fra skolen. Kom på skolen selv om de var forkjøla, migrene, feber til og med i noen tlifelle -foreldrene vil på død og liv tilbringe minst mulig tid med dem virker det som. Trist. Anonymkode: 049e0...538 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #33 Skrevet 14. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi de ikke får plass et annet sted desverre. Da blir de plassert på skolen med alle andre. Jeg kjenner et foreldrepar med et barn på 6, men i hodet er barnet på 1 års stadiet. Der har kommunen bestemt at hun skal begynne på skolen. Ingen assistent eller annen hjelp. Men de som sitter i hjelpeapparatet rundt sier som det er at hun har null utbytte av vanlig skole. Men der starter han til onsdag. Det er vondt for alle. Jeg syns du faktisk er slem. Anonymkode: a1fc4...21e For noe vas. Gå ut i solen istedet for å sitte og dikte på KG. Anonymkode: d6ce4...9cb 3
sommermor Skrevet 14. august 2022 #34 Skrevet 14. august 2022 Noen multihandicappede er faktisk aldersadekvat kognitivt, mener du de også skal nektes en normal skolehverdag bare fordi de trenger mer oppfølging ? Selv multihandicappede har krav på en tilrettelagt skolehverdag som alle andre elever enten på nærskolen eller en spesialskole der det finnes. 3 3
sommermor Skrevet 14. august 2022 #35 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når du sier syndromer og psykiske tilstander, hva sikter du til da? Downs syndrom? Autisme? OCD? Dysleksi? ADHD? Anonymkode: c79e5...0ca Hun sikter vel til elever med multihandicap som det står i overskriften på innlegget. 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #36 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei nei, såklart Ikke dysleksi, ADHD, eller til en viss grad downs... Men feks høy grad av autisme, genetiske syndromer som gjør at de ikke har noe utbytte av skole hverken faglig eller sosialt. Jeg tenker barn som ikke var språk, som ligger på gulvet, behov for fysioterapi.. og må mates feks.... Jeg bare spør, jeg lurer oppriktig. Jeg mener ikke at de IKKE skal ha hjelp og oppfølging, men jeg stiller spørsmål ved om skolen er det riktige stedet. Anonymkode: 20ae4...9fb Du mener nok ikke de kvinnene som tar mastergrad med hjelp fra assistenter. Kvinner som er alvorlig fysisk handicappet og sitter i en rullestol. Eller en professor som jobber på høyskolen her i byen som er sterkt fysisk handicappet. Anonymkode: d6d13...d9f 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #37 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei nei, såklart Ikke dysleksi, ADHD, eller til en viss grad downs... Men feks høy grad av autisme, genetiske syndromer som gjør at de ikke har noe utbytte av skole hverken faglig eller sosialt. Jeg tenker barn som ikke var språk, som ligger på gulvet, behov for fysioterapi.. og må mates feks.... Jeg bare spør, jeg lurer oppriktig. Jeg mener ikke at de IKKE skal ha hjelp og oppfølging, men jeg stiller spørsmål ved om skolen er det riktige stedet. Anonymkode: 20ae4...9fb Fordi de også har evne til og rett på opplæring i skolen. Mitt barn er nonverbalt og har et sjeldent syndrom. Mitt barn er også lærenem, selv om ting går uendelig mye saktere og har behov for tilpasset læreplan, ekstra oppfølging, fysioterapi. Mitt barn er dessuten veldig sosial. Selv om Mitt barn er nonverbalt betyr det ikke at hen ikke forstår, eller mangler lyd og kroppsspråk, kan bruke hjelpemidler som billedkunst eller konkrete, og også en maskin hvor hen trykker på bildesymboler og får ut lyd. Anonymkode: 5e616...de9 4 3 2
Gjest ti10 Skrevet 14. august 2022 #38 Skrevet 14. august 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Vi hadde et barn i klassen på barneskolen med multifunksjonshemming. Barnet kunne ikke gå og satt i rullestol. Barnet kunne heller ikke snakke, høre eller se. Det var totalt hjelpeløst og pleietrengende. Barnet var likevel på en egen kompetanseavdeling for andre med alvorlige funksjonsnedsettelser. Hva vedkommende fikk ut av det, vet jeg ikke. Det ble vel et oppholdssted hun fikk mat og være i et sanserom. Det er jo slik at alle barn i Norge har rett på skolegang uansett handikapp. Det er greit, men man kan jo anta at en multihandikappet har et behov for tilrettelegging? Har de noe utbytte av en vanlig skoletime? Har sett av og til at multihandikappede har vært russ, må innrømme at jeg ikke ser poenget. Det kan virke som at enkelte foreldre blir så besatt av at deres barn skal ha akkurat det andre normalt fungerende barn har, at de kanskje glemmer at det i mange tilfeller hadde vært like greit eller bedre å heller bruke energien på å kjempe for noe barnet deres har utbytte av. Det er virkelig ikke meningen å være hjerterå her, men når det er snakk om ungdommer som verken kan gå, spise, snakke eller gjøre seg forstått på noe vis, skjønner jeg ikke hva slags utbytte de kan ha av å være russ eller delta i ordinære skoletimer.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #39 Skrevet 14. august 2022 Jeg må si meg enig i flere her som nevner hvordan det er for dårlig tilrettelagt for barn med omfattende utfordringer i vanlig barnehage og skole. Jeg tror alle ville hatt bedre utbytte av spesialskoler og spesialbarnehager. Det handler om hensyn begge veier. Mange med omfattende hjelpebehov har stort behov for hvile og skjerming i tillegg til ikke å ha utbytte av noe faglig. Anonymkode: ef88b...9cb 8 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2022 #40 Skrevet 14. august 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): Det er greit, men man kan jo anta at en multihandikappet har et behov for tilrettelegging? Har de noe utbytte av en vanlig skoletime? Har sett av og til at multihandikappede har vært russ, må innrømme at jeg ikke ser poenget. Det kan virke som at enkelte foreldre blir så besatt av at deres barn skal ha akkurat det andre normalt fungerende barn har, at de kanskje glemmer at det i mange tilfeller hadde vært like greit eller bedre å heller bruke energien på å kjempe for noe barnet deres har utbytte av. Det er virkelig ikke meningen å være hjerterå her, men når det er snakk om ungdommer som verken kan gå, spise, snakke eller gjøre seg forstått på noe vis, skjønner jeg ikke hva slags utbytte de kan ha av å være russ eller delta i ordinære skoletimer. Hvis man er lam, pleietrengende, stum, døv og blind, så klarer man ikke å være i en klasse. Hun var på egen avdeling, og aldri i undervisningen med oss, men var likevel "tilknyttet" vår klasse. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå