AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen? Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. Anonymkode: 20ae4...9fb 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Hvor tenkte du at de skal være? I skogen? Gjemt bort i en kjeller? Anonymkode: 877d2...d52 20 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Selvsagt er det greit Anonymkode: 487d8...074 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Når du sier syndromer og psykiske tilstander, hva sikter du til da? Downs syndrom? Autisme? OCD? Dysleksi? ADHD? Anonymkode: c79e5...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Selvsagt skal de være i skolen. De er norske barn og alle norske barn har rett til å gå på skole. Anonymkode: 59dcd...750 17 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen? Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. Anonymkode: 20ae4...9fb Dette var veldig generaliserende og ganske diskriminerende? Kjenner du godt til alle disse elevene du snakker om og har inngående kunnskap om deres læringsutbytte? Selvfølgelig skal alle inkluderes, også om man har handikap. Anonymkode: af30b...a52 7 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du sier syndromer og psykiske tilstander, hva sikter du til da? Downs syndrom? Autisme? OCD? Dysleksi? ADHD? Anonymkode: c79e5...0ca Nei nei, såklart Ikke dysleksi, ADHD, eller til en viss grad downs... Men feks høy grad av autisme, genetiske syndromer som gjør at de ikke har noe utbytte av skole hverken faglig eller sosialt. Jeg tenker barn som ikke var språk, som ligger på gulvet, behov for fysioterapi.. og må mates feks.... Jeg bare spør, jeg lurer oppriktig. Jeg mener ikke at de IKKE skal ha hjelp og oppfølging, men jeg stiller spørsmål ved om skolen er det riktige stedet. Anonymkode: 20ae4...9fb 36 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 De aller fleste såkalte «multihandikappede» barn har et utbytte av å være på skolen, uavhengig av hvordan du ser på det. Kanskje på tide at du kommer ut av hulen din? Anonymkode: c28c5...920 7 3
Elle Melle Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Det finnes både fordeler og ulemper med spesialskoler (som er alternativet), men jeg tror det er slik at hovedmålet er at flest mulig barn skal gå på egen nærskole. Det er en villet politikk og annerledes en slik man tenkte for en del tiår tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De aller fleste såkalte «multihandikappede» barn har et utbytte av å være på skolen, uavhengig av hvordan du ser på det. Kanskje på tide at du kommer ut av hulen din? Anonymkode: c28c5...920 På hvilken måte har de utbytte? Anonymkode: 20ae4...9fb 18 2
mo1234 Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Foreldrene må på jobb, hvor skal barna ellers være? 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 (endret) Det er jo slik at alle barn i Norge har rett på skolegang uansett handikapp. Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På hvilken måte har de utbytte? Anonymkode: 20ae4...9fb Være med andre barn Anonymkode: 487d8...074 5 1
Istinde Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor er barn som har syndromer/psykiske tilstander og lignende som gjør at de har NULL utbytte og NULL evne til å lære noe hverken faglig eller sosialt , på skolen? Jeg skjønner jo at de må ha et tilbud, omsorg og være et sted, jeg er ikke helt umenneskelig heller....men er det riktig at de tar opp ressurser i skolen? De har ofte 1-3 assistenter på seg og er alene på grupperom med helt egne aktiviteter. Anonymkode: 20ae4...9fb Pass deg nå!! Plutselig en dag er det du som får et multihandikappet barn med full bemanning 24/7/365! Slike barn har også rett på et skoletilbud. 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): På hvilken måte har de utbytte? Anonymkode: 20ae4...9fb Selvfølgelig har de utbytte ved å gå på skolen, fordi de har evnen til å lære på sine egne premisser. De er ikke på skolen, bare for å oppbevares. Men de lærer og utvikler sine ferdigheter, på lik linje med andre - men på et mye lavere nivå. De trenger også å lære for at deres hver dag skal bli mest mulig verdifull, og at funksjonene deres skal holdes i sjakk. At man er multifunksjonshemmet, betyr ikke at man ikke har evnen til å lære. Det kan også være sosiale grunner, at barnet skal delta i et fellesskap og inkluderes. Anonymkode: fc419...a01 Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. Endret 15. august 2022 av Perelandra 7 2 3
mo1234 Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 «Tar opp ressurser». Jeg tror rike Norge har penger til det. Alternativet er at de må være et annet sted som vil koste like mye penger. 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei nei, såklart Ikke dysleksi, ADHD, eller til en viss grad downs... Men feks høy grad av autisme, genetiske syndromer som gjør at de ikke har noe utbytte av skole hverken faglig eller sosialt. Jeg tenker barn som ikke var språk, som ligger på gulvet, behov for fysioterapi.. og må mates feks.... Jeg bare spør, jeg lurer oppriktig. Jeg mener ikke at de IKKE skal ha hjelp og oppfølging, men jeg stiller spørsmål ved om skolen er det riktige stedet. Anonymkode: 20ae4...9fb Det finnes hundrevis av ulike syndromer og man kan ha dem i ulik grad. Jeg kjenner mennesker med eksempelvis downs da, som er avhengig av 1-1 bemanning døgnet rundt, og så kjenner jeg de som bor i egen, kjøpt leilighet og arbeid. De mottar et ringetilsyn liksom. Andre får hjerneskade pga. alt fra toxoplasmose, epilepsi, hjernehinnebetennelse, fødselsskader osv. Så hvilke syndrom skal få gå på skole? Hvor høytfungerende må de være for å gå på skole? Hvem skal bestemme hvem som får og ikke får av disse? Hvor skal vi gjøre av de som ikke får? Hvem skal betale utvalget som bestemmer dette? Og hvem skal betale hvilket enn tilbud de som ikke går gå på skole får? Hvor skal grensen gå for hvem som kan få utbytte og ikke? Hva regnes som utbytte? Om vi skulle satt ned et slikt utvalg + spesialskoler/institusjon/annen oppbevaring så ville det blitt svindyrt. De får nok et utbytte, men kanskje ikke samme utbytte som andre. Jeg jobber med utviklingshemmede, også autister, og jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er at de sosialiseres, med alle medelever, både de med spesielle behov og de uten. Jeg merker forskjell på normalt utviklede barns sosiale evner basert på om de har gått i barnehage eller ikke, så du kan jo tenke deg. Så selv om de utelukkende får spesialundervisning så er det sosiale uvurderelig. Det er også sunt for funksjonsfriske barn og samfunnet generelt å være litt tolerante for annerledeshet, faktisk se at disse menneskene finnes og er ålreite folk de også. Mtp. økonomi så får skolen tilskudd etter hvor mange barn med spesielle behov de har, og hvor omfattende behovet er, nettopp for at deres bistand og undervisning ikke skal lide pga. økonomien til en gitt skole. De skal få et godt tilbud uavhengig av bosted. Tenk på det på denne måten; det er rimeligere at de alle går på vanlig skole, en institusjon som alt finnes, fremfor at vi skal bygge en ny, ansette personale, kjøpe interiør, materiale, vedlikehold osv. Anonymkode: c79e5...0ca 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Fordi de ikke får plass et annet sted desverre. Da blir de plassert på skolen med alle andre. Jeg kjenner et foreldrepar med et barn på 6, men i hodet er barnet på 1 års stadiet. Der har kommunen bestemt at hun skal begynne på skolen. Ingen assistent eller annen hjelp. Men de som sitter i hjelpeapparatet rundt sier som det er at hun har null utbytte av vanlig skole. Men der starter han til onsdag. Det er vondt for alle. Jeg syns du faktisk er slem. Anonymkode: a1fc4...21e 1 2
JegMotStrømmen Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Hvordan vet du at de har 0 utbytte av å være der? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei nei, såklart Ikke dysleksi, ADHD, eller til en viss grad downs... Men feks høy grad av autisme, genetiske syndromer som gjør at de ikke har noe utbytte av skole hverken faglig eller sosialt. Jeg tenker barn som ikke var språk, som ligger på gulvet, behov for fysioterapi.. og må mates feks.... Jeg bare spør, jeg lurer oppriktig. Jeg mener ikke at de IKKE skal ha hjelp og oppfølging, men jeg stiller spørsmål ved om skolen er det riktige stedet. Anonymkode: 20ae4...9fb AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På hvilken måte har de utbytte? Anonymkode: 20ae4...9fb Jeg kjenner/har kjent et stort antall mennesker, barn og voksne, som passer til den beskrivelsen. Mennesker med et funksjonsnivå estimert til å være under 12 måneders alder. Alle som én har elsket å være sosiale. Ha folk rundt seg. Følge med på det som foregår. Ledd av rare lyder, lyttet drømmende til musikk, vært med på tilpasset lek, rett og slett fått lov til å bruke sansene. De knytter seg til mennesker, akkurat som alle andre. De kjenner igjen dagsrytme, ukesrytme og kjente steder. Hva trenger babyer? De trenger mat, stell og sosial kontakt. Da er det rent logisk at mennesker som har en babys funksjonsnivå også trenger dette. Alle barn i Norge har rett på tilpasset undervisning på grunnskolens nivå. Ikke alle kan lære å lese og skrive, men de har like fullt rett til undervisning i språk (å bli snakket med og bli forstått med mimikk og gester er også språkopplæring), kroppsøving (fysioterapi f.eks), musikk (lytte og lage lyd)... Etter min erfaring er det også slik at barn som har vokst opp med å omgås barn med f.eks multifunksjonshemming, Down syndrom, autisme og/eller en rekke andre diagnoser, utvikler en grunnleggende forståelse for de store variasjonene som finnes blant mennesker, og vokser opp til å bli inkluderende og lite dømmende som voksne. Anonymkode: 459fc...e22 9 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå