Gå til innhold

Har du kolleger som utnytter hjemmekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker hjemmekontor! Jeg har det når det passer meg(ofte fem av fem dager). Jeg bor på en øde plass med svært dårlig bilvei. Det er svingete, smalt og rasfarlig. Nei, jeg digger hjemmekontoret mitt. Slipper rushen gjør jeg også. Er så digg.

Anonymkode: b0a3e...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var jo alle hjemme da det var pålagt med hjemmekontor, og fant da løsninger som gjorde at ingen måtte være på kontoret for å gjøre jobben sin. Bort med den gamle papirmølla! Var det alle som likte det? Nei. Kari på 63 synes selvfølgelig det var vanskelig å endre rutinene sine, men det fungerte jo når vi måtte det.

Vi så jo også at effektiviteten økte. Du tar deg ikke 5 min ved kaffemaskinen for å snakke med en kollega, og det er ikke noen som kommer inn på kontoret ditt for å snakke jobb, og plutselig snakker man om noe annet. Jeg tror ikke alle tok seg den halvtimen med pause, man er jo alltid litt på uansett.

Nå når det ikke er pålagt lenger så ønsker sjefen at vi hovedsakelig er her, men vi bruker det hvis noen trenger det. Det er jo veldig greit å kunne jobbe hjemme i fred hvis man er litt pjusk f.eks, og etter pandemien setter jo kollegaene også pris på at man holder seg hjemme hos oss. Jeg har også brukt det hvis vi får besøk av håndverkere, for da slipper jeg å ta fri for å reise hjem noen timer. 

Samtidig er det litt godt å være på kontoret også, møte andre mennesker og ha det "kollegiale".

Jeg synes det er rart at man tillater hjemmekontor der det tydelig blir merarbeid på de som sitter på kontoret, det er jo ikke greit. Da burde man jo fordele arbeidsoppgavene slik at de som jobber hjemme får noen av deres arbeidsoppgaver som kan gjøres heldigitalt. 

Anonymkode: ca918...b32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen så var det ikke en kjeft som jobbet når de var på hjemmekontor. De drev med oppussing, gjøremål, handling, dro på hytta og fisket og noen var til og med så frekk at de tok seg annen jobb samtidig. Kynisk nok til å sporadisk være innom PC’en engang iblant så de skal se aktive ut. Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi motsatt erfaring, det blir gjort klart mer på hjemmekontor. Mye fordi vi har åpent landskap på jobb, og oppgaver som krever konsentrasjon. Nå har vi noen dager på kontoret mest for det sosiale, men skjer ofte at noen sier de må dra hjem og jobbe litt :) og det blir faktisk gjort, før noen insinuerer noe annet. Veldig målbart i vårt tilfelle. Vi er også flere som har merket helsemessig gevinst av å være hjemme, og sykefraværet har gått til bunns. Produktiviteten opp, selv om noe ned igjen etter vi begynte med hybrid. 

Anonymkode: 5ddfa...322

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I kommunen så var det ikke en kjeft som jobbet når de var på hjemmekontor. De drev med oppussing, gjøremål, handling, dro på hytta og fisket og noen var til og med så frekk at de tok seg annen jobb samtidig. Kynisk nok til å sporadisk være innom PC’en engang iblant så de skal se aktive ut. Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

Var de samme greiene her. Folk gjorde alt for å ikke jobbe. 

Anonymkode: 860eb...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Misforstå meg rett men jeg er helt klar for hjemmekontor der det trengs/er nyttig enten for arbeidsflyt eller helse. Mange har selvsagt større mulighet til å holde seg i arbeid når det er mulighet for hjemmekontor på tunge dager.

Problemet det åpenbart misbrukes og går utover andre. Vedkommende jeg tenker mest på her har alltid vært arbeidssky, funnet på den ene unnskyldningen etter den andre for å gjøre minst mulig og bevisst jobbet så sakte som mulig for å senke forventningene. Det at jeg jobber i mitt tempo har også vært et problem for vedkommende og gjentatte ganger forteller meg at hun ikke vil at vi skal få på oss mer. Vi har oppgaver som krever fysisk tilstedeverelse og oppgaver som helt fint kan gjøres hjemme. Vedkommende nekter å gjøre oppgavene som KAN gjøres hjemmefra til tross for at h*n skal ta alle mulige hjemmedager.

Da faller alt på oss andre og når vi har flere som også er redd for "kontor oppgaver" så faller det meste på meg. Nå i ferien spesielt er vi bare oss to. Jeg sitter i praksis med alt arbeid, ingen muligheter for lunch. Toalettbesøk er bare å glemme så sant jeg ikke allierer meg med andre avdelinger og er da prisgitt at noen har mulighet til å avbryte arbeidet sitt for å passe på mens jeg er borte. For ikke å snakke om 10 timers arbeidsdager med barn alene hjemme.
 

Anonymkode: 869b4...1ba

Vi hadde det litt slik hos oss (altså der hjemmekontor for noen gikk utover noen andre som da måtte være på kontoret med økt arbeidsmengde) og fikk ryddet noe opp i det. Fortsatt noe som kan forbedres mener nå jeg, siden jeg mener arbeidsbyrden er ujevnt fordelt ennå, men det er i alle fall bedre enn det var. 

For meg høres det ut som om du burde ha tatt det opp på en strengere måte langt tidligere, for når det har blitt slik at noen tilnærmet slipper masse oppgaver og en selv må jobber overtid hver dag og ikke får tid til lunsj, så har det jo gått for langt, og det ser du jo sikkert selv også. Så her bør du så raskt som mulig ta en samtale med leder og si at det ikke fungerer at nesten alt faller på deg og en annen, mens andre i stor grad slipper unna. Hvis vedkommende leder ikke tar tak i det, følg det opp en gang til, og hvis det fortsatt ikke skjer noe ville jeg gått til verneombud/fagforening. Dessverre er det en del konfliktskye ledere der ute som må ha voksenoppdragelse. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I kommunen så var det ikke en kjeft som jobbet når de var på hjemmekontor. De drev med oppussing, gjøremål, handling, dro på hytta og fisket og noen var til og med så frekk at de tok seg annen jobb samtidig. Kynisk nok til å sporadisk være innom PC’en engang iblant så de skal se aktive ut. Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

Dette handler jo om ledelse, eller snarere mangel på det. Det er faktisk ikke tillatt å ta en annen jobb på siden uten å avklare at det ikke går ut over primærjobben, slik har det i alle fall vært i statlig sektor tidligere. Hvis det gjentar seg, så bør dere trekke inn fagforening. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At mange nå ber om hjemmekontor for sykdommer/plager er naturlig. Før man hadde hjemmekontor, visste man gjerne ikke hvor mye mindre plager man hadde om man fikk sitte på hjemmekontor. 

Jeg blir ufattelig sliten av å være fysisk på kontoret. Jeg blir så sliten at det svir inni hodet, får hodepine, spenningssmerter i nakke og rygg, osv. Det var en helt ny hverdag da jeg fikk sitte på hjemmekontor under pandemien. Jeg ble kvitt en hel haug helseplager. Tilbake på kontoret kommer de tilbake. Så selvfølgelig ønsker jeg da å sitte på hjemmekontor.. Det gagner også min arbeidsgiver at jeg ikke sliter med hodepine og muskelsmerter.

Jeg har en jobb som kan gjøres 100% hjemmefra, ingen blir skadelidende om jeg ikke møter på kontoret fysisk. Ingen får ekstraarbeid. Jeg kan gjøre jobben BEDRE hjemmefra, siden jeg da ikke er sliten og har vondt. 

Så jeg har null kvaler for å si til sjefen at jeg ønsker hjemmekontor pga helsen. 

Anonymkode: fb9d3...749

Dette.

Før hjemmekontor-perioden pga. pandemien hadde jeg daglig hodepine. Mannen forsøkte å få meg til å gå til legen for utredning, men jeg utsatte det. Så kom 100% hjemmekontor og vipps så var hodepinen borte. 

Da jeg ble tvunget tilbake på kontoret kom hodepinen tilbake igjen. 🙄 

Jeg har for øvrig en selvstendig jobb som ingen andre gjør dersom jeg er borte, og det at jeg har hjemmekontor medfører null merarbeid for mine kollegaer. I tillegg jobber jeg langt mer effektivt på kontoret, både fordi jeg har mer tid og energi og legge inn i arbeidet siden jeg slipper reisevei til jobb, å stelle meg om morgenen osv., men også fordi jeg av samme grunn får mer søvn, færre avbrytelser, mer effektiv møtevirksomhet på Teams og fred og ro til å jobbe effektivt. 

Anonymkode: 58a5f...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

Og ikke minst blir man oftere målt på lønnsomhet. Vi er en ganske stor arbeidsplass, og effektiviteten økte under Korona. Man merker raskt hvem som slakker, og da tas det tak. De som sleit med effektiviteten hjemme trives derfor selv best på kontoret - som du skriver, moral og interesse er på plass. 

Nå står vi derfor ganske fritt til hvor vi vil jobbe. Selv velger jeg hjemmekontor 3-4 dager, og kontor 1-2 dager. 

Kontor er sosialt og hyggelig, men det går så mye tid... Jeg må jo fikse meg om morgenen, kjøre hit og dit. Man slår av en prat ved kaffemaskinen, man blir avbrutt av spørsmål, det er lunsj og kaffepauser.. Så jeg får helt klart gjort mest hjemme + den bonusen at jeg er ganske ajour i huset, da jeg kan fikse veldig mye mens jeg snakker i telefonen. 

Anonymkode: 33d9e...265

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke enten eller. Mange er mer effektive på hjemmekontor. Jeg har feks dager der jeg sitter pal på Teams møter og da kan jeg like gjerne sitte hjemme. Dager der jeg må skrive sammen memo ol er det også mest effektivt at jeg sitter hjemme så slipper jeg å bli forstyrret. MEN det har stooor verdi og gjevnlig være innom jobb og treffe kolleger også i en mer uformell setting som i lunsjen. Jeg er derfor fysisk tilstede 3-4 dager i uken.

Men hvis det er slik at hjemmekontor skaper merarbeid for de som er fysisk tilstede er det selvsagt ikke akseptabelt.

Anonymkode: 09e82...02a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Elsker hjemmekontor! Jeg har det når det passer meg(ofte fem av fem dager). Jeg bor på en øde plass med svært dårlig bilvei. Det er svingete, smalt og rasfarlig. Nei, jeg digger hjemmekontoret mitt. Slipper rushen gjør jeg også. Er så digg.

Anonymkode: b0a3e...4a3

Hvor mye rush kan det være på et øde sted?

Anonymkode: 1fe44...36a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye rush kan det være på et øde sted?

Anonymkode: 1fe44...36a

Du klarer virkelig ikke tenke så langt at personen kanskje JOBBER et annet sted enn hun bor...? At hun kjører fra det øde stedet, inn til en større by - og der er det rush..? Temmelig mange som pendler fra småsteder til Oslo, BErgen, osv, vettu... 

Anonymkode: fb9d3...749

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har fire kollegaer som utnytter hjemmekontor. Den ene pendler, og for ham er det praktisk å slippe å bruke lang tid på å kjøre til og fra jobb, men det går ut over andre som da må gjøre en del oppgaver som forutsetter at man er fysisk til stede på kontoret. De tre andre har til felles at de mistrives jobben sin og generelt sluntrer unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I kommunen så var det ikke en kjeft som jobbet når de var på hjemmekontor. De drev med oppussing, gjøremål, handling, dro på hytta og fisket og noen var til og med så frekk at de tok seg annen jobb samtidig. Kynisk nok til å sporadisk være innom PC’en engang iblant så de skal se aktive ut. Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

Ganske provoserende at du legger "kommunen" under et. 

Jobber i barneverntjenesten og jobbet som en idiot under pandemien. Først med tre barn hjemme og den utfrodringen det fulgte med seg av å skulle snakke i telefoner osv, deretter med masse restriksjoner i ene enden, og lovkrav i den andre. Var en drøm å komme tilbake til kontoret og få mer hverdag igjen. 

Det pandemien bragte med seg derimot er at vi som før ikke fikk ha hjemmekontor nå kan det, og kan jobbe med skriving eller annet mens man er hjemme med barn som er syke om de ikke krever tilsyn hele tiden.

Anonymkode: 62795...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske provoserende at du legger "kommunen" under et. 

Jobber i barneverntjenesten og jobbet som en idiot under pandemien. Først med tre barn hjemme og den utfrodringen det fulgte med seg av å skulle snakke i telefoner osv, deretter med masse restriksjoner i ene enden, og lovkrav i den andre. Var en drøm å komme tilbake til kontoret og få mer hverdag igjen. 

Det pandemien bragte med seg derimot er at vi som før ikke fikk ha hjemmekontor nå kan det, og kan jobbe med skriving eller annet mens man er hjemme med barn som er syke om de ikke krever tilsyn hele tiden.

Anonymkode: 62795...54a

Ja, en «fordel» etter coronaen er jo at man er fratatt retten til sykt barn dager, og må jobbe når man selv er syk/smittsom. 🙄🤦‍♀️

For det er nemlig resultatet her; Vi får ikke ha hjemmekontor lenger, men dersom vi ringer inn og har sykt barn eller er syke selv så er svaret: «Men da jobber du hjemmefra i dag da?». 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 58a5f...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens arbeidsmarked med sinnsykt lav arbeidsledighet så blir bedrifter som nekter hjemmekontor valgt bort av de beste kandidatene. 

Hjemmekontor/hybridløsning har kommet for å bli og jeg gosser meg rått når disse bedriftene ikke får tak i folk. 
 

Den dagen min jobbb fjerner mitt 50% hybridkontor slutter jeg

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rucula skrev (16 minutter siden):

I dagens arbeidsmarked med sinnsykt lav arbeidsledighet så blir bedrifter som nekter hjemmekontor valgt bort av de beste kandidatene. 

Hjemmekontor/hybridløsning har kommet for å bli og jeg gosser meg rått når disse bedriftene ikke får tak i folk. 
 

Den dagen min jobbb fjerner mitt 50% hybridkontor slutter jeg

Hybridkontor der man fordeler hjemmekontor og tid på kontoret blir jo noe annet enn TS beskriver, som jeg oppfatter slik at hun og en annen må ta hele arbeidsbyrden på kontoret mens kollegene så og si alltid har hjemmekontor. Hjemmekontor brukt for riktige situasjoner og stillingstyper er fint, men ikke når det i stor grad går utover andre slik TS beskriver. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet selv i kommune og der er det lite tid til unnasluntring når man har hjemmekontor. Jeg har mine egne oppgaver, så blir de ikke gjort så får jeg et problem. Oppgavene blir ikke deligert til andre. 

Når det gjelder det å ha hjemmekontor generelt så synes jeg det er en fordel pga pendling, bedre for helse, mindre bruk av tid osv. Jeg har 50% hjemmekontor nå. Om de kutter det ut vil jeg nok se etter en annen jobb. 

Anonymkode: 96740...e6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi alle mulighet til hjemmekontor, men samtidig så har jeg også en jobb hvor det er målbart hvor mye jeg jobber/produserer.

Og jeg vil si ja, jeg har et par kolleger som bruker hjemmekontoret til å nærmest ta en dag fri, men majoriteten av oss jobber like godt hjemme som på kontoret, litt avhengig av arbeidsoppgave/prosjekt.

Med åpent kontorlandskap, så holder det ikke å bare ha et godt headsett med støydemping for å utføre fokusarbeid over tid, så behovet for hjemmekontor fra tid til annen har vært der i lang tid, og fungerer generelt godt.

De par som misbruker det, er også de som er minst delaktige i å velge arbeidsoppgaver, vise engasjement osv. Som igjen gir en kjipere arbeidshverdag.

Anonymkode: 7daad...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke skjønner med helsemessige grunner? Skjønner du ikke at vi blir syke av hverandre, morgenrush, stress osv. Å ville spare seg for dette er en helsemessig legitim grunn. Sånne  dinosaurer som deg bør fjernes fra arbeidslivet. Du er nåtidens søndagskirkerytter. Et prakk som ikke fører noe godt med seg, men gir kontroll til de som vil ha det.

Endret av kar90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...