Gå til innhold

Har du kolleger som utnytter hjemmekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du henger deg for mye opp i hva andre gjør og mistror dine kolleger. Du aner ikke årsak for hvorfor de får innvilget hjemmekontor.

Plager det deg da det går utover driften, f.eks merarbeid for dere som er på kontoret, så må du ta det opp med sjefen. Men det nytter ikke å klage på uskyldige som har fått innvilget hjemmekontor. For det er vel sjefen som har innvilget dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I kommunen så var det ikke en kjeft som jobbet når de var på hjemmekontor. De drev med oppussing, gjøremål, handling, dro på hytta og fisket og noen var til og med så frekk at de tok seg annen jobb samtidig. Kynisk nok til å sporadisk være innom PC’en engang iblant så de skal se aktive ut. Denne opptreden har jeg kun erfart fra offentlig sektor da de som jobber i private selskaper i kunnskapsyrker virker å ha en litt høyere moral og interesse for sin egen jobb.

Anonymkode: f9055...00d

Hos meg ble det motsatt. Jeg hadde så mye oppgaver og kunder osv som måtte følges opp og det ble mye mer merarbeid og jeg tok meg aldri tid til å ta en pause. Tok knapp nok lunsjen min. Dette har resultert til at jeg har mer eller mindre møtt veggen. 
Nå klarer jeg ikke å sitte så mange dager på kontoret pga avbrytelser og jeg må ha en dag og to være på hjemmekontor for å hente meg inn igjen 

Anonymkode: 94b47...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det at jeg jobber i mitt tempo har også vært et problem for vedkommende og gjentatte ganger forteller meg at hun ikke vil at vi skal få på oss mer.

Anonymkode: 869b4...1ba

Så fjollete at du motarbeider dette. Ikke påta deg mer arbeid enn nødvendig, hvorfor vil de heve den lista? Hva i all verden har du å tjene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleblomst skrev (5 minutter siden):

Du henger deg for mye opp i hva andre gjør og mistror dine kolleger. Du aner ikke årsak for hvorfor de får innvilget hjemmekontor.

Plager det deg da det går utover driften, f.eks merarbeid for dere som er på kontoret, så må du ta det opp med sjefen. Men det nytter ikke å klage på uskyldige som har fått innvilget hjemmekontor. For det er vel sjefen som har innvilget dette?

Nå er jo dette et forum da, der man noen ganger lufter sine frustrasjoner, i dette tilfellet med tanke på hjemmekontor. Klart det er kjipt når andres hjemmekontor går utover en selv som arbeidstaker. At man lufter det på et forum betyr da ikke at man tar det opp direkte med dem, det er kun en beskrivelse av situasjonen. Skal man ta det opp gjør man det selvfølgelig med sjefen. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, en «fordel» etter coronaen er jo at man er fratatt retten til sykt barn dager, og må jobbe når man selv er syk/smittsom. 🙄🤦‍♀️

For det er nemlig resultatet her; Vi får ikke ha hjemmekontor lenger, men dersom vi ringer inn og har sykt barn eller er syke selv så er svaret: «Men da jobber du hjemmefra i dag da?». 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 58a5f...105

Er ikke det siste litt greit da?

Det er noen ganger jeg er i for dårlig form til å komme meg på kontoret til fast arbeidstid, men jeg kan gjøre unna oppgavene hjemmefra, kanskje fordelt utover hele dagen/kvelden. Da er jeg ikke "ubrukelig", også slipper jeg den egenmeldingsdagen som sjefen vår er sykelig opptatt av. 

Anonymkode: ca918...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (10 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner med helsemessige grunner? Skjønner du ikke at vi blir syke av hverandre, morgenrush, stress osv. Å ville spare seg for dette er en helsemessig legitim grunn. Sånne  dinosaurer som deg bør fjernes fra arbeidslivet. Du er nåtidens søndagskirkerytter. Et prakk som ikke fører noe godt med seg, men gir kontroll til de som vil ha det.

Og noen blir syke av folk som hele tiden er på hjemmekontor, mens de egentlig har oppgaver som fordrer fysisk oppmøte, som da igjen faller på en selv. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å legge til at man selvfølgelig sier nei til å jobbe hjemmefra hvis man er helt slått ut av sykdom.

Anonymkode: ca918...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta opp med lederen din, at det er en skjevfordeling i arbeidsbelastning nå som en gruppe har mye hjemmekontor, og en gruppe "aldri har det". Slik skal det ikke være, og dersom det stemmer, så må man se på organiseringen. Å velge hjemmekontor er å velge arbeidssted. Ikke å komme seg ut av alle fellesoppgaver. 

Dette måtte vi ordne på min arbeidsplass, og nå som det er i orden, er det bare syterne igjen, de som bruker timesvis på å baksnakke de som er på hjemmekontor og hvor lite de gjør, når det egentlig dreier seg om et utdatert syn på arbeid. 

Anonymkode: 5d2d2...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette.

Før hjemmekontor-perioden pga. pandemien hadde jeg daglig hodepine. Mannen forsøkte å få meg til å gå til legen for utredning, men jeg utsatte det. Så kom 100% hjemmekontor og vipps så var hodepinen borte. 

Da jeg ble tvunget tilbake på kontoret kom hodepinen tilbake igjen. 🙄 

Jeg har for øvrig en selvstendig jobb som ingen andre gjør dersom jeg er borte, og det at jeg har hjemmekontor medfører null merarbeid for mine kollegaer. I tillegg jobber jeg langt mer effektivt på kontoret, både fordi jeg har mer tid og energi og legge inn i arbeidet siden jeg slipper reisevei til jobb, å stelle meg om morgenen osv., men også fordi jeg av samme grunn får mer søvn, færre avbrytelser, mer effektiv møtevirksomhet på Teams og fred og ro til å jobbe effektivt. 

Anonymkode: 58a5f...105

Det er nettopp det. Vi blir syke av hverdagen. Å reise til det samme stedet hver dag, møte de samme folkene du er stuet sammen med hver dag, å hele tiden måtte finne igjen fokus enda en distrahering er en oppskrift på sykdom. Til oss er det typisk HR og andre kontordamer med pratesyke som er pådriverene av kontortilbakekomst. De som har få og rutinemessige oppgaver, som det er lett å utføre mens skravla sitter løst. Mareritt for oss normale mennesker som er der for å være på jobb.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og noen blir syke av folk som hele tiden er på hjemmekontor, mens de egentlig har oppgaver som fordrer fysisk oppmøte, som da igjen faller på en selv. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

Hvis de egentlig har oppgaver som krever fysisk oppmøte, hva gjør de da hjemme? Eller er det DU som har oppgaver som krever fysisk oppmøte, og forventer at andre også skal avlaste deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Hvis de egentlig har oppgaver som krever fysisk oppmøte, hva gjør de da hjemme? Eller er det DU som har oppgaver som krever fysisk oppmøte, og forventer at andre også skal avlaste deg?

Nettopp det er jo spørsmålet og problemstillingen til TS - hun har kolleger som også har oppgaver som skal løses på kontoret, men som hele tiden er hjemme slik at alt faller på henne. 

Jeg har ikke slike oppgaver selv per i dag, men jeg ville jo selvsagt forventet at andre kolleger i samme stilling som meg ville tatt sin del av arbeidsbyrden på kontoret ja, dersom jeg hadde hatt en stilling som krevde mye fysisk oppmøte. Det skulle bare mangle at man gjør det man er ansatt til å gjøre. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 time siden):

I dagens arbeidsmarked med sinnsykt lav arbeidsledighet så blir bedrifter som nekter hjemmekontor valgt bort av de beste kandidatene. 

Hjemmekontor/hybridløsning har kommet for å bli og jeg gosser meg rått når disse bedriftene ikke får tak i folk. 
 

Den dagen min jobbb fjerner mitt 50% hybridkontor slutter jeg

Den sinnsyk lave arbeidsledigheten handler jo bare om at flere og flere er på stønader. Men de er jo like arbeidsledige for det. Folk orker ikke jobbe! Og når deres velbefinnende om hjemmekontor blir borte, er ufør det neste 🙄

Anonymkode: f1776...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jeg har en kollega som har hjemmekontor på fast basis. Hun er mellomleder og det er helt klart at det betyr merarbeid og irritasjon for andre som fysisk er på kontoret. Hun vil ikke selv se at det er slik, for hun tror det funker utmerket, men ingen av oss andre synes det. 

Lurer på hvor lenge det går. 

Anonymkode: 57aa6...6dd

Blir dette kommunisert til mellomlederen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nettopp det er jo spørsmålet og problemstillingen til TS - hun har kolleger som også har oppgaver som skal løses på kontoret, men som hele tiden er hjemme slik at alt faller på henne. 

Jeg har ikke slike oppgaver selv per i dag, men jeg ville jo selvsagt forventet at andre kolleger i samme stilling som meg ville tatt sin del av arbeidsbyrden på kontoret ja, dersom jeg hadde hatt en stilling som krevde mye fysisk oppmøte. Det skulle bare mangle at man gjør det man er ansatt til å gjøre. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

De er jo ikke problemet. Organiseringen er problemet. Alle som vil og kan ha hjemmekontor burde og skal ha rett på det. Så da får ts forhandle seg fram til det, finne på grunner til hvorfor hun skal det, eller ta opp organiseringen med ledelsen og slutt og mistenkeliggjøre kollegaer som benytter seg av det som skal og bør være en rettighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er rart nå enkelte styrere i barnehager har hjemmekontor flere dager i uken. De er jo ikke engang i nærheten av barn og knapt de andre som jobber der når de sitter på kontoret sitt. 
Forstod det under korona. Men det er ikke problem nå. Men hjemmekontor skal de fortsatt ha. 

Anonymkode: 16121...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (21 minutter siden):

De er jo ikke problemet. Organiseringen er problemet. Alle som vil og kan ha hjemmekontor burde og skal ha rett på det. Så da får ts forhandle seg fram til det, finne på grunner til hvorfor hun skal det, eller ta opp organiseringen med ledelsen og slutt og mistenkeliggjøre kollegaer som benytter seg av det som skal og bør være en rettighet.

Ja, organiseringen er problemet, men det er jo kun noe som TS har luftet her. Selvsagt tar man det i realiteten opp med ledelsen. 

Det er ikke gitt at fri bruk av hjemmekontor er en rettighet, det kommer helt an på hva slags type stilling man har. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, organiseringen er problemet, men det er jo kun noe som TS har luftet her. Selvsagt tar man det i realiteten opp med ledelsen. 

Det er ikke gitt at fri bruk av hjemmekontor er en rettighet, det kommer helt an på hva slags type stilling man har. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

Selvfølgelig er det en rettighet, om det er mulig. Det er ikke gitt at abort er en rettighet heller, likevel er det det. Vi skal ha slutt på kontortvang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det en rettighet, om det er mulig. Det er ikke gitt at abort er en rettighet heller, likevel er det det. Vi skal ha slutt på kontortvang

"Om det er mulig" er jo nøkkelordene her. Ut fra TS sin beskrivelse, så er det ikke mulig å gjøre alle arbeidsoppgaver hjemmefra, ergo er ikke fri bruk av hjemmekontor en rettighet. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når koronaen er over, blir det mest brukt om man har behov for å være hjemme. Bilen på service, reparasjon som skal skje hjemme, når man er syk, eller andre situasjoner der man har behov fir å være hjemme. Jeg er syk akkurat nå, jeg er frisk nok til å få til et par timer med arbeid, men litt for syk til å sitte på kontor sammen med andre å jobbe en hel dag. Da er det greit å kunne ha avtale om at man gjør det man klarer. Bedriften får også da en fin statistikk på sykefraværet, da men ikke bruker egenmelding lengre.

I forhold til at det skjer mer nå enn før. Korona åpnet opp en ny verden i forhold til å jobbe hjemmefra. Det var en ny verden som ble oppdaget, det man så at man faktisk ikke er nødt til å være på kontoret for å få ting til å gå rundt. Det er mulig å gjøre ting hjemmefra.

Dog er det trist om det går negativt utover dere som er tilstede. For å si det slik, om ikke jeg gjør min jobb, er det bare meg selv det går utover, da det ikke er noen andre som gjør det jeg gjør, og arbeidet fortsatt vil være der frem til jeg faktisk gjør det 😅 

Anonymkode: aed8f...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (8 timer siden):

Jeg er også for muligheten til å ha litt hjemmekontor, men når det blir spurt om veldig jevnlig blir jeg vrang. Jeg er avhengig av at vi fysisk møtes på jobb, og ser på ting sammen. Har vi 500 gjester i vår avdeling kan ikke folk plutselig kjøre søsken, sorry. Blir som å spørre om hjemmekontor hvis man sitter i kassa i en butikk liksom 😛 angrer litt på at jeg har vært såå grei, men siden jeg har tatt opp temaet og forklart har jeg blitt strengere. Nå er det litt rolig, men fortsatt behov for folk fysisk på plass, så jeg sier de må velge mellom å komme på jobb eller ha ulønna permisjon. 

Du er sikkert populær.

Anonymkode: ffad4...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...