Gå til innhold

Har du kolleger som utnytter hjemmekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos mange ble hjemmekontor ordningen strammet inn til å nå gjelde spesifikke- eller helsemessige årsaker for å få det innvilget.

Jeg synes det er merkverdig hvordan enkelte nå plutselig har veldig mange helsemessige årsaker til å ha hjemmekontor og nesten ikke er å se fysisk lenger. Noen virker å ha utviklet en frykt for å være blant kollegene sine.

Noen av de samme jeg kjenner til bruker dette for det det er verdt. Spesielt i situasjoner der jeg og andre som normalt ikke har hatt hjemmekontor har søkt og fått det innvilget av egne årsaker.

Resultatet er at vi andre må vike for helsemessige årsaker og ender opp med null nytteverdi av denne fleksibiliteten.

På toppen av det hele fører det til mye merarbeid for oss som sitter fysisk da alt det daglige som krever tilstedeværelse faller på oss. Det er også åpenbart at enkelte drar dette enda lenger og klart og tydelig ikke jobber hvis de ikke må når de er hjemme.

Dette har og går fortsatt utover oss som kunne hatt god nytte av en konsentrasjons dag med stillhet rundt seg.

Føler du deg truffet vil jeg si takk for at du saboterer for de rundt deg, også de som faktisk trenger det. Jeg håper ordningen fjernes helt.

Kjenner du igjen settingen vil jeg gjerne høre din historie.

Anonymkode: 869b4...1ba

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags bransje jobber du i? Jeg jobber som rådgivende ingeniør i ett av Nordens største selskap og hos oss er det ikke akseptabelt med hjemmekontor. Dersom løsningen medfører masse medarbeid for dere så må dere jo ta det opp med verneombud.

Anonymkode: 54cc3...b83

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange ser helsemessige fordeler de ikke har sett før, er jo naturlig. Når hverdagsstresset senker seg, ser man jo at det er bedre enn det stressende livet man lever ellers med tidlig opp, kø, støy på jobb osv…

Anonymkode: c65f7...b7b

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at behovet for hjemmekontor hadde blitt mye mindre dersom arbeidsgiverne skjerpet seg, og skaffet cellekontorer. Da ville folk hatt de rammene de trenger for å kunne gjøre jobben sin på jobb. I stedet er arbeidsgiver fornøyde med å presse folk hjem, for da kan de redusere arealet de trenger å tilby de ansatte. 

Det vil selvfølgelig alltid være noen som foretrekker hjemmekontor, f.eks. på grunn av lang pendleravstand, men langt flere ville kommet på jobb dersom de hadde cellekontor.

Så problemer, slik jeg ser det, er ikke at arbeidstakerne utnytter hjemmekontoret, men at arbeidsgiver bevisst tar denne risikoen, for å spare noen kroner på lokaler. 

Anonymkode: 3e32c...584

  • Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valget mellom å bli sykemeldt eller å ha hjemmekontor, da tror jeg det var det beste for både bedriften og meg med hjemmekontor. Migrene og åpent landskap fungerer ikke perfekt dessverre, og en periode hadde jeg migrene absolutt hver eneste dag. Dette tærer på. Hjemmekontor fjerner ikke diagnosen men fjerner en del triggere. Nå har jeg uansett ikke en jobb som krever fysisk tilstedeværelse for å kunne utføre jobben. Det eneste "tapet" er at kollegaer får sjeldent se meg. 

Anonymkode: 4dac7...6e4

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva slags bransje jobber du i? Jeg jobber som rådgivende ingeniør i ett av Nordens største selskap og hos oss er det ikke akseptabelt med hjemmekontor. Dersom løsningen medfører masse medarbeid for dere så må dere jo ta det opp med verneombud.

Anonymkode: 54cc3...b83

Kundemottak, support og en hel del saksbehandling. Verneombud og leder ser det selv, har sagt tydelig i fra og er på bristepunktet til handling.


 

Anonymkode: 869b4...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At mange ser helsemessige fordeler de ikke har sett før, er jo naturlig. Når hverdagsstresset senker seg, ser man jo at det er bedre enn det stressende livet man lever ellers med tidlig opp, kø, støy på jobb osv…

Anonymkode: c65f7...b7b

Ikke minst alle de uinteressante temaene kolleger gulper opp mellom lunchsmulene, om barna sine, den teite naboen, katten, ferien de skal på, som du driter i.

Anonymkode: 83576...3bf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som stadig vekk vil ha hjemmekontor for å kjøre broren sin til tannlegen eller andre ting. Da det var coronarestriksjoner var det ok, når vi har gjester på huset kreves det at man er på huset. Har pratet med mine ansatte om hjemmekontor, og de vet at det er forskjell på da og nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen andre som gjør arbeidsoppgavene mine bare fordi jeg har hjemmekontor et par dager i uka. Men ellers utnytter jeg selvsagt friheten til det ene og det andre, om jeg så må ta igjen arbeid på kvelden.

Anonymkode: 2394c...0fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde valget mellom å bli sykemeldt eller å ha hjemmekontor, da tror jeg det var det beste for både bedriften og meg med hjemmekontor. Migrene og åpent landskap fungerer ikke perfekt dessverre, og en periode hadde jeg migrene absolutt hver eneste dag. Dette tærer på. Hjemmekontor fjerner ikke diagnosen men fjerner en del triggere. Nå har jeg uansett ikke en jobb som krever fysisk tilstedeværelse for å kunne utføre jobben. Det eneste "tapet" er at kollegaer får sjeldent se meg. 

Anonymkode: 4dac7...6e4

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At mange ser helsemessige fordeler de ikke har sett før, er jo naturlig. Når hverdagsstresset senker seg, ser man jo at det er bedre enn det stressende livet man lever ellers med tidlig opp, kø, støy på jobb osv…

Anonymkode: c65f7...b7b

Misforstå meg rett men jeg er helt klar for hjemmekontor der det trengs/er nyttig enten for arbeidsflyt eller helse. Mange har selvsagt større mulighet til å holde seg i arbeid når det er mulighet for hjemmekontor på tunge dager.

Problemet det åpenbart misbrukes og går utover andre. Vedkommende jeg tenker mest på her har alltid vært arbeidssky, funnet på den ene unnskyldningen etter den andre for å gjøre minst mulig og bevisst jobbet så sakte som mulig for å senke forventningene. Det at jeg jobber i mitt tempo har også vært et problem for vedkommende og gjentatte ganger forteller meg at hun ikke vil at vi skal få på oss mer. Vi har oppgaver som krever fysisk tilstedeverelse og oppgaver som helt fint kan gjøres hjemme. Vedkommende nekter å gjøre oppgavene som KAN gjøres hjemmefra til tross for at h*n skal ta alle mulige hjemmedager.

Da faller alt på oss andre og når vi har flere som også er redd for "kontor oppgaver" så faller det meste på meg. Nå i ferien spesielt er vi bare oss to. Jeg sitter i praksis med alt arbeid, ingen muligheter for lunch. Toalettbesøk er bare å glemme så sant jeg ikke allierer meg med andre avdelinger og er da prisgitt at noen har mulighet til å avbryte arbeidet sitt for å passe på mens jeg er borte. For ikke å snakke om 10 timers arbeidsdager med barn alene hjemme.
 

Anonymkode: 869b4...1ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags bransje jobber du i? Jeg jobber som rådgivende ingeniør i ett av Nordens største selskap og hos oss er det ikke akseptabelt med hjemmekontor. Dersom løsningen medfører masse medarbeid for dere så må dere jo ta det opp med verneombud.

Anonymkode: 54cc3...b83

Ikke "akseptabelt"? Spesielt. Hvorfor ikke? 

Anonymkode: c65f7...b7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (11 minutter siden):

Har ei som stadig vekk vil ha hjemmekontor for å kjøre broren sin til tannlegen eller andre ting. Da det var coronarestriksjoner var det ok, når vi har gjester på huset kreves det at man er på huset. Har pratet med mine ansatte om hjemmekontor, og de vet at det er forskjell på da og nå. 

Enig! Jeg er for hjemmekontor når man kan. Mange har en jobb hvor man ikke merker om en er der eller ikke. Er det behov for å være fysisk tilstede, så skal man være det. 

Anonymkode: c65f7...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmekontor, er dobbelt så effektiv der. Har det 2-3 dager i uken. Perfekt for introverte meg☺️

Anonymkode: bb9ad...11f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen andre som gjør arbeidsoppgavene mine bare fordi jeg har hjemmekontor et par dager i uka. Men ellers utnytter jeg selvsagt friheten til det ene og det andre, om jeg så må ta igjen arbeid på kvelden.

Anonymkode: 2394c...0fc

Og det synes jeg er helt greit! Har man sine egne arbeidsoppgaver, og de blir gjort, forstår jeg ikke at andre legger seg opp i at man har et fleksibelt hjemmekontor. Rart med dette, at enkelte tror alle arbeidsoppgaver MÅ gjøres mellom 08-16 :) Alle har ikke en jobb hvor det kreves at man er fysisk tilstede, som f.eks. en resepsjon, en matbutikk, barnehage osv... 

Anonymkode: c65f7...b7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags bransje jobber du i? Jeg jobber som rådgivende ingeniør i ett av Nordens største selskap og hos oss er det ikke akseptabelt med hjemmekontor. Dersom løsningen medfører masse medarbeid for dere så må dere jo ta det opp med verneombud.

Anonymkode: 54cc3...b83

Skulle gjerne visst hvilket firma du jobber i så jeg ikke søker jobb der. Hos oss kan vi sitte omtrent hvor vi vil i verden så lenge vi gjør det vi skal.

Anonymkode: 05ed4...90f

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statlige/kommunale arbeidsplasser i våre store byer betaler for lav lønn til at vanlige ansatte kan bo nær jobben. Tenker spesielt på unge aleneboende. Da må den samme staten som arbeidsgiver kunne godta at noen med lang reisevei har hjemmekontor ihvertfall noen dager. Særlig hvis arbeidsgiver i tillegg har kontorer som egentlig er for trange til alle ansatte som må dele kontorer.

Anonymkode: 8568b...4bf

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann opplevde at rhinitt-problemene hans forsvant så å si helt under den pålagte hjemmekontorperioden i pandemien, og at plagene vendte tilbake da sjefen pisket folk tilbake til det usunne inneklimaet på kontoret. Selv med attest fra øre-nese-hals får mannen maks. én dag hjemmekontor i uka. Noe som er en ren VITS og selvsagt ikke hjelper på den kronisk tette nesen hans i det hele tatt. ALLE arbeidsoppgavene hans kan fint utføres fra hvor som helst i verden! Det samme gjelder for de andre på jobben hans også, ingen av dem MÅ egentlig være der. Så noen sjefer er jo rett og slett bare vanskelige.

Anonymkode: 408b7...6c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har en kollega som har hjemmekontor på fast basis. Hun er mellomleder og det er helt klart at det betyr merarbeid og irritasjon for andre som fysisk er på kontoret. Hun vil ikke selv se at det er slik, for hun tror det funker utmerket, men ingen av oss andre synes det. 

Lurer på hvor lenge det går. 

Anonymkode: 57aa6...6dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig! Jeg er for hjemmekontor når man kan. Mange har en jobb hvor man ikke merker om en er der eller ikke. Er det behov for å være fysisk tilstede, så skal man være det. 

Anonymkode: c65f7...b7b

Jeg er også for muligheten til å ha litt hjemmekontor, men når det blir spurt om veldig jevnlig blir jeg vrang. Jeg er avhengig av at vi fysisk møtes på jobb, og ser på ting sammen. Har vi 500 gjester i vår avdeling kan ikke folk plutselig kjøre søsken, sorry. Blir som å spørre om hjemmekontor hvis man sitter i kassa i en butikk liksom 😛 angrer litt på at jeg har vært såå grei, men siden jeg har tatt opp temaet og forklart har jeg blitt strengere. Nå er det litt rolig, men fortsatt behov for folk fysisk på plass, så jeg sier de må velge mellom å komme på jobb eller ha ulønna permisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange nå ber om hjemmekontor for sykdommer/plager er naturlig. Før man hadde hjemmekontor, visste man gjerne ikke hvor mye mindre plager man hadde om man fikk sitte på hjemmekontor. 

Jeg blir ufattelig sliten av å være fysisk på kontoret. Jeg blir så sliten at det svir inni hodet, får hodepine, spenningssmerter i nakke og rygg, osv. Det var en helt ny hverdag da jeg fikk sitte på hjemmekontor under pandemien. Jeg ble kvitt en hel haug helseplager. Tilbake på kontoret kommer de tilbake. Så selvfølgelig ønsker jeg da å sitte på hjemmekontor.. Det gagner også min arbeidsgiver at jeg ikke sliter med hodepine og muskelsmerter.

Jeg har en jobb som kan gjøres 100% hjemmefra, ingen blir skadelidende om jeg ikke møter på kontoret fysisk. Ingen får ekstraarbeid. Jeg kan gjøre jobben BEDRE hjemmefra, siden jeg da ikke er sliten og har vondt. 

Så jeg har null kvaler for å si til sjefen at jeg ønsker hjemmekontor pga helsen. 

Anonymkode: fb9d3...749

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...