Gå til innhold

Har du kolleger som utnytter hjemmekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker hjemmekontor og har alltid pc med hjem. Det har kommet godt til nytte. Da jeg fikk corona og var hjemme de anbefalte dagene med hjemmekontor. Da jeg fikk en skade hvor det normalt er 6 uker sykemelding hadde jeg hjemmekontor. Kunne ikke kjøre bil til jobb men funka supert med hjemmekontor. Etc etc. De som fikk nesten slutt på hjemmekontor hos oss er noen damer som selv ikke liker det og synes det er kjedelig å være hjemme.

Anonymkode: ffad4...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miss91 skrev (8 timer siden):

Nå er det litt rolig, men fortsatt behov for folk fysisk på plass, så jeg sier de må velge mellom å komme på jobb eller ha ulønna permisjon. 

Haha, snakk om å gjøre seg til en arbeidgiver man gjør minimalt for. Herregud, du har mye å lære. Hadde aldri gjort mer en minimum for en sånn sjef. Ikke at jeg gjør det uansett, men i det minste gidder jeg fortsatt å gi inntrykk av at jeg er engasjert. Det hadde jeg ikke gjort for en sjef som deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at hjemmekontor er negativt når jobben faktisk blir gjort, slipper å snakke med ubrukelige kollegaer i tide og utide. Får mer gjort når man slutter 4, kan bare klaske ned dataen til dagen etter. Kunne ha gått opp i lønn fordi arbeidsteder trenger ikke kontorer lenger for folk kan jobbe hjemmeifra, er jo bare vinn vinn. Mer tid til familie og venner, det som livet hels bør dreie seg mest om 😊

Anonymkode: e9bb4...b41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Hos oss er det faktisk motsatt som det TS beskriver. Vi som jobber hjemmefra er effektive og får masse gjort, mens de som sitter på kontoret slarver, somler og pauser.  Likevel er de som sitter på kontoret «oppgitt» over oss som sitter hjemme og faktisk jobber. Fordi vi ikke bidrar til «arbeidsmiljøet». 

Anonymkode: cfcd5...7f7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (57 minutter siden):

Haha, snakk om å gjøre seg til en arbeidgiver man gjør minimalt for. Herregud, du har mye å lære. Hadde aldri gjort mer en minimum for en sånn sjef. Ikke at jeg gjør det uansett, men i det minste gidder jeg fortsatt å gi inntrykk av at jeg er engasjert. Det hadde jeg ikke gjort for en sjef som deg.

veldig interessant at du fjerne halve innlegget mitt fra siteringa, du tar jo ting helt ut av kontekst. 
 

Hvordan tenker du at ting som fysisk må gjøres feks tirsdag fordi det skal være klart til bruk på onsdag skal kunne fikses via hjemmekontor? 😂 snakker ikke om Mail og telefoner, men fysisk arbeid. Det er faktisk ikke en rettighet å få fri eller hjemmekontor for å kjøre søsken på fotballtrening feks. Når flytting av arbeidstid samme dag ikke passer må det faktisk bli sånn noen ganger. Hvis folk bare skal jobbe med pc en dag er det null stress for meg at de tar hjemmekontor. De har en vaktliste å forholde seg til, og den har de hatt tilgang til i henhold til AML. Når stillingsbeskrivelsen inneholder fysisk arbeid på arbeidsplassen må man nesten forvente at man må møte opp for å få lønna si, det er en grunn til at vaktlista er satt opp slik den er. 

Endret av Miss91
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er sikkert populær.

Anonymkode: ffad4...2b2

Du skjønner ikke at man ikke kan sitte å jobbe hjemmefra når man har gjester som skal ha service på plass?

ja, jeg er faktisk det, ble stemt frem til årets avdelingsleder av de ansatte i bedriften :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som sluntrer unna hjemme ville gjort det på arbeidsplassen også. Litt lenger lunsjpause. Gå en ekstra tur på dass. Sjekke noe på mobilen. 

Dårlige holdninger er ikke hjemmekontorets skyld. Ledere for slike ansatte må finne måter å motivere dem på. 

Anonymkode: b4e07...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør helst ha hjemmekontor pga plassmangel, og da slipper jeg å reise fram og tilbake. Jeg spiller Playstation mens jeg jobber. Har jobbinga på nettbrett (PC-innholdet vises på nettbrettet) og Playstation på monitoren 😄

Anonymkode: a0a0c...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den sinnsyk lave arbeidsledigheten handler jo bare om at flere og flere er på stønader. Men de er jo like arbeidsledige for det. Folk orker ikke jobbe! Og når deres velbefinnende om hjemmekontor blir borte, er ufør det neste 🙄

Anonymkode: f1776...185

Det er ikke poenget..

Poenget er: hvis ikke arbeidsplassene tilpasser seg, så får de ikke folk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, en «fordel» etter coronaen er jo at man er fratatt retten til sykt barn dager, og må jobbe når man selv er syk/smittsom. 🙄🤦‍♀️

For det er nemlig resultatet her; Vi får ikke ha hjemmekontor lenger, men dersom vi ringer inn og har sykt barn eller er syke selv så er svaret: «Men da jobber du hjemmefra i dag da?». 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 58a5f...105

Det hadde jeg faktisk ikke funnet meg i. For meg er det enten eller, enten så har jeg hjemmekontor når jeg ønsker, eller så holder jeg meg hjemme og jobber ikke hver gang jeg er syk/skader eller har sykt barn. 

arbeidsplassen min er heldigvis flott og fleksibel, så har hjemmekontor når jeg ønsker (som er nesten hver dag, drar kun ned hvis det er spesielle ting som skjer). til gjengjeld jobber jeg uansett tid hvis det er nødvendig, og hvis jeg eks. Brekker hofta, eller er skikkelig forkjølet osv. så jobber jeg. Jobber mye overtid, men «vinner» likevel ettersom jeg nå slipper timesvis av pendling hver uke.

Anonymkode: e5b4c...90c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye mer dffektiv på hjemmekontor, pga at jeg blir helt tappet av åpent kontorlandskap. Har nedsatt hørsel og øresus som spiller inn da.

Anonymkode: c43c0...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (13 timer siden):

Haha, snakk om å gjøre seg til en arbeidgiver man gjør minimalt for. Herregud, du har mye å lære. Hadde aldri gjort mer en minimum for en sånn sjef. Ikke at jeg gjør det uansett, men i det minste gidder jeg fortsatt å gi inntrykk av at jeg er engasjert. Det hadde jeg ikke gjort for en sjef som deg.

Du høres jo ut som en arbeidsgivers drøm å ha som ansatt...Not. 

Anonymkode: 5b0f0...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2022 at 6:41 AM, AnonymBruker said:

Hva slags bransje jobber du i? Jeg jobber som rådgivende ingeniør i ett av Nordens største selskap og hos oss er det ikke akseptabelt med hjemmekontor. Dersom løsningen medfører masse medarbeid for dere så må dere jo ta det opp med verneombud.

Anonymkode: 54cc3...b83

Det gjør jeg og, og her er hjemmekontor helt akseptert. Noe som har vært en drøm nå med masse sjukdom hos ungene og lettere for meg og mannen med en halv dag hver. Han jobber hos en av de andre store og de har også ordninger for hjemmekontor.

Men vi gjør selvsagt jobben vår, så går ikkevut over noen

Anonymkode: ca4ce...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (14 timer siden):

Haha, snakk om å gjøre seg til en arbeidgiver man gjør minimalt for. Herregud, du har mye å lære. Hadde aldri gjort mer en minimum for en sånn sjef. Ikke at jeg gjør det uansett, men i det minste gidder jeg fortsatt å gi inntrykk av at jeg er engasjert. Det hadde jeg ikke gjort for en sjef som deg.

Jeg har høy arbeidsmoral. Og jeg er barnløs.

Så jeg hadde jobbet hardt for en sjef som satt ned foten for alle som "bare skal...". Og med det dumpet mer jobb på andre. 

Anonymkode: 33d9e...265

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, en «fordel» etter coronaen er jo at man er fratatt retten til sykt barn dager, og må jobbe når man selv er syk/smittsom. 🙄🤦‍♀️

For det er nemlig resultatet her; Vi får ikke ha hjemmekontor lenger, men dersom vi ringer inn og har sykt barn eller er syke selv så er svaret: «Men da jobber du hjemmefra i dag da?». 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 58a5f...105

Fleksibilitet skal gå begge veier.

Jeg har nå hatt null sykedager de siste tre årene. Fordi jeg jobber igjen noen timer i helg, eller tar noen enkle kurs mens jeg ligger på sofaen. Selv gjennom koronasykdom jobbet jeg. 

Men da har jeg en arbeidsgiver som lar meg styre selv hvor jeg er, og når jeg jobber. Og som sier "så bra" om jeg trener i løpet av arbeidsdagen, eller drar tidlig på hytta en fredag. 

Anonymkode: 33d9e...265

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har høy arbeidsmoral. Og jeg er barnløs.

Så jeg hadde jobbet hardt for en sjef som satt ned foten for alle som "bare skal...". Og med det dumpet mer jobb på andre. 

Anonymkode: 33d9e...265

Så du har en slavementalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kar90 skrev (1 minutt siden):

Så du har en slavementalitet.

Full fleks, høy lønn 😀 

Anonymkode: 33d9e...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 7.58):

Jeg har høy arbeidsmoral. Og jeg er barnløs.

Så jeg hadde jobbet hardt for en sjef som satt ned foten for alle som "bare skal...". Og med det dumpet mer jobb på andre. 

Anonymkode: 33d9e...265

Nemlig.. jeg er som tidligere nevnt for flex, men under forutsetning av at den ansatte selv ser når det er dødfødt å spørre om å sitte hjemme og ikke. Jeg har selv jobbet mange ekstra timer for at mine skal få mulighet til å dra i feks bursdag, på en konsert osv, men jeg syns det er innafor å kreve at den ansatte selv ser på behovet for folk på plass før hen begynner å spørre om hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

MER Produktiv på hjemmekontor? 

Her er en undersøkelse som motsier dere :)

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/O8brO1/hjemmekontoristen-fikk-viljen-sin

Sitat

Et flertall av de ansatte føler seg mer produktive på hjemmekontoret. Flere forskningsfunn tyder imidlertid på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Men de er ikke jevnt over mindre produktive, heller.

Seniorforsker Jarle Hildrum i Telenor har brukt objektive mål på arbeidsinnsats for både hjemmekontor og vanlig kontor for å sjekke hvor folk faktisk jobber best. Han fant ingen signifikante forskjeller.

 

Anonymkode: 16121...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

MER Produktiv på hjemmekontor? 

Her er en undersøkelse som motsier dere :)

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/O8brO1/hjemmekontoristen-fikk-viljen-sin

 

Anonymkode: 16121...935

En undersøkelse motsier ikke at jeg er mer effektiv på hjemmekontor, noe vi har enkle måter å måle.

Anonymkode: 5ddfa...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...