Gå til innhold

Samboer endrer seg når vi er med andre - redd for at dette ødelegger bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min endrer seg når vi er sammen med andre. Han skal si meg imot, henge meg ut, føles ut som han motarbeider meg og ønsker å være midtpunktet. Sånn ellers har vi et godt, trygt og kjærlig forhold med lite krangling. Men sammen med andre blir ikke dette gjenspeilt. 

Vi skal gifte oss snart og feire det med familie og venner. Kjenner at jeg gruer meg litt da jeg er redd det skjer i bryllupet. Jeg blir mentalt sliten, lei meg og bare lyst å være alene når han er slik. Jeg ønsker at vi klarer å fokusere på oss og kjærligheten vi har oss i mellom - da har vi mer overskudd til gjestene og skape en god stemning. Ikke bli hengt ut, driti ut og latterliggjort. 

Jeg er redd dette ødelegger dagen for min del. Har selvfølgelig snakket med han om det, men har ikke hjulpet så mye. 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har dere vært sammen?

Det kan hende det er sånn han egentlig er? At når den første forelskelsen har gitt seg og han har hanket deg inn med å gifte seg med deg, så blir hverdagen også slik. Håper ikke det, men desverre slik det blir for mange.

Dere skal være ett lag sammen, ikke bare når dere er alene. Hvis det føles ut som det er deg mot ham når dere er sammen med andre kommer der bare til å bli værre desverre❤

  • Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du dele livet med denne? Det kan ikke bare være deg og han alene for alltid, man omgås jo som regel andre. Helheten i hans personlighet er den snille hjemme alene og mobberen ute blant folk.

Anonymkode: ec3b7...acc

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med ham om dette?

Anonymkode: adcb3...df6

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med konkrete eksempler? litt lettere å avgjøre om han er mobber eller komiker da. Og hvordan reagerer andre? hvis de reagerer.

Anonymkode: 5347a...f04

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja han er jo virkelig en mann man ønsker å dele livet med. 

Anonymkode: d7b4d...9f2

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkertliv skrev (14 minutter siden):

Hvor lenge har dere vært sammen?

Det kan hende det er sånn han egentlig er? At når den første forelskelsen har gitt seg og han har hanket deg inn med å gifte seg med deg, så blir hverdagen også slik. Håper ikke det, men desverre slik det blir for mange.

Dere skal være ett lag sammen, ikke bare når dere er alene. Hvis det føles ut som det er deg mot ham når dere er sammen med andre kommer der bare til å bli værre desverre❤

Har vært sammen i 12 år 😕

Ja, skulle ønske vi var et lag uansett setting. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært sammen i 12 år 😕

Ja, skulle ønske vi var et lag uansett setting. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Hvis han har hatt dette merkelige behovet for å henge deg ut / trykke deg ned foran andre i alle disse årene , hvorfor i all verden vil du gifte deg med han? Dette er jo en svak & usikker mann 🙈

  • Liker 32
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg ville vært mer redd for alle de andre dagene og sammenkomstene dere skal være med i etter bryllupet, resten av livet. Han er jo ikke noe snill mot deg, hvorfor vil du gifte deg med han? Blir litt som en voldsutsatt som sier «han slår jo bare når han drikker, ellers er han verdens beste…»

Anonymkode: fbb74...4f8

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MizzVic skrev (15 minutter siden):

Du vil gifte deg med en mann som behandler deg på en så dårlig måte blant folk at du gruer deg til eget bryllup?

 

Siden du fremdeles er sammen med fyren, så får du gjøre det du burde gjort første gang han forsøkte drite deg ut.

Satt han på plass rett foran de han gjør det med. Så det blir dårlig stemning for ALLE.

 

Problemet har jo vært at folk bryter ut i latter og setter jeg han på plass eller sier ifra så slår han til med enda mer så de ler enda høyere og jeg blir den "sure" dama. Hvis andre henger meg ut eller lignende, gjerne familien som er nokså dysfunksjonelle, så mater han på eller bre ler. Gjør noen det mot han som jeg vet sårer han, så forsvarer jeg han  

Jeg har fått kalde føtter nå skal jeg være ærlig. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan du komme med konkrete eksempler? litt lettere å avgjøre om han er mobber eller komiker da. Og hvordan reagerer andre? hvis de reagerer.

Anonymkode: 5347a...f04

Jeg er helt elendig på eksempler, men kan prøve. 

Jeg har hatt alvorlig spiseforstyrrelse som jeg holdt på å dø av, samt tidligere slitet en del med psykisk sykdom etter misbruk i barndommen. Han kommer ofte med kommentarer "så ekke du frisk eller go i hue heller da" på en nedlatende måte. Eller hvis noen kommenterer vekten min så bryter han ut i latter i stede for å roe det litt inn på en hyggelig måte, han vet det sårer. 

Forteller jeg en historie fra noe vi har gjort, noe morsomt, noe jeg har lært eller lignende, må han alltid rette på meg, eller si "sånn var det jo ikke". 

Derimot synes jeg det er morsomt når han påpeker ord jeg sier feil, hvis jeg kløner som jeg gjør ofte, eller andre morsomme hendelser. Jeg har masse selvironi og ler ofte av meg selv. 

Ts

 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

  • Liker 2
  • Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet har jo vært at folk bryter ut i latter og setter jeg han på plass eller sier ifra så slår han til med enda mer så de ler enda høyere og jeg blir den "sure" dama. Hvis andre henger meg ut eller lignende, gjerne familien som er nokså dysfunksjonelle, så mater han på eller bre ler. Gjør noen det mot han som jeg vet sårer han, så forsvarer jeg han  

Jeg har fått kalde føtter nå skal jeg være ærlig. 

Jeg er helt elendig på eksempler, men kan prøve. 

Jeg har hatt alvorlig spiseforstyrrelse som jeg holdt på å dø av, samt tidligere slitet en del med psykisk sykdom etter misbruk i barndommen. Han kommer ofte med kommentarer "så ekke du frisk eller go i hue heller da" på en nedlatende måte. Eller hvis noen kommenterer vekten min så bryter han ut i latter i stede for å roe det litt inn på en hyggelig måte, han vet det sårer. 

Forteller jeg en historie fra noe vi har gjort, noe morsomt, noe jeg har lært eller lignende, må han alltid rette på meg, eller si "sånn var det jo ikke". 

Derimot synes jeg det er morsomt når han påpeker ord jeg sier feil, hvis jeg kløner som jeg gjør ofte, eller andre morsomme hendelser. Jeg har masse selvironi og ler ofte av meg selv. 

Ts

 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Er du økonomisk avhengig av ham?

Lurer veldig på vvorfor du velger å være sammen med denne fyren

Anonymkode: 013b5...743

  • Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet har jo vært at folk bryter ut i latter og setter jeg han på plass eller sier ifra så slår han til med enda mer så de ler enda høyere og jeg blir den "sure" dama. Hvis andre henger meg ut eller lignende, gjerne familien som er nokså dysfunksjonelle, så mater han på eller bre ler. Gjør noen det mot han som jeg vet sårer han, så forsvarer jeg han  

Jeg har fått kalde føtter nå skal jeg være ærlig. 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Nei, problemet er at du ikke for ca. 11,9 år siden sa «Herregud for en flokk idioter» og gikk din vei. 

Anonymkode: 82b77...562

  • Liker 30
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg ts, dette høres ikke noe hyggelig ut ❤️ Kjernen i et godt parforhold og gode relasjoner er at man støtter hverandre og bygger hverandre opp, både når man er sammen med andre og når man er sammen i to-somhet. Nedverdigende kommentarer, ting som bevisst sårer eller latterliggjøring har ingenting i et parforhold å gjøre - uavhengig av om han tror det er humor eller ikke. 
 

Her bør du kanskje ta noen valg på vegne av deg selv. Du skal forhåpentligvis ikke kun leve livet ditt i to-somhet sammen med mannen din, og det bør være unødvendig at du skal grue deg til enhver sosial sammenheng du skal delta på sammen med han. Med din bakgrunn høres det også ut som du kan ha ekstra behov for sunn bekreftelse, respekt og støtte, noe jeg er usikker på om din mann gir deg på nåværende tidspunkt… Du er verdt så mye bedre, og du er ikke avhengig av å leve på denne måten for å ha et godt liv ❤️ Jeg har vært i en liknende situasjon som deg, med en ex som etterhvert kom med en del nedverdigende, sårende utsagn om både kroppen min og personligheten min, blant våre venner. Han var ikke villig til å endre seg, så jeg gikk. Så vondt som det enn var ble livet hundre ganger bedre uten han, og jeg har fått oppleve hvordan sunn og god kjærlighet fra en mann kan være. 
 

Jeg håper du har noen du kan snakke med om dette? Hvis ikke så kan Familievernkontoret være et sted å begynne. Du kan bestille time der bare til deg selv i første omgang, for å lufte og sortere tanker og følelser rundt forholdet. Så kan du snakke med mannen din og se om det lar seg gjøre at dere tar noen skikkelige samtaler om dette sammen. Han bør få vite hvordan hans oppførsel påvirker deg, og at det er ene og alene han som er ansvarlig for å oppføre seg sånn mot dama si. Du er ikke skyld i oppførselen hans, og du er ikke svak fordi du reagerer på ting som sårer deg ❤️

Anonymkode: 00a4a...5a8

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du gruer deg til bryllupet ditt. Den følelsen skal du ta på alvor... 

Er det minst pes å gå fra han før bryllupet eller bli skilt? 

PS, ikke få barn med han. Det er ikke bra for barn å vokse opp som tilskuere til psykisk vold 

Anonymkode: f0f04...ebc

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en seriøs samtale med ham om at det er forskjell på å le med, og å le av. 

Har notert meg at mennesker som er litt sosialt utilpass og klønete ikke helt forstår den forskjellen, og prøver litt for hardt å være morsom, men på måter som blir å le av, ikke le med. Hvilket bare blir ubekvemt for absolutt alle. Det blir gjerne latter, men slik glatte over høflig og ubekvem nervøs latter, som faktisk ikke er noe ok. 

Er han egentlig litt utilpass og usikker i sosiale situasjoner? 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Problemet har jo vært at folk bryter ut i latter og setter jeg han på plass eller sier ifra så slår han til med enda mer så de ler enda høyere og jeg blir den "sure" dama. Hvis andre henger meg ut eller lignende, gjerne familien som er nokså dysfunksjonelle, så mater han på eller bre ler. Gjør noen det mot han som jeg vet sårer han, så forsvarer jeg han  

Jeg har fått kalde føtter nå skal jeg være ærlig. 

Jeg er helt elendig på eksempler, men kan prøve. 

Jeg har hatt alvorlig spiseforstyrrelse som jeg holdt på å dø av, samt tidligere slitet en del med psykisk sykdom etter misbruk i barndommen. Han kommer ofte med kommentarer "så ekke du frisk eller go i hue heller da" på en nedlatende måte. Eller hvis noen kommenterer vekten min så bryter han ut i latter i stede for å roe det litt inn på en hyggelig måte, han vet det sårer. 

Forteller jeg en historie fra noe vi har gjort, noe morsomt, noe jeg har lært eller lignende, må han alltid rette på meg, eller si "sånn var det jo ikke". 

Derimot synes jeg det er morsomt når han påpeker ord jeg sier feil, hvis jeg kløner som jeg gjør ofte, eller andre morsomme hendelser. Jeg har masse selvironi og ler ofte av meg selv. 

Ts

 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Ærlig talt. Les det du skriver en gang til. Gifter du deg med denne mannen så vet du hva du får. 

Anonymkode: d7b4d...9f2

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut. Du skriver at du har selvironi, men slike ting har en tendens til å bryte deg langsomt ned. 
 

Det eneste håpet jeg kan se her er at dette BARE skjer når dere er sammen med andre og at det finnes en forklaring på hvorfor han har behov for å hevde seg selv på din bekostning. 
 

I min svigerfamilie har det alltid vært slik: humor på andres bekostning. Det er veldig utrivelig, men de bare ler mens de  kappes om å være morsomme. Det kan sikkert tåles hvis man er trygge på hverandre, men om selvtilliten er lav så stikker det litt hver gang. 
 

Dessverre har du ikke lyktes i å få ham til å slutte, og da er det muligens ikke noe håp. Her bør du kanskje gjøre et siste forsøk på å sette hardt mot hardt, for nå har du jo for alvor begynt å merke hvor tappende det er. Jeg hadde gjort det klart at du har fått kalde føtter. 

Anonymkode: 89a2c...625

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...