Gå til innhold

Samboer endrer seg når vi er med andre - redd for at dette ødelegger bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (11 timer siden):

hadde han respektert deg hadde han ikke blitt sånn sammen med andre. Sier ikke at han er psykopat men han mangler et eller annet. En eller annen skrue er løs et sted

I sosiale settinger er han klønete ja og mangler nok noe. Det gjør jeg å, men blitt bedre med årene. Han har jobbet mye med det å gå fra å nesten ikke tørre å si noe i sosiale settinger til å tørre å ta plass, men kanskje litt for mye plass. 

Han har blitt hakket på store deler av livet/oppveksten, så har ikke vært så enkelt heller og derfor mangler noe. Men han prøver og jobber med det. 

Det er ikke alle mennesker som har hatt det så lett som også preger dem i voksen alder. Så lenge man ønsker endring og jobber for det, kan det løses. Han er aktiv når det kommer til å jobbe med endringer som jeg liker veldig godt, og mye har endret seg oppigjennom årene for begge. 

Vet ikke, men kanskje vanskelig for andre å forstå som ikke står oppi det og har samme bakgrun? Jeg forstår også hva flere her skriver da jeg har vært i dårlig og gode forhold tidligere, men dette er kanskje mer atypisk 🤔

Jeg tror også jeg har ordlagt meg litt feil her i tråden og skrev når jeg var sliten, frustrert og lei meg, som igjen ikke gjenspeilte hele situasjonen. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må dere ha et bryllup når han oppfører seg slik mot deg når det er andre til stede? Jeg hadde ikke orket å bruke penger på å arrangere et bryllup når du nesten vet at det ikke kommer til å bli hyggelig for deg. Hvis det er viktig for dere å være gift så kan dere jo bare gå på tinghuset og skrive under papirene. 

Anonymkode: 53746...c77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor må dere ha et bryllup når han oppfører seg slik mot deg når det er andre til stede? Jeg hadde ikke orket å bruke penger på å arrangere et bryllup når du nesten vet at det ikke kommer til å bli hyggelig for deg. Hvis det er viktig for dere å være gift så kan dere jo bare gå på tinghuset og skrive under papirene. 

Anonymkode: 53746...c77

Ser hva du mener. Bryllupet et om kort tid og et bryllup på tinghuset er uaktuelt for oss, så kommer ikke til å avlyse.  Denne redselen kom nå, så har igrunn ikke tenkt så mye på det før nå 😕 Hadde vi hatt bedre tid så hadde vi utsatt det til jeg var mer sikker på han i sosiale sammenkomster. Har pratet om det og skal gjøre det vi kan for at det blir en god dag for alle 😊 Hvis han begynner så tar jeg han til siden å snakker med han. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 Jeg vet at jeg slipper å leve med dette i de neste 12 årene...

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Det vet du ikke. Du sier tvert imot at han har hatt tilbakefall på det etter dere gikk i terapi. Har han planer om individuell terapi? 

Anonymkode: 6d492...063

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bryllupet et om kort tid... Har pratet om det og skal gjøre det vi kan for at det blir en god dag for alle 😊 Hvis han begynner så tar jeg han til siden å snakker med han. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Det høres ut som du har en plan.

Har han en plan? Det er jo han som har et problem her. 

Anonymkode: 6d492...063

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres ut som du har en plan.

Har han en plan? Det er jo han som har et problem her. 

Anonymkode: 6d492...063

Det er en felles plan. 

Han skulle også ta opp temaet noen dager før bryllupet for å snakke om det og berolige meg. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det vet du ikke. Du sier tvert imot at han har hatt tilbakefall på det etter dere gikk i terapi. Har han planer om individuell terapi? 

Anonymkode: 6d492...063

Nei, man vet aldri 100% hva fremtiden bringer. Men er ganske sikker. Nei, han går ikke i terapi nå. Vi har planer om privat parterapi. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han har "jobbet med seg selv" i 12 år og fortsatt ikke lært å ikke latterliggjøre sin samboer i selskaper, så tror jeg et stykke tape for munnen er en bedre løsning. 

Anonymkode: 82b77...562

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vet du hva en psykopat er? Det er anslått å leve ca 10.000 psykopater i Norge. De fleste av dem menn. Kanskje så mye som 100.000 med psykopatiske trekk. 

De ALLER færreste av disse begår drap eller voldtekt. 

Jeg tror ikke mannen din er psykopat. Men hvor mye empati har han egentlig for deg, når han sier ting du blir lei deg av for å score billige poeng hos andre? 

Anonymkode: 8f9cd...fd8

Jeg tror ikke mannen til ts er psykopat, men det er rart at han ikke bedrer seg når dette tas opp i terapi. Er han litt dum?

Tipper at usikkerhet, særlig i sosiale settinger er litt av greia her. Tror mange har en snill og ok person i omgangskretsen som prøver for hardt å være morsom, typisk en mann. 
 

Når ikke parterapi funker, blir det den harde metoden. Arrester ham med en gang når han er ufin på din bekostning, Drit i om det er andre der og det blir klein stemning, det er litt av hensikten. 
Nå er det litt dumt å lage dårlig stemning i eget bryllup, syns å alliere seg med en bryllupsgjest som kan ta ham hvis han begynner slik var en god ide, som noen nevner tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for at du deler, det setter jeg på, men leit det ikke fungerte. 

Sa han noe hvorfor han ble sånn i sosiale sammenhenger, annet enn at han bare er sånn? 

Når jeg har tatt det opp med samboer blir han lei seg for at han har gjort det, samt frustrert på seg selv over at han er sånn. Jeg er jo vokst opp med at dette er normalt og det tror jeg han er også, men jobbet mye med meg selv og grenser og ønsker ikke å ha det sånn. 

I mange sosiale sammenkomster så blokkerer jeg ut det meste da jeg blir fort sliten og tar på en maske, kommer litt an på hvem vi er sammen med selvsagt. Så tror jeg kan på en måte forstå det. Samtidig så er ikke samboer sånn ellers og veldig flink til å få meg til å føle meg bra og alt det der, så det er noe som skjer med han rundt andre. Hadde han vært sånn ellers hadde jeg gått for lengst. 

Det er også sånn at siden jeg har den bakgrunnen jeg har, så kan jeg være ekstra var for enkelte kommentarer. Så kan forstå at det kan være en vanskelig balansegang der, i tillegg har jeg jo masse selvironi og spøker ofte om meg selv. Men enkelte temaer jeg reagerer på som kanskje ikke andre hadde reagert på. Også er det jo temaer som er selvsagt som han burde skjønne at man ikke spøker med eller at man setter ned foten litt når andre som kjenner meg spøker med det. 

Ts

 

Anonymkode: 0d2cf...5ef

I situasjonen med min ex så tror jeg at dette var en måte han hadde pratet på siden han var ung, at det å si noe som fikk andre til å le gjorde at han følte seg bra, han likte oppmerksomheten og kicket ved å være midtpunktet i forsamlingen. Og jeg tror det gikk ut over meg fordi han innerst inne manglet respekt for meg, kanskje respekt for damer generelt. Han ble jo på et vis lei seg når jeg sa at dette ikke var greit, men det jeg sa veide ikke tungt nok til at han forandret seg.  Jeg mener alle har såpass kontroll over hva de sier at dette skal ikke være så vanskelig om man har empati med den det går ut over. 

Anonymkode: 86393...892

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (46 minutter siden):

Jeg tror ikke mannen til ts er psykopat, men det er rart at han ikke bedrer seg når dette tas opp i terapi. Er han litt dum?

Tipper at usikkerhet, særlig i sosiale settinger er litt av greia her. Tror mange har en snill og ok person i omgangskretsen som prøver for hardt å være morsom, typisk en mann. 
 

Når ikke parterapi funker, blir det den harde metoden. Arrester ham med en gang når han er ufin på din bekostning, Drit i om det er andre der og det blir klein stemning, det er litt av hensikten. 
Nå er det litt dumt å lage dårlig stemning i eget bryllup, syns å alliere seg med en bryllupsgjest som kan ta ham hvis han begynner slik var en god ide, som noen nevner tidligere. 

Det ble helt bra etter parterapi, selv om ikke dette var hovedfokuset. Men så sklei det litt ut nå sist gang. Han er litt klønete i sosiale settinger som han vet godt selv også. Blitt mye hakket på store deler av livet, så mye usikkerhet rundt andre. 

Takk for at du forstår og kommer med råd 🙏 

Hvis han skulle gjøre noe sånt i bryllupet så tenker vi å ha et kodeord eller hvis mulig, ta han til siden. 

Hvis det skjer i andre settinger så skal jeg ta tak i det med en gang. 

Ts

Anonymkode: 0d2cf...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...