Gå til innhold

Er det så rart at folk bruker munnbind nå at folk må stirre på de som gjør det?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Example skrev (3 timer siden):

Har de det? På hvilken måte?

En nullvisjon her er jo tullete da dette er et virus alle får før eller siden. På hvilken måte viser tallene at Italias bruk av munnbind virker?

Nå svarte jeg på en påstand om at Italia og Norge hadde lykkes/feilet på lik linje,  grunnet lik dødsrate. Noe jeg påpeker blir feil, da disse landene ikke kan sammenligne, da de åpenbart har ulike forutsetninger.

Jeg har ingen forestillinger om nullvisjon. Hvordan leser du dette ut i fra det jeg skrev?  Jeg mener Norge kunne ha gjort en bedre jobb, med blant annet med å jobbe for bedre inneklima på offentlig bygg som skoler, helseinstitusjoner og andre steder der mange folk er samlet under samme tak. Viruspartikler kan bli liggende timer i lufta og ved å minske risikoen ved smitte her, kan smittetrykket holdes noe nede. 

Endret av Bendie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bendie skrev (7 timer siden):

Nå svarte jeg på en påstand om at Italia og Norge hadde lykkes/feilet på lik linje,  grunnet lik dødsrate. Noe jeg påpeker blir feil, da disse landene ikke kan sammenligne, da de åpenbart har ulike forutsetninger.

Jeg har ingen forestillinger om nullvisjon. Hvordan leser du dette ut i fra det jeg skrev?  Jeg mener Norge kunne ha gjort en bedre jobb, med blant annet med å jobbe for bedre inneklima på offentlig bygg som skoler, helseinstitusjoner og andre steder der mange folk er samlet under samme tak. Viruspartikler kan bli liggende timer i lufta og ved å minske risikoen ved smitte her, kan smittetrykket holdes noe nede. 

Utgangspunktet for diskusjonen her var at brukeren jeg siterte argumenterte for at Italia redder mange liv med munnbind nå etter at Norge kuttet ut alle tiltak. Det er det ingenting i tallene som tyder på overhodet. Egentlig kunne en vente at Norge burde hadde en vesentlig høyere dødsrate siden dette er første gang korona har blitt sluppet fri for omfattende spredning i Norge, men det har ikke skjedd. Det er ingenting som tilsier at videre munnbindpåbud ville hatt noen betydning på tallene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (På 12.9.2022 den 14.21):

Jeg er vaksinert, og hjelp har jeg prøvd mange ganger. Det beste hadde kanskje vært å ikke bruke munnbind og hansker å kjenne på frykten men jeg blir utslitt av den sterke frykten  når jeg kjenner på frykt hele tiden ellers også. Å er redd hvordan jeg reagerer når det blir for mye. For jeg vet jeg ikke har reagert så bra når angst blir for sterk.

Hvordan treffer du egentlig alle disse ONS'ene dine? Skulle tro en som har så sterk angst for andre mennesker ville ha litt problemer med å finne seg sexpartnere. 

Endret av Barbalala
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Utgangspunktet for diskusjonen her var at brukeren jeg siterte argumenterte for at Italia redder mange liv med munnbind nå etter at Norge kuttet ut alle tiltak. Det er det ingenting i tallene som tyder på overhodet. Egentlig kunne en vente at Norge burde hadde en vesentlig høyere dødsrate siden dette er første gang korona har blitt sluppet fri for omfattende spredning i Norge, men det har ikke skjedd. Det er ingenting som tilsier at videre munnbindpåbud ville hatt noen betydning på tallene.

Grunnen til at det var høye dødsfall spesielt i Italia i begynnelsen av pandemien, var på grunn av ekstremt overdreven bruk av respiratorer. 

Testet man positivt på covid ble man omtrent satt på respirator umiddelbart, noe som er en ekstremt stor påkjenning for kroppen, spesielt for eldre. 

Husker det var voldsomt mas rundt at man måtte produsere masse respiratorer i begynnelsen av pandemien. Norge bestilte vel et par tusen håndrespiratorer som gikk rett i søppelet når det viste seg at det var helt unødvendig å bruke dem. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (23 minutter siden):

Grunnen til at det var høye dødsfall spesielt i Italia i begynnelsen av pandemien, var på grunn av ekstremt overdreven bruk av respiratorer. 

Testet man positivt på covid ble man omtrent satt på respirator umiddelbart, noe som er en ekstremt stor påkjenning for kroppen, spesielt for eldre. 

Husker det var voldsomt mas rundt at man måtte produsere masse respiratorer i begynnelsen av pandemien. Norge bestilte vel et par tusen håndrespiratorer som gikk rett i søppelet når det viste seg at det var helt unødvendig å bruke dem. 

 

pr 8 april 2020

Italia har til nå vært skrekkeksempelet på konsekvensene av koronaviruset. Militære kjøretøy frakter døde bort fra Bergamo, og italienske leger forteller om kaotiske tilstander på sykehusene. Helsepersonell må prioritere mellom å behandle unge og eldre syke, og det rapporteres om at pasienter over bestemte alderstrinn ikke får respiratorbehandling. Det er per 6. april nær 16 000 døde i Italia – og mer enn 128 950 smittede.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ulike-samfunn-ulike-epidemier

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (10 timer siden):

 

pr 8 april 2020

Italia har til nå vært skrekkeksempelet på konsekvensene av koronaviruset. Militære kjøretøy frakter døde bort fra Bergamo, og italienske leger forteller om kaotiske tilstander på sykehusene. Helsepersonell må prioritere mellom å behandle unge og eldre syke, og det rapporteres om at pasienter over bestemte alderstrinn ikke får respiratorbehandling. Det er per 6. april nær 16 000 døde i Italia – og mer enn 128 950 smittede.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ulike-samfunn-ulike-epidemier

Ja, man måtte prioritere hvem som skulle få respiratorbehandling fordi man var overbevist om at omtrent alle måtte på respirator. Sannsynligvis som følge av misinformasjon og propaganda fra Kina. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-forskning-respiratorer-kan-gjore-mer-skade-enn-de-hjelper-korona-pasienter/s/12-95-3423957865

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (På 4.8.2022 den 20.29):

Er det virkelig så rart med munnbind og engangshansker på butikker for eksempel, at noen må stirre på det? 
Synes det er tryggere med munnbind og engangshansker på butikker/kjøpesenter fordi jeg føler butikker/kjøpesentere er noen av de stedene med mye smitte. Går nok alltid en eller annen som vet de er syk og smittsom og handler også. Kollektiv transport er også steder det sikkert er mye smitte men det tar jeg ikke nå. Har egen bil. 

Vet flere også bruker på sånne steder og på legekontor. Som har sagt folk stirrer når de bruker. 

Hva er det folk stirrer etter? Kan ikke folk få bruke det de vil. At det faktisk hjelper noen å føle seg tryggere. Jeg får så lyst å spørre hva det er de glor på men jeg prøver å ikke si noe fordi jeg vil ikke at det skal bli noe krangel for noe så lite som munnbind og engangshansker. 

Har alltid blitt så irritert når folk stirrer uansett om det er på butikker eller på treningssenter eller andre steder. Vet ikke hvorfor. Bare blir så irritert.

Bruker du munnbind? Eller hansker? Har du opplevd folk stirrer på det? 

Det er ikke munnbindet jeg glaner på, men engangshanskene. Blir litt absurd og nevrotisk over hele oppsettet i mine øyne. Hva tenker jeg? Vel, jeg tenker at du trolig sliter med en eller annen form for germofobi og synes faktisk litt synd på deg. Hva gir meg rett til å tenke dette? Svar: ingenting. Likevel er det tankene jeg gjør meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (3 timer siden):

Det er ikke munnbindet jeg glaner på, men engangshanskene. Blir litt absurd og nevrotisk over hele oppsettet i mine øyne. Hva tenker jeg? Vel, jeg tenker at du trolig sliter med en eller annen form for germofobi og synes faktisk litt synd på deg. Hva gir meg rett til å tenke dette? Svar: ingenting. Likevel er det tankene jeg gjør meg.

Det du tenker er jo helt riktig. Og man har rett til å tenke akkurat hva man vil.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (4 timer siden):

Det er ikke munnbindet jeg glaner på, men engangshanskene. Blir litt absurd og nevrotisk over hele oppsettet i mine øyne. Hva tenker jeg? Vel, jeg tenker at du trolig sliter med en eller annen form for germofobi og synes faktisk litt synd på deg. Hva gir meg rett til å tenke dette? Svar: ingenting. Likevel er det tankene jeg gjør meg.

Omgås du for lite med folk? Jeg ser hver eneste dag mennesker som er "litt utenfor normalen". Og det trenger ikke være langt utenfor. Det kan være en som har på lue på sommeren, en som har på hansker i butikken  eller munnbind på trikken. En som nekter å håndhilse, eller en som gir en slapp klem, noen som spiller rumpeldunk i parken. Jeg tenker selvsagt også mitt når jeg ser noe "uvant", men jeg er da ikke oppdratt av ulver, slik at jeg glaner på folk. Om folk går med hansker eller munnbind, skader det jo ikke meg. Kanskje de er forkjølet prøver å vise hensyn? Er denne tråden bygdedyrets mor? Hvorfor kan ikke folk være bedre på å se seg i speilet og jobbe mer med seg selv, si stedet for: Veeeeldig rart å bruke hansker nå … jeg blir så sliten av folk av og til.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Omgås du for lite med folk? Jeg ser hver eneste dag mennesker som er "litt utenfor normalen". Og det trenger ikke være langt utenfor. Det kan være en som har på lue på sommeren, en som har på hansker i butikken  eller munnbind på trikken. En som nekter å håndhilse, eller en som gir en slapp klem, noen som spiller rumpeldunk i parken. Jeg tenker selvsagt også mitt når jeg ser noe "uvant", men jeg er da ikke oppdratt av ulver, slik at jeg glaner på folk. Om folk går med hansker eller munnbind, skader det jo ikke meg. Kanskje de er forkjølet prøver å vise hensyn? Er denne tråden bygdedyrets mor? Hvorfor kan ikke folk være bedre på å se seg i speilet og jobbe mer med seg selv, si stedet for: Veeeeldig rart å bruke hansker nå … jeg blir så sliten av folk av og til.

Så enig. Enkelte er veldig lite tolerante. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (9 timer siden):

Omgås du for lite med folk? Jeg ser hver eneste dag mennesker som er "litt utenfor normalen". Og det trenger ikke være langt utenfor. Det kan være en som har på lue på sommeren, en som har på hansker i butikken  eller munnbind på trikken. En som nekter å håndhilse, eller en som gir en slapp klem, noen som spiller rumpeldunk i parken. Jeg tenker selvsagt også mitt når jeg ser noe "uvant", men jeg er da ikke oppdratt av ulver, slik at jeg glaner på folk. Om folk går med hansker eller munnbind, skader det jo ikke meg. Kanskje de er forkjølet prøver å vise hensyn? Er denne tråden bygdedyrets mor? Hvorfor kan ikke folk være bedre på å se seg i speilet og jobbe mer med seg selv, si stedet for: Veeeeldig rart å bruke hansker nå … jeg blir så sliten av folk av og til.

Var det noe ufint ved det som den du siterte skrev da? Ser egentlig ikke forskjell på det som dere skriver. Du sier jo selv at du registrerer mennesker "litt utenfor normalen", og at også du tenker ditt når du ser noe "uvant". Og hvem gjør vel ikke det? Forskjellen mellom innleggene deres er vel hvor langt dere går i å dele deres tanker omkring det "uvante". Vi alle "glaner" vel litt på omgivelsene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (3 minutter siden):

Var det noe ufint ved det som den du siterte skrev da? Ser egentlig ikke forskjell på det som dere skriver. Du sier jo selv at du registrerer mennesker "litt utenfor normalen", og at også du tenker ditt når du ser noe "uvant". Og hvem gjør vel ikke det? Forskjellen mellom innleggene deres er vel hvor langt dere går i å dele deres tanker omkring det "uvante". Vi alle "glaner" vel litt på omgivelsene. 

Sitat

Det er ikke munnbindet jeg glaner på, men engangshanskene. Blir litt absurd og nevrotisk over hele oppsettet i mine øyne.

Jeg mener at alle kan øve på å glane mindre, inkludert meg selv. Og for meg blir det at andre bruker hansker eller munnbind, litt som å kritisere de som bruker sykkelhjelm. Det er mange som sykler et helt liv, uten å oppleve en ulykke, men om noen er forsiktige for egen eller andres del, synes jeg det er underlig å kritisere det. Eller glane.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at alle kan øve på å glane mindre, inkludert meg selv. Og for meg blir det at andre bruker hansker eller munnbind, litt som å kritisere de som bruker sykkelhjelm. Det er mange som sykler et helt liv, uten å oppleve en ulykke, men om noen er forsiktige for egen eller andres del, synes jeg det er underlig å kritisere det. Eller glane.

Man bør ikke glane på folk som har åpenbare problemer. Det er jeg enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at alle kan øve på å glane mindre, inkludert meg selv. Og for meg blir det at andre bruker hansker eller munnbind, litt som å kritisere de som bruker sykkelhjelm. Det er mange som sykler et helt liv, uten å oppleve en ulykke, men om noen er forsiktige for egen eller andres del, synes jeg det er underlig å kritisere det. Eller glane.

Jeg tolket det egentlig mer som refleksjon, og betraktning av omgivelsene. Men er selvsagt enig med deg i at man ikke skal kritisere og nistirre på folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse kan ha fått seg en real smell av en tidligere smitte. Ikke så merkelig at de ikke ønsker seg en re-smitte. Skjønner jeg godt.

Selv om, så langt jeg har forstått i alle fall, dette viruset ikke er like smittsomt som tidligere antatt så vil man nok kunne bli stein dårlig. Long covid ER å forakte..

Hvis jeg tar meg selv i å stirre litt er det fordi noen damer har usedvanlig vakre øyne og øyenbryn. De ser altså bedre ut med enn uten munnbind. Beklager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PanteneProVVV
Helene1982 skrev (37 minutter siden):

Jeg mener at alle kan øve på å glane mindre, inkludert meg selv. Og for meg blir det at andre bruker hansker eller munnbind, litt som å kritisere de som bruker sykkelhjelm. Det er mange som sykler et helt liv, uten å oppleve en ulykke, men om noen er forsiktige for egen eller andres del, synes jeg det er underlig å kritisere det. Eller glane.

Sykkelhjelm er ikke så dumt egentlig - slipper du å få skallen kløyvd åpen hvis du krasjer stygt. Med bruk av munnbind er det eneste som skjer at du går og puster inn din egen ånde hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (1 minutt siden):

Sykkelhjelm er ikke så dumt egentlig - slipper du å få skallen kløyvd åpen hvis du krasjer stygt. Med bruk av munnbind er det eneste som skjer at du går og puster inn din egen ånde hele dagen.

Jeg har ingen problemer med at andre puster inn sin egen ånde. Det påvirker ikke meg på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (10 timer siden):

Omgås du for lite med folk? Jeg ser hver eneste dag mennesker som er "litt utenfor normalen". Og det trenger ikke være langt utenfor. Det kan være en som har på lue på sommeren, en som har på hansker i butikken  eller munnbind på trikken. En som nekter å håndhilse, eller en som gir en slapp klem, noen som spiller rumpeldunk i parken. Jeg tenker selvsagt også mitt når jeg ser noe "uvant", men jeg er da ikke oppdratt av ulver, slik at jeg glaner på folk. Om folk går med hansker eller munnbind, skader det jo ikke meg. Kanskje de er forkjølet prøver å vise hensyn? Er denne tråden bygdedyrets mor? Hvorfor kan ikke folk være bedre på å se seg i speilet og jobbe mer med seg selv, si stedet for: Veeeeldig rart å bruke hansker nå … jeg blir så sliten av folk av og til.

Du ser hver dag mennesker som er « litt utenfor normalen «, og du tenker ditt når du ser noe uvant. Den du siterer gjør seg tanker, og er dermed for  lite med folk ? Hva er forskjellen? Du får se deg i speilet og jobbe med deg selv først da, så du også slutter og se og tenke. Hjelpes. Nei, det er ikke pent og glane. Noen ganger hvis man ser noe som skiller seg ut kan det allikevel skje at man holder blikket litt lenger. Jeg synes det er helt greit at ts bruker munnbind og hansker, problemet er ønsker om at vi andre også skal gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (19 minutter siden):

Du ser hver dag mennesker som er « litt utenfor normalen «, og du tenker ditt når du ser noe uvant. Den du siterer gjør seg tanker, og er dermed for  lite med folk ? Hva er forskjellen? Du får se deg i speilet og jobbe med deg selv først da, så du også slutter og se og tenke. Hjelpes. Nei, det er ikke pent og glane. Noen ganger hvis man ser noe som skiller seg ut kan det allikevel skje at man holder blikket litt lenger. Jeg synes det er helt greit at ts bruker munnbind og hansker, problemet er ønsker om at vi andre også skal gjøre det. 

Hvem ønsker at du skal bruke hansker og munnbind? 😅 Jobber du på et sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...