Gå til innhold

Er det så rart at folk bruker munnbind nå at folk må stirre på de som gjør det?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold, brukerdebatt, latterliggjøring, krenkende utsagn, avsporinger og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at vi selv har et ansvar for å passe på oss selv. Det er greit nok, så jeg har fortsatt en boks med munnbind i bilen i tilfelle det er folksomt der jeg skal.  Prøver å unngå smitte så lenge som mulig. Har ikke inntrykk av at det er så mye smitte i omløp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (På 4.9.2022 den 20.18):

Folk må tenke på andre mennesker som kan dø av det og bli alvorlig syk. Hvorfor skal alle gå rundt syke med vilje når noen dør eller blir veldig syk av det? Er ikke alle like mye verdt. Skal samfunnet bare være kald? 

Er jo ikke rart folk fortsatt må gå med munnbind når folk kan gå rundt med feber/andre symptomer og smitter mange. 

Fordi effekten i beste fall er minimal. De som dør av å bli smittet av korona har ikke lenge igjen å leve, fordi de vil bli smittet uansett. Ingen vil slippe unna, i alle fall om man har kontakt med andre mennesker. Det er også realiteten I livet. Vi skal alle dø, før eller senere. Det høres kaldt ut, men er fremdeles sant. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (På 5.9.2022 den 15.56):

FFP2 masker er veldig effektive mot smitte. Det er derfor helsevesen på Covid avdelinger bruker dette. Å være på reise medfører selvfølgelig risiko og er noe risikogrupper må vurdere. Men saken er at det er mye lettere å bli smittet på steder der det ikke brukes, dvs overalt i Norge så utsettes man daglig mot smitte så fort man forlater hjemmet. Alle kan gå ut syke, og ingen bruker masker. Jeg ble selv nylig smittet i Norge.  Jeg ble smittet i matbutikken. Da var det ikke folk der en gang !  Men butikkdamen var så « vennlig « å hoste rett ut i lufta rett før jeg kom til kassen. Så en eneste person er det som skal til. Beskytter man seg så kan man gjøre det man vil og har lav risiko selv om man går i mengder med folk. Uten maske puster man aerosoler rett inn sine egne luftveier. Jeg hadde ikke maske på matbutikken. Hadde jeg hatt på FFP2 hadde jeg hatt lav risk for smitte. Ja enig at jeg tror folk blir sykere nå, men det er nok kanskje fordi virkningen av vaksinen nå er mindre. Jeg har vært syk med Corona 2 og en halv uke nå og er fremdeles ikke frisk og vet om flere som har det på samme måten. Det er ingen fordel å ha hatt Omicron før uansett. BA5 som går nå omgår lett tidligere immunitet  både fra naturlig immunitet og vaksiner og den nye 2.75 som antagelig også kommer til Norge er visst enda verre på omgå immunitet. Vi kommer til å smittes på nytt og på nytt og på nytt.. Helt til vi enten beskytter oss bedre og hører mer på WHO  eller får bedre vaksiner. Men alle de long covid studiene vi har nå og hvor høye dødstall vi faktisk har burde Norge faktisk begynne å høre på WHO. 
Sannsynligvis  kan det vel også  se ut som befolkingen trenger ny booster nå, og  hvor langt ned i alder den anbefales driver vel FHI og vurderer i disse dager. 
Forøvrig har jeg reist veldig trygt både i år og ifjor i Italia og ikke blitt smittet da selv om jeg har vært nær massevis av folk. Der slipper man nemlig å puste inn andres aerosoler. 

Hvordan vet du at du ble smittet i matbutikken? Det er mange som går rundt og er syke uten at det er korona nå. 

Det er vel kanskje greit å ha vært gjennom det nå. Tredje gangen jeg ble smittet nå slo kroppen min ned viruset med en gang jeg begynte å merke det i brøstet og begynte å hoste. 

Maskepåbud nå er fullstendig unødvendig. Det er en voldsom overreaksjon og blir kun innført av politikere som tror det er en politisk vinning i å fremstå strenge. At Italia med en gammel befolkning og den historikken med covid så er det mer forståelig at slik politikk får støtte. Vi skal heller ikke glemme at en del land valgte å være mye hardere i klypa med portforbud og det hele, der befolkningen på nåde ble sluppet fri med masker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 7.9.2022 den 20.49):

Hvordan vet du at du ble smittet i matbutikken? Det er mange som går rundt og er syke uten at det er korona nå. 

Det er vel kanskje greit å ha vært gjennom det nå. Tredje gangen jeg ble smittet nå slo kroppen min ned viruset med en gang jeg begynte å merke det i brøstet og begynte å hoste. 

Maskepåbud nå er fullstendig unødvendig. Det er en voldsom overreaksjon og blir kun innført av politikere som tror det er en politisk vinning i å fremstå strenge. At Italia med en gammel befolkning og den historikken med covid så er det mer forståelig at slik politikk får støtte. Vi skal heller ikke glemme at en del land valgte å være mye hardere i klypa med portforbud og det hele, der befolkningen på nåde ble sluppet fri med masker. 

Den uken jeg ble smittet så hadde jeg ferie. Mye fint vær og tilbrakte dagene utendørs og den butikkturen var den eneste gangen jeg gikk ut blant folk. Så den var lett å vite hvor jeg ble smittet. Hvis det var en vanlig uke hadde jeg selvsagt  ikke kunne vite hvor smitten oppsto  da jeg ser mange folk da. 
Jeg synes munnbind på enkelte steder er et fornuftig tiltak. Italia har også fjernet påbud i sin helhet men har beholdt på enkelte steder som apotek , helsevesen og kollektiv og andre steder er det kun anbefaling men jeg så at mange brukte det i matbutikkene frivillig. Masker beskytter de sårbare og masker i helsevesenet burde være et krav. Det er drøyt at ansatte til og med på kreftsykehus som Radiumhospitalet går uten munnbind. Nei munnbind er ikke unødvendig da det forebygger smitte og kan spare sårbare for alvorlig sykdom. Men man kan alltids diskutere hvilke steder det brukes for å ikke bli for inngripende for befolkingen generelt. Jeg  synes Italia har funnet en grei løsning på hvor det brukes ikke brukes på steder  som kan ødelegge opplevelser i kultur / restaurant / sport, men likevel tar hensyn til de sårbare i situasjoner de ikke kan unngå. Dette er en gyllen middelvei. Norge driter i sine sårbare og det synes på dødstallene siste halvår. 
 

Endret av J.E
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miagunda skrev (På 7.9.2022 den 1.58):

De eneste jeg ser bruker munnbind nå er asiatere.

Kanskje fordi de er vant til å bruke det der de kommer fra pga luftforurensningen? Ser sjelden noen med munnbind, kan gå uker mellom. Og de få jeg har sett er ikke asiater. Stirrer ikke på de og antar de er syke eller engstelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange som gjør narr av Warrior. 

Men for bare et halvt år siden var det svært mange, kanskje flertallet som tenkte akkurat som ham. 

Vi som sa at dette var svært overdrevet og unødvendig ble hetset, truet og sensurert. Tenk litt på det. Vi som hadde rett hele tiden. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (På 11.8.2022 den 16.33):

Poenget med hansker for meg er at jeg føler meg tryggere med det. Er kun på butikker/kjøpesenter det blir brukt og legekontor men jeg klarer ikke å gå på noe legekontor nå. Så det er lenge siden. Ikke andre steder. Det er butikker jeg føler er mye smitte nå. Der går folk å handler til og med når de har symptomer og ikke er frisk. Hadde folk holdt seg hjemme når de var syke så hadde det jeg kanskje ikke måtte gått med munnbind og hansker for å føle meg trygg, men hører jo om folk som går på butikk syke. Da blir jo andre smittet. 

De som er syke må også ha mat. Eller hadde du foretrukket at de sultet i hjel? Derfor går de på butikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (31 minutter siden):

De som er syke må også ha mat. Eller hadde du foretrukket at de sultet i hjel? Derfor går de på butikken.

Selvfølgelig må alle ha mat, men hva med å holde seg hjemme akkurat de dagene man er mest smittsom? Bestille varer og få varer hjem fra butikken, la venner/familie/en hjelpsom nabo som er frisk handle. Det finnes alltid muligheter. Man trenger ikke gå i butikken med feber og symptomer de mest smittsomme dagene. Skal noen andre bli alvorlig syk fordi en person må gå i butikken og smitte andre? Er ikke alle like mye verdt?

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig må alle ha mat, men hva med å holde seg hjemme akkurat de dagene man er mest smittsom? Bestille varer og få varer hjem fra butikken, la venner/familie/en hjelpsom nabo som er frisk handle. Det finnes alltid muligheter. Man trenger ikke gå i butikken med feber og symptomer de mest smittsomme dagene. Skal noen andre bli alvorlig syk fordi en person må gå i butikken og smitte andre? Er ikke alle like mye verdt? 

En er smittsom før en selv merker symptomer. Hva med de?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 minutter siden):

En er smittsom før en selv merker symptomer. Hva med de?

Det er noe annet når man ikke vet. Det kan skje alle. Man kan ikke holde seg hjemme for man kan få symptomer dagen etter. For ingen kan vite når en blir syk på forhånd med mindre en har vært med noen som er syk.
Har man symptomer så vet man, og kan holde seg hjemme. 
Så lenge folk nekter å holde seg hjemme til de er smittefri så er det for meg tryggest med munnbind og hansker i butikker som er det stedet jeg frykter smitte mest. Så jeg kan prøve å unngå for sterk redsel og sinne som kommer med redsel. Er det rart så får folk heller bare stirre.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (5 timer siden):

Det er noe annet når man ikke vet. Det kan skje alle. Man kan ikke holde seg hjemme for man kan få symptomer dagen etter. For ingen kan vite når en blir syk på forhånd med mindre en har vært med noen som er syk.
Har man symptomer så vet man, og kan holde seg hjemme. 
Så lenge folk nekter å holde seg hjemme til de er smittefri så er det for meg tryggest med munnbind og hansker i butikker som er det stedet jeg frykter smitte mest. Så jeg kan prøve å unngå for sterk redsel og sinne som kommer med redsel. Er det rart så får folk heller bare stirre.

De hanskene har ikke noe for seg med mindre du bytter mellom hver vare. 

Kan ikke være godt å være så engstelig 😪

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (13 timer siden):

Det er noe annet når man ikke vet. Det kan skje alle. Man kan ikke holde seg hjemme for man kan få symptomer dagen etter. For ingen kan vite når en blir syk på forhånd med mindre en har vært med noen som er syk.
Har man symptomer så vet man, og kan holde seg hjemme. 
Så lenge folk nekter å holde seg hjemme til de er smittefri så er det for meg tryggest med munnbind og hansker i butikker som er det stedet jeg frykter smitte mest. Så jeg kan prøve å unngå for sterk redsel og sinne som kommer med redsel. Er det rart så får folk heller bare stirre.

Hvorfor har du ikke vaksinert deg når du er så redd for smitte? Sterk redsel og sinne tyder for øvrig på psykisk ubalanse, og du bør oppsøke hjelp. Både for din egen og andres skyld. 

For øvrig har hansker ingenting for seg, bortsett fra at det ser ekkelt ut med gummihansker på folk. Da lurer man hva det er som er under disse hanskene, og om mennesket burde holde seg hjemme med sin smittsomme hudsykdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (7 timer siden):

Hvorfor har du ikke vaksinert deg når du er så redd for smitte? Sterk redsel og sinne tyder for øvrig på psykisk ubalanse, og du bør oppsøke hjelp. Både for din egen og andres skyld. 

For øvrig har hansker ingenting for seg, bortsett fra at det ser ekkelt ut med gummihansker på folk. Da lurer man hva det er som er under disse hanskene, og om mennesket burde holde seg hjemme med sin smittsomme hudsykdom.

Jeg er vaksinert, og hjelp har jeg prøvd mange ganger. Det beste hadde kanskje vært å ikke bruke munnbind og hansker å kjenne på frykten men jeg blir utslitt av den sterke frykten  når jeg kjenner på frykt hele tiden ellers også. Å er redd hvordan jeg reagerer når det blir for mye. For jeg vet jeg ikke har reagert så bra når angst blir for sterk.

Jeg vet hansker kan være bortkastet og at noen stirrer på det, men så lenge det hjelper meg å føle meg tryggere på butikk så velger jeg å bruke det, og så lenge jeg hører om folk som går på butikken syke/smittsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (18 minutter siden):

Jeg er vaksinert, og hjelp har jeg prøvd mange ganger. Det beste hadde kanskje vært å ikke bruke munnbind og hansker å kjenne på frykten men jeg blir utslitt av den sterke frykten  når jeg kjenner på frykt hele tiden ellers også. Å er redd hvordan jeg reagerer når det blir for mye. For jeg vet jeg ikke har reagert så bra når angst blir for sterk.

Jeg vet hansker kan være bortkastet og at noen stirrer på det, men så lenge det hjelper meg å føle meg tryggere på butikk så velger jeg å bruke det, og så lenge jeg hører om folk som går på butikken syke/smittsom.

Er du i risikogruppe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (15 minutter siden):

Er du i risikogruppe?

Han er kun i risikogruppe for klamydia og hiv (siden han har ons over en lav sko, kan ikke slutte å gjøre det han elsker vettu), og I risikogruppen for å banke opp noen som hoster på butikken (for alle andre burde tilpasse seg frykten hans som er selektiv nok til å ikke gjelde random sexpartnere). 

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (På 8.9.2022 den 21.54):

Den uken jeg ble smittet så hadde jeg ferie. Mye fint vær og tilbrakte dagene utendørs og den butikkturen var den eneste gangen jeg gikk ut blant folk. Så den var lett å vite hvor jeg ble smittet. Hvis det var en vanlig uke hadde jeg selvsagt  ikke kunne vite hvor smitten oppsto  da jeg ser mange folk da. 
Jeg synes munnbind på enkelte steder er et fornuftig tiltak. Italia har også fjernet påbud i sin helhet men har beholdt på enkelte steder som apotek , helsevesen og kollektiv og andre steder er det kun anbefaling men jeg så at mange brukte det i matbutikkene frivillig. Masker beskytter de sårbare og masker i helsevesenet burde være et krav. Det er drøyt at ansatte til og med på kreftsykehus som Radiumhospitalet går uten munnbind. Nei munnbind er ikke unødvendig da det forebygger smitte og kan spare sårbare for alvorlig sykdom. Men man kan alltids diskutere hvilke steder det brukes for å ikke bli for inngripende for befolkingen generelt. Jeg  synes Italia har funnet en grei løsning på hvor det brukes ikke brukes på steder  som kan ødelegge opplevelser i kultur / restaurant / sport, men likevel tar hensyn til de sårbare i situasjoner de ikke kan unngå. Dette er en gyllen middelvei. Norge driter i sine sårbare og det synes på dødstallene siste halvår. 
 

Men har det virket? Hvis vi tar tallene fra 1. mars til i dag har Italia hatt rundt 22 000 koronadødsfall. Norge har i den samme perioden hatt 2100. Italia har en befolkning på 60 millioner, mens Norge har en befolkning på 5,5 millioner. Dette viser at vi har hatt ganske lik dødsrate per innbygger siden Norge kuttet ut alle koronatiltak. Med i dette regnestykket har bør det nevnes at over halvparten av våre dødsfall har kommet siden 1. mars, mens kun en liten andel av Italia sine har kommet i samme periode. Det er greit å anta at mange av de mest disponible til å dø av covid i Italia allerede hadde dødd grunnet store og harde bølger tidligere.

Det er ingenting ved disse tallene som tilsier at Italias regler for munnbind har noen som helst effekt på dødstallene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Men har det virket? Hvis vi tar tallene fra 1. mars til i dag har Italia hatt rundt 22 000 koronadødsfall. Norge har i den samme perioden hatt 2100. Italia har en befolkning på 60 millioner, mens Norge har en befolkning på 5,5 millioner. Dette viser at vi har hatt ganske lik dødsrate per innbygger siden Norge kuttet ut alle koronatiltak. Med i dette regnestykket har bør det nevnes at over halvparten av våre dødsfall har kommet siden 1. mars, mens kun en liten andel av Italia sine har kommet i samme periode. Det er greit å anta at mange av de mest disponible til å dø av covid i Italia allerede hadde dødd grunnet store og harde bølger tidligere.

Det er ingenting ved disse tallene som tilsier at Italias regler for munnbind har noen som helst effekt på dødstallene.

Nå tror jeg ikke vi kan sammenligne Italia og Norge. Italia har en helt annen befolkningstetthet og det bor flere generasjoner sammen.
 

Om en sammenligner dødsrater i disse to landene og den er lik dødsrate  pr innbyggere har Italia lykkes langt bedre med sin strategi. Om hensikten er å forebygge dødsfall og alvorlig sykdom

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (12 timer siden):

Nå tror jeg ikke vi kan sammenligne Italia og Norge. Italia har en helt annen befolkningstetthet og det bor flere generasjoner sammen.
 

Om en sammenligner dødsrater i disse to landene og den er lik dødsrate  pr innbyggere har Italia lykkes langt bedre med sin strategi. Om hensikten er å forebygge dødsfall og alvorlig sykdom

Har de det? På hvilken måte?

En nullvisjon her er jo tullete da dette er et virus alle får før eller siden. På hvilken måte viser tallene at Italias bruk av munnbind virker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...