Gå til innhold

Er det så rart at folk bruker munnbind nå at folk må stirre på de som gjør det?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Ramona1970
Anne Liese Braun skrev (12 timer siden):

Jeg er blandt dem som sterkt misliker å se folk løpe rundt med maske (for ikke å snakke om hansker). Lenge forstod jeg ikke selv hvorfor jeg lot meg irritere av det, men etterhvert fant jeg svaret: Jeg fortviler over å leve i et samfunn hvor "folk" (altså, det gjelder jo heldigvis et mindretall foreløpig - derfor gåseøyner) går rundt og er redde hverandre. Det er dét masken representerer for meg nemlig: Svakhet og engstelse, sterilitet, isolasjon og kulde.

Og en annen ting er at så mange hopper når myndighetene sier "hopp!". Her jeg bor var det fra en dag til den neste hvordan folk kollektivt oppførte seg. Jeg leste lite nyheter selv, men så jo når de "anbefalte" at man brukte munnbind og sprit, og når de ikke gjorde det. Og 30 minutter herfra var det noe helt annet, nesten ingen munnbind, fordi det var i akkurat dette området man skulle gå med dem. Det er rett og slett blind lydighet og blind tillit til myndigheter. Dette er veldig skremmende og farlig når det begynner å utvide seg til helt andre ting også. Folk klarer jo ikke å vurdere noe selv. Myndighetene kan bokstavelig talt beordre hva som helst og de fleste vil adlyde. Det er litt sånn fløytespilleren fra Hameln med det hele, det skremmer meg å tenke på hvor dette kan ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tunique skrev (På 4.8.2022 den 20.32):

Nei, har bare brukt munnbind 1 gang under et sykehusbesøk hvor det var pålagt å bruke det. Bruker ikke hansker på butikken (med mindre det er minus 10 grader inne på butikken). Er ikke nazi på håndvasken, da jeg tror det i lengden er dårlig for immunforsvaret. Håndsprit bruker jeg aldri, men vasker hendene med såpe noen ganger. 

 

Brukte munnbind når det var påbudt på buss og offentlige steder. Er ikke kjempe flink på konstant håndvask, tenker at vi har godt av bakterier. (Er heller aldri syk, blir jeg faktisk først syk så går jeg så all in at jeg ofte havner på legevakten 😩

Har ikke hatt korona heller ila pandemien😬 Var syk LENGE nå i sommer, men da var det høy CRP og halsbetennelse som drog ut i det vide og det breie 🤒😷

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus90 skrev (13 timer siden):

Det er fremdeles påbudt med munnbind på offentlige steder i flere land. Senest i Juli var det påbudt i Tyskland og Italia, usikker på hvordan det er nå.

Jeg kom hjem fra Italia for to dager siden. 
Det ble sagt at det var påbudt med munnbleie på offentlig kollektiv. Men ingen brukte. Kontrolløren nevnte ingenting om det, men han selv brukte. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus90
Melissa30 skrev (3 timer siden):

Jeg kom hjem fra Italia for to dager siden. 
Det ble sagt at det var påbudt med munnbleie på offentlig kollektiv. Men ingen brukte. Kontrolløren nevnte ingenting om det, men han selv brukte. 

Dette endrer jo seg fort. Hørte fra en som fløy med Lufthansa fra Oslo til Frankfurt nylig at flyselskapet var veldig strenge på dette med munnbind. 

Var selv i Hellas i Juni, ingen påbud men alle ansatte på hotellet brukte munnbind. Samme med politiet på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stirrer ikke, men bruk av engangshansker er rimelig hysterisk og lite hensiktsmessig. Å være den eneste i en stappfull butikk med munnbind er vel heller ikke særlig effektivt i å unngå å bli smittet selv.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (12 timer siden):

Stirrer ikke, men bruk av engangshansker er rimelig hysterisk og lite hensiktsmessig. Å være den eneste i en stappfull butikk med munnbind er vel heller ikke særlig effektivt i å unngå å bli smittet selv.

Engangshansker er litt rart ja..

Men en ansiktsmaske som KN95 eller bedre vil jo absolutt beskytte den som går med den. En løs kirurgisk maske er det mindre vits å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (På 4.8.2022 den 20.29):

Er det virkelig så rart med munnbind og engangshansker på butikker for eksempel, at noen må stirre på det? 
Synes det er tryggere med munnbind og engangshansker på butikker/kjøpesenter fordi jeg føler butikker/kjøpesentere er noen av de stedene med mye smitte. Går nok alltid en eller annen som vet de er syk og smittsom og handler også. Kollektiv transport er også steder det sikkert er mye smitte men det tar jeg ikke nå. Har egen bil. 

Vet flere også bruker på sånne steder og på legekontor. Som har sagt folk stirrer når de bruker. 

Hva er det folk stirrer etter? Kan ikke folk få bruke det de vil. At det faktisk hjelper noen å føle seg tryggere. Jeg får så lyst å spørre hva det er de glor på men jeg prøver å ikke si noe fordi jeg vil ikke at det skal bli noe krangel for noe så lite som munnbind og engangshansker. 

Har alltid blitt så irritert når folk stirrer uansett om det er på butikker eller på treningssenter eller andre steder. Vet ikke hvorfor. Bare blir så irritert.

Bruker du munnbind? Eller hansker? Har du opplevd folk stirrer på det? 

De tror vel du er sjuk da, siden munnbind ikke beskytter deg mot smitte, men andre hvis du selv bruker det mens du er syk.

Nå må det vel holde med det her snart! 
Er enig i at stirring er en uting, og da spør jeg dem bare hva er det du glor så lenge på? Men tror nok den koronaen er så utvannet nå at man kun blir litt småsnufs. Det finnes andre like dødelige ting for de gamle og svake, og man har jo aldri brydd seg så mye om det at man måtte stenge ned og få dødsangst.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Warrior skrev (På 4.8.2022 den 20.29):

Er det virkelig så rart med munnbind og engangshansker på butikker for eksempel, at noen må stirre på det? 
Synes det er tryggere med munnbind og engangshansker på butikker/kjøpesenter fordi jeg føler butikker/kjøpesentere er noen av de stedene med mye smitte. Går nok alltid en eller annen som vet de er syk og smittsom og handler også. Kollektiv transport er også steder det sikkert er mye smitte men det tar jeg ikke nå. Har egen bil. 

Vet flere også bruker på sånne steder og på legekontor. Som har sagt folk stirrer når de bruker. 

Hva er det folk stirrer etter? Kan ikke folk få bruke det de vil. At det faktisk hjelper noen å føle seg tryggere. Jeg får så lyst å spørre hva det er de glor på men jeg prøver å ikke si noe fordi jeg vil ikke at det skal bli noe krangel for noe så lite som munnbind og engangshansker. 

Har alltid blitt så irritert når folk stirrer uansett om det er på butikker eller på treningssenter eller andre steder. Vet ikke hvorfor. Bare blir så irritert.

Bruker du munnbind? Eller hansker? Har du opplevd folk stirrer på det? 

Bruker munnbind i butikken og engangshansker ved fylling av bensin.

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munn bind hindrer deg ikke å få virus. Ingen vits å bruke det. Og hansker? Herlighet, for et hysteri. 

Alle vil til syvende og sist bli smittet av virus.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (22 timer siden):

Bruker munnbind i butikken og engangshansker ved fylling av bensin. Har nedsatt lungekapasitet.

Og ja, folk stirrer, folk gjør gjerne det når de ser noe som er "annerledes".

Jeg brukte maske / munnbind før pandemien også, men under pandemien følte jeg at folk ikke stirra like fælt. Før pandemien opplevde jeg noen ganger at folk stoppa helt opp og bare stod og gapte, det så ikke spesielt intelligent ut akkurat 😅🤭

Om jeg forstår deg riktig bruker du munnbind fordi du har dårlig lungekapasitet. Hvorfor?? Det må da bare gjøre vondt verre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Enda en tulling skrev (På 20.8.2022 den 10.17):

Om jeg forstår deg riktig bruker du munnbind fordi du har dårlig lungekapasitet. Hvorfor?? Det må da bare gjøre vondt verre.

Nei det gjør det ikke verre.

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (14 minutter siden):

Nei, det som gjør vondt verre er at jeg kan få dødelig astmaanfall av andre folks parfymebruk... og det er ikke "vanlig munnbind" som brukes mot det, men maske med kjemikaliefilter...

Ok, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flinkepia T

Jeg så en familie på flyplassen i går som alle hadde munnbind på.

Jeg stirret litt på dem og var i egne tanker, begynte å lure på om jeg hadde glemt noe, skulle jeg egentlig ha munnbind også? Jeg så meg rundt, og så at ingen andre hadde det, fikk bekreftelse om at det var ikke munnbind påbud at det var bare denne familien, så undret jeg en stund på hva årsaken var til at de hadde munnbind (stirret fortsatt på dem), hvorfor? Hvorfor er selvfølgelig slett ikke min sak. Jeg så at et av barna så ut til å ha en sykdom, plutselig ble jeg klar over at jeg stirret på dem, og flyttet blikket.

Så tenkte jeg at ja, nå stirrer vi plutselig på folk som bruker munnbind som om de hadde fryktelig ocd og at det er jo virkelig slik ja mennesker stirrer lett på det som er annerledes... bare et menneskelig trekk. 

Ja jeg også er syndig i å stirre på folk som bruker munnbind per i dag. Beklager det, stirret av ren nysgjerrighet og bekymring for at jeg hadde glemt noe, jeg er klar over at jeg gjorde denne feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Stirrer absolutt ikke, men registrerer det jo i forbifarta. Syns ikke det hører hjemme andre steder enn hos helsepersonell. Kirurger og tannlege f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så dumt å bruke munnbind og hansker hvis folk føler seg trygg med det. Korona herjer fortsatt og man vil jo helst ikke smittes. Jeg har for vane å fortatt vaske handlekurver jeg bruker med antibac og mine hender mest på jobb hvor jeg må ta på mye som kommer inn fra andre. Folk skal få lov til å gjøre det de føler seg tryggest med uten å få blikk og tanker om det. Se heller hva en kan gjøre selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Optimo skrev (På 6.8.2022 den 15.29):

Om jeg ser noen med munnbind nå tenker jeg at vedkommende er syk og ikke vil smitte andre, og jeg holder meg litt unna. 

Det er bare et stort pluss for meg som ofte bruker munnbind innendørs på offentlige steder at folk tenker sånn, for da får jeg bonusen med at folk holder avstand i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Kanskje svaret er at ingen stirrer på deg og alt sitter i hodet ditt. Spør venner og familie om de har lagt merke til at fremmede stirrer på deg. Jeg tipper vennene dine vil si at de ikke har sett noen stirre på deg. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melissa30 skrev (På 12.8.2022 den 5.39):

Jeg kom hjem fra Italia for to dager siden. 
Det ble sagt at det var påbudt med munnbleie på offentlig kollektiv. Men ingen brukte. Kontrolløren nevnte ingenting om det, men han selv brukte. 

Jeg har nettopp vært i Italia vært på rundreise i flere uker og de aller fleste brukte FFP2 maske som er påbudt. På flere avganger sto også konduktøren og sjekket at alle hadde på. Den eneste avgangen da dette ikke ble fulgt opp var med et flytog fra Fiumicino flyplass og inn til Roma Termini togstasjon. Så da lurer jeg veldig på hvor i Italia du var ? Min erfaring var på 19 av 20 tog strekninger var det kontroll av maske enten på stasjonen eller sammen med billettkontrollen. Så av og til et par turister ta av masken etter kontrollen men 95 % respekterte påbudet. Som man også bør gjøre så folk i risikogruppen kan reise trygt. Italia har mistet nok folk til Covid19. 

Endret av J.E
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
J.E skrev (På 24.8.2022 den 20.09):

Jeg har nettopp vært i Italia vært på rundreise i flere uker og de aller fleste brukte FFP2 maske som er påbudt. På flere avganger sto også konduktøren og sjekket at alle hadde på. Den eneste avgangen da dette ikke ble fulgt opp var med et flytog fra Fiumicino flyplass og inn til Roma Termini togstasjon. Så da lurer jeg veldig på hvor i Italia du var ? Min erfaring var på 19 av 20 tog strekninger var det kontroll av maske enten på stasjonen eller sammen med billettkontrollen. Så av og til et par turister ta av masken etter kontrollen men 95 % respekterte påbudet. Som man også bør gjøre så folk i risikogruppen kan reise trygt. Italia har mistet nok folk til Covid19. 

Hvor trygt er det? Man ser jo hvordan folk som ikke har vært smittet før smittes nå. Omtrent hele min familie ble smittet nå på sensommeren. Min tredje runde, andre fikk for andre gang, og noen for første. Jeg ble frisk etter et par dager, mens de som ikke hadde blitt smittet tidligere lå i en uke-halvannen. 

Mennesker i risikogruppene som har jobbet hardt for å ikke bli smittet i to og halvt år får nok en hard runde nå svært mange av dem. Det hadde nok vært lurt å bli smittet i vinter etter dose tre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...