Gå til innhold

Er det så rart at folk bruker munnbind nå at folk må stirre på de som gjør det?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Warrior
zemer skrev (15 timer siden):

Vasker du varene også?

Nei aldri vasket varene. Vasker hendene etter jeg har sett varene på plass.

Tabris skrev (14 timer siden):

Men hva gjør det om noen stirrer? 

Det burde ikke gjøre noe, men vet ikke hvorfor stirring alltid har irritert meg.

Så skjønner jeg ikke poenget med at noen må å stirre på noen som bruker munnbind/hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Om jeg ser noen med munnbind nå tenker jeg at vedkommende er syk og ikke vil smitte andre, og jeg holder meg litt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte munnbind en gang nå i sommer. Da jeg måtte hente en korona syk. Og usikker på om jeg kunne ha fått noe. Jeg hadde ikke symptomer. Og måtte innom butikken.  Så valgte å ha på i tilfelle.  Det medførte endel gloing. Og jeg fikk corona positiv test dagen etter. Samme dagen var den negativ,  men hadde hørt at noen av de med symptomer også kunne teste negativt en stund før den ble positiv. Så da tok jeg for sikkerhet skyld på meg munnbind. Selv om jeg ikke behøvde iht restriksjonene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (9 timer siden):

Nei aldri vasket varene. Vasker hendene etter jeg har sett varene på plass.

Det burde ikke gjøre noe, men vet ikke hvorfor stirring alltid har irritert meg.

Så skjønner jeg ikke poenget med at noen må å stirre på noen som bruker munnbind/hansker.

Hva hjelper det da?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (14 timer siden):

Nei aldri vasket varene. Vasker hendene etter jeg har sett varene på plass.

Det burde ikke gjøre noe, men vet ikke hvorfor stirring alltid har irritert meg.

Så skjønner jeg ikke poenget med at noen må å stirre på noen som bruker munnbind/hansker.

Kanskje fordi det er uvant å se? Var sikkert noen som stirret på meg også da jeg ikke brukte munnbind (men holdt meteren) da alle brukte munnbind. Kunne virkelig ikke brydd meg mindre 😊 Folk stirrer på alt mulig eller kanskje de tenker på noe helt annet mens øynene tilfeldigvis hviler på deg? Ser en veldig sjelden gang noen bruker munnbind og da tenker jeg de enten er nervøse eller syke. Stirrer aldri på noen men tenker folk må velge som de vil.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de har påvist smitte og ikke vil smitte andre, men holder avstand fordi jeg ikke tror det hjelper. Stirrer ikke. Plasthansker har jeg ennå ikke møtt på, så mulig jeg hadde stirret litt uten og ville stirre, fordi jeg ble forbauset . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes alltid de som stirrer på folk som skiller seg ut, enten det er på den ene eller andre måten. Nå har folk flest sluttet med munnbind og derfor skiller du deg ut. Derfor stirrer de. De lurer kanskje på hvorfor du fortsatt bruker det? Hvem vet. Du får prøve å ikke bry deg om det😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Det som har blitt så rart med dette er at myndighetene skulle tvinge folk til å bruke det. Om man hadde anbefalte det uten å pushe det så sinnssykt, så tror jeg ingen hadde reagert nå. Virus og bakterier finnes faktisk, og er man i en befolkningsmengde, så kan det være lurt med munnbind, i og med at folk kan hoste på deg og spytte på deg mens de snakker. Det er ingenting galt med å bruke det om man føler seg utrygg. Også på fly kan det være en god ide siden man puster samme lufta som alle andre, står i kø når man skal inn og ut, og er tett på sidemannen hele flyturen.
Om disse myndighetene våre ikke hadde kjørt på med dette likemannspresset ved å si at du MÅ bruke munnbind for å beskytte ANDRE, så hadde man fint kunnet bruke munnbind med ventil gjennom plandemien også, noe som er mye mer behagelig enn uten, og da hadde man sluppet denne "det er helseskadelig med munnbind"-greia også.

Om folk vil bruke munnbind er da helt deres business, det å se rart på noen eller dømme noen pga det er utrolig barnslig!

Jeg syklet mye i vinter pga jeg var uten bil, og jeg måtte bruke munnbind da alle fyrte med ved, og lufta var full av piggdekk-støv. Jeg bruker ofte munnbind om jeg sykler langs godt trafikkerte veier om sommeren også. Sliter også med parfyme og andre lukter i butikker, særlig om det er midt på vinteren med all denne fyringen runt meg og ellers dårlig vinterluft i sentrum.

Så jeg vil gjerne bruke munnbind uten at noen ser rart på meg, men det har jo regjeringen gjort helt umulig, så....takk for det.

Endret av Ramona1970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stirrer ikke på noen, uansett. Hvem går rundt å stirrer på folk, uansett grunn? Da er man rimelig spesiell.

Jeg synes det burde bli normen å gå med munnbind ute blandt folk dersom man er forkjølet. Covid eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stirrer ikke pga munnbind, for dette har blitt en del av hverdagen. Bruker ikke munnbind selv nå, anser ikke faren for å være så stor nå. Men handsker stirrer jeg på for det er helt meningsløst å bruke. Skal det hjelpe må du bruke minst to par utenpå hverandre, for en hanske får hull veldig lett. Og du må sprite deg uansett før og etter hannskebruk, så hva er poenget?

Mye bedre å sprite før og etter handletur. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der med Corona er jo for lengst blitt et ekstremt betent tema.. derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for ikke å bli oppfattet som kranglete/provoserende.. det får stå sin prøve. 

Jeg er blandt dem som sterkt misliker å se folk løpe rundt med maske (for ikke å snakke om hansker). Lenge forstod jeg ikke selv hvorfor jeg lot meg irritere av det, men etterhvert fant jeg svaret: Jeg fortviler over å leve i et samfunn hvor "folk" (altså, det gjelder jo heldigvis et mindretall foreløpig - derfor gåseøyner) går rundt og er redde hverandre. Det er dét masken representerer for meg nemlig: Svakhet og engstelse, sterilitet, isolasjon og kulde.

Jeg vil leve i et samfunn hvor folk har bein i nesa og tåler en støyt. Hvor man kan dulte borti noen uten at vedkommende straks løper avsted for å sprite seg fra topp til tå som om han nettopp hadde blitt tatt på av en spedalsk. 

Ja, jeg vet det der med underliggende sykdommer. Men samtidig; hvorfor var det ikke noe problem i tidligere influensasesonger? Og nå som Corona har kommet for å bli.... har angsten tatt fullstendig jerngrep på deler av befolkningen for all framtid? 

En annen ting: Det der med å skjerme seg og sitt imunforsvar hele tiden; er ikke det mot sin hensikt? Et imunforsvar må jo ha noe å jobbe med, hvis ikke visner det jo hen til slutt og vil ikke være istand til å øve motstand mot noe som helst. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnus90
Fufu skrev (På 5.8.2022 den 19.26):

Kan det være at ingen stirrer og at du er i overkant paranoid?

Det er fremdeles påbudt med munnbind på offentlige steder i flere land. Senest i Juli var det påbudt i Tyskland og Italia, usikker på hvordan det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Poenget med hansker for meg er at jeg føler meg tryggere med det. Er kun på butikker/kjøpesenter det blir brukt og legekontor men jeg klarer ikke å gå på noe legekontor nå. Så det er lenge siden. Ikke andre steder. Det er butikker jeg føler er mye smitte nå. Der går folk å handler til og med når de har symptomer og ikke er frisk. Hadde folk holdt seg hjemme når de var syke så hadde det jeg kanskje ikke måtte gått med munnbind og hansker for å føle meg trygg, men hører jo om folk som går på butikk syke. Da blir jo andre smittet. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (24 minutter siden):

Poenget med hansker for meg er at jeg føler meg tryggere med det. Er kun på butikker/kjøpesenter det blir brukt og legekontor men jeg klarer ikke å gå på noe legekontor nå. Så det er lenge siden. Ikke andre steder. Det er butikker jeg føler er mye smitte nå. Der går folk å handler til og med når de har symptomer og ikke er frisk. Hadde folk holdt seg hjemme når de var syke så hadde det jeg kanskje ikke måtte gått med munnbind og hansker for å føle meg trygg, men hører jo om folk som går på butikk syke. Da blir jo andre smittet. 

Er det psykiske at en føler seg tryggere.

La oss si at du tar hansker på og tar med deg en boks leverpostei hvor det er smitte på boksen. Du tar så på alle de varene du handler. Kaster hanskene og vasker/ spriter hender på vei ut. Kommer hjem vasker hender og tar i...leverposteiboksen! 

Hva hjalp hanskene da?

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spriter/vasker man det man har kjøpt (slik som bl.a. jeg gjorde helt i starten av coronaen), så skulle det fremdeles gå bra. I sin tid vasket jeg klærne med en gang jeg kom hjem og satte bag/ryggsekk/veske (evt. klær også) og sko på utsiden i 24 timer. Jeg tok det på alvor da kan man si og kommer til å gjøre det igjen om galskapen rammer oss en gang til. 

Har faktisk ikke sett noen bruke maske i det siste, men det er da helt ok hvis noen føler for det. :tommelopp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
zemer skrev (2 timer siden):

Er det psykiske at en føler seg tryggere.

La oss si at du tar hansker på og tar med deg en boks leverpostei hvor det er smitte på boksen. Du tar så på alle de varene du handler. Kaster hanskene og vasker/ spriter hender på vei ut. Kommer hjem vasker hender og tar i...leverposteiboksen! 

Hva hjalp hanskene da?

Kaster hanskene på vei ut, spriter hendene, går hjem å setter varene på plass, så vasker jeg hendene når jeg er ferdig med det, og lar det alltid gå noen dager før jeg bruker varene jeg nettopp kjøpte. 

Så lenge jeg føler meg tryggere med hansker og munnbind så bruker jeg det for det bedre enn at jeg går i butikkene enda mer utrygg og blir enda lettere redd og sint for det minste lille ting eller den minste lille hosting, men så er det jo det at jeg irritere meg lett når folk stirrer også men prøver å alltid å ignorere det. 

Selv om ikke munnbind og hanskene skulle hjelpe for jeg kan jo bli syk andre steder også og folk jeg er sammen med kan smitte meg, så har jeg i alle fall gjort mitt beste for å ikke få korona, og som sagt så er det butikker som bekymrer meg mest for kollektiv transport tar jeg ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (2 timer siden):

Kaster hanskene på vei ut, spriter hendene, går hjem å setter varene på plass, så vasker jeg hendene når jeg er ferdig med det, og lar det alltid gå noen dager før jeg bruker varene jeg nettopp kjøpte. 

Så lenge jeg føler meg tryggere med hansker og munnbind så bruker jeg det for det bedre enn at jeg går i butikkene enda mer utrygg og blir enda lettere redd og sint for det minste lille ting eller den minste lille hosting, men så er det jo det at jeg irritere meg lett når folk stirrer også men prøver å alltid å ignorere det. 

Selv om ikke munnbind og hanskene skulle hjelpe for jeg kan jo bli syk andre steder også og folk jeg er sammen med kan smitte meg, så har jeg i alle fall gjort mitt beste for å ikke få korona, og som sagt så er det butikker som bekymrer meg mest for kollektiv transport tar jeg ikke nå. 

Kan ikke være godt å ha det sånn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester av og til blikket noen sekunder på munnbindet når jeg ser folk gå med det idag. Det er en påminnelse om at koronaen fremdeles lever i beste velgående. "Kanskje vet de noe ikke jeg vet, har der vært rapportert økt smitte" kan være tanker som dukker opp. Mest sannsynlig er de bare ekstra forsiktig, mulig grunnet helseproblematikk. Ialf verken synes jeg det er rart eller noe jeg fordømmer. Trigger noen tanker og ferske minner bare av og til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...