Gjest Warrior Skrevet 4. september 2022 #61 Del Skrevet 4. september 2022 (endret) Example skrev (3 timer siden): Hvor trygt er det? Man ser jo hvordan folk som ikke har vært smittet før smittes nå. Omtrent hele min familie ble smittet nå på sensommeren. Min tredje runde, andre fikk for andre gang, og noen for første. Jeg ble frisk etter et par dager, mens de som ikke hadde blitt smittet tidligere lå i en uke-halvannen. Mennesker i risikogruppene som har jobbet hardt for å ikke bli smittet i to og halvt år får nok en hard runde nå svært mange av dem. Det hadde nok vært lurt å bli smittet i vinter etter dose tre. Munnbind enkelte steder der det er mye folk samlet er da bedre enn ingenting. Ingenting kan jo bli 100% trygt. Noen steder skulle det vært påbudt her også. Folk står gjerne og hoster å nyser uten å holde seg for munnen. De er jo begynt å vaksinere mennesker i risikogruppene med dose 4. Venter bare på at jeg skal få den men siden jeg ikke er i risikogruppe så må jeg sikkert vente litt enda. Så da er det bedre med munnbind enkelte steder. Ikke alle har jobbet hardt for å ikke få det, men likevel ikke fått det. Noen blir kanskje bare sjeldent smittet. Kan være godt immunforsvar som har gjort at ikke alle ble smittet i vinter. Kan være mange grunner. Ikke bare forsiktighet. Endret 4. september 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. september 2022 #62 Del Skrevet 4. september 2022 Warrior skrev (11 minutter siden): Munnbind enkelte steder der det er mye folk samlet er da bedre enn ingenting. Ingenting kan jo bli 100% trygt. Noen steder skulle det vært påbudt her også. Folk står gjerne og hoster å nyser uten å holde seg for munnen. De er jo begynt å vaksinere mennesker i risikogruppene med dose 4. Venter bare på at jeg skal få den men siden jeg ikke er i risikogruppe så må jeg sikkert vente litt enda. Så da er det bedre med munnbind enkelte steder. Ikke alle har jobbet hardt for å ikke få det, men likevel ikke fått det. Noen blir kanskje bare sjeldent smittet. Kan være godt immunforsvar som har gjort at ikke alle ble smittet i vinter. Kan være mange grunner. Ikke bare forsiktighet. Allerede noen i risikogruppene som venter på vaksinedose nr 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 4. september 2022 #63 Del Skrevet 4. september 2022 Er ikke rart en plass. Vi vet ikke hva folk har av helseutfordringer så at dem tar vare på seg selv etter beste evne er jo bra. Nå synes jeg det er så vanlig med munnbind at jeg tenker ikke over det engang. Bruker det ikke selv, men har alltid et i veska i tilfelle det skulle bli behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. september 2022 #64 Del Skrevet 4. september 2022 Warrior skrev (2 timer siden): Munnbind enkelte steder der det er mye folk samlet er da bedre enn ingenting. Ingenting kan jo bli 100% trygt. Noen steder skulle det vært påbudt her også. Folk står gjerne og hoster å nyser uten å holde seg for munnen. De er jo begynt å vaksinere mennesker i risikogruppene med dose 4. Venter bare på at jeg skal få den men siden jeg ikke er i risikogruppe så må jeg sikkert vente litt enda. Så da er det bedre med munnbind enkelte steder. Ikke alle har jobbet hardt for å ikke få det, men likevel ikke fått det. Noen blir kanskje bare sjeldent smittet. Kan være godt immunforsvar som har gjort at ikke alle ble smittet i vinter. Kan være mange grunner. Ikke bare forsiktighet. Hvorfor påbud? Hvis noen fremdeles er redde, må man heller unngå kontakt selv. At noen fremdeles lever i vilrede og tror de aldri skal bli smittet er dessverre tragisk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 4. september 2022 #65 Del Skrevet 4. september 2022 Ingen grunn til at man skal komme med noe påbud om munnbind så lenge det ikke er noe nytt og verre å bekymre seg over. De aller fleste er grunnvaksinert og har gått gjennom en runde og to med korona, vi kan ikke ha masse påbud i hytt og pine slik situasjonen er nå. Hvis man er bekymret og stressa med tanke på smitte så må man selv ta ansvar og holde seg unna folkemengder og benytte seg av munnbind men man kan ikke tvinge alle andre til å gjøre det samme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 4. september 2022 #66 Del Skrevet 4. september 2022 (endret) Example skrev (10 minutter siden): Hvorfor påbud? Hvis noen fremdeles er redde, må man heller unngå kontakt selv. At noen fremdeles lever i vilrede og tror de aldri skal bli smittet er dessverre tragisk. Skulle vært påbud på steder der det er mange folk innom hele dagene og går/sitter tett oppi hverandre. For eksempel butikker, kollektiv transport osv. Fordi mange ikke klarer eller vil holde seg hjemme når de nettopp er blitt syk og smittsom. Hvis folk bare kunne holde seg hjemme når de var syke. Man kan ikke unngå kontakt og isolere seg fordi man er redd. Jeg kan i alle fall ikke det og hadde ikke klart det. Derfor er det litt tryggere med munnbind enkelte steder. Endret 4. september 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. september 2022 #67 Del Skrevet 4. september 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Skulle vært påbud på steder der det er mange folk innom hele dagene og går/sitter tett oppi hverandre. For eksempel butikker, kollektiv transport osv. Fordi mange ikke klarer eller vil holde seg hjemme når de nettopp er blitt syk og smittsom. Hvis folk bare kunne holde seg hjemme når de var syke. Man kan ikke unngå kontakt og isolere seg fordi man er redd. Jeg kan i alle fall ikke det og hadde ikke klart det. Derfor er det tryggere med munnbind enkelte steder. Det er ikke bare å holde seg hjemme. Vi må på jobb, om vi er friske nok til det. Selv om vi er smittsomme. De som fremdeles er redde bør ta konsekvensene av det selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 4. september 2022 #68 Del Skrevet 4. september 2022 Example skrev (Akkurat nå): Det er ikke bare å holde seg hjemme. Vi må på jobb, om vi er friske nok til det. Selv om vi er smittsomme. De som fremdeles er redde bør ta konsekvensene av det selv. Folk må tenke på andre mennesker som kan dø av det og bli alvorlig syk. Hvorfor skal alle gå rundt syke med vilje når noen dør eller blir veldig syk av det? Er ikke alle like mye verdt. Skal samfunnet bare være kald? Er jo ikke rart folk fortsatt må gå med munnbind når folk kan gå rundt med feber/andre symptomer og smitter mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 4. september 2022 #69 Del Skrevet 4. september 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Folk må tenke på andre mennesker som kan dø av det og bli alvorlig syk. Hvorfor skal alle gå rundt syke med vilje når noen dør eller blir veldig syk av det? Er ikke alle like mye verdt. Skal samfunnet bare være kald? Er jo ikke rart folk fortsatt må gå med munnbind når folk kan gå rundt med feber/andre symptomer og smitter mange. Du tenker jo ikke akkurat på andre når du skal tvinge oss til og gå med munnbind så du kan gå i menneskemengder og føle deg trygg . Tja, vi skal alle bli syke og dø, så hvor mye er vi egentlig verdt? Vel, frem til da vil jeg leve, og ikke i et kaldt samfunn der folk går bak munnbind og skuler på hverandre. Det varte lenge nok, og det var iskaldt. 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 4. september 2022 #70 Del Skrevet 4. september 2022 Warrior skrev (7 minutter siden): Folk må tenke på andre mennesker som kan dø av det og bli alvorlig syk. Hvorfor skal alle gå rundt syke med vilje når noen dør eller blir veldig syk av det? Er ikke alle like mye verdt. Skal samfunnet bare være kald? Er jo ikke rart folk fortsatt må gå med munnbind når folk kan gå rundt med feber/andre symptomer og smitter mange. Men sånn var det jo før og? Altså man gikk jo på jobb når man ikke var helt i form så lenge man var i god nok form til jobb og har en jobb der det går greit. Er man i risikogruppen så må man jo ta egne forholdsregler nå i dag som man måtte før korona. Nå har man jo vaksine og viruset er mildere enn hva det var når det kom så man skal jo bare være glad til at man kan gå tilbake til normalen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 4. september 2022 #71 Del Skrevet 4. september 2022 (endret) Kvittre skrev (3 timer siden): Du tenker jo ikke akkurat på andre når du skal tvinge oss til og gå med munnbind så du kan gå i menneskemengder og føle deg trygg . Tja, vi skal alle bli syke og dø, så hvor mye er vi egentlig verdt? Vel, frem til da vil jeg leve, og ikke i et kaldt samfunn der folk går bak munnbind og skuler på hverandre. Det varte lenge nok, og det var iskaldt. Nettopp. Det er statlige inngrep som krever begrunnelse og må være nødvendige og forholdsmessige. Utgangspunktet skal være frihet, at man får gjøre som man vil. Endret 4. september 2022 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 5. september 2022 #72 Del Skrevet 5. september 2022 Warrior skrev (10 timer siden): Folk må tenke på andre mennesker som kan dø av det og bli alvorlig syk. Hvorfor skal alle gå rundt syke med vilje når noen dør eller blir veldig syk av det? Er ikke alle like mye verdt. Skal samfunnet bare være kald? Er jo ikke rart folk fortsatt må gå med munnbind når folk kan gå rundt med feber/andre symptomer og smitter mange. Har da aldri hatt munnbind påbud under infulensa? Hva tenker du om alle de som har/har hatt covid uten symptomer? De fleste jeg kjenner har hatt covid nå, alle er friske og raske igjen. Ei har long covid, men tilbake i full jobb. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. september 2022 #73 Del Skrevet 5. september 2022 zemer skrev (7 timer siden): Har da aldri hatt munnbind påbud under infulensa? Hva tenker du om alle de som har/har hatt covid uten symptomer? De fleste jeg kjenner har hatt covid nå, alle er friske og raske igjen. Ei har long covid, men tilbake i full jobb. Influensa har vi hatt i mange år. Det sies jo at korona er mer smittsom enn influensa. Korona går også hele tydeligvis året. Vi har hatt vinterbølge, sommerbølge, kommer nok ny bølge nå i høst også. Man vet for lite om korona enda synes jeg. Man vet for lite om long covid. Man vet ikke hvem som får det hardt og ikke før man har fått det. Hvordan er det når man får korona opp igjen og opp igjen på kort tid? Influensa går gjerne flere år før man får opp igjen. Sesongen varer også som oftest fra oktober til april. Ikke mye influensasmitte hele året. Så jeg kommer til å bruke munnbind enkelte steder der jeg synes det er størst fare for smitte. Som butikker/kjøpesenter. Hadde det vært påbud med munnbind i butikker der det er mye folk og folk som handler selv om de er syk og smittsom, så hadde kanskje ikke folk stirret på andre som bruker munnbind. Noen må alltid stirre på folk som skiller seg ut og det er ikke alltid moro. At det skal være så uvanlig og rart at noen bruker munnbind enkelte steder. Påbud hadde gjort at folk ikke stirret når de fleste hadde brukt munnbind. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 5. september 2022 #74 Del Skrevet 5. september 2022 Stirrer ikke, men tenker at de antageligvis har Corona og prøver å være hensynsfulle for ikke å smitte andre...så mulig jeg gir dem litt ekstra plass... det beskytter jo lite mot å få virus, da må jo de andre ha, så det fungerer jo best for ikke å spre sin egen smitte.. Dersom de derimot gir stygge blikk til alle som ikke har, tenker jeg at de muligens har litt sykdomsangst og tror at munnbind beskytter mot å få virus.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 5. september 2022 #75 Del Skrevet 5. september 2022 (endret) Example skrev (På 4.9.2022 den 14.00): Hvor trygt er det? Man ser jo hvordan folk som ikke har vært smittet før smittes nå. Omtrent hele min familie ble smittet nå på sensommeren. Min tredje runde, andre fikk for andre gang, og noen for første. Jeg ble frisk etter et par dager, mens de som ikke hadde blitt smittet tidligere lå i en uke-halvannen. Mennesker i risikogruppene som har jobbet hardt for å ikke bli smittet i to og halvt år får nok en hard runde nå svært mange av dem. Det hadde nok vært lurt å bli smittet i vinter etter dose tre. FFP2 masker er veldig effektive mot smitte. Det er derfor helsevesen på Covid avdelinger bruker dette. Å være på reise medfører selvfølgelig risiko og er noe risikogrupper må vurdere. Men saken er at det er mye lettere å bli smittet på steder der det ikke brukes, dvs overalt i Norge så utsettes man daglig mot smitte så fort man forlater hjemmet. Alle kan gå ut syke, og ingen bruker masker. Jeg ble selv nylig smittet i Norge. Jeg ble smittet i matbutikken. Da var det ikke folk der en gang ! Men butikkdamen var så « vennlig « å hoste rett ut i lufta rett før jeg kom til kassen. Så en eneste person er det som skal til. Beskytter man seg så kan man gjøre det man vil og har lav risiko selv om man går i mengder med folk. Uten maske puster man aerosoler rett inn sine egne luftveier. Jeg hadde ikke maske på matbutikken. Hadde jeg hatt på FFP2 hadde jeg hatt lav risk for smitte. Ja enig at jeg tror folk blir sykere nå, men det er nok kanskje fordi virkningen av vaksinen nå er mindre. Jeg har vært syk med Corona 2 og en halv uke nå og er fremdeles ikke frisk og vet om flere som har det på samme måten. Det er ingen fordel å ha hatt Omicron før uansett. BA5 som går nå omgår lett tidligere immunitet både fra naturlig immunitet og vaksiner og den nye 2.75 som antagelig også kommer til Norge er visst enda verre på omgå immunitet. Vi kommer til å smittes på nytt og på nytt og på nytt.. Helt til vi enten beskytter oss bedre og hører mer på WHO eller får bedre vaksiner. Men alle de long covid studiene vi har nå og hvor høye dødstall vi faktisk har burde Norge faktisk begynne å høre på WHO. Sannsynligvis kan det vel også se ut som befolkingen trenger ny booster nå, og hvor langt ned i alder den anbefales driver vel FHI og vurderer i disse dager. Forøvrig har jeg reist veldig trygt både i år og ifjor i Italia og ikke blitt smittet da selv om jeg har vært nær massevis av folk. Der slipper man nemlig å puste inn andres aerosoler. Endret 5. september 2022 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 5. september 2022 #76 Del Skrevet 5. september 2022 (endret) pautina skrev (2 timer siden): Stirrer ikke, men tenker at de antageligvis har Corona og prøver å være hensynsfulle for ikke å smitte andre...så mulig jeg gir dem litt ekstra plass... det beskytter jo lite mot å få virus, da må jo de andre ha, så det fungerer jo best for ikke å spre sin egen smitte.. Dersom de derimot gir stygge blikk til alle som ikke har, tenker jeg at de muligens har litt sykdomsangst og tror at munnbind beskytter mot å få virus.... Når det gjelder munnbind er det mye mer effektivt å bruke det enn å ikke bruke det. Uten munnbind har man null vern og man puster andre sine aerosoler rett inn i egne luftveier. Men man må bruke de rett og det må ikke være glipper på sidene, så man må tilpasse det godt. På steder man oppholder seg kort kan et munnbind være det som avgjør om man smittes eller ikke. Hoster noen så slipper man å trekke aerosoler rett ned i luftveiene. Ved lengre opphold innendørs der det er mange andre folk er dog FFP2 / N95 de eneste som er det helt sikre å bruke. Nei man trenger ikke å ha sykdomsangst for å ikke ville ha Covid19. Det popper opp daglig nye studier ang long covid osv. Over en million amerikanere står utenfor arbeidslivet pga Long Covid. De som beskytter seg mot dette tar helsen sin alvorlig og vil ikke gamble med den bruker kanskje munnbind/ maske . De fleste vet nå at Omicron er lite dødelig for friske mennesker. Det er folk i risikogrupper som dør. Siden mars 2022 har 2000 folk dødd i Norge av Covid19 og tilsammen 4000 har dødd. Går noen med munnbind eller maske så er det folk som er i risikogrupper og viruset er farlig/ alvorlig for de. Husk hvor mange som kan ha økt risk, også unge. Eller det er andre friske folk men som bare ikke vil gamble men som har lest seg opp på Long Covid. De er kanskje de smarteste. Vi får se med tiden når det dukker opp tall ang Long Covid og hvor mange som faller ut av arbeidslivet i Norge. Og enig i det du sier. Noen bruker munnbind også fordi de ikke vil smitte andre og det står det respekt av. Endret 5. september 2022 av J.E 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol93 Skrevet 5. september 2022 #77 Del Skrevet 5. september 2022 Warrior skrev (På 4.8.2022 den 20.29): Er det virkelig så rart med munnbind og engangshansker på butikker for eksempel, at noen må stirre på det? Synes det er tryggere med munnbind og engangshansker på butikker/kjøpesenter fordi jeg føler butikker/kjøpesentere er noen av de stedene med mye smitte. Går nok alltid en eller annen som vet de er syk og smittsom og handler også. Kollektiv transport er også steder det sikkert er mye smitte men det tar jeg ikke nå. Har egen bil. Vet flere også bruker på sånne steder og på legekontor. Som har sagt folk stirrer når de bruker. Hva er det folk stirrer etter? Kan ikke folk få bruke det de vil. At det faktisk hjelper noen å føle seg tryggere. Jeg får så lyst å spørre hva det er de glor på men jeg prøver å ikke si noe fordi jeg vil ikke at det skal bli noe krangel for noe så lite som munnbind og engangshansker. Har alltid blitt så irritert når folk stirrer uansett om det er på butikker eller på treningssenter eller andre steder. Vet ikke hvorfor. Bare blir så irritert. Bruker du munnbind? Eller hansker? Har du opplevd folk stirrer på det? Syntes du er modig som går med maske. Drit I hva folk tenker eller om de glor på deg, du er deg. Det er det som gjør deg ganske unik. Tenker at det er skit mange som ikke tør og gjøre det du gjør så fortsett med det 👍👍 kan veldig godt være at du har klinkende rett om og fortsette med maska om noen mnder hvis det skulle vise seg a covid blusser opp og nye mutasjoner dukker opp. You do you 👍👍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 5. september 2022 #78 Del Skrevet 5. september 2022 Ja jeg stirrer nok, mest i interesse for å se hva slags mennesker som er såpass hysteriske. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 5. september 2022 #79 Del Skrevet 5. september 2022 Tomas77 skrev (46 minutter siden): Ja jeg stirrer nok, mest i interesse for å se hva slags mennesker som er såpass hysteriske. Så du synes folk i risikogrupper , f. Eks eldre som fortsatt venter på sin booster skal gå uten munnbind, selv om de har økt risk ved Covid19 ? For ellers gir du de diagnose hysteriske. Dette vitner om lite respekt og forståelse. Siden mars 2022 under Omicron har 2000 nordmenn dødd. Omicron er farlig for noen, for de som er svake fra før. Ca halvparten av de døde er ikke sykehjemspasienter. Det rare er i grunnen ikke at de svake beskytter seg men hvor mange som IKKE gjør det i Norge . Har reist rundt i Italia i sommer og de eldre går altså rundt med de beste masker, selv også der det ikke er påbudt overalt og de fleste folk bruker munnbind sikkert i respekt for de svake. I Norge blir man sett på som pyse, og pandemi er over holdning. Dette tror jeg gjør at folk med økt risk kvier seg for å bruke det. Men det dør altså ukentlig mange av Covid19 i Norge. Når du ser et munnbind neste gang, tenk ikke pyse. Du vet ingenting om folks sin helsetilstand og grunn for å bruke munnbind. Noen kan også bruke av de respekt hvis de tror de kan være smittsomme. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 5. september 2022 #80 Del Skrevet 5. september 2022 6 minutter siden, J.E said: Så du synes folk i risikogrupper , f. Eks eldre som fortsatt venter på sin booster skal gå uten munnbind, selv om de har økt risk ved Covid19 ? For ellers gir du de diagnose hysteriske. Dette vitner om lite respekt og forståelse. Siden mars 2022 under Omicron har 2000 nordmenn dødd. Omicron er farlig for noen, for de som er svake fra før. Ca halvparten av de døde er ikke sykehjemspasienter. Det rare er i grunnen ikke at de svake beskytter seg men hvor mange som IKKE gjør det i Norge . Har reist rundt i Italia i sommer og de eldre går altså rundt med de beste masker, selv også der det ikke er påbudt overalt og de fleste folk bruker munnbind sikkert i respekt for de svake. I Norge blir man sett på som pyse, og pandemi er over holdning. Dette tror jeg gjør at folk med økt risk kvier seg for å bruke det. Men det dør altså ukentlig mange av Covid19 i Norge. Når du ser et munnbind neste gang, tenk ikke pyse. Du vet ingenting om folks sin helsetilstand og grunn for å bruke munnbind. Noen kan også bruke av de respekt hvis de tror de kan være smittsomme. Det er lenge siden hysteri var en diagnose, så nei jeg gir dem ikke en diagnose. Folk er i sin fulle rett til å bruke munnbind, akkurat som jeg er i min fulle rett til å le av dem. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg