Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill


Lord Friendzone

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AliceNextDoor said:

Det er også interessant at man ikke har tittet nærmere på andre kilder for DNA'et de har funnet. Det har vært veldig fokus på å knytte det til Baneheia, men det er jo ingenting som tilsier at det ikke kan ha havnet på undertøy til jenten lenge før hun var der.

https://www.tv2.no/a/14666463/

Politiet har innhentet prøver fra 22 menn som hadde befatning med saken. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardemommete skrev (På 26.7.2022 den 13.22):

Litt nysgjerrig på hva som skjer med den fullbyrdete voldtekten av nært familimedlem som ble henlagt. veldig grov sak,og et vitne tidfester den til en dato han var over den kriminelle lavalder.

Jeg tenkte først på denne saken i forbindelse med ransakelsen. 

Som i at det kunne vært kontakt mellom dem (elektronsik) etter at han kom ut av fengsel. 

Nå ser det ut som det var utelukkende Baneheia som var av interesse. 

Håper ikke denne "gamle" saken blir lagt bort.- 

Endret av Midgard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til denne rettssaken, når man skal røske løs i de inngrodde meningene i mitt lokale politikontor, rettssystem og fortsatt helt banale holdninger fra flere fremtredende statlige ansatte. 

Your honour I call, Mevåg, Pedersen, Sommerseth and Hansen to the stand.

’Magefølelse United’.

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2022 at 12:14 PM, Nooni said:

Baneheiasaken bare føyer seg inn i rekken av utallige norske justismord gjennom tidene, som saken til døvblinde Fritz Moen, Lilandsaken og ikke minst Bjugnsaken. Jeg har satt meg inn i noen av dem og blir først og fremst lei meg over at inkompetansen i flere ledd skal ramme enkeltmennesker så hardt. 

Forventer du noe annet av det inkompetente, korrupte rottereiret av en bananrepublikk vi bor i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til og slå ned som en bombe, vært mye grums i denne saken. Er det slik at vi kan få svar på høsten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/26/2022 at 2:17 PM, Hank Amarillo said:

De 19 årene han allerede har sonet for blir trukket fra,

Så max 2 om ny straff blir 21 år. Men så er det visst fortsatt åpent for å idømme forvaring. Pluss evt falsk forklaring og det de har funnet på PCen hans.

Så det vil telle som 19 år selv om han ikke satt inne i alle de årene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (1 minutt siden):

Så det vil telle som 19 år selv om han ikke satt inne i alle de årene?

Det er faktisk et betimelig spørsmål. Han har jo sonet langt mindre enn 19 år og det er på ingen måte sikkert han ville fått først åpen soning og deretter tidlig løslatelse hvis han hadde blitt dømt for overgrep og drap på begge jentene. 

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Melkebarten skrev (1 time siden):

Dette kommer til og slå ned som en bombe, vært mye grums i denne saken. Er det slik at vi kan få svar på høsten?

Det er jo målet de jobber etter. Ingen vil lekke noe der, det er allerede folk som har "brent seg" ved å si at svaret kommer til påske, svaret kommer før sommeren, i løpet av sommerferien... 

nisselue skrev (1 time siden):

Så det vil telle som 19 år selv om han ikke satt inne i alle de årene?

Marihønepøne skrev (1 time siden):

Det er faktisk et betimelig spørsmål. Han har jo sonet langt mindre enn 19 år og det er på ingen måte sikkert han ville fått først åpen soning og deretter tidlig løslatelse hvis han hadde blitt dømt for overgrep og drap på begge jentene. 

 

Ett såkalt fengsels-år tilsvarer ni måneder, utrolig, men sant, og derfor slapp han ut så tidlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Millimani said:

Ett såkalt fengsels-år tilsvarer ni måneder, utrolig, men sant, og derfor slapp han ut så tidlig. 

Som betyr at VK satt fem år for mye?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (4 minutter siden):

Som betyr at VK satt fem år for mye?

VK var også dømt til forvaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (1 time siden):

 

Det er jo målet de jobber etter. Ingen vil lekke noe der, det er allerede folk som har "brent seg" ved å si at svaret kommer til påske, svaret kommer før sommeren, i løpet av sommerferien... 

 

Ett såkalt fengsels-år tilsvarer ni måneder, utrolig, men sant, og derfor slapp han ut så tidlig. 

Nei, ordningen med fengselsår ble avviklet i 2001. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (4 minutter siden):

Nei, ordningen med fengselsår ble avviklet i 2001. 

Du har visst rett. Men uansett er JHA sluppet ut altfor tidlig. Skjøntm han skulle jo vært bura inne for evig og alltid

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millimani skrev (5 minutter siden):

Du har visst rett. Men uansett er JHA sluppet ut altfor tidlig. Skjøntm han skulle jo vært bura inne for evig og alltid

Ja. Det blir litt absurd hvis han regnes å ha sonet 19 år og bare kan idømmes 2 ekstra år. VK ble holdt i forvaring ekstra tid fordi han ikke ville innrømme drapene, mens JHA da i praksis vil slippe å sone 5ish år fordi han ikke innrømte et av drapene... 

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia
On 7/26/2022 at 12:14 PM, Nooni said:

Baneheiasaken bare føyer seg inn i rekken av utallige norske justismord gjennom tidene, som saken til døvblinde Fritz Moen, Lilandsaken og ikke minst Bjugnsaken. Jeg har satt meg inn i noen av dem og blir først og fremst lei meg over at inkompetansen i flere ledd skal ramme enkeltmennesker så hardt. 

Fritz Moen saken må være ett av de svarteste kapitlene i norsk rettshistorie. Så ufattelig trist å tenke på hva han måtte gjennomgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Marihønepøne skrev (59 minutter siden):

Ja. Det blir litt absurd hvis han regnes å ha sonet 19 år og bare kan idømmes 2 ekstra år. VK ble holdt i forvaring ekstra tid fordi han ikke ville innrømme drapene, mens JHA da i praksis vil slippe å sone 5ish år fordi han ikke innrømte et av drapene... 

Han kan vel også bli dømt for falske anklager? Det er opptil 3 år ekstra og i dette tilfellet så må det vil gis 3 år. Det går ikke an å komme med grovere falske anklager enn det Jan Helge har gjort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nimbus2000

Fra wikipedia:

Jan Helge Andersen (født 17. januar 1981) ble dømt sammen med Viggo Kristiansen i forbindelse med Baneheia-saken, der to jenter på åtte og ti år ble voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand den 19. mai 2000. Andersen ble dømt for medvirkning til voldtekt av begge jentene, for voldtekt av den yngste jenta, og for overlagt drap på den yngste jenta, men frikjent for medvirkning til drapet på den eldste.[2]

https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Helge_Andersen

Hvorfor kan han ikke få 21 års fengel for drapet den eldste jenta? Det drapet ble han jo frikjent for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ramona1970 said:

Jan Helge Andersen. Om du googler Baneheia-saken så finnes det mye artikler på det. Det er for mye som har skjedd i denne saken til å forklare det i et innlegg her. Kort sagt så fantes det egentlig aldri bevis mot Viggo Kristiansen. Det de trodde eller latet som var DNA-bevis, var ikke bevis i det hele tatt. JHA's forklaring som dro inn VK har aldri holdt vann, og har lekket mer og mer gjennom denne etterforskningen. Med nye metoder finner de nå JHA's DNA over alt, men ingenting fra VK. Og VK tekstet fra sin mobil et annet sted enn Baneheia den dagen, det ble bare oversett i retten den gangen.

Wow! Folk i Norge har ingen rettsikkerhet, kan dømmes på indiser og justismord forekommer?
Og de kaller DET nyheter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nimbus2000 said:

Fra wikipedia:

Jan Helge Andersen (født 17. januar 1981) ble dømt sammen med Viggo Kristiansen i forbindelse med Baneheia-saken, der to jenter på åtte og ti år ble voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand den 19. mai 2000. Andersen ble dømt for medvirkning til voldtekt av begge jentene, for voldtekt av den yngste jenta, og for overlagt drap på den yngste jenta, men frikjent for medvirkning til drapet på den eldste.[2]

https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Helge_Andersen

Hvorfor kan han ikke få 21 års fengel for drapet den eldste jenta? Det drapet ble han jo frikjent for. 

Ja, og hvorfor skulle ikke JHA kunne dømmes til forvaring?

Han må da oppfylle kravene til forvaring.

Quote

§ 40. Vilkår for å idømme forvaring

Når fengselsstraff ikke anses tilstrekkelig til å verne andres liv, helse eller frihet, kan forvaring i anstalt under kriminalomsorgen idømmes når lovbryteren finnes skyldig i å ha begått eller forsøkt å begå et voldslovbrudd, et seksuallovbrudd, en frihetsberøvelse, en ildspåsettelse eller et annet lovbrudd som krenket andres liv, helse eller frihet, eller utsatte disse rettsgodene for fare og vilkårene i annet eller tredje ledd er oppfylt.

Og:

Quote

Ved vurderingen av faren for tilbakefall etter annet og tredje ledd skal det legges vekt på det begåtte lovbruddet sammenholdt særlig med lovbryterens atferd og sosiale og personlige funksjonsevne.

https://www.advokat-teigstad.no/straffeloven-40/

Han er frikjent for drap. Dømmes han for drap igjen, så må det da være nok. Har han ikke i tillegg til drap, også krenket VKs "liv, helse og frihet, eller utsatt han for fare"?

VK ble trakassert av de andre fangene da han kom i fengsel, var det ikke slik? Han ba selv om å bli isolert fra de, etter at en kjøkkenkniv forsvant i fengselet. Ikke nok med at han var uskyldig, han var dømt til forvaring og hadde grunn til å frykte for livet. Så han satt isolert, og i tillegg ble hans dårlige humør de første årene (Trusler/utagering mot en fengselsbetjent?) brukt som "bevis" for at han ikke kunne løslates.

Jeg mener å huske at stemningen var at "Viggo fortjener å bli angrepet i fengselet, håper de tar'n". Jeg trodde ihvertfall ikke at han var uskyldig...

Hvis JHA har løyet i over 20 år, er ikke det bevis for at han er en fare for samfunnet? Jeg mener, kan man tro på at han er rehabilitert?

  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
ops2 skrev (9 timer siden):

Ja, og hvorfor skulle ikke JHA kunne dømmes til forvaring?

Han må da oppfylle kravene til forvaring.

Og:

https://www.advokat-teigstad.no/straffeloven-40/

Han er frikjent for drap. Dømmes han for drap igjen, så må det da være nok. Har han ikke i tillegg til drap, også krenket VKs "liv, helse og frihet, eller utsatt han for fare"?

VK ble trakassert av de andre fangene da han kom i fengsel, var det ikke slik? Han ba selv om å bli isolert fra de, etter at en kjøkkenkniv forsvant i fengselet. Ikke nok med at han var uskyldig, han var dømt til forvaring og hadde grunn til å frykte for livet. Så han satt isolert, og i tillegg ble hans dårlige humør de første årene (Trusler/utagering mot en fengselsbetjent?) brukt som "bevis" for at han ikke kunne løslates.

Jeg mener å huske at stemningen var at "Viggo fortjener å bli angrepet i fengselet, håper de tar'n". Jeg trodde ihvertfall ikke at han var uskyldig...

Hvis JHA har løyet i over 20 år, er ikke det bevis for at han er en fare for samfunnet? Jeg mener, kan man tro på at han er rehabilitert?

Ja, i tillegg kan jo det Jan Helge Andersen har gjort sammenlignes med å bortføre en person og låse han ned i kjelleren i 20+ år  med beskjed om at han aldri vil slippe ut levende og at han når som helst kan bli drept. 

Det er heller ingen som kan si at Jan Helge Andersen er rehabilitert, han er jo ikke engang villig til å innrømme hva han har gjort og han har ikke gjort noe for å stoppe den pågående forbytelsen mot Viggo Kristiansen.  Jan Helge Andersen burde absolutt dømmes til 21 års forvaring.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...