Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill


Lord Friendzone

Anbefalte innlegg

Noen reagerer nok på skråsikkerheten som har rådet i Baneheia-trådene den siste tiden, trolig også folk som er åpne for at dette mest sannsynlig var et justismord. Vinden kan virkelig sies å ha snudd, og de fleste som deltar aktivt i diskusjonen virker å være 99,x prosent sikre på at VK blir frifunnet, meg selv inkludert.

Men uansett så handler denne saken mye om vår generelle rettssikkerhet. Så selv om politiet tilfeldigvis skulle ha truffet blink da de siktet seg inn på VK så ville ikke det ha forsvart metodene de brukte. Det hadde likefullt vært nødvendig å belyse den opprinnelige etterforskningen og systemets berøringsangst under den svært lange kampen for gjenopptakelse.

Nyheten om at politiet etterforskes for hemmelighold indikerer at det kan ligge an til en grundig «oppvask» i ettertid - et punkt hvor jeg i utgangspunktet har vært temmelig forsiktig i min optimisme...

Prinsippene om politiets fremgangsmåte synes jeg Jahr forklarer bra i intervjuet under (hopp frem til 24:30):

 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (5 timer siden):

Men den sistnevnte har i det minste besvart henvendelser 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo alle skjønt at noe stinker o politiet i Agder, men dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunne forestille meg dette. Er jo som en krimfilm. Geir Hansen, Arne Pedersen og hele gjengen må etterforskes grundig og straffes hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. At en politimann tydeligvis har hatt samtaler med en gjerningsmann på jevnlig basis... jo, skjønner jo de tydeligvis "klikket" på en absurd måte i avhør...og spesielt G.H. har hatt behov for å "snakke ut" om saken. Men så ha "vennskapelige" samtaler på jevnlig basis etterpå?

Tydeligvis at G.H. er veldig snakkesalig av seg og... interessant at JHA har jevnlig tatt opp samtaler, men forståelig for å ha mulig bevis iflg hets osv... men tydeligvis også som "formildende" at "politiet ledet meg til det" når ting kommer for dagen. Faktisk kan det virke formidlende, da G.H. tydeligvis har lagt "ord i munnen" på JHA, og fortsatt prøvde å gjøre det v. gjenopptakelsen. Kansje faktisk det som gjør at JHA unngår en tiltale om falsk tiltale.

 

Men "dessverre" så er norsk rett slik at det vanskelig lar seg dømme "akkumulerende straff". Men skal dømmes etter den strengeste paragrafen, og når det er absolutt maksimal straff (21 år + forvaring) så er det ikke rom å idømme tilleggstraff iflg. norsk strafferett. 

De har jo sagt etterforskningen tar ikke lang tid, så nok flust av beviser på tilbakeholdt materiale, nå mulig manipulering av involverte... så håper det er litt tak og at det tas like kraftig som Jensen.

Men er "unntaksbestemmelse" her da som nok blir brukt... 

Faktisk en av de mest "kanselerende" bestemmelsene i samme paragraf i Norsk lov jeg har sett - for det står jo svart på hvitt: "kommer ikke til anvendelse hvis en kunne utsatt seg selv for straff"... 

 

"

§ 226.Plikt til å opplyse om uriktig tiltale eller domfellelse

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør at en som er tiltalt eller domfelt for en straffbar handling som kan medføre fengsel i mer enn 1 år, er uskyldig. Opplysningsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.

Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som ikke kunne fortelle sannheten uten å utsette seg selv eller noen av sine nærmeste eller noen uskyldige for straff, fare for vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art.

"""

Endret av anonymbruker36555
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt tydelig at aktører i Agder politiet   gjør det de kan i et forsøk på å kontrollere saken. Dette er langt verre en jeg hadde forestilt meg. Det er vel også andre, som bør ettergås. Er nesten som det er en hemmelig klan, som har forskjellige posisjoner,  har samarbeidet i et forsøk på å hindre at feilene og overtrampene fra etterforskning og rettergang ikke skal avdekkes. En skamplett for norsk rettssikkerhet. Håper virkelig dette straffes hardt for alle de som er innvolert   

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (14 minutter siden):

Ja  hva skal man si. Det blir bare verre og verre, alt som nå  kommer frem

https://www.tv2.no/nyheter/14962476/?fbclid=IwAR3TR6VoZ9bEri8dET_eAQgpzEY9E1hdR9sB3-Tc2p-I6fBi-CIjYZl0Bec

Her kommer det altså frem at avhører Geir Hansen anslår at han hadde årlige telefonsamtaler med JHA. Og 10 dager før kommisjonens avgjørelse så avtalte de å ta til motmæle i et NRK-intervju (som aldri ble gjennomført)...

Disse avsløringene om Agder-politiet vil ingen ende ta. Det er bare sjokkerende hva den nye etterforskningen har avdekket. I en sak som ble gjenopptatt med knappest mulig margin, etter gjentatte forsøk, og VK hadde sonet i drøye 20 år...

Sitat

Beskrivelsene, sammenholdt med at politiet ifølge Hansen var sikre på at det måtte være to gjerningspersoner, gjør at han står «fullt og helt inne for» at han spurte Andersen om han kunne være «et slags offer» i saken.

Bare synd at vi aldri får vite hva JHA ville ha forklart dersom Geir Hansen ikke hadde dratt VK inn i saken ved å spørre om JHA kunne være et offer for sin dominante kompis. Da VK i avhør senere samme kveld nektet skyld sa politiet at de ikke fant ham troverdig, for kameraten hadde allerede tilstått, og forklart at han var hovedmannen :vetikke:

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mye grums. Håper på en nøye gjennomgang av GK sitt arbeider, og om det har vært en eller flere  ulike aktører som har (prøvd) blandet seg inn i deres arbeid, både  tidligere og nå  siste gang saken ble prøvet.

Håper også at Bente Mevåg  sin rolle i forbindelse med gjenopptakelsen blir gransket

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig mistanke mot Agder-politiet skriver Fædrelandsvennen på lederplass i kveld (betalingsmur).

«At det i tillegg reises spørsmål om politiet bevisst har trenert gjenopptakelses-arbeidet kan gi frampek om en komplett skandale».

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Ja  hva skal man si. Det blir bare verre og verre, alt som nå  kommer frem

https://www.tv2.no/nyheter/14962476/?fbclid=IwAR3TR6VoZ9bEri8dET_eAQgpzEY9E1hdR9sB3-Tc2p-I6fBi-CIjYZl0Bec

Dette her er jo vanvittig drøyt!    I utdraget fra telefonsamtalen mellom Geir O Hansen og JHA rett før gjenopptakelsen var et faktum er jo Hansen tilbake til gamle synder der han prepper JHA på hva han skal si i et planlagt (men ikke gjennomført) intervju av en NRK-journalist (Sommerset?)

Flaks for etterforskerne og rettsstaten at JHA automatisk hadde lagret telefonsamtalene  på pc'en, slik at dette svineriet kom for dagen.  Det er så utrolig mye som stinker i denne saken!

Jeg har fått fornyet tro på at det faktisk blir en oppvask i kjølvannet av denne saken.

 

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzbazz skrev (9 minutter siden):

Dette her er jo vanvittig drøyt!    I utdraget fra telefonsamtalen mellom Geir O Hansen og JHA rett før gjenopptakelsen var et faktum er jo Hansen tilbake til gamle synder der han prepper JHA på hva han skal si i et planlagt (men ikke gjennomført) intervju av en NRK-journalist (Sommerset?)

Flaks for etterforskerne og rettsstaten at JHA automatisk hadde lagret telefonsamtalene  på pc'en, slik at dette svineriet kom for dagen.  Det er så utrolig mye som stinker i denne saken!

Jeg har fått fornyet tro på at det faktisk blir en oppvask i kjølvannet av denne saken.

 

Ja, en kan bare forestille seg alt som har foregått på kammerset. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo oppriktig talt ikke hvorfor Baneheia-saken oppfattes som komplisert, hverken når det kommer til bevisbedømmelse eller etterforskningen som er blitt utført. For å forstå feilene som blir gjort, svarene man får, så må man jo også forstå spørsmålene som blir stilt og hvorfor spørsmålene i seg selv er problematiske, hhv mandatet til Torp Petersen, Santiago de Compostela, Teleplan. Mandatet påvirker alt og man snur problemstillinger på hodet for å få svarene man ønsker, slik man har sett i en rekke justismord, «kan ikke utelukke» blir brukt for å sannsynliggjøre noe som ikke på noen som helst måte kan bevises.

Samtlige burde jo, uten problemer, evne å forstå hvorfor samtlige mandater i denne saken er problematiske og utgjør en vesentlig fare for rettssikkerheten. Rapporten som kommer i etterkant av denne saken kommer garantert til å ta opp denne problemstillingen.

Av en eller annen merkelig årsak så holder enkelte fortsatt fast i det teknologien og feilvurderinger på 2000-tallet konkluderte med, og mener dette trumfer det man vet i 2022.

F.eks DNA beviset:

Da: Bente Mevåg vitner feilaktig om at DNA resultatene viste at det måtte være to gjerningsmenn. Teorien om kontaminering ble blankt avvist av Mevåg. Selv på dette tidspunktet var vitnemålet feil, rapporten fra Spania avviste feilaktig resultater om 4 treff, som langt på vei bekreftet teorien om Kontaminering. At Mevåg dummer seg ut er jo ikke akkurat noe nytt, hu bommet grovt i Tengs-saken og i senere tid så hevdet hun, feilaktig, at DNA ekstraktene fra Baneheia-saken var destruert. Kanskje hun bare ikke visste bedre, hvem vet.

Nå: DNA bevisene som visstnok viste at det måtte være to gjerningsmenn er blitt analysert med ny teknologi og resultatet er at man ikke finner spor av andre enn Jan Helge. I tillegg har man innhentet referanseprøver fra samtlige som av naturlige årsaker har hatt befaring med ofrene og/eller åstedet, resultatet er at halvparten av de 22 personene har samme DNA verdi som Viggo Kristiansen i prøven som visstnok beviste at det måtte være to gjerningsmenn, en av de er legen som stod for obduksjonen. Det eksisterer altså, så langt vi vet, ikke et eneste resultat som kan underbygge en teori om at Viggo er involvert i forbrytelsen.

Det er jo ikke bare det at det er sådd tvil om DNA resultatene, de er fullstendig pulverisert og dokumenterer at ikke bare var resultatene på 2000-tallet påvirket av kontaminering, som ble avvist i rettsakene, man har også avdekket DNA beviser som langt på vei indikerer at Jan Helge begikk seksuelle overgrep mot begge jentene.

I det sekundet begjæringen til Viggo Kristiansen ble tatt til følge av Gjenopptakelseskommisjonen så hadde påtalemyndigheten en vanskelig sak med å argumentere for å kjøre ny sak mot Viggo. Samtlige kjente resultater fra etterforskningen til Oslo Politidistrikt peker mot Jan Helge som enslig gjerningsmann, men man finner altså ikke et eneste spor etter Viggo, som visstnok var den eneste aktive gjerningsmannen…

Utfallet her er jo gitt.

At enkelte mener det er spenning knyttet til hva man konkluderer med ang Viggo Kristiansen er jo smått absurd, den eneste spenningen her er jo om man begjærer saken mot Jan Helge gjenåpnet.

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo sies å være en ganske fornøyelig utvikling. Nå har jeg jo i årevis argumentert for gjenåpning hvor jeg og flertallet i gjenopptakelseskommisjonen er samstemt ref hvordan bevisene påvirker hverandre. Jeg er jo ærlig nok til å innrømme at jeg  i utgangspunktet hadde liten tro på gjenåpning, det er bare slik kommisjonen fungerer, men jeg hadde jo enda mindre tro på at en ny etterforskning etter 20 år skulle avdekke så mye snadder å henge seg opp i, morsomt.

At Geir Hansen, selv mht hans rolle i etterforskningen, har hatt årlig kontakt med Jan Helge er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv, det krever bare at man evner å opptre profesjonelt. Til tross for dette så burde jo han forstå at her balanserer man på en knivsegg, dermed er jeg jo fristet til å anta at Geir Hansens oppfølging og forhold til Jan Helge er ganske så unikt her til lands.

For Geir Hansen så blir jo dette høyst ubehagelig, argumentet om at det i seg selv ikke nødvendigvis er problematisk  forsvinner jo ut vinduet i når han sammen med Jan Helge planlegger en felles artikkel i NRK, en front mot Gjenopptakelseskommisjonen, hvor de samkjører deres forståelse av hvordan avhøret foregikk. Dømmekraft lik null, integritet lik null.

Nå er jo også Geir Hansen navn dukket opp i Spesialenhetens etterforskning av hvorfor gjenopptakelseskommisjonen aldri ble gjort kjent med anmeldelsen av Jan Helge og erstatningen han ble dømt til å betale. Kombinerer man dette med telefonsamtalen så ser det ikke direkte lyst ut for etterdømmet til Hansen.

At enkelte ikke ser problemet med innholdet er vel ingen overraskelse, men sånn går no dagan.

Personlig så fryder jeg meg jo stort over utviklingen, dette kommer til å bli hysterisk morsomt fremover. Jeg var jo overbevist om at gjenåpningen kom til å resultere i at Gjenopptakelseskommisjonen må gjennom en enorm endring som medfører at Siv Hallgren blir tvunget til å gå av som leder, men slik som dette har utviklet seg så kan det jo jammen meg ligge an til å bli en enda større katastrofe.

For de av dere som har lest hele avgjørelsen til Gjenopptakelseskommisjonen så vil dere nok huske at flertallet argumenterer for at saken burde ha blitt gjenåpnet for flerfoldige år siden. Legg det litt i bakhodet:

I 2012 ble det utført en etterkontroll av gjenopptakelseskommisjonen, ledet av Ulf Stridbeck. Funnene til arbeidsgruppen var interessante nok i 2012, men med 2022 briller så vil man jo se at justismordet mot Viggo Kristiansen var en varslet katastrofe og at gjenopptakelseskommisjonen, slik den per dags dato er satt sammen, ikke fungerer og svekker rettssikkerheten.

Her er det bare til å finne frem popcornet.

Endret av TwoCupsNoGirls
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
TwoCupsNoGirls skrev (1 time siden):

Jeg forstår jo oppriktig talt ikke hvorfor Baneheia-saken oppfattes som komplisert, hverken når det kommer til bevisbedømmelse eller etterforskningen som er blitt utført. For å forstå feilene som blir gjort, svarene man får, så må man jo også forstå spørsmålene som blir stilt og hvorfor spørsmålene i seg selv er problematiske, hhv mandatet til Torp Petersen, Santiago de Compostela, Teleplan. Mandatet påvirker alt og man snur problemstillinger på hodet for å få svarene man ønsker, slik man har sett i en rekke justismord, «kan ikke utelukke» blir brukt for å sannsynliggjøre noe som ikke på noen som helst måte kan bevises.

Samtlige burde jo, uten problemer, evne å forstå hvorfor samtlige mandater i denne saken er problematiske og utgjør en vesentlig fare for rettssikkerheten. Rapporten som kommer i etterkant av denne saken kommer garantert til å ta opp denne problemstillingen.

Av en eller annen merkelig årsak så holder enkelte fortsatt fast i det teknologien og feilvurderinger på 2000-tallet konkluderte med, og mener dette trumfer det man vet i 2022.

F.eks DNA beviset:

Da: Bente Mevåg vitner feilaktig om at DNA resultatene viste at det måtte være to gjerningsmenn. Teorien om kontaminering ble blankt avvist av Mevåg. Selv på dette tidspunktet var vitnemålet feil, rapporten fra Spania avviste feilaktig resultater om 4 treff, som langt på vei bekreftet teorien om Kontaminering. At Mevåg dummer seg ut er jo ikke akkurat noe nytt, hu bommet grovt i Tengs-saken og i senere tid så hevdet hun, feilaktig, at DNA ekstraktene fra Baneheia-saken var destruert. Kanskje hun bare ikke visste bedre, hvem vet.

Nå: DNA bevisene som visstnok viste at det måtte være to gjerningsmenn er blitt analysert med ny teknologi og resultatet er at man ikke finner spor av andre enn Jan Helge. I tillegg har man innhentet referanseprøver fra samtlige som av naturlige årsaker har hatt befaring med ofrene og/eller åstedet, resultatet er at halvparten av de 22 personene har samme DNA verdi som Viggo Kristiansen i prøven som visstnok beviste at det måtte være to gjerningsmenn, en av de er legen som stod for obduksjonen. Det eksisterer altså, så langt vi vet, ikke et eneste resultat som kan underbygge en teori om at Viggo er involvert i forbrytelsen.

Det er jo ikke bare det at det er sådd tvil om DNA resultatene, de er fullstendig pulverisert og dokumenterer at ikke bare var resultatene på 2000-tallet påvirket av kontaminering, som ble avvist i rettsakene, man har også avdekket DNA beviser som langt på vei indikerer at Jan Helge begikk seksuelle overgrep mot begge jentene.

I det sekundet begjæringen til Viggo Kristiansen ble tatt til følge av Gjenopptakelseskommisjonen så hadde påtalemyndigheten en vanskelig sak med å argumentere for å kjøre ny sak mot Viggo. Samtlige kjente resultater fra etterforskningen til Oslo Politidistrikt peker mot Jan Helge som enslig gjerningsmann, men man finner altså ikke et eneste spor etter Viggo, som visstnok var den eneste aktive gjerningsmannen…

Utfallet her er jo gitt.

At enkelte mener det er spenning knyttet til hva man konkluderer med ang Viggo Kristiansen er jo smått absurd, den eneste spenningen her er jo om man begjærer saken mot Jan Helge gjenåpnet.

Nettopp, det skjønte ikke jeg heller når jeg endelig satte meg ned og leste om den. Antagelig er det komplisert for folk å fatte at det kan bli gjort grove feil, og at VK faktisk ble dømt på dette her. Istedenfor å ta det innover seg, er det bedre å holde fast i at "han må jo ha vært skyldig, hvis ikke hadde han ikke blitt dømt". Vi vil ikke tro at mennesker så høyt oppe i systemet kan være så steike dumme, inkompetente eller korrupte.

Jeg snakket med en jeg kjenner om denne saken i vinter. Hun hadde en venninne som var jurist, og som mente at VK's dom var riktig. Så dette trodde hun på, for hun kunne ikke fatte at juristen kunne ta feil. Tror det er litt keiserens nye klær-fenomen over hele saken. "De som har mer kompetanse enn meg ser jo klærne, så da må de jo være der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til å huske at de som argumenterte for justismord ble regelmessig anklaget for å tro på absurde konspirasjonsteorier. Det som er morsomt med dette er at nesten ingen av oss trodde det dreide seg om konspirasjon, bare lett inkompetanse og tunnelsyn, som er helt naturlige fenomener. Men her er vi altså, med klokkeklar dokumentasjon på at det ble konspirert bak kulissene for å holde Viggo fengslet, slik at korrupte offentlige tjenestepersoner skulle slippe å få dask på puselanken.

Jeg er så forbanna at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

  • Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vingemutter skrev (11 minutter siden):

Jeg er gammel nok til å huske at de som argumenterte for justismord ble regelmessig anklaget for å tro på absurde konspirasjonsteorier. Det som er morsomt med dette er at nesten ingen av oss trodde det dreide seg om konspirasjon, bare lett inkompetanse og tunnelsyn, som er helt naturlige fenomener. Men her er vi altså, med klokkeklar dokumentasjon på at det ble konspirert bak kulissene for å holde Viggo fengslet, slik at korrupte offentlige tjenestepersoner skulle slippe å få dask på puselanken.

Jeg er så forbanna at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Det som er også er ille, er at det ikke bare dreier om en aktør men flere. Det er mange som bør skamme seg dypt. Hvor er samvittigheten? Det har blitt gjort flere grove overtramp, for å skjule et justismord, også noe  på grensen til lovbrudd. Dette er svært alvorlig,, og jeg håper dette vil føre til konsekvenser for flere. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at boken til Evind Pedersen kan forhåndsbestilles, men er det noen som vet datoen når den kommer ut?

Har bare lest forordet så langt, og ved første øyekast virker den dessverre som nok et forsøk på å minimere årsakene til at VK havnet i søkelyset, og senere ble dømt. For eksempel å beskrive perioden når VK forgriper seg på barn, eller ber om dildo i vinduet av naboen + mer, som bajasperioden, er kanskje litt respektløst ovenfor for de som hadde "gleden" av å treffe på denne testosteronflommende guttevalpen. (Baneheiabok.no

Det er forøvrig interessant å være vitne til hvordan folkeopinionen kan snu. Kanskje litt bekymringsverdig også, med tanke på at politi og påtalemyndigheter ikke uttaler seg, og alt man baserer det på er forsvarere og støttespillere.

Utenom det, hadde jeg gleden av å gå en tur i Baneheia nylig med en bekjent som er ganske kjent i Eg område. Det kan virkelig anbefales å ta turen til Baneheia hvis man er på besøk i Kristiansand. Vi parkerte ved den berømte bommen, og tok for moro skyld tiden på klokka frem og tilbake til stien nedenfor åstedet, begge ruter rundt 3. Stampe. Vi brukte 15 minutter bort, og 9 minutter tilbake igjen, i vanlig gangelag og langs begge stiene rundt 3. Stampe. Det er overraskende korte avstander, og hvis jeg var lommekjent, mye yngre og kanskje jogget, ville tiden vært mye kortere. Man må nesten oppleve avstandene selv. (Området har visst også blitt 3D scannet i nyere etterforskning.)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 minutter siden):

Jeg ser at boken til Evind Pedersen kan forhåndsbestilles, men er det noen som vet datoen når den kommer ut?

 

Den kommer ut et par uker etter påtalemyndighetene har fattet sin beslutning. Så dato er uviss.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Det er forøvrig interessant å være vitne til hvordan folkeopinionen kan snu. Kanskje litt bekymringsverdig også, med tanke på at politi og påtalemyndigheter ikke uttaler seg, og alt man baserer det på er forsvarere og støttespillere.

De som sto for den opprinnelige etterforskningen har mistet mesteparten av sin troverdighet, ikke minst etter de mange avsløringene fra den *nye* etterforskningen. Arne Pedersen har jo også uttalt seg på Dagsrevyen, uten å komme særlig godt ut av det. Han står helt klart fast i fortiden.

Nå er det slik at man nesten stole blindt på alt Sjødin & Co uttaler om saken, noe som egentlig er surrealistisk. Vanligvis må man jo bruke et svært aktivt «spamfilter» på alt som kommer fra forsvarer-hold. Men dette gjenspeiler bare sakens sjokkerende natur.

Takket være Oslo-politiets innsats har vi fått vite at det finnes stadig flere DNA-treff fra JHA, og at hans overgrepssak kan ha blitt bevisst tilbakeholdt for å hindre gjenåpning for VK. Senest i 2019 uttalte Agder-politiet at det ikke forelå opplysninger om at JHA hadde begått overgrep eller vold (utenom Baneheia-saken). Det var APs samboer / kone som henla saken, og han hevder at de aldri har diskutert denne. Det er også gjort interessante funn på JHAs PC. Oslo-politiet klarte til og med å dokumentere at VK spilte en fotballkamp kvelden før drapene fant sted, noe Arne & Co tilsynelatende ikke brydde seg om å sjekke. Den nye etterforskningen gjennomfører endelig det som Agder-politiet skulle ha gjort for 20 år siden.

Disse punktene har jo blitt dekket i flere nyhetssaker, og kan ikke regnes som oppspinn fra VKs forsvarere.

  • Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...