Gå til innhold

Nå skal jeg få det rent hjemme med FlyLady! Noen med?


Marimba

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av et uryddig og ikke helt rent nok hjem. Er midt i tidsklemma med to barnehageunger og føler jeg har prioritert ned husarbeidet. 

Men nå har jeg oppdaget flyladysystemet, og det virker veldig passende for meg og dele opp og legge inn litt arbeid hver dag, og ha et system på det, så fra i dag er jeg i gang. 

Jeg har lastet ned appen (flyladyplus) og i går kveld satt og redigerte daglige oppgaver, ukelige oppgaver og zoneoppgaver (som også er daglige oppgaver, men lagt opp sånn at i løpet av måneden kommer du deg grundig igjennom hele huset) slik at det passer meg. 

Nå har jeg 10 dager igjen av ferien som jeg skal bruke til å komme litt ekstra i gang. Rett og slett gå over rom for rom og rydde og kaste, sånn at det ble lettere å gjennomføre zoneoppgavene mer effektivt. 

"Eksamen" for å sjekke om dette er noe for meg, kommer om en måned. Da skal jeg gifte meg, og kommer til å ha huset fullt av gjester mens jeg og mannen sover på hotell. Jeg håper dette systemet gjør at jeg slipper følelsen av skikkelig ryddeskippertak de siste dagene før gjestene kommer, og heller kan følger systemet og føler at jeg overlater et ryddig hjem til de som kommer hit. 

 

I dag brukte jeg vel 10 minutter på morgenenoppgavene, og det var utrolig deilig etterpå. 

Dette er hva jeg har lagt inn som mine morgenoppgaver:

Tørke over servanten på badet

Tømme oppvaskmaskinen

Ta en runde i huset og ta med alt av skittentøy til kurven på badet

Gå ut med noe søppel

 

Er det noen flere som er med? 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg godt igang med sone 1! Tror faktisk jeg blir ferdig med hele sonen i dag. Egentlig har jeg lagt inn som en kveldsoppgave, å bruke 15 min på sonerengjøring hver dag, men siden jeg akkurat nå har ferie og trenger å få kommet skikkelig i gang for at det skal bli lettere etterhvert, håper jeg å få kommet igjennom alle sonene før jeg begynner på jobb igjen.. da kan jeg gå over sonene en gang til før september, og siden de akkurat da er vasket og ryddet jo det bli mye enklere. 

Jeg synes det er så utrolig motiverende med sånne avkryssingslister som ligger i appen. Og at de er enkle å redigere. 

Så her er soneoppgavene jeg har gjort i dag (vil tro det er relativt enkelt å se hvilke som lå der fra før og hvilke jeg har skrevet inn):64FAEA06-FEB2-42EC-819B-BC0B5C155DE2.thumb.png.4456ee0eb76118a050a3cfc1cbedd67c.png3E5653C2-3C72-45DD-B830-4207CCAD49D9.thumb.png.a47ccb8f336cf1a8c483588a6e124d32.png

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Må ses nærmere på. Akkurat ferdig med ferie og fikk ryddet opp i noen ting, men kjenner at det er for mye rot og rusk i hverdagen. Må bare finne tid og overskudd til å sette meg inn i et nytt system. Skal følge litt med i tråden din ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (5 minutter siden):

Kult! Må ses nærmere på. Akkurat ferdig med ferie og fikk ryddet opp i noen ting, men kjenner at det er for mye rot og rusk i hverdagen. Må bare finne tid og overskudd til å sette meg inn i et nytt system. Skal følge litt med i tråden din ;)

Herlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du noe for denne appen eller gjør den nytta si gratis?

Anonymkode: 6eff2...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Betaler du noe for denne appen eller gjør den nytta si gratis?

Anonymkode: 6eff2...e25

Og kan man dele med partner? Uaktuelt for meg å begi meg ut på noe slik som den eneste i huset. 😅

Anonymkode: 8ccad...ab0

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler du noe for denne appen eller gjør den nytta si gratis?

Anonymkode: 6eff2...e25

Gratis

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og kan man dele med partner? Uaktuelt for meg å begi meg ut på noe slik som den eneste i huset. 😅

Anonymkode: 8ccad...ab0

Står at man kan sync mellom ulike enheter. Vet ikke om det da er mulig å opprette en bruker dere deler eller lignende? Jeg har ikke funnet mulighet for å invitere andre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er appen den samme som flylady.net? Den har jeg brukt flere ganger ☺️

Anonymkode: 2e2e1...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er appen den samme som flylady.net? Den har jeg brukt flere ganger ☺️

Anonymkode: 2e2e1...f38

Appen er laget av flylady ja, så er samme prinsippet bare i huskeliste - huk av - appform . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen er dette for slags snikreklame??

Anonymkode: b01ec...fef

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (8 minutter siden):

Appen er laget av flylady ja, så er samme prinsippet bare i huskeliste - huk av - appform . 

Lastet den ned nå. Har brukt nettsiden i årevis, og den funker til en viss grad bra, detter innimellom av. Litt redd huke av systemet gjør at jeg føler jeg tapte om jeg ikke gjennomfører (huker av) alt 😆

Anonymkode: 2e2e1...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et lignende system i årevis. En slags ukeplan, med daglige oppgaver. Personlig foretrekker jeg papir og lister. også har jeg et system der jeg kan merke oppgaven som overført til en annen dag, eller at jeg, når jeg er godt i gang, tar unna oppgaver frem i tid. 

Mitt tips fra sidelinjen er; Podcasts! Finn noe som tar omtrent like lang tid som oppgavene. Da flyr (no pun intended) virkelig tiden. 

Anonymkode: a7bc6...b72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker konseptet. Men hvor er mannen/partner i alt dette her? Og hvordan får du tid om morgenen til de oppgavene når barna skal i barnehage og du/dere på jobb?

Anonymkode: 4c1f9...b8f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Liker konseptet. Men hvor er mannen/partner i alt dette her? Og hvordan får du tid om morgenen til de oppgavene når barna skal i barnehage og du/dere på jobb?

Anonymkode: 4c1f9...b8f

Her setter vi opp ukesplanen sammen. Så oppgavene er fordelt. Er også tilpasset hvem som har hjemmekontor, hvem som leverer og henter, hvem som har mye på jobb, og så videre. Blant annet er jeg a-menneske, tidlig oppe, mye energi. Så morgenrunden er midt i blinken for meg. 

Så burde skrevet "vi" ikke "jeg". 

Anonymkode: a7bc6...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Her setter vi opp ukesplanen sammen. Så oppgavene er fordelt. Er også tilpasset hvem som har hjemmekontor, hvem som leverer og henter, hvem som har mye på jobb, og så videre. Blant annet er jeg a-menneske, tidlig oppe, mye energi. Så morgenrunden er midt i blinken for meg. 

Så burde skrevet "vi" ikke "jeg". 

Anonymkode: a7bc6...b72

Aha! Lurt. Da høres det overkommelig ut. Spent på fortsettelsen. 

Anonymkode: 4c1f9...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha! Lurt. Da høres det overkommelig ut. Spent på fortsettelsen. 

Anonymkode: 4c1f9...b8f

Vi har hatt dette systemet noen år :)

Fungerer utmerket. Tror det hovedsakelig er fordi alt er planlagt, og fordelt. Man slipper å stå der på torsdag og være frustrert over at den andre ikke har støvsugd, og i eget hode tenke at man har gjort mest. Og vi slipper den stressende telefonen en fredag ettermiddag om; "kan du handle???", "hva skal vi spise???"

Anonymkode: a7bc6...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Liker konseptet. Men hvor er mannen/partner i alt dette her? Og hvordan får du tid om morgenen til de oppgavene når barna skal i barnehage og du/dere på jobb?

Anonymkode: 4c1f9...b8f

Vi er nok litt gammeldagse. Jeg tar det meste innvendig, han tar utvendig. Siden vi bygger garasje er det mer enn nok jobb for begge. 

Morgenoppgavene tok ikke lang tid. Jeg ryddet ut av oppvaskmaskinen mens ungene kledde på seg, tok med søppel på vei ut, tok med skittentøy når jeg gikk på badet om morgenen, og  tørket over servant mens ungene tok på jakker og sko. Så alt var ferdig før vi dro til barnehagen selv om jeg har ferie. Vil tro det går helt fint når jeg begynner på jobb igjen også. 

Så har jeg laget en liten liste som vi gjør etter barnehagen, mens vi lager middag, og dette hjelper ungene til med:

25E6AA27-6EA0-45EE-AD44-E8712E322A2E.thumb.png.7cd6fb4c36c8939e99b26f94bd692c8b.png

Og så en liste med ting jeg gjør mens samboeren legger ungene. Og det er der den derre "komme seg igjennom hele huset på en måned" kommer inn i bildet. 

83634946-DA93-442D-9FF6-D59D5CF3AD3C.thumb.png.fb603406485d826684a407c29de4769a.png
 

så er tanken at hver torsdag dropper jeg sonerengjøringen til fordel for en ukesrengjøring. Det vil jo ta litt mer tid enn 15 minutter. Så en video der det ble anbefalt at man skulle ta for seg hver oppgave og gjøre så mye man rakk på ti minutter, for da får man shinet huset ganske bra på en time. 0562C3D4-6DEB-4867-8D86-D9A785A45ED1.thumb.png.d392d885c310666e3356c0149ca628eb.png

Jeg har da valgt å ta det på torsdager, for det er deilig å ha et reint hus når man kommer hjem fra jobb på fredag:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha et så enkelt system som mulig. Blir det for komplisert og detaljert, så blir jeg lett overveldet og begynner å utsette ting. Huset mitt var et komplett kaos, så jeg startet med en generalopprydding og kvittet meg med masse, masse saker, ting og klær. Så ryddet og organiserte jeg i skuffer og skap, noe som var veldig enkelt siden jeg hadde kvittet meg med så mye husfyll. 

Etter det lagde jeg følgende enkle plan (inspirert av en eller annen blogg jeg ikke husker navnet på):

Mandager: stue

Tirsdager: soverom

Onsdager: gang/entre

Torsdager: kjøkken

Fredager: bad/wc

Lørdag/søndag: pante flasker, ukeshandle, hage (etter behov), bil (etter behov)

 

Jeg bruker som regel kun ca 30 min på det aktuelle rommet, noen ganger litt mer om jeg ser at det trengs og jeg har tid til det. F eks kan det hende jeg legger inn vinduspuss på et rom en dag, mens det blir noe annet jeg gjør på det samme rommet uka etter. Tanken er at det skal være godt nok om det kun blir 30 min, det jeg ikke rekker kan jeg da ta neste uke når det blir det rommets tur igjen.

Har også korte rutiner på morgen og kveld, f eks rydde ut av oppvaskmaskin på morgenen og støvsuge litt om jeg ser at det trengs. På kvelden tar jeg 10 min med kjapp opprydding og bærer ut søppel, sånn at jeg slipper å stå opp til et kaos. Klesvask setter jeg på og rydder bort inni mellom og når jeg har tid, men jeg passer på så den ikke hoper seg opp.

Dette funker bra for meg, så lenge jeg hele tiden passer på at huset ikke stadig fylles opp av nye ting og klær. Grunnen til at det funker så bra er at vi nå har så få ting i huset, sånn at det går kjapt og rydde og dra over flater med en klut f eks.

Anonymkode: 06816...1bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag med Flylady! Dagsoppgavene gikk lett som en lek, siden de også ble gjort i går har det ikke rukket å bli så mye rot og møkk. 

Har dessuten tyvstartet på en annen sone, og levert 10 bæreposer med klær ungene har vokst ut av til Uff. 

I morgen blir første torsdag med ukesoppgaver. 

Skal sette av 60 min til de, og se hvor langt jeg kommer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned nå :)  Jeg joiner og ser hvordan det går.. Mye enklere med app hvor man huker av, enn å prøve å lete seg fram på den rotete websiden og drukne i mail. 

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...