Gå til innhold

The Beck Diet Solution - og alt det andre jeg gjør for å gå ned i vekt


Lucille

Anbefalte innlegg

Dagens veiing viser 2,8 kilo ned. Og dette er mens jeg fremdeles er i planleggingsfasen, så det er jo lovende.

Meeen: En halv time senere, etter en kopp kaffe og et dobesøk, er vekta 500 g høyere enn første veiing idag. Jeg forstår at vekta varierer fra dag til dag, men det er utrolig frustrerende at badevekta viser forskjellig med så kort mellomrom. Noen ganger kan jeg gå av og på innenfor sekunder, og få forskjellig resultat. Så frustrerende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Lucille said:

Dagens veiing viser 2,8 kilo ned. Og dette er mens jeg fremdeles er i planleggingsfasen, så det er jo lovende.

Meeen: En halv time senere, etter en kopp kaffe og et dobesøk, er vekta 500 g høyere enn første veiing idag. Jeg forstår at vekta varierer fra dag til dag, men det er utrolig frustrerende at badevekta viser forskjellig med så kort mellomrom. Noen ganger kan jeg gå av og på innenfor sekunder, og få forskjellig resultat. Så frustrerende!!!

Da er kanskje vekta du veier deg på ikke helt i orden? Trenger den nytt batteri? Eller står på ujevnt underlag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nettopp en plutselig befriende tanke: Dette er siste gang jeg slanker meg.

Hvis det ikke fungerer å kombinere kognitiv adferdsterapi med moderat lavkarbo og periodisk faste, logging og kalorireduksjon, så er det ingenting som virker. Da får jeg bare akseptere, en gang for alle, at jeg er er og blir overvektig.

Men jeg tror det virker.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Da er kanskje vekta du veier deg på ikke helt i orden? Trenger den nytt batteri? Eller står på ujevnt underlag? 

jeg har/har hatt tre ulike badevekter, hjemme og på hytte, og alle gjør dette.... Alle er gode, nye vekter med nytt batteri, og står på hardt badegulv...

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 13: Håndtere og overvinne cravings. Jeg leter etter et godt norsk ord for craving. Sug? Søtsug? Godtesug?

Beck skriver at det er viktig å stå imot disse sugene, fordi de forsvinner når man ikke gir etter, men forsterkes når man gir etter. Som røyking egentlig. Akkurat det kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg opplever at jeg ikke har spesielt mye cravings for tiden, men før sommeren var det plagsomt - hver eneste kveld snoket jeg rundt i skapene etter noe, selv om jeg visste det var tomt. Idag har jeg taxfreesjokolade liggende i skapene, uten at jeg har rørt dem ennå. Det har jeg aldri klart før.

Beck skriver om cravings, og beskriver ni forskjellige teknikker for overvinne suget - fem kaller hun tankesett-teknikker og de siste fire er adferdsteknikker. Man skal bruke tankesett-teknikkene først.

Tankesett-teknikkene er kort fortalt 1) gjenkjenn suget som det det er, 2) vær standhaftig, 3) ikke gi deg selv et valg, 4) visualiser hvordan det føles etterpå hvis du gir etter, 5) påminnelse om grunnene til at du ønsker å stå imot.

Hvis disse ikke virker, går man videre til adferdsteknikkene: 1) fjerne seg fra fristelsen/fjerne fristelsen 2) drikk noe (som er lavkalori/kalorifritt 3) bruk en avslappingsteknikk 4) finn en avlednin.

Knyttet til det siste, så har hun en lang liste med forslag til avledningsaktiviteter. En del av dagens oppgave er at jeg skal finne noen som jeg vil bruke. 

Mine avledningsaktiviteter: Lese et kapittel i en av Becks bøker. Dette blir hovedstrategien min, for det funket kjempegodt da jeg sluttet å røyke. Finne frem et kort der jeg har skrevet et motsvar til cravings. Les en interessant artikkel som jeg ikke har tatt meg tid til ennå. Les og kast et av interiørbladene som ligger i en stor haug. Rydd i en skuff.

Hovedoppgaven idag er å lage et skjema der jeg skal registrere

1) når jeg opplever et sug etter å spise selv om jeg ikke er sulten,
2) hvor ubehagelig det var på skalaen jeg laget ifm gårsdagens oppgave,
3) hvor lenge varte det og
4) hvilke teknikker jeg brukte for å overvinne det.

Jeg vet ikke hvor lenge det er meningen at jeg skal registrere. Satser på 4-5 ganger, uansett hvor kort eller lang tid det tar. Men teknikkene skal jeg bruke resten av livet.

 

Dag/klokkeslett

torsdag 18.8 kl 17.30

fredag kl 15

tirsdag/kl. 19.25

Hvor ubehagelig fra 0-10

1

3

3

Hvor lenge varte det?

10 minutter

2 minutter

 

Hvilke motstandsteknikker brukte jeg?

tankesetteknikkene + forlot området (sentrum/kanelbolle)

spyttet ut

tankesetteknikkene + distraksjon (leste i boka + ser på klær i favorittnettbutikk)

 

 

 

 

Dag/klokkeslett

-dag/kl.

-dag/kl.

-dag/kl.

Hvor ubehagelig fra 0-10

Sett inn tall

Sett inn tall

Sett inn tall

Hvor lenge varte det?

 

 

 

Hvilke motstandsteknikker brukte jeg?

 

 

 

 

 

 

 

Dag/klokkeslett

-dag/kl.

-dag/kl.

-dag/kl.

Hvor ubehagelig fra 0-10

Sett inn tall

Sett inn tall

Sett inn tall

Hvor lenge varte det?

 

 

 

Hvilke motstandsteknikker brukte jeg?

 

 

 

 

 

 

 

Dag/klokkeslett

-dag/kl.

-dag/kl.

-dag/kl.

Hvor ubehagelig fra 0-10

Sett inn tall

Sett inn tall

Sett inn tall

Hvor lenge varte det?

 

 

 

Hvilke motstandsteknikker brukte jeg?

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjuvstarter på dag 14, fordi jeg mister et par dager på reise søndag/mandag, så jeg må fremskynde litt, slik at i morgen blir dag 15, som er første dag på slankekur.

Dagens oppgave er å planlegge hva jeg skal spise i morgen:

Frokost - spiser ikke frokost
Lunsj - Min standard lunsj som er omelett på to egg med 1 ss chiafrø og litt ost oppi (som jeg må huske å veie, for jeg kommer til å begynne å registrere nøyaktig i Myfitnesspal fra i morgen av). Halve tallerken fylles med salat av babyleaves, spisspaprika, et par cherrytomater og noen valnøtter (som jeg må telle). Olje og balsamico over salaten.
Middag - taco. Vi bruker karbonadedeig ispedd linser. Jeg bruker ikke ost på tacoen, kun rømme. Jeg planlegger å spise to lefser. Må huske å veie alt.
Kvelds - en liten skål (2,5 dl)  med gresk yoghurt (10% fett), 1 ss solbærgele og et par ss müsli.

Ved første øyekast ser det ut som det er en del karbo her, men det har funket før innenfor moderat lavkarbo. Må passe på å veie og registrere nøye i Myfitnesspas, slik at jeg ser om det må gjøres noen justeringer.

Jeg åpner for at det kan være lov å spise en kule is i anledning helgen, men det kommer litt an på hvordan tallene ser ut utover dagen.

Når jeg veier meg i morgen, så blir det den ukentlige målingen jeg skal sammenligne mot underveis, selv om jeg fortsetetr og veie meg hver dag. Men det er fredagsveiingen som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 15: Dette er dagen jeg starter med slanking. Alle oppgavene t.o.m dag 14 har vært planlegging.

Jeg har brukt ca 3 uker på de 14 dagene, og dagens veiing viser fortsatt at jeg har gått ned 2,8 kilo i planleggingsfasen, som startet 31. juli.

Dagens oppgave er å følge matplanen jeg lagde i går, og registrere det jeg spiser. Poenget med oppgaven er å fokusere på å holde planen, og ikke spise noe som ikke er planlagt, men jeg kommer til å registrere i Myfitnesspal i tillegg, for å holde oversikt over karbohydrater og kalorier. Jeg vet jeg trenger å registrere i Mfp for å holde meg selv mentalt i slankemodus.

Jeg har sett nærmere på målene jeg skal sette idag, og kommet til at hvis hvert nye mål er ett poeng ned på BMI-skalaen, så blir det 2 eller 3 kilo per mål, og det passer fint.

Da jeg begynte var BMI 37, og det første målet mitt er BMI 36. Jeg mangler 600 gram på det første målet. Det er 12 delmål ned til normalvekt.

Endret av Lucille
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en interessant oppdagelse allerede etter første måltid, som kanskje forklarer vektoppgangen det siste halvåret:

Det siste året/halvannet har jeg hatt omelett og salat som standard lavkarbolunsj på hjemmekontordagene. De første månedene gikk jeg ned i vekt, men så stagnerte det, og så begynte vektoppgangen i vår, og stoppet på en ny all time high i slutten av juli.

Jeg gjorde en kalori- og karboberegning av dette måltidet ifjor, og har tenkt at den er grei, nå kan jeg lage det måltidet uten veiing og logging.

I begynnelsen hadde jeg litt sandwichkylling og litt ost i. Etterhvert droppet jeg kyllingen, og så økte jeg litt på de andre ingrediensene. Noen ganger 3 egg istedet for 2, ostemengden økte gradvis fra litt, til litt mer til ganske mye og hvis jeg skal være ærlig, og det skal jeg jo, så var det vel mer ost enn egg på slutten. Jeg brukte revet ost, for det er jo så praktisk å hove oppi en neve. Eller to. Samme med valnøttene i salaten - i begynnelsen var det nøyaktig fem så ble det sju, så ble det en neve.

SÅ - idag har jeg laget den slik som den skal være i fortsettelsen (2 egg, 5 smale osteskiver, 7 valnøtter) og gjort en ny beregning. Karboinnholdet er ikke et problem, men jeg ble litt overrasket da jeg så at det nedskalerte måltidet inneholder 509 kalorier. Det er helt greitt, siden jeg ikke spiser frokost, men gudene vet hva det egentlig har vært det siste halvåret. 750? 1000? mer enn 1000?

Det forklarer ihvertfall en del av vektoppgangen det siste halvåret. Jeg har stor tro på moderat lavkarbo, men ikke uten grenser - kaloriinnhold betyr noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt valgt moderat lavkarbo i kombinasjon med periodisk faste, og fokus på mat som er bra for tarmfloraen. Det siste betyr bl.a. at jeg leter etter fermenterte produkter til kostholdet, og jeg prøver å unngå ultraprosessert mat. Av den grunn bruker jeg i utgangspunktet ikke lettprodukter eller produkter med kunstig søtning .

Jeg kommer til å legge inn noen "ulovlige" godsaker i diettplanen, som kanelboller og iskrem og lakrisbåter, og en boks pepsi max i ny og ne.

Jeg har innsett for lenge siden at jeg ikke kan følge noe knekkebrødkur eller basere meg på rugsprø med lettost, eller spise fun light-is og fryste druer som erstatning for søtsaker. Jeg er glad i mat og kan ikke følge slike livsglededrepende kurer. Livet er for kort til å kaste det vekk på rugsprø og funlight.

Jeg vil ha velsmakende mat av god kvalitet, uten nei-mat, men jeg må jobbe med mengde og hyppighet.

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (På 18.8.2022 den 12.38):

jeg hadde nettopp en plutselig befriende tanke: Dette er siste gang jeg slanker meg.

Hvis det ikke fungerer å kombinere kognitiv adferdsterapi med moderat lavkarbo og periodisk faste, logging og kalorireduksjon, så er det ingenting som virker. Da får jeg bare akseptere, en gang for alle, at jeg er er og blir overvektig.

Men jeg tror det virker.

Oi! Det var en fin tanke ja! Så deilig å slippe det, det tar jo veldig mye krefter og tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 16: Samme vekt idag som igår, litt skuffet, men hvis jeg skal være rasjonell så er det jo veldig positivt, for det viser at nedgangen som jeg trodde var et heldig blaff, faktisk er reell.

Dagens oppgave handler om å håndtere spising og fristelser som ikke var planlagt - eller bakholdsangrep med kake som jeg pleier å kalle slike situasjoner. 

For meg er det situasjoner som: Kake i kantinen, godteri/kake/møtemat som blir satt igjen på kaffestasjonen, rester - særlig når vi har med rester hjem fra arrangementer ifm barnas fritidsaktiviter, kjeks og twist på foreldremøter, en kollega som foreslår en treat på kaffebaren i nabobygget, i forening når desserten blir servert til hver enkelt, pausemat på konferansehoteller, kollega som har med kake på jobben som overraskelse, svigermor som serverer 7 kaker på 17. mai når man forventer 1.

Beck skriver at det er viktig å lage regler for disse situasjonene, og den viktigste regelen er "No choice". Jeg oversetter den til "Ikke aktuelt!!"

Poenget er å automatisere en mental regel, slik at man ikke diskuterer med seg selv i hver situasjon. Vi diskuterer aldri med oss selv om vi skal pusse tenner om kvelden, for det er en automatisert selvfølgelighet, og slik skal det bli med disse uplanlagte situasjonene og. Hvis det er noen unntak, så må det lages en regel om det.

Jeg er helt med på dette, for jeg har hatt en del slike regler i mange år, og de fungerer godt. Men jeg må ha en del flere.

Regler:


1. I kantinen/familien: Utgangspunkt er SI NEI, med noen konkrete unntak: Det er lov 1 gang med ting som tilbys svært sjeldent, typisk pga sesong: Rabarbracrumble i juni, eplekake om høsten, plommer og epler fra hagen, gresskarpai rundt halloween, riskrem i desember, vannbakkels, 17. mai. Sjokoladekake er bare lov i ordentlig selskap med duk og det pene serviset.

2. Det eneste mellommåltidet som er lov på jobb er lavkarboknekkebrød med peanøttsmør eller gresk yoghurt. Kun når jeg må jobbe lenger enn planlagt.

3. Frukt er lov. Spesielt eple.

4. Kvelds er et planlagt måltid. Ikke spis middagsrester til kvelds. Jeg er ikke en brun dunk.

5. Det er bare med lov med det jeg liker best. Har de ikke lakrisis, så er det ikke lov med karamellis istedet. . Aldri ostekake med gelatin - bare new yorkstyle.  Aldri torokake. 

6. Chips er strengt forbudt.

7. Mat som står på kaffestasjonen er totalt forbudt, da det ikke er en person tilstede som kan bli skuffet.

8. Min største utfordring er tilbud om kake til en veldig liten forsamling - typisk 2-3 personer. Da sliter jeg med følelsen av å skuffe den som tilbyr. Dette jobber jeg med i den andre boken til Beck. Jeg skal lage en strategi for disse situasjonene. Foreløpig er regelen at jeg sier nei der det er fem eller flere tilstede. 

9. På jobbreise: Spis som vanlig - dvs lunsj, middag, kvelds, ikke frokost eller mellommåltider. Ikke spis velkomstrundstykker og ikke pausemat.  Det betyr at jeg kun spiser to måltider disse dagene. For å unngå angst for sult skal jeg alltid ha med 1-2 wasa sandwich i vesken. Når jeg holder disse reglene, er det lov med dessert, hvis den har god kvalitet.

10. Ingen lettprodukter utover lettmelk. Aldri aspartam. Unntak: Pepsi max er lov på lange bilturer pga koffein.

11. Rabatt/tilbud/lav pris er ikke en grunn til å kjøpe godteri og kaker. Aldri fall for 3 for 2-tilbud når jeg bare skal ha 1.

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en post lenger oppe fører jeg en tabell over cravings jeg overvinner. Men de siste dagene har jeg vært flink til å avstå fra ting jeg ikke skal/bør spise, uten at det egentlig var en craving. Jeg bare sa nei, uten at det kostet meg noe. Og det er nytt. Så i denne posten vil jeg gi meg selv et klapp på skulderen for disse situasjonene, for å hjelpe meg selv til å gjøre dem til en vane:

Jeg rørte ikke hvitløksbaguetten som var tilbehør til middagen idag.
Jeg rørte ikke lakriskulene som ble servert da jeg var på besøk i ettermiddag.
Jeg har ikke rørt tacorestene fra i går.
Jeg rørte ikke chipsen vi serverte gjester igår, og det har ikke plaget meg at det ligger rester i skapet.

Men nå venter ukas største utfordring: Tradisjonell filmkveld med familien uten å røre chipsen. Det blir mye vanskeligere enn den chipsen jeg ikke rørte igår, rett og slett fordi chips til film er en vane, mens chips med gjester ikke er en vane. På røykesluttekurset lærte jeg hvor mange ganger en situasjon må gjentas for å avlære en vane, og det er en del, så jeg skal gjennom noen lørdagskvelder i høst før "ikke rør chipsen" er automatisert.

Jeg har målt opp en forhåndsbestemt mengde godteri som jeg har lov å spise, og de bitene skal jeg spise langsomt med oppmerksomhet.

Oppdatert:

Jeg gjorde kort prosess med chipsen. I søpla med vaskepulver strødd over. Best sånn.

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bortreist de neste to dagene, så jeg setter programmet på pause til tirsdag. Det er fordi oppgavene for dag 17 og 18 er veldig viktige i forhold til mine konkrete utfordringer med mat, så jeg vil gjøre dem ordentlig på en vanlig hverdag hjemme. Dag 17 handler om overspising og dag 18 handler om å endre sin definisjon av metthet - begge treffer i kjernen av mine utfordringer med mat.

Jeg skal gjøre så godt jeg kan med å holde reglene og spise vanlige måltider underveis (dvs lunsj, middag, kvelds, ikke frokost, ingen mellommåltider). Vi har med sunn lunsj for å unngå bensinstasjon- eller veikromat. Jeg planlegger ett unntak fra dietten, og det er en svele på ferja. Jeg kommer til å møte tre måltider som jeg ikke kan planlegge, så de må jeg nesten ta som det kommer og gjøre så godt jeg kan. Stor risiko for å bli tilbudt snacks i en setting der det blir vanskelig å takke nei uten å være uhøflig. Tirsdag er jeg uansett i gjenge igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake fra min lille reise, og det gikk skeis, til tross for at jeg prøvde. Skal prøve å skrive ned hva som skjedde, for å se hvor jeg kan ta tak neste gang.

Jeg dro klokka 10 søndag morgen uten å ha spist frokost, ut fra et resonnement om at jeg ikke trenger frokost bare fordi jeg befinner meg i en bil og ikke hjemme eller på kontoret. Det jeg glemte, var at kvelden før var lørdag, og da spiser jeg ikke kvelds fordi det måltidet alltid blir droppet pga filmkveld og godteri. Så jeg var sulten lenge før lunsj. Vi stoppet på en bensinstasjon og jeg klarte å motstå alle fristelser der, også ispinnen som er en vane på biltur. Klapp på skulderen for det. Kjøpte noen wasa sandwich-pakker til å ha i reserve, og spiste en av dem som "frokost" i 12-tida.

Jeg hadde med sunn og mettende niste, men det var middagsrester fra dagen før, som ikke var egnet til å spise i bilen, og litt for heavy så tidlig på dagen. Spiste den på ferjekaien i 2-tida og ble skikkelig god og mett, og unngikk alle slags sultrelaterte problemer til jeg kom frem til vennen jeg skulle overnatte hos i sjutida om kvelden. Så langt hadde alt gått etter planen, men herfra og ut gikk det skeis.

Først ble det satt frem en skål med Pringles. Jeg tviholdt på min aldri-spis-chips-regel, og så en annen vei. Så kom det en skål smågodt, mens vi ventet på middagen. Lakris, my nemesis. Jeg holdt meg lenge, men møtte mitt store problem: Vil ikke være uhøflig og takke nei til det som blir bydd på, når jeg er den eneste gjesten. Dette må jeg virkelig jobbe med. Jeg vet det blir behandlet til The Diet Trap Solution.

Så kom middagen på bordet. Den var sunn og lavkarbovennlig, så det var greitt. Det var bare det at jeg allerede hadde spist (min medbragte) middag på veien tidligere på dagen, og skulle ideelt sett bare hatt en liten bite til kvelds. Men min venn hadde ventet på meg hele dagen, og ikke spist selv. Høflighetsproblemet igjen.  Så da ble det middag nummer 2 den dagen. Med vin og dessert. Og med forsvarsverkene nede, og planen i grus, gjorde jeg feil nummer to: Istedet for å si til meg selv at nå går jeg umiddelbart tilbake til planen, så spiste jeg smågodt og chips.

Neste morgen var jeg uforklarlig sulten, og spiste en skive til frokost, istedet for å faste til lunsj, litt fordi jeg visste at kantinen i filialen jeg skulle besøke er skikkelig dårlig. Det ble, som ventet, et dårlig valg til lunsj i en kantine som kun tilbyr påsmurte baguetter. Etter jobb spiste jeg resten av den sunne matpakken min fra dagen før, og satte kursen hjemover.

Her gikk det galt igjen. Det begynte med at jeg oppdaget at min venn hadde lagt resten av smågodtet i vesken min som en snacksgave til reisen, og plutselig satt jeg i bilkø og stappet i meg smågodt. Endte med at jeg kastet resten ut vinduet. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg hadde lov å spise en svele på ferja, og det gjorde jeg, selv om jeg burde droppet den for å kompensere for de andre feilene jeg gjorde. Når jeg først var i gang, spiste jeg en på neste ferje og, og kronet det hele med en halv toblerone etter at jeg hadde kommet hjem. Det eneste positive her er at jeg droppet kvelds, og ga den andre halve tobleronen til mannen.

Men nå skal jeg i det minste unngå den mest klassiske av alle slankefeil, dvs å la det fortsette å skli ut. Dette var en 24-timersglipp, og idag er jeg tilbake til opplegget mitt. Det første jeg skal gjøre er å logge alt i myfitnesspal, og så skal jeg finne frem boka mi og lese om dagens oppgave.

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirinna skrev (1 time siden):

Jeg synes du er fantastisk flink. Spennende lesning 😊

tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dag 17. Dagens oppgave handler om takle overspising. Overspising er i denne sammenhengen definert som å spise en større mengde enn planlagt av en matvare/rett som i og for seg står på planen, ELLER at man fortsetter å spise selv om men kjenner underveis i måltidet at man er mett. Særlig det siste har jeg problemer med.

Oppgaven går ut på å legge en større mengde av den planlagte maten på tallerken enn det man planlegger å spise. I tillgg skal man ha med en matvare man ikke har tenkt å spise i det hele tatt. Disse tingene skal man legge til siden på tallerken, bare spise det som står på planen og så håndtere sabotasjetanker og sug undervei, med de teknikkene man har lært tidligere.

Jeg løste oppgaven ved å lage lunsjomeletten min med 4 egg istedet for 2, og 60 gram ost i stedet for 30. I tillegg tilførte jeg en brødskive med smør. Jeg skar omeletten i to og la halvparten oppå brødskiva, og la dette på siden av tallerken. Så spiste jeg salaten først, og merket meg at den fyller magen slik at jeg bgynner å kjenne meg mett allerede før jeg begynner på omeletten. Det er litt dumt, for jeg stopper ikke å spise der, for jeg vet jo at en neve grønnkål og 7 valnøtter ikke holder meg mett lenge. Så spiste jeg det jeg skulle, litt raskere enn vanlig for å bli ferdig! og la resten i kjøleskapet til kvelds.

Det gikk greitt. Men jeg tror det er lurt å gjenta eksperimentet til middag, for jeg vet jo at dette er en av mine store fallgruber.

Oppdatert: Jeg greide ikke å fokusere da vi spiste middag, pga travel dag og mye støy. Men da jeg skulle spise resten av omeletten til kvelds, merket jeg at jeg var mett før jeg hadde spist opp. Det var bare et par biter igjen, og lett å stappe i munnen uten å tenke mer over det, men jeg valgte å bruke dette som et øve-meg-på-selvregulering-øyeblikk, og klapp på skulderen for det.

Da trenger jeg ikke å dvele med at jeg stappet gaffelen med omelettbiten på oppi en kaffekopp som sto på bordet for å sikre meg 100 prosent mot å bli fristet....

Endret av Lucille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 timer siden):

Men nå skal jeg i det minste unngå den mest klassiske av alle slankefeil, dvs å la det fortsette å skli ut. Dette var en 24-timersglipp, og idag er jeg tilbake til opplegget mitt. Det første jeg skal gjøre er å logge alt i myfitnesspal, og så skal jeg finne frem boka mi og lese om dagens oppgave.

Klassiker det ja. Det er her jeg ofte har snubla før. En glipp og så er jeg av planen i mange dager og kanskje uker😬 Veldig dumt og ikke produktivt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt på cravings idag. Det har jeg ikke hatt problemer med i det siste, men det er jo typisk at det kommer etter en dag der man har gitt etter. Stemmer godt med Becks teorier om å styrke gi etter-muskelen eller stå imot-muskelen.

Jeg sliter litt med å huske de mentale teknikkene, må slå opp hver gang, men det kommer seg vel med mange nok gjentagelser. Når det gjelder listen med distraksjoner, så har jeg kuttet den ned til to:

- lese et kapittel i en av Becks bøker eller lignende bøker
- surfe rundt på zalando og se på kjoler og bukser. Det er spesielt effektivt å se på f.eks jumperfabriken som definerer 42 som XL (dvs utenfor min rekkevidde nå), eller merker som bruker overvektige modeller til å vise bukser (det er veldig positivt at de gjør det, men buksene sitter ikke godt, og jeg vil ikke se ut sånn lenger)

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 18. Dagens oppgave handler om å omdefinere hva man oppfatter som metthet. Tanken er at mange overvektige antagelig har en annen oppfatning av hvor mett man må være for å stoppe å spise, enn normalvektige. Jeg kjenner meg truffet av dette. Beck lanserer et kontrollspørsmål som skal hjelpe å avgjøre underveis i måltidet om man er er mett nok, og det er: Kunne jeg gått en rask tur nå? Hvis svaret er nei, så har man spist forbi mett nok.

Dagens oppgave er p begynne å teste dette ut, og man må være forberedt på å gjøre det hver dag i ukesvis før man har greidd å omdefinere egen metthetsfølelse.

Jeg vil så gjerne få dette til. Jeg er ikke negativ, og jeg har ikke saboterende tanker om det at man må jobbe med dette, og at det vil ta noen uker. MEN, jeg kan ikke se hvordan jeg skal få dette kontrollspørsmålet til å fungere for meg. Det er for vagt. Hva betyr det at man "kan" ta en rask tur? skal det være helt uten ubehag? eller holder det at det er fysisk mulig, selv om det gjør vondt?

Jeg trenger noe mer håndfast, type hva er egentlig en normal porsjon for en normalvektig person? da har jeg noe konkret å øve meg på.

Jeg husker at da jeg var 25, og hadde en BMI på 20, og levde på studentbudsjett, så kunne en typisk dag bestå av følgende måltider: To kneippbrødskiver med ost eller leverpostei til frokost, samme til lunsj, middag var 1/3 grandiosa og hvis jeg hadde kvelds så var det sikkert to skiver igjen. Jeg gikk til fots overalt, så jeg brant en del kalorier i løpet av en dag. Dette holdt meg mett den gangen, mens idag definerer jeg det knapt nok som mat.

Det jeg synes er vanskelig med å "kjenne" på metthet, er det jeg skrev om i går: Når jeg spiser en grønn salat før jeg begynner på proteinkilden i et måltid, så kjenner jeg jo at magen blir fylt, og det gir en fornemmelse av et sted mellom ikke sulten og litt mett. Men om jeg hadde stoppet og spise når den følelsen kom etter noen grønne blader og litt paprika, så vet jeg jo at jeg ville blitt sulten igjen veldig fort. Jeg har prøvd å redusere kveldsmåltidet mitt ved å spise noe lite og så kjenne etter hvordan det føles. Det førte til at jeg spiste 2-3 små måltider utover kvelden, og er ikke en god løsning. Jeg må jobbe med metthetsfølelsen på mat jeg vet er mettende etter mer objektive kriterier, som f.eks at det må være en proteinkilde av en viss mengde.

Idag løste jeg det på følgende måte: Jeg tror at lunsjomeletten min er en normal porsjon når jeg lager den på 2 egg og 30 gram ost. Idag lagde jeg den en halv gang større, som er litt mindre enn det jeg spiste daglig i vår. Jeg gjentok gårsdagens øvelse med å skjære av en del (nøyaktig 1/3 fordi jeg trenger et konkret tall) ,og jobbet med å kjenne på sult- og metthet, og det å la være å spise den siste biten. 

Til middag googlet jeg hva som er en normal porsjon kjøtt, og det sto at det er 150-200 gram. Jeg tok 2 skiver med kjøtt, som visuelt var på størrelse med en hånd (a la Fedon Lindberg) og veidde det. Det utgjorde 130 gram. Jeg bestemte at dette er det jeg skal bli mett på idag, og jeg skal ikke forsyne meg om igjen. Det overholdt jeg. Jeg ble sulten igjen ila. et par timer, men det tålte jeg.

Nå har jeg spist gresk yoghurt til kvelds. Jeg kjenner at jeg ikke føler meg mett og tilfreds nå, og det blir utfordrende å tåle denne følelsen i kveld. Særlig fordi hele huset lukter ostesmørbrød, som mann og barn har til kvelds 😞

Jeg leste et intervju med Marit Kolby idag. Der Beck sier at sult er en følelse som kommer og går, forklarer Kolby at sult reguleres av hormoner, og at nivået faller hvis man ikke spiser, slik at sultfølelsen forsvinner. Hun sier m.a.o. akkurat det samme som Beck, men hun viser hvorfor det er slik, og min hjerne er slik skrudd sammen at det er mye enklere for meg å stå i dette, og akseptere det som en sannhet, når jeg leser Kolbys forklaring, enn når jeg leser Becks ubegrunnede påstand. Jeg har kjøpt Kolbys bok for flere uker siden, og jeg kjenner det er på tide å lese den.

 

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...