Gå til innhold

Hapefulls prøvedagbok med PCOS


Haapefull

Anbefalte innlegg

Uff, det er så kjipt å være kvalm 😖 Jeg har slitt mye med kvalme generelt pga. både psyken og PMS, og jeg har ikke klart meg uten ingefær-te og seabands! Seabands hjelper overraskende fort, det samme med teen. Ellers er kvalmestillende medisiner absolutt et alternativ. En trenger ikke være veldig kvalm for at det skal gå utover funksjonen vår både privat og på jobb!

Det er vanlig å føle ligamentsmerter tidlig, jeg opplevde dem likt som ved eggløsning. De varte heldigvis ikke lenge. Hurra for 7 uker og snart UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LilleVy94 skrev (22 minutter siden):

Uff, det er så kjipt å være kvalm 😖 Jeg har slitt mye med kvalme generelt pga. både psyken og PMS, og jeg har ikke klart meg uten ingefær-te og seabands! Seabands hjelper overraskende fort, det samme med teen. Ellers er kvalmestillende medisiner absolutt et alternativ. En trenger ikke være veldig kvalm for at det skal gå utover funksjonen vår både privat og på jobb!

Det er vanlig å føle ligamentsmerter tidlig, jeg opplevde dem likt som ved eggløsning. De varte heldigvis ikke lenge. Hurra for 7 uker og snart UL!

Takk for svar og tips 🥰 Seabands må jeg sjekke opp! 
Men kan ligamentsmerter være på en side? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid uke 7+2

Nå har jeg vært på TUL, og alt så bra ut! Lille frøet er på ca. 1 cm, og hjertet slo 150 slag/min! Herregud, 1000 kg har lettet fra skuldrene mine 🥺❤️

Jeg fikk også svar på smerten jeg har på høyre side av magen, og det er visst en «gravidcyste» på 6 cm. Ikke noe farlig, og vil mest sannsynlig forsvinne av seg selv ila. første trimester. Pga. cysten blir det ny kontroll rundt uke 11-12 🥰

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gravid 9+2

Har gått over fra 100% jobb til gradert sykemelding, mest på grunn av kvalmen og formen. Jeg følte jeg aldri kom meg frempå, uansett hvor mye jeg sov eller slappet av. 

Om noen uker er det første ultralyd offentlig (tidlig ultralyd), og jeg kjenner jeg har blandet følelser for det. Mest engstelig fordi jeg er redd for vektpress, siden jeg har BMI på 35 🥹 Veldig trist at noe som skal være en lykkelig tid skygges over av frykt for jordmor og lege sin mening om min vekt 😞 Jeg er heldigvis veldig aktiv, med styrketrening 3 ganger i uken og 10 000-18 000 skritt hver dag. Håper de tror på meg når jeg sier jeg har en sunn livsstil selv om vekten er høy.. Jeg er rimelig glad for at jeg rakk å gå ned 10 kg før jeg ble gravid slik at svangerskapet ikke blir så altfor tungt.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haapefull skrev (1 time siden):

Gravid 9+2

Har gått over fra 100% jobb til gradert sykemelding, mest på grunn av kvalmen og formen. Jeg følte jeg aldri kom meg frempå, uansett hvor mye jeg sov eller slappet av. 

Om noen uker er det første ultralyd offentlig (tidlig ultralyd), og jeg kjenner jeg har blandet følelser for det. Mest engstelig fordi jeg er redd for vektpress, siden jeg har BMI på 35 🥹 Veldig trist at noe som skal være en lykkelig tid skygges over av frykt for jordmor og lege sin mening om min vekt 😞 Jeg er heldigvis veldig aktiv, med styrketrening 3 ganger i uken og 10 000-18 000 skritt hver dag. Håper de tror på meg når jeg sier jeg har en sunn livsstil selv om vekten er høy.. Jeg er rimelig glad for at jeg rakk å gå ned 10 kg før jeg ble gravid slik at svangerskapet ikke blir så altfor tungt.. 

Huff, dumt at formen er så dårlig ❤️ 

Jeg er heller ikke "liten og nett" og har en bmi på mer enn det man "skal" ha. Jeg har hatt en anstrengt forhold til vekt, derfor kommer jeg til å si dette på legetimen. Jeg lever et sunt og aktivt liv, med en fysisk jobb. Jeg trener 2 ganger i uken, samt går lengere turer hvertfall 2-3 ganger i uken. Denne BMI ordningen er helt på jordet, er rart den blir brukt enda i dagens samfunn. Du skal ikke trenge å overbevise noen noen om noe - vær ærlig om frykten din, da blir de å møte deg på en ålreit måte, hvis ikke så er det de som er problemet, ikke du ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er lett å si det, men vekta skal du ikke bry deg om :hjerte: Å være frisk er det viktigste, uansett BMI. Hvis noen dømmer deg ut i fra vekta får du be om hvilke prøver de har vurdert av deg som har gitt grunnlag til en slik unødvendig «bekymring»! 

Får håpe kvalmen gir seg snart. 3 uker til hormonene begynner å stabilisere seg mer, forhåpentligvis letter mye da! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gravid 10+4 🤯

Nå som jeg er lengre ut i graviditeten og uke 12 snart nærmer seg, begynner diverse tanker å spinne. Skuldrene senker seg litt etter litt, men samtidig surrer tanken «Hva om jeg mister nå?». Visst det skjer, er jeg redd for å treffe kjelleren: hardt, brutalt og som er vanskelig å komme opp av. Jeg prøver å få disse tankene bort, for jeg vet det er bortkastet energi å ha bekymringer når det ikke er antydning til at en spontanabort skal skje. Jeg bør heller sette mer pris på at jeg faktisk er blitt gravid, til tross for PCOS. Jeg får vondt i hjerterota når jeg hører flere med diagnosen som har prøvd i 5-10 år uten en eneste positiv graviditetstest 🥺

De tankene som gradvis tar mer plass er en del bekymringer og tanker rundt min rolle som fremtidig mor, eller vår rolle som foreldre. Disse tankene flyter mellom negative og positive. I det ene øyeblikket planlegger jeg hva vi skal kjøpe inn, og drømmer meg bort i våkenetter, amming (om jeg får det til, haha), trilleturer og all gleden (og sikkert frustrasjonen 😂) som fører med et barn. Jeg gleder meg til å kjenne den enorme kjærligheten. På den andre siden er det tanker som «Er jeg i stand til å ta vare på et barn?». En slags frykt for det ukjente. Livet kommer til å endre drastisk på en dag. Fra å kun tenke på seg selv, til å plutselig sette seg selv nederst på listen til fordel for et barn. Barnet er HELT avhengig av meg og samboeren, og det er virkelig skremmende. 

Jeg regner med at dette er normale tanker og bekymringer, og er en måte å forberede meg mest mulig på den nye rollen 🥹

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haapefull skrev (7 minutter siden):

Gravid 10+4 🤯

Nå som jeg er lengre ut i graviditeten og uke 12 snart nærmer seg, begynner diverse tanker å spinne. Skuldrene senker seg litt etter litt, men samtidig surrer tanken «Hva om jeg mister nå?». Visst det skjer, er jeg redd for å treffe kjelleren: hardt, brutalt og som er vanskelig å komme opp av. Jeg prøver å få disse tankene bort, for jeg vet det er bortkastet energi å ha bekymringer når det ikke er antydning til at en spontanabort skal skje. Jeg bør heller sette mer pris på at jeg faktisk er blitt gravid, til tross for PCOS. Jeg får vondt i hjerterota når jeg hører flere med diagnosen som har prøvd i 5-10 år uten en eneste positiv graviditetstest 🥺

De tankene som gradvis tar mer plass er en del bekymringer og tanker rundt min rolle som fremtidig mor, eller vår rolle som foreldre. Disse tankene flyter mellom negative og positive. I det ene øyeblikket planlegger jeg hva vi skal kjøpe inn, og drømmer meg bort i våkenetter, amming (om jeg får det til, haha), trilleturer og all gleden (og sikkert frustrasjonen 😂) som fører med et barn. Jeg gleder meg til å kjenne den enorme kjærligheten. På den andre siden er det tanker som «Er jeg i stand til å ta vare på et barn?». En slags frykt for det ukjente. Livet kommer til å endre drastisk på en dag. Fra å kun tenke på seg selv, til å plutselig sette seg selv nederst på listen til fordel for et barn. Barnet er HELT avhengig av meg og samboeren, og det er virkelig skremmende. 

Jeg regner med at dette er normale tanker og bekymringer, og er en måte å forberede meg mest mulig på den nye rollen 🥹

Dette er bare sunne tanker mener jeg, det viser at du har evne for refleksjon og selvinnsikt. Ikke alle kvinner eller menn tenker slik her, de tar det som en selvfølge og får kanskje en del negative ting i fleisen, og livet som foreldre blir vanskelig. Så slike her tanker er bare positivt!! Lykke til 💖💖

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (6 minutter siden):

Dette er bare sunne tanker mener jeg, det viser at du har evne for refleksjon og selvinnsikt. Ikke alle kvinner eller menn tenker slik her, de tar det som en selvfølge og får kanskje en del negative ting i fleisen, og livet som foreldre blir vanskelig. Så slike her tanker er bare positivt!! Lykke til 💖💖

Dette! ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid 10+5

I går kveld starter det med mensmurringer igjen. Har ikke kjent de så «sterke» siden uke 4-6, så det stresser meg litt. Sitter liksom å venter på og er redd for at en spontanabort. Murringene kjennes akkurat slik det kjennes ut som når jeg får mensen, bare at de kommer noen timer av gangen før det gir seg. Leser på x antall sider at dette er normalt, men ja.. Er likevel redd for å se blod hver gang jeg er på do.

Kroppen altså, snakk om å gi meg litt høye skuldre… 🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gravid 13+2

Lite oppdateringer fra min side fortiden. Jeg har det bra. Kvalmen er avtagende, men er mye mer sliten enn før ❤️ Har vært på TUL og fikk se en frisk liten knøtt på ca. 6cm 🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...