Gå til innhold

Hapefulls prøvedagbok med PCOS


Haapefull

Anbefalte innlegg

Endret innlegget fordi jeg følte det ble for detaljert, og er redd for å bli gjenkjent da flere av vennene mine er på samme forumen. 

Tar et kort sammendrag:

Er i slutten av 20-årene, og prøver på barn nr. 1. Fikk diagnosen PCOS i 2019. Går derfor inn i prøveperioden min med en «slags» sorg for at det ikke kan være en garanti for å få barn på egen hånd, eller i det hele tatt. Fire måneder før vi startet fikk jeg metformin av fastlegen min og har fått regelmessige sykluser rundt 31 dager. Er nå i prøveperiode 4, uten at spiren sitter.

Endret av Haapefull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor klem til deg! Jeg forstår godt det er mye vanskelige følelser som bobler opp, og at det er sårt når så mange rundt deg er gravide og har fått barn. Jeg har nettopp begynt prøvingen selv og har en sånn dårlig magefølelse på at det ikke skal gå. 

Det høres lurt ut å gi dette noen dager og få en god prat hjemme om hva dere vil gjøre. Vet dette sikkert er en mager trøst, men det er fortsatt tidlig i prøvingen og det trenger ikke bli hele scenarioet med IVF og evt. barnløshet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/28/2022 at 10:42 PM, Haapefull said:

Takk❤️ Ååå, så spennende! Er det noen grunn til at du tror det ikke går? 🤔

Jeg har «landet» litt nå, og har tenkt å fortsette som før med prøving mens vi venter på diverse undersøkelser. Jeg valgte å snakke med ei venninne tidligere i dag, og fikk god støtte og en fin samtale med henne rundt dette. Fant ut nå i kveld at gynekologen min har startet en annen plass i nærheten, så jeg får fortsette oppfølgingen hos henne. Det hjalp veldig, for å starte på nytt hos noen andre nå hadde blitt en belastning!

Så nå er det bare å vente på time hos gynekolog i september. Kanskje før, siden jeg står på venteliste 🤞🏼

Jeg tror bare personligheten min ødelegger litt for meg. 😅 Jeg har regelmessig syklus og en frisk partner. Men jeg er også 34 år, så er ikke så pur ung heller. Var sist hos gynekolog for et par år siden som sa at hun så mange egg, så burde vel jobbe litt med å slappe mer av og la det ta den tiden det tar.

Så bra du fikk god støtte fra en venninne! :) Og veldig deilig å fortsette med samme gynekolog! Blir spennende å følge prøvingen din, krysser fingrene for at det går om ikke altfor lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (10 timer siden):

Jeg tror bare personligheten min ødelegger litt for meg. 😅 Jeg har regelmessig syklus og en frisk partner. Men jeg er også 34 år, så er ikke så pur ung heller. Var sist hos gynekolog for et par år siden som sa at hun så mange egg, så burde vel jobbe litt med å slappe mer av og la det ta den tiden det tar.

Så bra du fikk god støtte fra en venninne! :) Og veldig deilig å fortsette med samme gynekolog! Blir spennende å følge prøvingen din, krysser fingrene for at det går om ikke altfor lenge!

34 år er jo ingen alder, og når gynekologen ser mange egg synes jeg du skal lene deg godt tilbake å nyte spenningen rundt prøveperiodene! Jeg håper du blir gravid snart! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger deg gjerne ❤️ 
 

Uff så taktløst av venninnene dine. De gjør det nok ikke med vilje, men klart det gjør vondt og blir sårt for deg :( ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fikk litt angst for å bli gjenkjent i forumet, så har derfor vært stille fra meg (+at jeg har endret innlegget).

Her er en oppsummering siden juli:

- Er nå slutten av i prøveperiode 6. Mannen jobber mye borte, så derfor har vi ikke så mange prøveperioder siden starten av året.

- Både jeg og mannen har vært under utredning: egglederne mine er åpne, eggstokkene mine «ser minimalt PCOS-preget ut» og hormonprøvene er fine. Sædprøven til mannen er normal. Heldigvis 🙌🏻 Gynekologen har tro på at vi skal klare det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveperiode 6:

11 dpo, IKM 28/11: Ømme bryst, spesielt nipler. Har aldri hatt ømme nipler før, så det er nytt. Har også press/strekk over høyre eggstokk, som jeg kan ha helt frem til mens. Har også mensmurringer som varer få sekunder ila. dagen. Negativ test i morges og i kveld (vanlige 25 IU/ml-tester). Har egentlig mistet troen på dette prøveperioden, da jeg føler alle tester positivt flere dager før 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveperiode 6: 

13 dpo, dagen før IKM: Negativ vanlig test i dag også. Da er det hvertfall bare å vente på mensen 🥲

Symptomer: Nipler er mer øm i dag. Er også kvalm, men det er nok tilfeldig. 
 

Da går jeg mot prøveperiode 7 imorgen, med mindre jeg har bomma med eggløsningstestene da 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for deg! ❤️ Flere som tester positivt etter forventet mens, så alt håp er ikke ute! Har du tatt eggløsningstester, eller har du bare gått ut i fra kalender? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2307 skrev (16 minutter siden):

Krysser fingrene for deg! ❤️ Flere som tester positivt etter forventet mens, så alt håp er ikke ute! Har du tatt eggløsningstester, eller har du bare gått ut i fra kalender? 

Takk ❤️ Er det? Jeg føler alle tester positivt 7-10 dpo 🙈 Jeg tok eggløsningstester, fikk positiv 13/11 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haapefull skrev (1 minutt siden):

Takk ❤️ Er det? Jeg føler alle tester positivt 7-10 dpo 🙈 Jeg tok eggløsningstester, fikk positiv 13/11 😊

Man produserer visst veldig ulike mengder med hcg.. Har fått positiv test en gang før, aner ikke hvor mange dpo var da jeg ikke fulgte med på eggløsning.. Blir noen spennende dager da, er selv 1dpo i dag! Fikk positiv eggløsningstest på fredag ❤️ blir å følge med her - oppdater når det er noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2307 skrev (1 minutt siden):

Man produserer visst veldig ulike mengder med hcg.. Har fått positiv test en gang før, aner ikke hvor mange dpo var da jeg ikke fulgte med på eggløsning.. Blir noen spennende dager da, er selv 1dpo i dag! Fikk positiv eggløsningstest på fredag ❤️ blir å følge med her - oppdater når det er noe nytt!

Åå, da er det kanskje et lite håp 🤞🏼❤️

Spennende! Har du en prøvedagbok? 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveperiode 7, CD1:

Til morgenen kom mensen, både på god og vondt. Vondt at det er 100% sikkert at det ikke ble denne perioden, og godt fordi jeg får en liten pause fra tankekjøret.

Neste eggløsning, med mindre syklusen endrer seg, kommer dagen etter mannen kommer hjem fra plattform. Håper det ikke er forsent eller at denne syklusen blir kortere 🤞🏼

Endret av Haapefull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveperiode 7, CD 3:

Har en tung periode nå med mye tanker. Skuffelsen for at det enda ikke har gått vokser seg større og tar mer plass i hverdagen. Jeg prøver å få tankene over på noe annet, men det er vanskelig. Jeg sitter inne med en følelse av at vi ikke klarer dette på egen hånd, og det å bli foreldre er ikke selvfølge lengre. Tvert imot, føles det så fjernt. Jeg hadde aldri sett for meg veien til en baby skulle være en tøff periode i livet mitt. Søker gjennom TikTok på suksesshistorier som omhandler å bli gravid med PCOS, for å få et mer positivt tankemønster, motivasjon og håp. Heldigvis har jeg også mannen min som er verdens beste å snakke med, er rolig og betryggende med ord som: «Jeg vet det blir vår tur om ikke så lenge». Likevel er jeg skeptisk til å snakke for mye om det, i frykt for å «ødelegge» forholdet, sexlivet og denne perioden i forholdet vårt. Jeg vil ikke at den negativiteten jeg sitter inne med skal ta for stor plass i forholdet vårt. 

Noen reagerer nok på at jeg tar det tungt når jeg «bare» på prøveperiode 7, men allerede når jeg fikk diagnosen ble jeg fortalt at det kan bli en vanskelig vei og at vi mest trolig må ha hjelp med IVF.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haapefull skrev (3 minutter siden):

Prøveperiode 7, CD 3:

Har en tung periode nå med mye tanker. Skuffelsen for at det enda ikke har gått vokser seg større og tar mer plass i hverdagen. Jeg prøver å få tankene over på noe annet, men det er vanskelig. Jeg sitter inne med en følelse av at vi ikke klarer dette på egen hånd, og det å bli foreldre er ikke selvfølge lengre. Tvert imot, føles det så fjernt. Jeg hadde aldri sett for meg veien til en baby skulle være en tøff periode i livet mitt. Søker gjennom TikTok på suksesshistorier som omhandler å bli gravid med PCOS, for å få et mer positivt tankemønster, motivasjon og håp. Heldigvis har jeg også mannen min som er verdens beste å snakke med, er rolig og betryggende med ord som: «Jeg vet det blir vår tur om ikke så lenge». Likevel er jeg skeptisk til å snakke for mye om det, i frykt for å «ødelegge» forholdet, sexlivet og denne perioden i forholdet vårt. Jeg vil ikke at den negativiteten jeg sitter inne med skal ta for stor plass i forholdet vårt. 

Noen reagerer nok på at jeg tar det tungt når jeg «bare» på prøveperiode 7, men allerede når jeg fikk diagnosen ble jeg fortalt at det kan bli en vanskelig vei og at vi mest trolig må ha hjelp med IVF.

Men du, det er da flere ting man kan prøve før man tar steget mot IVF. Har du noe oppfølging, f.eks blodprøver for å se om du faktisk har eggløsning? Positive EL-tester garanterer ikke at det faktisk ble løsnet egg.

Det er sant at en del med PCOS trenger noe hjelp, men det er mange av disse som får det til med mindre omfattende behandling enn IVF :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om du har eggløsning? Spør om letzerol..dette kan hjelpe med eggløsning. Om dere går videre..se på iui. Dette ble jeg gravid på etter 8 runder med letzerol...har pcos og hadde da 20 cyster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (47 minutter siden):

Vet du om du har eggløsning? Spør om letzerol..dette kan hjelpe med eggløsning. Om dere går videre..se på iui. Dette ble jeg gravid på etter 8 runder med letzerol...har pcos og hadde da 20 cyster

Pantoten skrev (54 minutter siden):

Men du, det er da flere ting man kan prøve før man tar steget mot IVF. Har du noe oppfølging, f.eks blodprøver for å se om du faktisk har eggløsning? Positive EL-tester garanterer ikke at det faktisk ble løsnet egg.

Det er sant at en del med PCOS trenger noe hjelp, men det er mange av disse som får det til med mindre omfattende behandling enn IVF :)

Har regelmessige sykluser på 30-31 dager, og har symptomer på det. Har vært til to forskjellige gynekologer siste året, og begge undersøkelsene har det vært like før eggløsning. Begge mener jeg har eggløsning av meg selv. De sier også at eggstokkene mine «ikke ser så PCOS-preget ut» og har få cyster 🤔 Veldig god effekt av Glucophage tydeligvis! Har også sjekket eggledere og mannen har tatt sædprøve, alt ser bra ut.

De mener det ikke er noe som tyder på at vi ikke skal klare det selv 🤷🏼‍♀️ Vi har ikke snakket så mye om veien videre om det ikke går ila. de neste syklusene. IVF er det eneste alternativet som er blitt nevnt under en konsultasjon, så jeg vet ikke hva de tenker er vårt neste steg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveperiode 7, CD 9. Ca. 8 dager til eggløsning: 

I går startet jeg med temping, som er helt nytt og ukjent for meg. Det sies at det er den måten man kan finne ut at man egentlig har eggløsning på, om jeg ikke tar helt feil? Litt spennende å se kurven på slutten av syklusen. Jeg jobber også 3-delt turnus, så håper ikke det påvirket tempingen for mye. 

Endret av Haapefull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...