Gå til innhold

Folk som legger ut Instagram bilder i hytt og pine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Og du er selv på instagram fordi???

Anonymkode: 28117...265

Akkurat det tenkte jeg også😄

Da Instagram kom trodde jeg det var en slags Facebook, bare med bilder istedenfor tekst. Man "måtte" følge alle venner og fjerne bekjente, og de måtte følge deg. Jeg hadde ikke den helt store interessen for IG, for jeg hadde jo Facebook.

I den senere tid har jeg skjønt at det finnes flere måter å bruke sosiale medier på. Facebook er nå en saga blott for meg, da jeg ikke har interesse av å se hva mine klassekamerater fra barneskolen spiser til middag, at barnet deres som jeg aldri har møtt har bursdag etc.. Jeg har dog blitt mye mer aktiv på Instagram. Jeg følger kun personer og sider som legger ut innhold som er relatert til mine interesser, som jeg har nytte og glede av. Jeg følger ikke Trond-Vidar fra 6B i 1997 som kun er opptatt av bobilferie og  grilling.

Moralen er: Hvis du ikke liker innholdet en person legger ut: Slutt å følge dem.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forfatterina skrev (15 minutter siden):

Må man dele noe i det hele tatt, da? Det er jo så klart koseligere å se et bilde av noen som sitter og soler seg på en strand versus noen som ligger i en sykeseng og har det vondt, men hvorfor skal hele verden involveres i ditt privatliv? Før så tok man masse bilder med et sånt gammeldags analogt kamera helt til filmrullen var full. Deretter så ventet man til denne filmen var fremkalt hos en fotobutikk, og så tok man med seg bildene hjem og satte dem i et fotoalbum og mimret tilbake til den fine tiden som en gang var. Da var kun nærmeste familiemedlemmer involvert. Eller slekt som kom på besøk. Kanskje man lot vennene også få se disse bildene. Men ikke en hel verden av fremmede som ikke aner hvem du er en gang.

 

Altså, ikke misforstå meg. Jeg har selv hatt glede av å se på fremmede folks bilder for å hente inspirasjon til å ta bedre bilder selv. Men da har bildene ofte vært av natur, trær, insekter, dyr, og så videre. Jeg har sett amatørfotografer og profesjonelle fotografer ta bilder på en slik måte at jeg har forsøkt å kopiere dem litt, jeg også. Lært å ta bilder fra ulike vinkler, foreksempel. Eksperimentert med lys og skygge. Lært meg hva macro betyr. Jeg er superfornøyd med å ha lært meg litt av dette fotospråket slik at jeg vet hva fotoentusiaster snakker om/skriver om.

Jeg har så klart sett bilder av mange fremmede folk også. En hel del bilder av folk jeg ikke kjenner eller aner noe som helst om. Bilder av barn, blant annet, som ikke burde være så lett tilgjengelig for fremmede. Jeg blir jo inspirert av å se på bilder av mennesker også, ikke misforstå meg, men noe av det synes jeg kunne ha vært privatisert.

 

Jeg ser at det er mange som legger ut bilder av middagen sin her inne. Det er vel innafor, er det ikke?, for i min verden så kan man legge det i kategorien "inspirasjon", ikke sant? Eller...?

 

Men altså, hvorfor må du dele hele familielivet ditt med en hel verden? Var det ikke ts som lurte på om det handlet om likes? Er det likes det handler om? Er det ikke greit å bare holde bildene innenfor familien/slekt/nærmeste venner?

 

 

 

PS: Jeg ser at en bruker, Nelja, nevner noe om postkort. Men disse postkortene var jo ofte rettet mot èn spesifikk person, ikke ment for en hel verden. Og joda, postansatte som håndterte posten din leste sikkert innholdet, men de var fortsatt bare en liten gruppe med mennesker. Og jeg vet at mange av postkortene som ble sendt hit og dit verden over på den tiden da postkort fortsatt ble sendt, en dag havnet hos loppemarkedene til slutt. Eller hos antikvariatene. Og da var det selvfølgelig flere som fikk lese det du en gang hadde skrevet. Men fortsatt ikke en hel verden.

 

 

Hvordan hadde some vært hvis ingen delte? Det gir jo ingen mening. 

Enig i at postkortene ikke var tilgjengelig for en hel verden, men det er nå virkelig ikke min Instagramkonto eller facebookside heller. Ja, såklart kan bilder komme på avveie, men de er i utgangspunktet ikke lagt ut for alle og enhver. Postkort var adressert til én person/familie ja, men det var sjelden noe personlig på dem, og man kunne lese det samme av alle kortene som var sendt til diverse familie og venner.  «I dag har vi sett London bridge. Vi spiste lunsj på en liten café. Det er så vakkert her. Her er det 25C og sol. Det var trangt på t-banen, men vi fikk sett musikal på lørdag. Håper dere koser dere hjemme». Tenk så mye mer spennende det hadde vært med postkort dersom man i tillegg hadde fått et morsomt/fint bilde av de på tur? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instagram = kleine mennesker som har oppnådd lite i livet og som higer etter oppmerksomhet fordi de har gått opp en fjelskrent eller spiser pasta i Italia. Mens de som faktisk oppnår ting i livet gjennom hardt arbeid, f.eks. lang utdanning, vet at det ikke finnes noen quick fix til god selvfølelse.

Instagram = white trash people. 

Anonymkode: ae334...6a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som legger ut minst 20 bilder hver dag. Det er en hobby, og mange bilder er så fine at jeg skjønner de ville hatt problemer med å velge ut kun 2-3 stk som skal postes hver andre måned ifølge enkelte IG-brukere. 

Hvis du ikke forstår eller liker det får du akseptere akkurat det. Dine egne følelser rundt det og ikke forvente at andre skal forsvare overfor deg hvorfor de poster 20 bilder på ett døgn. Du har vel noe du også gjør mye som andre ikke ville gjort selv?

Anonymkode: 7c147...6a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Instagram = kleine mennesker som har oppnådd lite i livet og som higer etter oppmerksomhet fordi de har gått opp en fjelskrent eller spiser pasta i Italia. Mens de som faktisk oppnår ting i livet gjennom hardt arbeid, f.eks. lang utdanning, vet at det ikke finnes noen quick fix til god selvfølelse.

Instagram = white trash people. 

Anonymkode: ae334...6a7

Stakkars deg. Det må være trist å forstå så lite.

Anonymkode: 05dc5...718

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen legger ut frokosten sin. Alt fra kornblanding til brødskive med leverpostei. Herlig!!! Da føler jeg at dagen er reddet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, forfatterina said:

Altså, ikke misforstå meg. Jeg har selv hatt glede av å se på fremmede folks bilder for å hente inspirasjon til å ta bedre bilder selv. Men da har bildene ofte vært av natur, trær, insekter, dyr, og så videre. Jeg har sett amatørfotografer og profesjonelle fotografer ta bilder på en slik måte at jeg har forsøkt å kopiere dem litt, jeg også. Lært å ta bilder fra ulike vinkler, foreksempel. Eksperimentert med lys og skygge. Lært meg hva macro betyr. Jeg er superfornøyd med å ha lært meg litt av dette fotospråket slik at jeg vet hva fotoentusiaster snakker om/skriver om.

 

Jamen da følger jo du sånne sider, og lar være å følge de som legger ut private bilder, da? Er jo ikke verre enn det. Jeg følger ikke kontoer jeg ikke er interessert i. 

Anonymkode: 5bca2...797

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Instagram = kleine mennesker som har oppnådd lite i livet og som higer etter oppmerksomhet fordi de har gått opp en fjelskrent eller spiser pasta i Italia. Mens de som faktisk oppnår ting i livet gjennom hardt arbeid, f.eks. lang utdanning, vet at det ikke finnes noen quick fix til god selvfølelse.

Instagram = white trash people. 

Anonymkode: ae334...6a7

Interessant teori. Samtlige av mine nærmeste venner som tidvis er aktive på Instagram, har lange utdannelser og samfunnsnyttige jobber. Det samme gjelder meg.

Nå må jeg altså få bestilt meg en time hos psykolog som kanskje kan hjelpe meg med å forstå meg selv slik at jeg kan få bygget opp den dårlige selvfølelsen jeg ikke visste jeg hadde. 😂

Anonymkode: e7149...581

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelja skrev (2 timer siden):

Hvordan hadde some vært hvis ingen delte? Det gir jo ingen mening. 

Enig i at postkortene ikke var tilgjengelig for en hel verden, men det er nå virkelig ikke min Instagramkonto eller facebookside heller. Ja, såklart kan bilder komme på avveie, men de er i utgangspunktet ikke lagt ut for alle og enhver. Postkort var adressert til én person/familie ja, men det var sjelden noe personlig på dem, og man kunne lese det samme av alle kortene som var sendt til diverse familie og venner.  «I dag har vi sett London bridge. Vi spiste lunsj på en liten café. Det er så vakkert her. Her er det 25C og sol. Det var trangt på t-banen, men vi fikk sett musikal på lørdag. Håper dere koser dere hjemme». Tenk så mye mer spennende det hadde vært med postkort dersom man i tillegg hadde fått et morsomt/fint bilde av de på tur? 

Ja men idag så legger jo ut mennesker ut på Instagram og når ut til følgere på flere hundre stykker! Det jo ikke noe personlig. Og det er idag ganske så vanlig.

Uansett hvordan man vrir på det. 
Noe annet ville vært om man hadde en lukket profil med 40-50 stk venner. 

Og innimellom ser man at enkelte jenter rundt 30 års alderen, som legger ut bilde hvor man er lettkledd på beachen/stranda og lett får 100 likes. Spesielt? Kanskje. Jeg kritiserer ikke, prøver å forstå. Men i min verden er jo dette et skrik om oppmerksomhet på hvordan man ser ut.

/ts

Anonymkode: caeec...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er godkjent å legge ut på insta da? 

Matbilder? Nei det blir vel skryt av at man kan lage mat eller er på restaurant 

Familie? Nei det blir jo overtramp for barna 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Instagram = kleine mennesker som har oppnådd lite i livet og som higer etter oppmerksomhet fordi de har gått opp en fjelskrent eller spiser pasta i Italia. Mens de som faktisk oppnår ting i livet gjennom hardt arbeid, f.eks. lang utdanning, vet at det ikke finnes noen quick fix til god selvfølelse.

Instagram = white trash people. 

Anonymkode: ae334...6a7

Mange av de som legger ut er da veldig høyt utdannet med gode jobber. 

Anonymkode: caeec...6e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er årsaken til at enkelte legger ut flere Instagram poster bare de reiser på en liten ferietur?

Vet om ei som legger ut selfie post, og har lagt ut masse bilder fra og under ferieturen. 
Hva er egentlig poenget? Er det likes / hjerter som er det motiverende, og da gir bedre selvfølelse? Er det for å vise at man har reist på ferie?

Jeg undres, og mistenker det må ha være noe med oppmerksomhet man søker… som man lett får på Instagram uten noe spesielt innsats.

Anonymkode: caeec...6e1

Folk kan da gjøre hva enn de vil. Hvorfor gidde bry seg. Hvorfor har du insta. Jeg har ikke. Bryr meg null om hva andre gjør ❤️

Anonymkode: 3993d...fe3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er årsaken til at enkelte legger ut flere Instagram poster bare de reiser på en liten ferietur?

Vet om ei som legger ut selfie post, og har lagt ut masse bilder fra og under ferieturen. 
Hva er egentlig poenget? Er det likes / hjerter som er det motiverende, og da gir bedre selvfølelse? Er det for å vise at man har reist på ferie?

Jeg undres, og mistenker det må ha være noe med oppmerksomhet man søker… som man lett får på Instagram uten noe spesielt innsats.

Anonymkode: caeec...6e1

Tenker at slike kan deles inn i to grupper , de som vil inspirere , og de som vil imponere . Folk som legger ut masse selfies og åpenbart selvskryt er uinteressante syns jeg . Men har ofte fått inspo til å dra steder selv , ved å se inspirerende steder via insta . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forfatterina skrev (På 22.7.2022 den 18.39):

Må man dele noe i det hele tatt, da? Det er jo så klart koseligere å se et bilde av noen som sitter og soler seg på en strand versus noen som ligger i en sykeseng og har det vondt, men hvorfor skal hele verden involveres i ditt privatliv? Før så tok man masse bilder med et sånt gammeldags analogt kamera helt til filmrullen var full. Deretter så ventet man til denne filmen var fremkalt hos en fotobutikk, og så tok man med seg bildene hjem og satte dem i et fotoalbum og mimret tilbake til den fine tiden som en gang var. Da var kun nærmeste familiemedlemmer involvert. Eller slekt som kom på besøk. Kanskje man lot vennene også få se disse bildene. Men ikke en hel verden av fremmede som ikke aner hvem du er en gang.

 

Altså, ikke misforstå meg. Jeg har selv hatt glede av å se på fremmede folks bilder for å hente inspirasjon til å ta bedre bilder selv. Men da har bildene ofte vært av natur, trær, insekter, dyr, og så videre. Jeg har sett amatørfotografer og profesjonelle fotografer ta bilder på en slik måte at jeg har forsøkt å kopiere dem litt, jeg også. Lært å ta bilder fra ulike vinkler, foreksempel. Eksperimentert med lys og skygge. Lært meg hva macro betyr. Jeg er superfornøyd med å ha lært meg litt av dette fotospråket slik at jeg vet hva fotoentusiaster snakker om/skriver om.

Jeg har så klart sett bilder av mange fremmede folk også. En hel del bilder av folk jeg ikke kjenner eller aner noe som helst om. Bilder av barn, blant annet, som ikke burde være så lett tilgjengelig for fremmede. Jeg blir jo inspirert av å se på bilder av mennesker også, ikke misforstå meg, men noe av det synes jeg kunne ha vært privatisert.

 

Jeg ser at det er mange som legger ut bilder av middagen sin her inne. Det er vel innafor, er det ikke?, for i min verden så kan man legge det i kategorien "inspirasjon", ikke sant? Eller...?

 

Men altså, hvorfor må du dele hele familielivet ditt med en hel verden? Var det ikke ts som lurte på om det handlet om likes? Er det likes det handler om? Er det ikke greit å bare holde bildene innenfor familien/slekt/nærmeste venner?

 

 

 

PS: Jeg ser at en bruker, Nelja, nevner noe om postkort. Men disse postkortene var jo ofte rettet mot èn spesifikk person, ikke ment for en hel verden. Og joda, postansatte som håndterte posten din leste sikkert innholdet, men de var fortsatt bare en liten gruppe med mennesker. Og jeg vet at mange av postkortene som ble sendt hit og dit verden over på den tiden da postkort fortsatt ble sendt, en dag havnet hos loppemarkedene til slutt. Eller hos antikvariatene. Og da var det selvfølgelig flere som fikk lese det du en gang hadde skrevet. Men fortsatt ikke en hel verden.

 

 

Jeg tror du har misforstått hensikten med sosiale medier. Facebook og Instagram har jo nettopp den funksjonen fordi det er meningen at man skal legge ut bilder.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo bare en liten gruppe av alle som legger ut. De aller fleste, mener jeg er selektiv med hva de publiserer på sosiale medier. Til tross for det er jo på appene likevel, inkludert meg selv. 
Hva er årsakene til at så mange la ut mye før, men nå har sluttet med det?

Anonymkode: caeec...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instagram er større enn enkelte sure folk i Norge forstår. Jeg digger at folk legger ut bilder fra feriene sine, fordi jeg ønsker tips til egne reiser i fremtiden. Følger masse slike reiseprofiler på insta. Synes det er flott å se bilder fra alle ferieturene nå. Skal straks til både Spania og Cuba, og har planer om å legge ut masse fra begge stedene, og mitt ønske er at slike som deg ser en annen vei og gir faen, og at de med interesse for reising osv finner glede i bildene og beskrivelsene.

Det er det samme med folk som legger ut bilder av trening og veltrent kropp også. Enkelte tåler det ikke og skal gnåle, mens andre folk som trener (som kanskje er mer målgruppen for bildene) liker det og blir inspirert. La folk legge ut det de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men de som legger ut titt og ofte (ofte samme folka), det er vel et skrik etter oppmerksomhet?

/ts

Anonymkode: caeec...6e1

Skrik etter oppmerksomhet? Nei. 

Anonymkode: c66dd...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant teori. Samtlige av mine nærmeste venner som tidvis er aktive på Instagram, har lange utdannelser og samfunnsnyttige jobber. Det samme gjelder meg.

Nå må jeg altså få bestilt meg en time hos psykolog som kanskje kan hjelpe meg med å forstå meg selv slik at jeg kan få bygget opp den dårlige selvfølelsen jeg ikke visste jeg hadde. 😂

Anonymkode: e7149...581

Ja, hvorfor gjør du ikke det? Å bruke tid på å poste selfier på instagram er ikke et kjennetegn på god psykisk helse. Heller tvert imot. Og hadde du virkelig hatt god selvfølelse, hadde du ikke hatt instagram  det hele tatt. 

Det er typisk for narsissistiske mennesker å bruke instagram og det er typisk for narsissister å hevde at de har god selvfølelse. Noe de slettes ikke har. 

Anonymkode: ae334...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, hvorfor gjør du ikke det? Å bruke tid på å poste selfier på instagram er ikke et kjennetegn på god psykisk helse. Heller tvert imot. Og hadde du virkelig hatt god selvfølelse, hadde du ikke hatt instagram  det hele tatt. 

Det er typisk for narsissistiske mennesker å bruke instagram og det er typisk for narsissister å hevde at de har god selvfølelse. Noe de slettes ikke har. 

Anonymkode: ae334...6a7

Enig i at det kan stemme hvis en person poster kun selfies. Men det var ikke det det var snakk om her, det var å poste bilder fra ferieturer. Det er det mange som gjør på insta, og reiseglade mennesker finner det interessant og inspirerende. Når en person reiser til f.eks. Bhutan og poster bilder derfra, så har jeg aldri tenkt: "steike, så jævlig dårlig selvfølelse han må ha!" Jeg ser det heller som et ønske om å dele opplevelser med de som ikke har vært i Bhutan, og kanskje gjøre det enklere for de som kunne tenke seg å reise dit.

Anonymkode: af456...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessuten er det jo bare en liten gruppe av alle som legger ut. De aller fleste, mener jeg er selektiv med hva de publiserer på sosiale medier. Til tross for det er jo på appene likevel, inkludert meg selv. 
Hva er årsakene til at så mange la ut mye før, men nå har sluttet med det?

Anonymkode: caeec...6e1

Vet ikke sikkert, men det kan jo skyldes kritikk som dette. Jeg har sett kritikk av ALT. Man skal ikke legge ut bilder av barna sine, ferieturene sine, selfier, treningsbilder, toppturbilder, mat...you name it. Til slutt tenker jeg at... hva skal man legge ut da? Er ikke så mye igjen. Tror det er best å bare legge ut det man selv vil, og så kan andre egentlig...holde kjeft.

Anonymkode: af456...47c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...