Gå til innhold

-!- Jeg skal på bryllup og må gå ned 25 kilo før september -!-


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg klarte 18 på to mnd, men da spiste jeg kanskje hver tredje dag. Kjærlighetssorg som gikk over i spiseforstyrrelse. Kjempegreier. 
 

10 år senere var alt tilbake, men da jeg fersket typen i å være utro kom spiseforstyrrelsen tilbake og jeg har gått ned ti kilo siden i vår. Spiser ikke på jobb, kun middag. Spiser normalt i helgene da. 

Anonymkode: 4cef4...456

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

52 er min trivselsvekt som jeg har holdt i hele mitt voksenliv. Bryr meg ikke om BMI tall. Egentlig er min BMI med 52 kilo 18 og det er rett under de 18.5 som er starten på normalvekt. Ingen har noensinne kommentert at jeg er undervektig for det var jeg ikke. Slike kommentarer er helt unødvendige når du ikke har kjennskap til forhistorien eller hvordan 52 kilo sitter på min kropp. 

Det er ikke verdens ende hvis jeg er 53 eller 54 for det er samme vekt i mine øyne, men 77 er for mye. At jeg vil tilbake til min trivselsvekt fra før svangerskapet, mener jeg er helt normalt.

Anonymkode: 070d1...7a5

Det du skriver stemmer ikke med dine tidligere innlegg. Du skrev at du med dine 77 kg var på grensen mellom normal- og overvekt. Nå må du bestemme deg for hva du bryr deg om. For det du skriver forteller meg at du er veldig opptatt av bmi. 25 kg er faktisk et megasprang og ikke engang i nærheten av noen få kosmetiske kg for å komme inn i en kjole. Du må faktisk gjøre en totalforandring resten av ditt liv for å holde din ønskede trivselsvekt som er undervektig pr def. 
Glem at barna dine og resten av familien ikke vil merke dette i årene som kommer. 
 

Anonymkode: f7aa7...69c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det du skriver stemmer ikke med dine tidligere innlegg. Du skrev at du med dine 77 kg var på grensen mellom normal- og overvekt. Nå må du bestemme deg for hva du bryr deg om. For det du skriver forteller meg at du er veldig opptatt av bmi. 25 kg er faktisk et megasprang og ikke engang i nærheten av noen få kosmetiske kg for å komme inn i en kjole. Du må faktisk gjøre en totalforandring resten av ditt liv for å holde din ønskede trivselsvekt som er undervektig pr def. 
Glem at barna dine og resten av familien ikke vil merke dette i årene som kommer. 
 

Anonymkode: f7aa7...69c

Alle mine innlegg stemmer med hverandre. Ifølge samme BMI kalkulator er jeg nå på grensen mellom overvektig og normalvektig nå. Dette til referanse fordi jeg vet folk her er opptatt av BMI. Ifølge samme kalkulator er 18 undervektig, men 18.5 er normalvektig. Forskjellen for min del er 1 kilo. Er jeg 53, så er jeg normalvektig, men er jeg 52 er jeg under denne magiske grensen. Det er bare tullete, mener jeg.  Jeg var aldri undervektig. Kjolen passer ikke nå fordi jeg har fått for brede lår, hofter og for store pupper. Så det er der kiloene ligger. Jeg har fått samme kropp som min bestemor fikk i sine gamle år så det blir kanskje min skjebne etterhvert, men ikke nå.

Anonymkode: 070d1...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke en ting som det ikke virker som mange andre har sagt enda: kroppen forandrer seg under et svangerskap og også når man legger på seg mye. Så si du skulle klare å slanke deg 25 kilo så er det ikke sikkert kjolen ville passe slik den gjorde for 3 år siden. Nå vet jeg ikke hva slags kjole det er, men spesielt om den er tettsittende. Slanker du deg så raskt som du har planer om vil du antageligvis, hvis du er uheldig, få løs hud flere steder. Dette vil også gjøre at ting ikke kommer til å sitte helt som du ønsker det. Forstår at du er desperat etter å se skikkelig bra ut på dagen, har også slike innstillinger at om bare jeg passer den gamle buksa blir livet perfekt. Men vi begge må slå oss til ro med hva som er realistisk for å ha det bra med oss selv.

Håper du finner en kjole som er enda vakrere, og selvfølgelig kan du ha som mål å gå ned i vekt for å føle deg bedre på sikt. Bare prøver å si at det er bedre om du retter energien din mot å finne andre løsninger før enn siden. Og var noen som nevnte å sy den ut, kan ikke det være en bra løsning? Også prøve å rekke deg etter 5-10 kilo nedgang. Tror du finner en bra løsning for deg selv, så du like vel vil føle deg vakker i bryllupet til syvende og sist. 

Anonymkode: 87fcb...f25

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du VET at dette ikke går..kjolen vil aldri i livet passe på så kort tid.. så har du to valg:

- Kjør på med opplegget ditt. Blir en strevsom sommer, med mange nedturer. Lite energi til familien. End opp med kjolen fra dåpen uansett, som da blir et nederlag. Fordi du tviholder på det urealistiske håpet helt frem til rett før. Kjekt å se på bilder fra bryllupet der kjolen bare minner deg på nederlag 🙄 (og klarer du 10 kg, så sitter ikke nødvendigvis den kjolen så fint heller..)

- Legg opp til en sunn vektnedgang. Du klarer 6-10 kg, får en mestringsfølelse på veien. Invester i en ny kjole du elsker (gjerne på Finn!) i en størrelse som passer kroppen din. Se tilbake på bilder fra bryllupet, der du er fornøyd med egen innsats og har en nydelig kjole som viser frem deg fra den beste siden. Da med et ekte smil på kjøpet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 9506a...8bf

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg må det, jeg er på grensen mellom normal- og overvekt nå. Gikk fra 52 til 77 og trives dårlig med den nye kroppen, men jeg måtte ta en medisin i svangerskapet som økte matlysten min som bivirkning. Der kom kiloene fra. 

Gjorde ingenting mens jeg ammet, men siden jeg har fått kroppen min tilbake må jeg tenke på meg selv.

Jeg har vært hos fysioterapeut og det er begrenset hva jeg kan gjøre av øvelser, men fikk 3 som jeg gjør hjemme. De brenner ikke akkurat mange kalorier for å si det mildt.

Helt riktig at livet ble mer hektisk med 2 barn enn med 1 og med fulltidsjobb i tillegg. 

Takk til alle for svar. Jeg vil ikke kjøpe ny kjole, men passe i den jeg har. Hvis jeg ikke får det til, må jeg bruke en annen som jeg brukte i dåpen og passer meg nå siden den er noe løsere i formen, men den er ikke like fin.

Anonymkode: 070d1...7a5

Hadde det helt likt som deg TS i svangerskapet. Gikk fra 52 til 87 kg. Etter at jeg var ferdig med ammingen begynte jeg kampen med å gå ned de siste 25 kg. Det tok meg 8 uker. Jeg trente dog 5-6 ganger i uken styrketrening samt gikk 10 000 skritt hver dag. Når det gjelder mat var inntaket ca 1500 kalorier hver dag.

Anonymkode: 9919f...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan klare 10-12 kg til september ved å følge opplegget til Mari Kroghus, jeg gikk selv ned 8 kg på to mnd i fjor ved å følge kurset "Fatburn Fix" med en kombinasjon av lavkarbo og periodisk faste. Har hatt stabil vekt i ett år nå. Mye kan sies om MK, og den påmeldingsssida ser ikke så veldig profesjonell ut, men selve opplegget funker. Du kan sjekke ut årets kurs her: https://marikrogshus.com/tilbudfatburnsummer2022?gclid=EAIaIQobChMIio6L29nj-AIV6o9oCR1wSAcJEAAYASAAEgLQ9PD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 11 kg på to måneder med å spise 1200 kalorier. Trente ingenting. Men 25 kg høres mye, mye ut 😕

Endret av Zidji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange kalorier spiste du daglig da? Trente du også mye?

Det var trist å lese om skaden din. Jeg fikk skaden under en sykkeltur før jeg ble gravid og derfor var svangerskapet skikkelig tøft med store ryggsmerter. Jeg har innsett at øvelsene jeg kan gjøre ikke forbrenner noe særlig, så gjør dem mest for å lure meg selv at de hjelper. Ligger ikke lat i sofaen heller, men det er begrenset med trening.

Anledningen er den ekstra motivasjonen siden jeg ikke fikk til noe siden 1.januar da jeg begynte. Mitt største problem er at alle i familien er matglade og liker å kose seg med deilig middag. Selv om jeg prøver å begrense porsjonene blir det altfor fristende å se alle andre spise og kose seg med maten jeg lager. Måltider er kosetid hjemme hvor vi samles rundt bordet og har det fint. Da kan mor ikke bare sitte foran en tom tallerken uten å forsyne seg, men det må hun nok gjøre nå :( :(

 

Anonymkode: 070d1...7a5

Jeg trente ingenting, jeg gikk bare tur med barnevogn og/eller hunden 5 ganger i uka ca. Og da bare en runde i nærområdet, tok meg ca 40 min med litt rask gange.

Så det var bare vanlige turer når det passet, var ikke helt strukturert. Så tipper at hvis du veier inntaket ditt og faktisk går tur hver eneste dag + legger inn trening noen dqger i uken så vil vekten fly av.

Jeg lå på ca 1700-1800 kalorier om dagen. 

Anonymkode: 504bc...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 8 kg siden mai ved å spise ca 1200-1400 kalorier hver dag inkludert helg, og å gå ca 3-6 km i rask gange hver dag. Du klarer nok ikke 25 kg, men det er bedre å gå ned 8-10 kg enn ingenting! 

Anonymkode: 73b97...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min bestevenninne ble fridd til i dag og skal gifte seg på rekordtid allerede i starten av september.

Jeg er blitt bedt om å være forloveren hennes og jeg har den perfekte kjolen fra byTimo som passer perfekt dresskoden på bryllupet.

Problemet er bare at det er 3 år siden den passet meg sist og i mellomtiden har jeg vært gjennom et tøft svangerskap hvor jeg lå på meg 25 kilo ekstra som sitter bomfast. Jeg kan ikke trene noe særlig på grunn av ryggskade, så eneste måten å gå ned i vekt er å kutte i kalorier.

Lettere sagt enn gjort og jeg har prøvd nå i et halvt år uten å få det til. 

Jeg får litt småpanikk nå fordi jeg har i praksis 2 måneder før bryllupet og veldig dårlig tid å gå ned så mange kilo.

Den eneste måten jeg ser at jeg kommer i mål er å virkelig kutte kraftig i kaloriene, ha stålkontroll og sterk vilje. 

Er det noen som har spist 1200 kalorier per dag og hvor mye gikk dere ned uten mye trening i løpet av 2 måneder?

Anonymkode: 070d1...7a5

Kjøp deg en kjole som passer, og få det litt bedre med deg selv mentalt. 

Kvinner altså, faen heller med dette kroppspresset.

Anonymkode: ad2b2...4a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (3 timer siden):

Jeg gikk ned 11 kg på to måneder med å spise 1200 kalorier. Trente ingenting. Men 25 kg høres mye, mye ut 😕

Mann eller dame? Merker det er forskjellig hvor fort menn går ned i forhold til kvinner :klo:

Anonymkode: 75342...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spiser 90 kcal til frokost, og lunsj, spiser ca 500 til middag og 90 til kvelds - går over 10000 skritt i raskt tempo hver dag og går med ca 2 kilo i uken.. Spiser litt frukt som pære, eple og druer som evt snacks om jeg må ha noe.. Så jeg tror ikke du klarer dette uten å trene mye! 

Anonymkode: 1f7b5...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kappe av deg ei arm eller noe, eneste måten du kan klare det på. 

Anonymkode: 03381...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke til å gå. Istedenfor å pine deg selv med en plan som er dømt til å feile bør du kjøpe deg en ny kjole, evt få den omsydd.

Vær glad i deg selv som du er💐Se på barnet ditt og tenk at hen er verdt hvert eneste merke på kroppen din!

Endret av MapleSirup
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MapleSirup skrev (3 minutter siden):

Det kommer ikke til å gå. Istedenfor å pine deg selv med en plan som er dømt til å feile bør du kjøpe deg en ny kjole, evt få den omsydd.

Vær glad i deg selv som du er💐Se på barnet ditt og tenk at hen er verdt hvert eneste merke på kroppen din!

Enig.

Det er ikke sunt å holde på sånn. Når du piner deg selv til å gå ned i vekt, så er det sannsynligvis ikke noe som kommer til å vare heller.. 

Begynn heller med sunne vaner, som det faktisk vil være mulig å opprettholde, på langsikt. 

Og kjøp/lån en ny kjole, eller bruk noe du allerede har i skapet. Kjipt at du ikke kan bruke kjole du ønsket å bruke, men det er bare ikke verdt å pine seg for. Bryllupet skal jo være en fin opplevelse. Og hvis du ikke når målet innen bryllupet, så vil du kanskje ikke kose deg så mye i bryllupet. 

Dette er ikke sunt for verken kropp eller psyke. 

Anonymkode: 4c52c...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke sikkert jeg kommer i mål heller, men jeg er nødt til å prøve. Derfor satt jeg grensen på 1200 kalorier per døgn fordelt på 400 kalorier per måltid, 3 måltider i løpet av dagen.

Anonymkode: 070d1...7a5

Det kommer ikke til å gå! Det er snakk om over 3 kilo PR UKE! Det er umulig, med mindre du faktisk sulter deg og slutter og spise, og besvimer av matmangel før september.

Normalt vekttap under diett er 0,5 - 1 kg pr uke. Du snakker om 3 ganger så mye. Det er ikke normalt, og jeg tviler på at du vil finne noen sunn måte å gjøre det på, uten å utvikle en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 19188...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 16 kilo på en måned - da spiste jeg 500-800 kalorier pr. dag, syklet 2 mil hver dag og + 1 time gruppetrening på treningssenter hver dag. Etter jobb lå jeg rett ut i sofaen, ute av stand til å gjøre noe som helst for familien min. Ble sur, deprimert og tynn. Anbefales ikke..

Anonymkode: 60349...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet ditt er ekstremt helseskadelig!! Hvis du bare veier 77 kg nå er 25 kg ca 1/3 av hele kroppsvekten din. Å tape bare 10 % av kroppsvekten din på kort tid  når man i utgangspunktet ikke er veldig overvektig kan være farlig, og du utsetter deg for betydelig helserisiko. Kaloriinnholdet du legger opp til er antakeligvis under hva kroppen din trenger for å bare opprettholde basic funksjoner. Når man spiser for lite brenner kroppen fett for å ha energi nok til å omsette proteiner til glukose, for å sikre jevn næringstilgang til hjernen. Spiser man altfor lite  over tid vil kroppen ta proteiner der den finner det, for hjernen er alltid pri 1. du kommer til å miste betydelig med muskelmasse, og hjertet er jo også en muskel. Du risikerer varig helseskade. 
Du sier du ikke har klart å gå ned noe etter at du begynte i januar når å være sunn og frisk har vært målet, men nå skal du altså sulte deg halvt ihjel for å passe i en kjole. Barna dine fortjener en frisk og sunn mamma, og jeg er sikker på at venninnen din ønsker at du skal være sunn og frisk til bryllupet hennes fremfor halvdau i en bestemt kjole. Dessuten vil ofte kroppsfasongen være annerledes etter et svangerskap, så selv om du etterhvert (det er umulig på 2 mnd) klarer å komme ned i din «trivselsvekt» er det uansett ikke sikkert at kjolen vil passe som før. 
Kjøp eller lån en ny kjole som passer, og fokuser heller på sunn vektnedgang over tid! Det bør være en mye sterkere motivasjon enn å passe i den kjolen….

Anonymkode: 16a8f...bec

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...