Gå til innhold

Jeg hadde gledet meg til 2 uker alene med tenåringene på hytta, vi har den sjelden, brått sier søsteren min at hun kommer i en uke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil vel anta at hun kun får to uker og? Hvem sier hun skal ha tre? Og hvor står det at søster forventer barnevakt. Kanskje det er helt andre grunner til at hun må bytte uke? Den forklaringen har jo ikke ts fått? 
 

så utrolig trist å lese om alle som ikke ønsker å være med familien på hytten. Her får jo TS en hel uke for seg selv og kanskje kan hun og søsteren bytte uker i stedet. Det ser ikke ut til å være vurdert. 
 

men uansett. En uke med familien på hytten det må man tåle dersom man er en velfungerende familie.  Og ts trenger jo ikke å være barnevakt. Er bare å finne på noe annet det. 

Anonymkode: e83cc...e11

Du skjønner jo ingenting du 🙄

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh nei på ingen måte. Jeg er bare overasket over at SÅ mange ikke liker å være med familien sin. Jeg er oppvokst med at hele storfamilien har vært på min bestemors hytte. Så mange at noen har måttet sove i telt. Og nå er vi alle på mine foreldres hytte og vi reiser sammen ofte. Vi skal en uke i juli. Jeg aner ikke hvem som skal der da sammen med oss

Anonymkode: e83cc...e11

Hvorfor tror du at så mange ikke liker å være med familien sin bare fordi man vil ha 2 uker for seg selv et sted? Det du har vokst opp med er heller unntaket - da er man på hytta for den sosiale delen og å samle familien, ikke for å slappe av. Det er også greit, det. Men når poenget med hytteoppholdet er å slappe av, setter man premissene selv og vil ha færrest mulig andre der. 

Hvis TS sin mor prioriterer TS sin søsters ønsker og overkjører avtalen hun har gjort med TS, da blir det neppe hyggelig stemning på hytta med så mange tilstede. Da forsvinner også poenget for TS å være her og da kan hun bare ta med barna et annet sted.

Så her er det egentlig TS sin mor som er ''skurken'' og legger opp til dårlig stemning. Men hvis TS vil være på hytta med sine barn, må hun ''kjempe'' for det mot sin mor og sin søster. Jeg har null problem å ta den ''kampen'', hadde jeg vært i TS sin plass. Men jeg forstår også at mange ville tenkt ''dette gidder jeg ikke'' og bare dratt et annet sted.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke et godt forhold siden dette er et problem? Jeg hadde elsket det om en av mine søsken kom samtidig med oss, helt uavhengig av alderen på barna. Her er alle søskenbarna veldig glad i hverandre, fra yngste som er baby til eldste som er 22 år.. Vi drar gjerne på hyttetur sammen. 
 

(Men jeg hadde nok reagert hvis mamma bare bestemte det, istedet for å spørre oss om det var greit hvis vi hadde fått lånt hytta først..) 

Anonymkode: d485a...299

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kommer nok til og være helt ærlig og si at jeg er sikkelig sliten og trenger alene tid med jenta og guttene mine ❤️

Anonymkode: 07c59...2ae

Flott! Samtidig kan du si til din mor at hun får holde seg til at en avtale er en avtale neste gang hun får spørsmål om "dobbeltbooking", eller i det minste høre med deg først om det er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere ikke et godt forhold siden dette er et problem? Jeg hadde elsket det om en av mine søsken kom samtidig med oss, helt uavhengig av alderen på barna. Her er alle søskenbarna veldig glad i hverandre, fra yngste som er baby til eldste som er 22 år.. Vi drar gjerne på hyttetur sammen. 
 

(Men jeg hadde nok reagert hvis mamma bare bestemte det, istedet for å spørre oss om det var greit hvis vi hadde fått lånt hytta først..) 

Anonymkode: d485a...299

Problemet, slik jeg forstår TS sine innlegg, er at hun har gledet seg til å være alene med sine barn der. Da blir det et helt annerledes opplegg hvis søster og 3 små barn vil være der samtidig med sine behov. Som noen skrev tidligere - de små legger seg tidlig og trenger ro på kvelden, de våkner også tidlig mens tenåringene vil gjerne sove lengre. Selvfølgelig er det et problem hvis man er innstilt på sene kvelder og sene morgener og friheten det innebærer å ikke ha små barn tilstede og gå etter klokka. Jeg skjønner TS - jeg har selv 3 små barn og kan ikke tenke meg å gjøre som hennes søster gjør. Iallefall ville jeg spurt først om det var greit og akseptert blankt et nei for et nei. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt det rett ut om det hadde vært søsteren min! Frekk hun er🤦‍♀️ 

Anonymkode: 8847c...ed4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

så skjønner ikke helt hvorfor hun skal når jeg skal.

Hun vil vel ha hjelp til barnepass og bleieskift, da.... God ferie

Anonymkode: e3a78...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Orker ikke lese hele tråden. Hvis jeg kjente søsteren din, ville jeg nok ha hørt om

- søsteren med barn på 13, 15 og 17

- at det er en familiehytte

- at hun skal dit samtidig med søsteren

Lett å gjenkjenne.

Anonymkode: 1b4e9...95a

Fint, da kan du fortelle dem da at det er litt spesielt å trenge seg på søsteren og de store ungene når familien ellers klarer avtale deling av hytta uten slikt :)

Dessuten syns jeg TS har lov å glede seg til å bruke tid med sine unger alene på en hytte hun får låne av mor uten at hun skal få pes for å være grisk av den grunn..

Til slutt skjønner jeg at mor kanskje syns det er vanskelig å  si til en søster "som gjør som hun vil" at nei, de ukene skal Mari (TS) ha hytta Grethe (søster) så de ukene er ikke ledig for deg og din familie... 

Når det er sagt syns jeg også Mari skal si til Grethe at hun syns det er spesielt av henne å velge akkurat de ukene hytta var ment for henne og henens barn og sprre rett ut hvorfor Grethe tenker det er en god ide? 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (8 timer siden):

For å si det forsiktig - det er veldig mistenkelig at TS sin søster med sine små unger vil være på hytta akkurat når TS og hennes tenåringer er der uten å forvente at TS og hennes barn skal passe på de små. Hvis TS gleder seg til litt tid med barna sine og litt alenetid, så er det siste hun trenger tre små barn å ha medansvar for.

Kanskje søsteren ønsket å tilbringe tid med søsteren og nevøer/nieser? Kanskje det ikke ligger mer bak enn at søsteren gjerne vil være med søsteren sin. 

Anonymkode: fbbb9...d50

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei moren til Ts har en hytte. 

Anonymkode: e83cc...e11

Åja..i min familie er det også foreldrene mine som eier hytta, men det blir heldigvis regnet som familiehytte likevel ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (9 minutter siden):

Åja..i min familie er det også foreldrene mine som eier hytta, men det blir heldigvis regnet som familiehytte likevel ❤️

Det er da dine foreldre som eier hytten og bestemmer?

Anonymkode: e83cc...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da dine foreldre som eier hytten og bestemmer?

Anonymkode: e83cc...e11

Ja de eier hytta, men familien min er heldigvis  såpass generøse at de ønsker at barn og barnebarn skal få bruke hytta de også. Vi er to voksne barn som har hytta 2 uker hver på sommeren. Resten har foreldrene mine. Om jeg og min bror ønsker å besøke hverandre avtaler vi det oss i mellom. Det er ikke sånn at jeg bare kan ta med hele familien min på hytta når min bror er der, og omvendt. Alle respekterer hverandre. Jeg trodde det var en selvfølge, men tydeligvis ikke for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (Akkurat nå):

Ja de eier hytta, men familien min er heldigvis  såpass generøse at de ønsker at barn og barnebarn skal få bruke hytta de også. Vi er to voksne barn som har hytta 2 uker hver på sommeren. Resten har foreldrene mine. Om jeg og min bror ønsker å besøke hverandre avtaler vi det oss i mellom. Det er ikke sånn at jeg bare kan ta med hele familien min på hytta når min bror er der, og omvendt. Alle respekterer hverandre. Jeg trodde det var en selvfølge, men tydeligvis ikke for alle..

Forstår ikke at dette er så mye bedre enn at alle er velkommen på hytten alltid med mindre noen har tatt med seg andre gjester? 

Anonymkode: e83cc...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dratt hjem når søster kommer, og informert min mor om det i forkant. For det er garantert at søster ikke har lyst til å være hjemme alene med 3 små, og tenker at du og barna dine skal trå til.

Anonymkode: 30e0c...b77

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 små barn, og selv om jeg ikke satser på/ønsker barnevakt når jeg drar noe sted, så er jo det noe som omtrent skjer automatisk dersom det er voksne eller eldre barn tilstede. Dessverre, kan man nesten si.

Sitter jeg og snakker med en annen voksen som barna mine kjenner, så går de like gjerne til ham/henne for å skravle eller be om hjelp, som til meg. 

Må jeg en kjapp tur på do eller noe annet der jeg mener det er greit å la ungene være igjen og leke på stua, så går jo automatisk personen som er på stua inn i en "passe barna"-rolle, for da er ikke jeg der lenger. Og du kan garantere at det er akkurat i de 3 minuttene at en av ungene begynner å gråte.

Hvis "de voksne" vil snakke sammen uten distraksjoner - glem det. Barne-TV i bakgrunnen, popsanger fra eldstejenta som øver foran speilet, og "brrrrm brrrrrm" fra 3-åringen med racerbil på gulvet.

Hvis "de voksne" vil spille et brettspill eller noe sånt - det tar max 2 minutter før vi har en unge hver på fanget.

Og stilletid fra 21:00 på kvelden, stå-opp-tid klokka 06:30 (dersom det er lås på dørene er det håp om at noen får sove litt lenger - hvis de ikke våkner lett av støy og gråt, da..), og godteri og is må smug-spises med mindre man har lyst til å gi bort 3/4 til masete unger... 
 

Jeg prøver å unngå å besøke noen som helst, for jeg får så dårlig samvittighet for å dra med meg barna, selv om de er normale og ganske greit oppdratte unger... 

  • Liker 15
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, men samtidig ikke. Vi pleier å være på hytta alle sammen, søsken, foreldre og barn - og storkoser oss. Føler ikke at jeg mister tid med mine barn. Mine barn er på din alder, og er lite interessert i å ha kvalitetstid med meg, når de har seg og venner å være med. 

Det jeg synes er dumt her, er at dine foreldre bare har sagt ja, i stedet for å spørre deg om det var greit. Jeg forstår at du reagerer. Du blir jo overkjørt! 

Anonymkode: ad4c0...b3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er et og et halvt år siden faren til TS døde og moren sluttet å bruke hytta, det er ikke så usannsynlig at moren slett ikke har tenkt på alle mulige konflikter som kan oppstå ved å låne bort hytta til barna hele sommeren. Det ene barnet vil være alene, mens andre synes det kan være hyggelig å være flere der samtidig. 

Jeg vil anbefale at hele familien snakker sammen om hvordan hytta skal brukes og hvilke regler som gjelder, her gjelder det å avklare forventninger. Husk det er mor som bestemmer. 

Selv er jeg vant med familiehytte med plass til alle med mindre noe spesielt er avtalt så jeg hadde blitt overrasket over TSs reaksjon, men hver hytte sine regler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er vel praktisk for søster med 3 tenåringsnevøer og -nieser til å hjelpe til med å underholde hennes slitsomme småttinger 🤷‍♀️

Anonymkode: ccb54...27c

De trenger ikke å være slitsomme?!? Og det er vel slett ikke sikkert at det er grunnen...

Anonymkode: ad4c0...b3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da får ts kjøpe sin egen hytte. Veldig spesielt å ikke ville være på hytten med familien. Og foreldrene de får aldri bruke hytten de? Fordi de har griske barn som bare vil spare penger på å slippe å betale for ferie et annet sted? 

Anonymkode: e83cc...e11

Hjelpe meg for et svar! Folk....

Anonymkode: ad4c0...b3e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle kommentarene. 

På en side er det dine foreldre sin hytte og de bestemmer for så vidt hvem som bruker den og når. Men når du er lovd alenetid med dine barn der synes jeg det er helt ok og rimelig å snakke med mor/søster om at du trenger alenetid med barna dine. 

Synes også det taler i din favør at dere søsken har den to uker hver, din bror, du, og din søster. Da er det ikke greit å benytte den i "noen andre sin uke" uten å snakke direkte med den det gjelder, som er deg - ikke din mor. 

Last resort om din søster er blottet for all fornuft er å bli enig om at du er der en uke alene så kommer din søster med barna en uke. Men synes ikke det er noen optimal løsning. 

Om det blir slik at din søster dukker opp med barn så hadde jeg rett og slett servert en lærepenge og tatt med venninner og inntatt hytten iløpet av "hennes uker". 

-Åjah, de to største soverommene, nei du skjønner, jeg tenkte det kunne vært koselig at jeg, linda, mari, kari tok oss en hyttetur, og siden du kom når vi hadde den så regner jeg med det er greit vi bruker den nå. 

Anonymkode: 6e5d1...86a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...