Gå til innhold

Jeg hadde gledet meg til 2 uker alene med tenåringene på hytta, vi har den sjelden, brått sier søsteren min at hun kommer i en uke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 22.01):

Så lenge ts ikke betaler eller har en kontrakt på dette kan foreldrene gjøre som de vil. Det er normalt at familier er sammen på familiehytter. Videre får ts en hel uke alene. 

Anonymkode: e83cc...e11

Det er ikke normalt å love noen at de skal få låne hytta alene i to uker for så å si at noen andre skal komme dit likevel, til og med med tre drittunger.

Anonymkode: b1bad...54b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 21.58):

Takk for alle svar

Men min mor sa at vi kunne ha den alene, da min søster skal ha den med sin mann, deres barn og hans sønn 2 uker etter vi har vert der, så skjønner ikke helt hvorfor hun skal når jeg skal.

Broren min er nå, da han fikk tidlig ferie i år. Broren min har alltid vert flink til og ta hensyn til alle,mens søsteren min bare gjør som hun vil.

Anonymkode: 07c59...2ae

Bare si til moren din at dere ønsker å ha den alene og at du trenger litt rolig tid. 
Jeg har selv ungdommer, og skjønner deg så godt! Er ferdig med småunger og hadde ikke orket å være der sammen med de. 
 

Anonymkode: 83513...0e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke normalt å love noen at de skal få låne hytta alene i to uker for så å si at noen andre skal komme dit likevel, til og med med tre drittunger.

Anonymkode: b1bad...54b


For et språk…?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 21.46):

Jeg hadde sett for meg en 2 rolige uker på hytta ved sjøen med tenåringene mine på 13,15 og 17 ,de har masse venner der ute og båt ,så de vil nok være ute med dem i pent vær, og hos hverandre når det regner.

jeg ble enig med mine foreldre at jeg skulle ha hytta med mine 3 tenåringer disse 14 dagene, men nå sier mamma at min søster og hennes 3 barn på snart 1, snart 3 og en som begynner på skolen til høsten brått kommer, det verken orker jeg eller gidder, jeg vil gjerne bruke denne tiden med mine får de dra på 3 uker ferie hos far, jeg har bare 2 uker med dem, da jeg jobber til og med neste uke.

Er jeg urimlig som reagere her? bør jeg si fra til min mor ?

Anonymkode: 07c59...2ae

Du hadde en avtale med din mor, så du er ikke urimelig her. Hvordan kan moren din bare bestemme at enda 4 til skal sove i hytta den gjeldene perioden, når hun skal dit senere selv? Utrolig frekt. Syntes du skal kontakte både din mor, og si til din søster at hun trenger ikke dukke opp da det er dine 2 uker med hytta, så hun får pent vente. Ingen har vondt av å bli satt grenser for, blir de furten - så er det deres problem. 
 

Jeg hadde sagt til min mor, at nei - vi hadde en avtale og det er ferie, jeg skal være alene disse 14 dagene med barna mine. En avtale er en avtale. Søsteren din skal dit med sin mann og barn etter dere har vært der, dere barna skal ha hytta 14 dager hver (eller noe) i sommer - og du som de andre, skal være der med din kjernefamilie, 

Endret av Rosatoast
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 21.46):

Jeg hadde sett for meg en 2 rolige uker på hytta ved sjøen med tenåringene mine på 13,15 og 17 ,de har masse venner der ute og båt ,så de vil nok være ute med dem i pent vær, og hos hverandre når det regner.

jeg ble enig med mine foreldre at jeg skulle ha hytta med mine 3 tenåringer disse 14 dagene, men nå sier mamma at min søster og hennes 3 barn på snart 1, snart 3 og en som begynner på skolen til høsten brått kommer, det verken orker jeg eller gidder, jeg vil gjerne bruke denne tiden med mine får de dra på 3 uker ferie hos far, jeg har bare 2 uker med dem, da jeg jobber til og med neste uke.

Er jeg urimlig som reagere her? bør jeg si fra til min mor ?

Anonymkode: 07c59...2ae

Si at du orker ikke besøk, hør på din intuisjon, jeg har blitt for gammel for å please alle andre.....

Anonymkode: ddb06...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så hvis TS sine planer er å se på grøsser-maraton når søsterens barn ser på Byggmester Bob er det bare å gjøre det? Invitere inn masse mennesker og spille høy musikk når de små skal sove? Forlange stille morgener?

TS hadde fått tildelt hytta de ukene, søsken andre uker. Da invaderer man ikke. For samme hvor glade man er i hverandre kan man ha vidt forskjellig preferanser for hytteferie. Jeg har vært der TS er, bortsett fra at jeg ikke hadde barn i det hele tatt, og det ble med den ene turen. 

Anonymkode: cd90b...dae

Tenkte ikke på at folk faktisk ser tv/film og hører på musikk når de er på hytta 🙃 Jeg er vant til utedo, uten strøm og slikt.. Det er hytte... 👌 

Hvis det skal være såpass, så må de jo ta veldig hensyn til hverandre da.. Men behøver ikke henge over hverandre under oppholdet. Så får de lage klare og tydelige regler på når det skal være stille på kvelden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kelsier skrev (1 time siden):


For et språk…?

Hvis «drittunge» er verste språket du har hørt lever du nok et beskyttet liv 

Minlillesky skrev (31 minutter siden):

Tenkte ikke på at folk faktisk ser tv/film og hører på musikk når de er på hytta 🙃 Jeg er vant til utedo, uten strøm og slikt.. Det er hytte... 👌 

Hvis det skal være såpass, så må de jo ta veldig hensyn til hverandre da.. Men behøver ikke henge over hverandre under oppholdet. Så får de lage klare og tydelige regler på når det skal være stille på kvelden... 

Med kun voksne og tenåringer vil man gjerne sitte oppe til godt over midnatt, og sove til 10-11. Det er en totalt forskjellig døgnrytme enn en småbarnsmor med ørten småbarn. 

Jeg hadde heller blitt hjemme enn å dra på en hytte med småbarn om jeg ikke hadde småbarn selv. Så moren til ts har i praksis gitt hytta til ts sin søster alle ukene nå.

Anonymkode: b1bad...54b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er veldig enkelt å løse. Ts tar med ser sine unger siste uken og leier er sted for seg selv. Som de fleste andre må gjøre i feriene sine

Anonymkode: e83cc...e11

Nå ordnet det seg heldigvis for TS siden hun og familien snakket sammen men jeg lurer på om du har skjønt problemstillingen? 

Hvis du har planlagt og fått bekreftet to uker på en hytte, og en uke før dere skal dra sier de som eier hytta at "forresten så kommer det en familie til og skal bo der siste uka" ville du bare trukket på skuldrene og tenkt "jaja, da får jeg lete etter et annet sted den uka da" eller ville du sagt "stopp nå litt, vi hadde en avtale, dere kan ikke bare endre den på denne måten" 
Jeg vil tro de aller fleste uavhegig av relasjon til hytteeier ville valgt siste, særdeles få ville bare latt seg overkjøre og tenkt uff da, det var synd for meg.. 

 

Anonymkode: 032ad...701

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (10 timer siden):

Fint det løste seg for dere! 

Generelt syns jeg tråden har mange i overkant bastante meninger om hvordan dette med hytte må og skal være. Det er opp til hver enkelt familie, og til syvende og sist hytteeier, hvordan man løser deling. 

På vår familiehytte (sommerhytte), som min far eier, er det ikke adgang til å låne den og forvente å få være alene i juli. Da må man nesten bare regne med å være der sammen med pappa, og de søskenene med familie som ønsker å være der samtidig. Om man så «booker inn» ti dager i juli, så kan man ikke komme å være fornærmet over at andre vil være der samtidig. Til det er brukstiden for kort, og de fineste soldagene for få. 

Vil man ha tid alene, så må det gjøres utenom juli, men det er ikke gitt at man får det da heller. Fellesskapet prioriteres fremfor den enkelte. 

En sånn løsning er ikke noe mer riktig eller gal enn en annen løsning, det er bare forskjellig. Det viktige er at alle som ønsker å benytte hytta er innforstått med hvordan det er. Dersom man ønsker aleneferie, så må man kanskje gjennomføre det på et annet vis. 

Det er jo helt greit når det er sånn regelen et hos dere, men her ble jo ts lovet å få være der alene. Du skjønner at det blir en helt annen situasjon? 

Det du beskriver er ikke å låne hytta, men å få lov å være der. Høres veldig slitsomt ut, men det å være på en hytte er jo helt frivillig, så da hadde jeg kost meg hjemme hos meg selv mens resten av storfamilien kunne klynget seg sammen på hytta. 

Anonymkode: b1bad...54b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ordna seg!

Har ikke opplevd det samme, men tror jeg følte på litt av den samme følelsen en gang. Vi hadde planlagt å være på hytta til svigerfamilien i to uker. Alle var der ca 2 uker hver, med litt overlapp. Svigers først, svigerinne m familie, så oss. Planen var at vi skulle ha 1,5 uker overlapp med svigerinne, litt kortere med svigers (de skulle reise hjem først). 
Jeg er veldig glad i nevøen min, men han var nesten 1 år og de stakkars foreldrene var såå slitne, så svigers sleit seg ut på å avlaste, vi kunne ikke lage den minste lyd etter at barnet var lagt, og jeg og mannen måtte stå for all handling og matlaging, for ellers hadde det ikke kommet mat på bordet. Vi fikk også den mest kummerlige soveplassen med null privatliv. 
Vi koste oss likevel. Gjorde litt på egenhånd på dagtid, tok med oss nevøen alene og var sammen med resten. Sovealkoven ordna vi slik at vi fikk stua bort bagasje og gjorde det koselig, fikk hengt opp en provisorisk gardin, og gjorde det beste ut av det, og pakka oss inn i klær og satt ute på kvelden der vi faktisk kunne prate sammen. Og så så vi virkelig fram til tre dager alene på slutten. 
Da svigerinne kom og erklærte at de skulle ikke hjem likevel, ble jeg litt motløs, men jeg og mannen bestemte oss for å gjøre det beste ut av det fram til hun kom med anda flere tilpasninger vi måtte gjøre for at de kanskje skulle få det litt mindre slitsomt(hvorfor ikke dra hjem hvis det var så slitsomt?). Vi sa først nei, men da ringte hun svigermor og klaga, og det var jo såå synd på dem. Da telefonen fra svigermor kom begynte jeg å gråte (var bare meg og mannen der, han prata med svigermor og gjenfortalte passe oppgitt hva hun hadde sagt) og vi pakka og dro med en unnskyldning om noe som hadde dukka opp som vi ville få med oss. Jeg er veldig glad i svigerfamilien, men jeg kommer ikke til å dra på hytta med svigerinna og familien igjen.

Ikke helt det samme, men tror noe av den skuffelsen jeg kjente på var den samme. 

Anonymkode: e570d...8ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 0.03):

Hvis «drittunge» er verste språket du har hørt lever du nok et beskyttet liv 

Med kun voksne og tenåringer vil man gjerne sitte oppe til godt over midnatt, og sove til 10-11. Det er en totalt forskjellig døgnrytme enn en småbarnsmor med ørten småbarn. 

Jeg hadde heller blitt hjemme enn å dra på en hytte med småbarn om jeg ikke hadde småbarn selv. Så moren til ts har i praksis gitt hytta til ts sin søster alle ukene nå.

Anonymkode: b1bad...54b

Nå skrev jeg ikke at det var det verste språket jeg har hørt.

Men det er et merkelig aggressivt språk å bruke i den sammenhengen her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...