Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen regel på hvordan man gjør det. Folk må gjør det på sin måte. 
Da vi giftet oss hadde vi 4 retters på hotell. Inkl drikke til maten. 
Utover kvelden kjøpte gjestene egen drikke i baren. 
Vi giftet oss i utlandet og det var billigere enn her hjemme. Vi betalte ca 500 pr pers. Vi var 80 gjester. 
Vi ville at gjestene skulle komme til dekket bord og en flott fest. 
men det var oss. Andre gjør det ennerledes. 

Anonymkode: cbb0a...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

Måte på hva du skal 'kreve'. Først at gjestene skal ta med mat til et bryllup, og i tillegg kommentere her at gjestene selvfølgelig skal ha med gave? 

Måte på... 

Har dere ikke råd til bryllup, så la være å gifte dere! 

Anonymkode: 32f57...066

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi giftet oss i utlandet og det var billigere enn her hjemme. Vi betalte ca 500 pr pers. Vi var 80 gjester. 

Og gjestene måtte betale for reise og opphold selv? Dere slapp sinnsykt billig unna. 500 pr pers er rundt det det koster pr person for et halv kjipt tapasbord i Norge, uten alkohol… normalt ville dette kostet over 1000 pr pers i Norge…  

Anonymkode: f629c...2c5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi giftet oss i utlandet og det var billigere enn her hjemme. 

For dere, kanskje, men ikke for gjestene. Eller betalte dere reise og opphold for gjestene?

Anonymkode: 60ccc...16b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.30):

En rett hver så får vi et bugnende flott koldtbord. Gjør ingenting om vi da får mindre i gave. Det regner vi med. 

Vi har spurt om dette. Har sagt at vi ikke ønsker oss gaver men blir veldig glad om de tar med kake eller en rett 😊

Anonymkode: 1668b...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 10.35):

Hvor mye? Hvor skal den oppbevares? I hva? Fraktes? Serveres i hva? Til hvor mange? Hvordan holder du den kald? 

Anonymkode: d4c51...aae

Spleiselag er da ikke noe stress. Vanlig er at man da minst lager en porsjon som vil mette dem som tar det med. Når det gjelder et bryllup ville jeg hørt om antall gjester og laget en veldig stor porsjon, og jeg ville hatt med en bolle/brett og hatt det med i kjølebag. Ser ikke problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Spleiselag er da ikke noe stress. Vanlig er at man da minst lager en porsjon som vil mette dem som tar det med. Når det gjelder et bryllup ville jeg hørt om antall gjester og laget en veldig stor porsjon, og jeg ville hatt med en bolle/brett og hatt det med i kjølebag. Ser ikke problemet.

Får du skagensalaten gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen eller sjekker du den inn? 🤣

Veldig stilig å stable 80 kjølebager i inngangspartiet i festlokalet, for ikke å snakke om oppvask, rydding og finne alt man skal ha med seg tilbake. Enklere å be folk ha med seg matpakke, i grunn.

Anonymkode: 92ddf...b21

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Billigere for dere, men ikke for gjestene går jeg ut fra. 
Da er det faktisk bedre å ta med en matrett. 

Anonymkode: 02b79...adc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk invitert i et bryllup hvor de har bedt gjestene ta med egen grillmat. De står for tilbehør.

Men dette bryllupet er 2,5 time unna der jeg bor, og jeg må jo være der lenge før vi skal spise. Så ser for meg at jeg må kjøpe meg en kjølebag for å holde maten kald. Jeg vet at de ikke har kjøleskapsplass.

Anonymkode: 05a03...e9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Du vil ha bryllupsgave men ikke stå for maten?  Fatter ikke hvordan det har blitt idag, folk skal gifte seg, men stelle istand feiring med mat og drikke, neida. Jeg hadde aldri gått i et bryllup hvor det var spleiselag, hvor jeg måtte ta med mat. Har passert 50 og vært i mange bryllup opp gjennom årene, både venner og familie, aldri noensinne fått beskjed om å ta med noe mat, kake eller drikke. Noe så stusselig, har dere ikke råd til maten får dere gå ned på standard, antall gjester osv. Noe så flaut

Anonymkode: 972a9...612

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.42):

Du får ingen gave om du ber om mat og vin. Da har du jo i praksis ikke gitt gjestene dine noe som helst.  Det som dog er innafor er å be gjestene bake kake. 

Paradoksalt nok? Terskelen er definitivt lavere for å be om kake, og jeg baker mer enn gjerne, men det koster typisk 400-800kr, så prismessig er det jo ikke en mindre ting å be om enn en rett og en flaske vin.. 

Anonymkode: 47279...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å bruke penger på ferdiglaget mat og heller sagt at vi ønsket oss penger i bryllupsgave. 

Har erfaring med koldtbord spleis. Det endte med flere kilo eggerøre og salater og kranglet om de 10 kyllinglårene😅

Anonymkode: 08c70...e11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Paradoksalt nok? Terskelen er definitivt lavere for å be om kake, og jeg baker mer enn gjerne, men det koster typisk 400-800kr, så prismessig er det jo ikke en mindre ting å be om enn en rett og en flaske vin.. 

Anonymkode: 47279...7ca

Hvilke kaker koster 800 kr? Mine sjokolade- eller ostekaker koster maks 80 kr..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvilke kaker koster 800 kr? Mine sjokolade- eller ostekaker koster maks 80 kr..

Er forskjell på hva en lager

Jeg har 3 etasjers brett jeg bruker når jeg lager til bryllup

1) Rød sjokoladekake

2) Ostekake

3) Hvit dame

Dekoren tar designer barnet (hen er designer) seg av siden jeg ikke har de evnene

Det koster både tid og penger

Noe ala denne typen brett 

2E0F08B6-FE6E-40F0-8581-D4356B58F81D.png

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs. Jeg synes det går ann å spørre nærmeste familie om man kan lage feks en rett til koldtbordet, feks at noen lager eggerøre og noen andre feks en annen rett. Derimot så kjøper man inn som brudepar alt av pålegg og annet tilbehør om man skal ha eget koldtbord.

Venner ber man ikke om å lage rett til koldtbord, men det går ann å høre om noen kan ta med seg feks en kake til kakebord. 

I mitt eget bryllup så hadde vi egetlaget koldtbord. Svigermor tok med seg eggerøre og en kake, foreldrene mine tok med kabaret, og besteforeldre til mannen tok med seg laks. Min søster tok med seg eggebåter og kake. Resten kjøpte vi som brudepar selv: karbonader, løk, spekeskinke, røkelaks, skinkestek, og diverse annet pålegg og tilbehør.

Når det gjaldt kaker betalte vi for egen bryllup kake, men resten av kakene bakte noen venner og familie. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 minutter siden):

Det spørs. Jeg synes det går ann å spørre nærmeste familie om man kan lage feks en rett til koldtbordet, feks at noen lager eggerøre og noen andre feks en annen rett. Derimot så kjøper man inn som brudepar alt av pålegg og annet tilbehør om man skal ha eget koldtbord.

Det er noe helt annet å spør etter litt hjelp hos den nærmeste familie slik du gjør, det er så annerledes at det ikke kan sammenlignes med det som er temaet i tråden her.

Anonymkode: 60ccc...16b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

1) Rød sjokoladekake

2) Ostekake

3) Hvit dame

Dekoren tar designer barnet (hen er designer) seg av siden jeg ikke har de evnene

Men dette er jo ikke sånne kaker folk flest baker når de blir bedt å bake til et kakebord. Det der Er jo en bryllupskake

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (7 timer siden):

1) Rød sjokoladekake

2) Ostekake

3) Hvit dame

Her misforstår du ganske grovt hva det er snakk om. De fleste som blir spurt om å ta med en kake til kakebord tar med en ostekake, sjokoladekake, verdens beste, suksessterte ect, ikke en treetasjers kake som konkurrerer med bryllupskaken. Gud bedre så pinlig om du tropper opp med en sånn uten at det faktisk er bryllupskake brudeparet har bedt deg lage. 

Anonymkode: fd8e9...19e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her misforstår du ganske grovt hva det er snakk om. De fleste som blir spurt om å ta med en kake til kakebord tar med en ostekake, sjokoladekake, verdens beste, suksessterte ect, ikke en treetasjers kake som konkurrerer med bryllupskaken. Gud bedre så pinlig om du tropper opp med en sånn uten at det faktisk er bryllupskake brudeparet har bedt deg lage. 

Blir ofte bedt om å lage bryllupskaken men den er da i langt flere lag (minst 5)

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men dette er jo ikke sånne kaker folk flest baker når de blir bedt å bake til et kakebord. Det der Er jo en bryllupskake

Blir bedt om å lage de så da gjør jeg det

Blir jeg bedt om å lage bryllupskaken så er den stort sett 5 lag i samarbeid med Brudeparet

Elsker å bake, ene barnet mitt synes det er gøy å pynte de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2022 at 10:31 PM, Sofakona said:

I hvem sammenheng? Bryllup?

Sammenheng er ikke en person

Anonymkode: b60c5...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...