Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun lest første side. Ja, det er helt innafor. Inviter til god gammeldags spleiseparty. Så morsomt, da aner du ikke hva som kommer på bordet, kjempespennende. Det kan koste altfor mye å gifte seg i dag. Bruk de mulighetene som finnes til å feire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frankenstein1 skrev (5 minutter siden):

Hvis det er penger det skorter på, så synes jeg i så fall det er bedre å gjøre som en over her nevnte; si til gjestene at dere ønsker en pengesum for mat og drikke i stedet for gave, også fikser dere maten selv/via profesjonelle.

mye bedre ide ja!

Anonymkode: 7eebe...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dere for drikkevarer da TS?

Anonymkode: 5f286...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det innad familien/slekta! Både koldtbord og kaker- i både dåp, konfirmasjon og bryllup☺️ 

Anonymkode: eb716...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en må ta fly og bo på hotell iforbindelse med bryllupet, blir det ikke hjemmelaget mat  vi tar med. Da blir det mat fra Kiwi.

Anonymkode: 49dd1...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

Det er jo du som vil ha et billigbryllup. Tror du bør huske på at gjestene må betale transport, overnatting og kanskje nye klær. Når de i tillegg må stå for maten så  synes jeg absolutt dere bør spesifisere at dere ikke ønsker gaver. 

Anonymkode: 0abae...4ba

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis en må ta fly og bo på hotell iforbindelse med bryllupet, blir det ikke hjemmelaget mat  vi tar med. Da blir det mat fra Kiwi.

Anonymkode: 49dd1...25e

Det er jo helt greit det! 😊 Pleier ikke være noen som forlanger at maten skal være hjemmelaget. Kan i teorien bare kjøpe med 3 bokser med firstprice potetsalat og låne en bolle fra bruden 🤭

Anonymkode: dfef3...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så negativ til slikt bryllup. Har vært i andre kurvfester med rundt 80 personer, hvor det alltid har blitt mer enn nok og god mat. Men jeg mener en del ting kreves:

- Selvfølgelig ber man da om mat i stedet for gave. Noe annet er bare uhørt.

- Vielse og fest bør være på samme sted. Eventuelt så kort fra hverandre at det er lite heft å reise innom med mat før vielsen. Konseptet passer nok best til rene bryllupsfester, hvor man ikke beveger seg og alt skjer over kortere tid og med mindre forflytting.

- Man må ha en god plan og oversikt over hvem som tar med hva.

- Gjestene bør i hovedsak komme fra nærområdet. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ymra said:

Jeg er i utgangspunktet ikke så negativ til slikt bryllup. Har vært i andre kurvfester med rundt 80 personer, hvor det alltid har blitt mer enn nok og god mat. Men jeg mener en del ting kreves:

- Selvfølgelig ber man da om mat i stedet for gave. Noe annet er bare uhørt.

- Vielse og fest bør være på samme sted. Eventuelt så kort fra hverandre at det er lite heft å reise innom med mat før vielsen. Konseptet passer nok best til rene bryllupsfester, hvor man ikke beveger seg og alt skjer over kortere tid og med mindre forflytting.

- Man må ha en god plan og oversikt over hvem som tar med hva.

- Gjestene bør i hovedsak komme fra nærområdet. 

Helt enig. Vil legge til: 

– Hvis noen av gjestene har matallergier eller annet som gjør at de kun kan spise spesialmat, så bestiller man til dem utefra. 

Anonymkode: ae769...61c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde brudeparet også vurdere å ta bildene i forkant slik at maten ikke blir stående ute i mange timer fra gjestene reiser hjemmefra og frem til middag. Et forslag er feks first look bilder på før vielsen. Husk at det ikke er uvanlig at gjestene kan komme opp til en time til kirken før vielsen begynner. Dersom du finner et lokale i nærheten av kirken der man kan ta med medbrakt alkohol og mat så er det sikkert et kjøleskap der, men begrenset hvor mye plass du får idet til alt som burde stå kjølt av mat, drikke og kaker.

Anonymkode: 7dec0...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden så lenge det står at det er i stede for gave. Jeg hadde nok tatt med meg en liten gave likevel, men av prinsipp. Har blitt bedt på flere selskap med krav om både å ta med mat og gave. Synes det er frekt. 

Vi betaler for all mat og drikke, men poengterer likevel at det viktigste er at man kommer, som det absolutt er. Det er økonomisk trangt for mange nå. 

Anonymkode: fb1c4...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatja skrev (På 27.6.2022 den 7.39):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Hvor mye? Hvor skal den oppbevares? I hva? Fraktes? Serveres i hva? Til hvor mange? Hvordan holder du den kald? 

Anonymkode: d4c51...aae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2022 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

For et billig bryllup det blir om du ikke gidder spandere mat på gjestene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor mye? Hvor skal den oppbevares? I hva? Fraktes? Serveres i hva? Til hvor mange? Hvordan holder du den kald? 

Anonymkode: d4c51...aae

Har du virkelig aldri vært på spleiselag? Det har jeg, mange ganger, både privat og i barnehage/skolesammenheng. Var aldri noe problem å løse de tinga du beskriver ovenfor. 

Bryllup hvor gjester tar med mat, er jo litt spesielt, men kanskje et tegn på at brudeparet ikke har god råd. Likevel mange venner og familie de ønsker å dele dagen med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣 Ja det er mye å kreve herry gud! Skal man på bryllup burde man ha ordnet mat på boret til gjestenes. Veldig gjerrige!!!

Anonymkode: 09467...786

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 14.50):

Det er jo helt greit det! 😊 Pleier ikke være noen som forlanger at maten skal være hjemmelaget. Kan i teorien bare kjøpe med 3 bokser med firstprice potetsalat og låne en bolle fra bruden 🤭

Anonymkode: dfef3...48a

Det blir en delikat bryllupsmiddag! 🤢 

Anonymkode: 02b79...adc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tatja skrev (På 1.7.2022 den 11.11):

Har du virkelig aldri vært på spleiselag? Det har jeg, mange ganger, både privat og i barnehage/skolesammenheng. Var aldri noe problem å løse de tinga du beskriver ovenfor. 

Bryllup hvor gjester tar med mat, er jo litt spesielt, men kanskje et tegn på at brudeparet ikke har god råd. Likevel mange venner og familie de ønsker å dele dagen med. 

 

Det er en viss forskjell på spleiselag i barnhagenes sommerfest og et bryllup da… 

Anonymkode: 02b79...adc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatja skrev (På 27.6.2022 den 7.39):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Jada, Nina og Pål i Bergen lager en pastasalat fredag. Setter den i kjøleskapet. Lørdag morgen skal de med fly til Trondheim. Pastasalaten er "flytende", så den må i innsjekket bagasje. Pasta som oppbevares i romtemperatur i timesvis = veldig farlig å spise. (Det gjelder også om Nina og Pål får den med seg som håndbagasje. 

Scenario 2: Nina og Pål reiser fra Bergen (uten medbrakt pastasalat) og skal lage til noe "medbrakt" mens de bor på hotell. Hvordan fikse en pastasalat når man har 1 stk, vannkoker (i bestefall) og 1 stk. bitteliten minibar?

Du skjønner altså ikke problemet.... Neivel 

Anonymkode: 7ce4c...3b5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en dårlig løsning. Frekt for det første. Uhygienisk for det andre. Hva om onkel Åge klødde seg i rompa før han skar opp spekeskinka? Upraktisk for det tredje. Siste finish på pastasalaten i stiletter og kjole? Hvis dere ikke har råd til mat til 80 personer går det godt an å invitere de nærmeste på middag og resten til kaffen. Så kan venninnene dine, mor og tanter bake noen kaker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bryllupet to timers reise fra de fleste bor. Vi arrangerte det sånn at vi betalte noen andre for å lage kakene, som bodde der bryllupet var. Fordi vi tenkte det var stress å be folk drasse med… enda verre med middag 

Anonymkode: f629c...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...