Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.56):

En liten matrett til 80 pers? Bedre å lage si eiga matpakke da.

Anonymkode: 1acea...302

Alle skal jo ikke ta med til alle, man tar jo bare med nok mat til noen få. Husk at dersom alle tar med mat så trenger man strengt tatt ikke ta med mat til mer enn én person og det blir fortsatt nok mat.

Anonymkode: e56a6...ed7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle skal jo ikke ta med til alle, man tar jo bare med nok mat til noen få. Husk at dersom alle tar med mat så trenger man strengt tatt ikke ta med mat til mer enn én person og det blir fortsatt nok mat.

Anonymkode: e56a6...ed7

Ja, og da er det bedre og ha med matpakke, enn førstemann til det som ser mest fristende eller dyrest ut 😅 

Anonymkode: b65af...ed4

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være troll, eller så er det virkelig toppen av frekkhet. I verste fall får du be folk ta med mat i stedet for gave, men å be om mindre i gave, med andre ord skal gjestene kjøpe, tilberede og frakte med seg mat, betale transport, antrekk og kanskje overnatting til selv, OG kjøpe gave til frøken bridezilla? Bare nei. Hvor mye tenker du de skal få lov å trekke fra på gave-summen da liksom? Hva stiller du selv med, lokale og ditt eminente nærvær?

Hvis du kjører gjennomført lavbudsjett, med sommerkjole som brudekjole, ringer av sølv, fikse hår, negler og sine selv, og ingen bryllupsreise, så er det innafor å invitere til spleiselag bryllup og at maten og drikken gjestene tar med er gaven. Kjøper du kjole til mange tusen kroner, har dyr ring med diamant og betaler noen for å ordne hår og sminke på den store dagen, så fremstår du bare som en gjerrig snylter. 

Anonymkode: 7eebe...18b

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, NEI, NEI! Det er IKKE måten å gjøre det på!! Jeg har vært i et sånt bryllup, det eneste folk snakker om og forbinder med det paret er at gjestene måtte ha med seg mat i bryllupet og hvor forbanne gnitne de var som brudepar. Det er ti år siden de ble gift, fremdeles er det gnitalusbryllupet det snakke om. Tanken er sikkert fin, men det fungerer ikke i praksis. Noen må ha oversikten over hvem som tar med hva, så ikke alle stiller med aioli og grønn salat, og da betyr det at det blir dyrt for en del av gjestene. Skal brudeparet fordele hvem som tar med salat og hvem som tar med spekemat? Hvor mye skal med? Hvordan sikre at det er mat nok til at alle blir mett? Hva med allergier? Hva med rester? Hva med matsikkerhet, er du sikker på at det er rent nok på kjøkkenet til absolutt alle gjestene så du vil spise det som kommer derfra? Og man kan tro det er billig, men jeg hadde med meg mat for 500 kr i bryllupet, for det blir faktisk litt når man skal ta med gravlaks eller fenalår i kilosklassen. Og at maten er gave? Ha, tro om igjen. Med en gang noen ymter frempå om at det må være gave i tillegg kommer alle til å føle seg forpliktet til å gi det også. 

Har du ikke råd til å spante mat på bryllupsgjestene dine så har du to valg, droppe bryllupsfest eller nedskalere til noe du har råd til. 

Anonymkode: fd8e9...19e

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt mine ord med omhu hvis jeg inviterte masse folk for å feire at jeg har giftet meg. For så å be dem ta med mat og drikke. Jeg ville ikke kalt det bryllup. Kanskje en fest, et spleiselag, en fest, en feiring  eller en sammenkomst. Hvis jeg bor i nærheten kunne jeg godt stilt med en eller annen rett til et slikt matbord. Hvis jeg kom reisende og kjøpte to pakker spekeskinke på Rema på veien, ville jeg forventet at "noen" tok seg av denne maten ved adkomst til lokalet. Altså at jeg ikke måtte planlegge så mye mer enn innkjøpet. Som den som inviterer, ville jeg sørget for noen retter selv. Kanskje gryteretter og brød i tillegg til litt mer.  Jeg ville også tenke at det er litt mer avslappet stemning i en slik feiring. Helt ok for meg. Kunne godt stilt i en helt vanlig sommerkjole. Pyntet, men ikke stivpyntet. 

Jeg er ikke negativ til slik feiring, men ville ikke kalt det bryllup. Da forventer jeg bevertning.  Og så ville jeg heller hatt tydelige avtaler med nære og kjære om hva de skal stille med. Og tatt all mat i tillegg som bonus.  Slike invitasjoner krever planlegging og koordinering- og kan være svært hyggelig for oss som ikke liker det veldig stivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i allefall bedre, enn å komme med vippskrav i etterkant :Knegg:

Anonymkode: 6d206...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 11.05):

Nei.

Hva med allergikere? Mathygiene? Jeg spiser glutenfritt, regner med jeg kun hadde fått der jeg lagde selv i et slikt tilfelle.

Anonymkode: d0d65...5cb

Samme her. Hadde ikke turt å spise noe annet enn det jeg selv hadde tatt med. Noe som betyr at jeg enten ville få lite å spise eller måtte bruke masse tid i forveien. 

I tillegg hadde jeg tenkt det var smålig av vertskapet. 

Anonymkode: b6b61...f07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ordnet ut noe, men hadde vel innerst inne tenkt at det var litt gjerrigknark aktig. 

Anonymkode: a000b...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om den serien på tv som heter "ekstreme gjerrigknarker". Du kan likegodt be gjestene om å ha med hver sin nistepakke. 

Anonymkode: 3226b...ca8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er innafor. Vi hadde koldtbord i bryllupet, men det sto vi for selv (hadde profesjonelle som lagde osv). Du risikerer jo at alle tar med det samme eller en evt styring med utdeling av retter hvor folk lager konflikter fordi de vil heller lage «ditt» eller «datt». 

Anonymkode: e2f7c...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syns det var kjipt. Jeg hadde laget en rett hvis jeg måtte ja, men jeg hadde syns det var både frekt og gjerrig å be gjestene ta med mat. Slike kurvfester er greit i mindre lag og selskaper. Ikke bryllupsfeiringer med 80 gjester. 

Anonymkode: 02b79...adc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er greit å be gjestene om, enda om dere skriver at dere ønsker dere bidrag til mat fremfor gave. Virker gjerrig og arrogant, ved at dere skal legge belastningen over på andre fordi dere vil gifte dere før dere har spart opp nok eller inviterer fler enn dere har råd til. Generelt brudepar som belager seg på å få i stand et bryllup ved ulike former for bidrag fra venner og familie gremmes jeg over. Jeg har selv opplevd at et brudepar ville at vi skulle ta med masse stoler for at gjestene skulle sitte på samt ønsket at mannen min skulle være bartender. Respekter andres tid og ressurser. De færreste har samvittighet til å si nei, men det er sabla irriterende.

Anonymkode: 7dec0...06c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan skal dere løse det med mat og  kirka? 🤭 skal dere skreve over kjølebaggene som står hulter til bulter ved inngangen? Skal maten stå til kjøling i ventende taxier med air conditionet på full peis mens taksameteret tikker og går? 

Anonymkode: 8a352...186

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

🤡

Anonymkode: 37590...d7f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

For det første så er ikke en ordentlig matrett «billig», og da særlig ikke dersom man skal lage nok til at i alle fall halvparten av 80 gjester får en liten smakebit, og for det andre så tar det TID å lage mat, den skal fraktes osv. Dersom det er så «billig» så kan du jo beverte gjestene dine selv. 🙄

Tatja skrev (På 27.6.2022 den 7.39):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Ja, det beste tipset er jo å lage noe som faktisk kan ende opp med å forgifte og ta livet av gjestene dersom det ikke blir oppbevart riktig. 🫣 

Tatja skrev (På 27.6.2022 den 7.42):

Man lager jo ikke en matrett til 80 personer! De andre har jo også med mat! 

Ja, men det er vel en fordel dersom mer enn én person kan smake på hver rett ? 🤷‍♀️ Ellers blir det jo ikke koldtbord, det blir «ta med din egen mat» :klo: 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Minner om den serien på tv som heter "ekstreme gjerrigknarker". Du kan likegodt be gjestene om å ha med hver sin nistepakke. 

Anonymkode: 3226b...ca8

Selv i den serien hadde de vel et budsjett på 1000 dollar til bryllupet ? 🤔

 

TS: En slik invitasjon hadde jeg faktisk takket nei til. Dersom du ikke har råd til et bryllup med 80 gjester så inviterer du kun de du har råd til å beverte, eller utsetter bryllupsfeiringen til du har spart opp penger nok. Å forvente gave i tillegg til at gjeste har med mat selv er så frekt og gjerrig at jeg knapt har ord. 

Anonymkode: f5c94...274

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, æsj! 

Noen folk er noen skikkelig griser og jeg vet ikke hvem disse gjestene er. Og hva med allergier og intoleranse? 

En ting er disse kakebakende fruene, de vet hva de driver med. Men folk flest? Nei! 

Velkommen matforgiftning. 

Anonymkode: 669ba...5ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde hatet en slik invitasjon 

Anonymkode: 64eda...e9d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde takket nei. En av fordelene og det som faktisk er hyggelig med bryllup, er jo at man får mat og drikke. Men så måtte jeg ha tatt med mat selv? I tillegg til gave? Og kanskje ny kjole? Transport? (Har ikke bil).

Hva stiller dere med da? Bord, stoler og lokale?

Ikke inviter til et bryllup dere faktisk ikke har råd til.

Anonymkode: f5c44...afc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde takket nei med mindre det ikke var heeelt nær familie og vi absolutt måtte delta..

Anonymkode: 16ca6...9c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er penger det skorter på, så synes jeg i så fall det er bedre å gjøre som en over her nevnte; si til gjestene at dere ønsker en pengesum for mat og drikke i stedet for gave, også fikser dere maten selv/via profesjonelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...