Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg ler, men hva er det vertskapet skal bidra med her da? 
Nei, du kan ikke be alle gjester ta med seg en matrett. Du kan lage maten selv, eventuelt med hjelp av dine nærmeste. Går så fint så.

Anonymkode: 935c3...9ce

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag heller sodd, gryterett eller noe annet billig/enkelt  enn å be gjestene ta med mat

Anonymkode: 45272...a2a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et slik bryllup. Det var veldig hyggelig, men også litt styrete for oss som hadde lang reisevei og for de som reiste kollektivt eller samkjørte i full bil. Dere bør også holde oversikt over hvem som tar med hva, ev. si hva dere ønsker at folk skal ta med slik at det blir et variert koldtbord. Ha også en plan for hvor maten skal leveres/settes mens dere vies (i et annet lokale enn festen?). Ikke all mat kan stå lenge i en varm bil i sola.

Anonymkode: 8b010...50c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg syns ikke det er innafor. Det er innafor å be de nærmeste om å bake en kake feks. Men ikke å be alle gjester ta med matretter. 
Det fremstår som veldig gjerrig og krevende. 

Anonymkode: 02b79...adc

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei jeg syns ikke det er innafor. Det er innafor å be de nærmeste om å bake en kake feks. Men ikke å be alle gjester ta med matretter. 
Det fremstår som veldig gjerrig og krevende. 

Anonymkode: 02b79...adc

Helt enig. Med mange gjester så kan en ikke ha med en liten matrett, da må det store porsjoner til.  Da blir det ikke så billig allikevel (siden Ts forventer gave i tillegg)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok sikkert en upopulær mening men for meg er bryllup stress, jeg hater det og jeg liker generelt ikke helt de «meg meg meg» holdningene veldig mange utfører i brullyp, bursdager osv, det forventes jo at man skal komme koste hva det vil. I tillegg forventes det som regel dyr gave så for oss som ikke har så mye penger så er det ikke like kult… Da er liksom en av de få tingene man kan trøste seg med at man i det minste får litt mat og alkohol. 
Hvis jeg hadde fått den invitasjonen så hadde jeg tenkt at du var veldig egosentrisk «Ta med mat og gave og spons bryllupet mitt så skal du få lov å feire kjærligheten min, som har ingenting med deg å gjøre»… Men holdningene mine kommer nok litt av at jeg er introvert og ikke har den typiske «så lenge vi er sammen så har vi det bra, tid sammen er så viktig, feiring av meg meg» holdningen. 
 

Hadde du skrevet at du ville heller ha mat isteden for gave så hadde jeg tenkt at det var greit. 

Anonymkode: a260e...73c

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i de som synes det er styrete for gjestene. I bryllup er det ofte først kirke og så lokale en annen plass en stund etterpå. Så det du ber gjestene om er å styre med å ta det med hele veien, gjerne i taxi eller på kollektivtransport. Så skal man passe på det i kirka før man bringer det videre til lokalet etterpå. Er det en varm sommerdag kan jo maten bli skjemt før man kommer på plass. Så skal man styre med å få med beholdere/ fat hjem. 

For min del hadde dette kun vært greit om dere hadde reist rundt dagen før eller noe slikt og hentet maten fra hver gjest, og da med beskjed om at dere ikke vil ha gave i tillegg.

Anonymkode: 4df4e...63d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ville tenkt om det, avhenger faktisk av flere ting, deriblant antall gjester. Når det er snakk om 80 gjester så tenker jeg egentlig bare at dere vil ha et stort bryllup dere ikke har råd til. Hadde det vært snakk om 20 gjester, så hadde jeg tenkt at dere hadde lyst til å gifte dere men ikke hadde råd. 80 gjester og korgfest, da tenker jeg stormannsgalskap.

Har dere dårlig råd? Har dere glemt å spare til bryllupet? Hvorfor skal dere ha så stort bryllup når dere ikke vil spandere noe på gjestene? 

Å ta med for eksempel kjøttpålegg, koster ganske mye penger når det er snakk om 80 gjester. Det blir dyrt for en del og fordrer da absolutt at man spesifiserer at det er gaven. 

Hvis dere har en ekstravagant bryllupsreise og et fancy lokale ville jeg bare tenkt at dere var kjip. 

Er det låvebryllup og ellers på lavbudsjett så er det mer ok. 

Men er bryllupsreisen spinndyr, er det bare flaut.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man skal lage den selv er det jo tidskrevende og ikke alle har tid til det når de i tillegg skal fikse seg, kjøpe kjole, fikse hår, sminke og gave.. det blir litt i meste laget. Synes ikke det skal koste mer enn det smaker for gjestene heller. 

Anonymkode: 67c54...5c6

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke du bør legge opp til det. Ikke i et bryllup. Dere er vertskap.  Ofte koster det mye å dra i bryllup uansett. Med reise,gave ,  antrekk, frisør og opphold. Noen tar også fri fra jobb en dag pga forberedelser. Andre har utlegg til barnevakt. Så det minste en gjest da ikke skal tenke på er maten. Det blir mye praktisk styr i tillegg . 

Du og din mann må finne en rimelig og enkel løsning selv, dersom det er det økonomiske det står på.  Denne dagen er ikke dagen du skal bekymre deg over det praktiske og om det i det hele tatt blir NOK mat til alle 😅 

Det ville jeg selv som nær familie vært bekymret for og følt på. Og som du ser av svarene her, synes noen det et greit og andre ikke. Det samme vil gjestene dine, selv om de ikke kan si det høyt. 

Et bryllup behøver ikke være grandiost. Lykke til . Det ordner seg. ❤

Endret av Havspeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En liten matrett til 80 pers? Bedre å lage si eiga matpakke da.

Anonymkode: 1acea...302

Man lager jo ikke en matrett til 80 personer! De andre har jo også med mat! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om man ikke har råd til å betale for mat til gjester i et bryllup, bør man utsette bryllupet i et år og spare penger, slik at man har penger til å invitere til fest.

Spleiselag funker fint i mange sammenhenger, som en sommerfest. Men ikke i bryllup. 

Anonymkode: 1624b...33d

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatja skrev (31 minutter siden):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Det blir supert med 80 pastasalater

Anonymkode: f629c...2c5

  • Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir supert med 80 pastasalater

Anonymkode: f629c...2c5

Det jeg tenkte. Selv når man skal lage bare 20 porsjoner blir det dyrt. Pastasalat og focaccia er billig, spekeskinke eller roastbeef er ikke det.

Koldtbord av mat i transportbeholdere ser ikke spesielt delikat ut heller.

Har man ikke råd til vertskap jekker man ned hele greia et par hakk og tar med de nærmeste til restaurant.

Det som mange ikke skjønner er at bryllup er viktigst for brudeparet og kanskje deres mødre. Resten dukker opp fordi det er sosialt forventet og en grei anledning å se slekta.

Anonymkode: 311a1...41f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatja skrev (2 timer siden):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Det blir en del mer styr hvis man kommer langveisfra. Hvis man må reise dagen før og bo på et hotell eller noe, så er det ikke så greit å få lagd noe på forhånd. Man må i alle fall ofre ekstra av sin tid. Det er kanskje greit å be om mat i stedet for gave eller at gaven bli mindre hvis folk bor i nærheten og får vite det i god tid at det blir et sånn type bryllup. Men kommer man langveisfra kan det jo være såpass upraktisk at jeg ikke tror jeg ville spurt disse gjestene om det selv.

Anonymkode: 13f55...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

Hvor mange kommer i bryllupet ditt? Jeg tenker det kan koste litt hvis det er mange som må lages til. Og så blir det i tillegg selve arbeidet med å lage, som blir større jo flere dere er. Så er det forskjellig hvor god råd man har og, synes ikke man bør se ned på hvis det noen hadde gitt en litt billigere bryllupsgave i utgangspunktet heller egentlig. 

Anonymkode: 13f55...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns ikke det er innafor. Men i følge tråder her inne er det tydeligvis helt normalt å be gjester ta med både egen mat og drikke. Det er IKKE sånn vi gjør det i vår omgangskrets

Anonymkode: 92ddf...b21

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (12 timer siden):

Vi gjorde det i bryllupet vårt:) det var mange som ville hjelpe til. Fikk masse mat. Vi var ca 80 personer 

Men organiserte dere litt og hadde oversikt over hvem som hadde med hva, eller gjorde dere absolutt ingenting for gjestene?

Jeg synes forresten det er toppen av gjerrighet å be gjestene ta med maten selv i et bryllup, i hvert fall dersom man i tillegg også forventer å motta gaver...

Anonymkode: 60ccc...16b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i et sånt bryllup, det ble skikkelig kjip mat. Er ikke alle som er gode på å lage mat, og det blir jo en helt tilfeldig meny. Hvis ikke dere ber hver enkelt om å lage noe spesifikt, og det høres veldig styrete og kanskje litt frekt ut. Ville heller bedt folk ta med egen drikke.

Anonymkode: 36728...6c4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hva med allergikere? Mathygiene? Jeg spiser glutenfritt, regner med jeg kun hadde fått der jeg lagde selv i et slikt tilfelle.

Anonymkode: d0d65...5cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...