Gå til innhold

Innafor og be gjester ta med maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

80 mennesker og spleiselag høres ut som en hel masse styr og rot. Hvordan har dere tenkt å organisere dette rent praktisk - ha oversikt over hvem som tar med hva for å sikre at faktisk blir nok og variert; ha noen som tar i mot og setter fram og ordner maten på forhånd: serveringsfat og -bestikk; oppbevaring og opprydding osv osv. Du kan ikke bare be alle ta med mat og så forvente at alt skal ordne seg - skal det bli noe annet enn et salig kaos krever det ganske mye organisering av dere, og mer innsats fra gjestenes side enn det strengt tatt er greit å forvente. En ting er å be de nærmeste hjelpe til med råd og dåd, men å forvente at perifere slekt og venner skal stille opp på den måten (og i tillegg komme med gave!) er ganske frekt

At alle bidrar med en rett funker i mindre grupper hvor man har en felles grunn til å samles - nyttårsaften, familietreff, grillfest for vennegjengen. Når man inviterer 80 mennesker for å feire seg selv, er det en selvfølge at man står for serveringen.

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tatja skrev (4 timer siden):

Da kan man jo bare lage feks en pastasalat dagen i forveien. Skjønner ikke problemet...

Ja, eller man kan bar avlyse og si det ikke passer. Tror nok man ender opp med mange fler avlysninger når man er såpass krevende. Folk har et egent liv, barn og fulltidsjobber, og det er greit å tenke på også. 

Anonymkode: 67c54...5c6

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 per og spleiselag? Snakk om vandrende katastrofe. Å hva med mathygiene? Hvordan være sikker på at tante olga ikke lar katten ligge på benken mens hun lager maten? Eller vasker hendene? 
å skal gjestene da måtte dra til lokalet for å levere maten (det må jo gjerne holdes kjølig) for så å komme seg til kirka? Ei venninne av meg skal gifte seg, og hun ba meg pent om jeg kunne bake en focaccia, noe jeg med glede gjør. Men å bare si til 80 folk, «ta med noe å spise» så kommer du aldri i verden til å få et bra koldtbord. 

Anonymkode: e8ccc...4c9

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også veldig på hvordan dette eventuelt skal organiseres? Dere kan jo ende opp med 50 pastasalater og 20 focaccia liksom… Eller skal dere kreve spesifikke retter av gjestene? 
Nei dette er ikke godt vertskap. Det er freidighet på høyt plan. 

Anonymkode: 02b79...adc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til spleisefest ELLER bryllup, nei spleisefest I bryllup.. Jeg hadde skjemtes om jeg måtte be gjestene til mitt bryllup ta med mat.

Anonymkode: 21418...9b6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er OK dersom det er et uformelt/avslappet bryllup, og dersom dere skriver at "i stedet for gave ønsker vi at dere tar med en rett til koldtbordet" eller noe sånt. Dere får helt sikkert gaver uansett, men for høflighetens skyld bør dere formulere dere på den måten.

Når det gjelder "stilen" på bryllupet synes jeg som sagt dette er OK i et avslappet lavbudsjettsbryllup. I et bryllup på et flott hotell der bruden har kjole til 50 000, virker det derimot veldig gjerrig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke innafor, det er så langt innafor som det kan bli. 

Anonymkode: 0c1b5...454

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de beste bryllupene jeg vært i var for mitt beste vennepar,  vi var bare 25år men alt de ville var å gifte seg så alle inviterte betalte 250kr hver. Det blei et knallbra bryllup,  fantastisk mat, kaker og dans til langt ut på natten.  

Enkelte av oss gav gaver i tillegg men det var spesifiert på innbydelsen at de ikke ønsket.

I oktober er det 20 år siden og de er fortsatt gift.

 

Anonymkode: 0166a...788

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (20 timer siden):

Vi gjorde det i bryllupet vårt:) det var mange som ville hjelpe til. Fikk masse mat. Vi var ca 80 personer 

Så utrolig flaut 

Anonymkode: 72039...691

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er nok sikkert en upopulær mening men for meg er bryllup stress, jeg hater det og jeg liker generelt ikke helt de «meg meg meg» holdningene veldig mange utfører i brullyp, bursdager osv, det forventes jo at man skal komme koste hva det vil. I tillegg forventes det som regel dyr gave så for oss som ikke har så mye penger så er det ikke like kult… Da er liksom en av de få tingene man kan trøste seg med at man i det minste får litt mat og alkohol. 
Hvis jeg hadde fått den invitasjonen så hadde jeg tenkt at du var veldig egosentrisk «Ta med mat og gave og spons bryllupet mitt så skal du få lov å feire kjærligheten min, som har ingenting med deg å gjøre»… Men holdningene mine kommer nok litt av at jeg er introvert og ikke har den typiske «så lenge vi er sammen så har vi det bra, tid sammen er så viktig, feiring av meg meg» holdningen. 
 

Hadde du skrevet at du ville heller ha mat isteden for gave så hadde jeg tenkt at det var greit. 

Anonymkode: a260e...73c

Ha ha. Sånn har jeg det også.
 

Vi ble en gang bedt i dåp, hvor det i invitasjonen stod at gjestene tok en rett med hver + forberedte noe til underholdning. En sang, et dikt e.l. Og i tillegg lå det en ønskeliste med masse dyre gaver 😄 

Vi har ledd godt av det i flere år nå. Hva var det vertene egentlig skulle stå for selv? Å få barnet klart? 

Anonymkode: 7496c...779

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så utrolig flaut 

Anonymkode: 72039...691

Den kommentaren her var flau!🫣

 

TS - ja, det kan man be om dersom man tenker gjestene er «i stand til» å ta med noe ordentlig, OG at man sier dette er instruert for gave. Noe annet er uakseptabelt… Kan ikke forvente både gave og matrett.

Anonymkode: 46caf...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.30):

En rett hver så får vi et bugnende flott koldtbord. Gjør ingenting om vi da får mindre i gave. Det regner vi med. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

Har vært med på korgafest bryllup og det kan fungere 

Men pass på at du ikke får 20 salater og lite annet, husk og at råvarepriser varierer så lag en slagplan før du ber folk ta med mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du vil oppnå med dette her er at for det første mange melder avbud, og de som kommer vil i ettertid sitte å snakke om bryllupet deres og ikke i positiv forstand. 

Forstå at bryllup først og fremst er STRESS for de fleste i utgangspunktet. Man må styre rundt og kjøpe antrekk, tilbehør. Ordne seg fri, fikse barnevakt. Ordne gave. Og på toppen av det hele mener du at dine gjester skal stå på kjøkkenet og lage mat til bryllupet ditt?? Nei vettuhva, håper virkelig det her er trolling 😂

Anonymkode: 8a352...186

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.30):

En rett hver så får vi et bugnende flott koldtbord. Gjør ingenting om vi da får mindre i gave. Det regner vi med. 

Anonymkode: 70fd9...eaa

"Mindre i gave"? Men gave forventer du likevel, altså, selv om du forventer at gjestene skal sørge for sin egen mat på DIN bryllupsfest? Hva har du å tilby denne dagen da? Ingenting? Lokalet? 

Nei, enten får dere eksplisitt si fra i innbydelsen at gaver ikke behøves, men at alle tar med en middags/matrett hver...... eller så får dere selv stå for maten og forvente vanlige bryllupsgaver.

Dere kan ikke seriøst mene at folk/gjester skal både sørge for maten og gi dere gaver! Det er både grådig og frekt. Jeg hadde meldt avbud på en sånn invitasjon. Hadde ikke giddet å møte opp eller gi noe som helst.

Endret av Million
  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke langskjemmes 😳 Ille nok med den "fri bar eller ikke"-debatten, men jammen meg skal man ha gjestene til å ta med mat i bryllupet og! Ts; regner med at dere ikke står for drikken heller da? Og gave forventer dere? 

Fin den historien fra den dåpen, ha med mat, dyr gave og ordne underholdning. Bare wow. 

Ja, en del av gjestene kommer sikkert til å si til dere at det er heeeelt greit å ta med mat og det SKULLE bare mangle! Men her i tråden kan man nok få en pekepinn på hva den gjengse gjest egentlig mener om saken. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjestene skal betale maten OG dere vil ha gave? Hvor gnien kan man bli?

Anonymkode: a50d8...e16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å be folk ta med egen drikke i samme slengen, det er jo alltids en klassiker. 

Anonymkode: e8ccc...4c9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine hadde det, og det gikk kjempefint 😊 de hadde kun fest da de ikke giftet seg i kirken. Hadde en gruppe på facebook der vi diskuterte hva de forskjellige ville ha med. Festen var i låven, og de stillte opp med pynt, drikke og alt annet styr i tilegg til litt varm mat. De som resiste langt hadde med seg spekemat som holder seg i romtempratur, jeg måtte ta fly, så jeg fikk søstra mi til å handle, så lånte jeg kjøkkenet hennes til å diske opp en rett. Ble et kjempe fint koldtbord, og alle var veldig fornøyde, og glad for å kunne bidra. 

Men dette er jo en sånn type familie jeg har, så det kan være veldig forkjellig i andre omkretser da.. 

Anonymkode: dfef3...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er innafor. Mest av den grunn at det er praktisk vanskelig å få gjennomført at gjestene kommer med hver sine beholder med mat. Hvor skal beholderen settes hvis de kommer rett i kirka/vielseslokalet? Hvordan sikre at dere får et "bugnende" bord hvis alle tar med hver sin pastasalat? 

Dette kan funke hvis settingen er 20 gjester og dere er studenter og har lavbudsjettsbryllyp. Men om settingen er kirkebryllup, 80 gjester og med leid lokale og DJ blir dette bare styr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde fått hakeslepp om jeg fikk invitasjon til bryllup og det sto at jeg måtte ta med maten selv...

Anonymkode: 3b831...deb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...