Gå til innhold

Hva er meningen med livet for ateister?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

On 6/11/2022 at 11:06 PM, mordi9 said:

Livet er bare en opplevelse. Det har ingen mening. Men for at menneskeheten skal overleve, må vi reprodusere oss selv. 

Jo, men kanskje i en litt mindre grad enn i de siste 100 årene så kloden kunne tålt våre utslipp og avtrykk.

Anonymkode: e3d56...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, men kanskje i en litt mindre grad enn i de siste 100 årene så kloden kunne tålt våre utslipp og avtrykk.

Anonymkode: e3d56...98f

🙄livet har ingen mening og det spiller ingen rolle hva som skjer med jorden. Den er også dømt til å opphøre uansett hva dumme og utrolig naive mennesker tror 🙇‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: dd51d...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, kristen er jeg jo kulturelt uansett, men det er fullt mulig å være nøytral i troen av den grunn.

 

Anonymkode: a2bf9...63f

Tro er jo et ja/nei-spørsmål. Enten så tror du, eller så gjør du det ikke. Det finnes ingen mellomting, ingen nøytral grunn.

Anonymkode: 9a75d...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym11223344 said:

Ikke enig. Hvilke er finest, hunder eller katter. Man må kunne avvise problemstillingen. Tro er ikke noe noen må ta stilling til. 

Dersom du ikke tar stilling til tro er du en ateist.

Frem til øyeblikket du sier "jeg er overbevist om at gud finnes", så er du en ateist. Spiller ingen rolle hvor hardt du sitter på gjerdet og sier "vet ikke", eller "bryr meg ikke".

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Uenigheten om ateisme kommer mest sannsynlig av at dette også kan dra seg til det ekstreme, i likhet med kristendommen. Ateisme handler om alt fra og ikke tro, til å motarbeide religioner.

Tror du blander med antiteisme.

Teist: overbevist om at en eller flere guder finnes

Ateist: ikke overbevist om at en eller flere guder finnes.

Å være ateist forteller dermed ingenting om personen utover om de tror på en gud eller ikke.

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (8 timer siden):

Det forklarer jo dåpen, men hvordan ramler man inn i et giftemål med en katolikk, på tross av at man er beinhard ateist, for så å bli bitter når kona døper barna? Merkelig fyr.

Kanskje så enkelt som forelskelse? 


Nå er det vel ikke sånn at må tro på det samme i et forhold. Jeg bor med en ateist og er selv troende. Vi respekterer hverandre. Vi har ingen problemer rundt dette. De som snakker nedsettende om andres tro har kanskje en skjult redsel? Hvorfor skal man ellers gå hardnakket ut etter andre. Han ba iallfall fader vår på dødsleiet. 


En venninne konverterte til islam ellers kunne hun ikke giftet seg. Han sa da at han var liberalt praktiserende muslim, men det har nå vist seg å bli mer og mer strengt. Hun må spise det han sier er lov , vaske føttene mange ganger pr dag osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ateisme handler ikke noe mer om å motarbeide religoner enn det å ikke spille fotball handler om å motarbeide håndball. Ateister er ikke en gruppe eller organisasjon, det er mangelen på gudstro, ikke noe mer, ikke noe mindre. At noen motarbeider religion har ingenting å gjøre med ateisme.

Anonymkode: ba8c8...6dd

 

proghodet skrev (3 timer siden):

Tror du blander med antiteisme.

Teist: overbevist om at en eller flere guder finnes

Ateist: ikke overbevist om at en eller flere guder finnes.

Å være ateist forteller dermed ingenting om personen utover om de tror på en gud eller ikke.

Ja, det spiller egentlig ikke noen rolle. Ateister tror ikke på Gud og tar avstand fra religion, synes derfor det ser litt dumt ut (svigermor, besteforeldre eller ei) å f.eks velge og gifte seg i kirken eller å døpe barnet sitt. Spesielt idag da det er så mange andre alternativer til det kristne.  Det var hovedpoenget mitt.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tro er jo et ja/nei-spørsmål. Enten så tror du, eller så gjør du det ikke. Det finnes ingen mellomting, ingen nøytral grunn.

Anonymkode: 9a75d...221

Nei, det er også mange som ikke har noen mening rundt det.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ateister tror ikke på Gud og tar avstand fra religion, synes derfor det ser litt dumt ut (svigermor, besteforeldre eller ei) å f.eks velge og gifte seg i kirken eller å døpe barnet sitt. Spesielt idag da det er så mange andre alternativer til det kristne.  Det var hovedpoenget mitt.

Ah. Jeg er forsåvidt enig. Jeg har selv ikke gjort noen av delene, ei heller med mine barn, men to each their own 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Husflue said:

Kanskje så enkelt som forelskelse? 


Nå er det vel ikke sånn at må tro på det samme i et forhold. Jeg bor med en ateist og er selv troende. Vi respekterer hverandre. Vi har ingen problemer rundt dette. De som snakker nedsettende om andres tro har kanskje en skjult redsel? Hvorfor skal man ellers gå hardnakket ut etter andre. Han ba iallfall fader vår på dødsleiet.

Jada, det er absolutt mulig. Men da bør man jo være raus og forståelsesfull begge veier når det kommer til spørsmål som dåp, konfirmasjon og giftemål. Virker som han ble veldig overrasket og litt bitter over noe han burde ha forutsett 😅 Jeg personlig kunne ikke vært i forhold med en troende, med mindre det var på særdeles privat grunnlag, altså uten noen betydning for vårt forhold eller måten å leve på.

Ellers er jeg av oppfattelsen at man trenger ikke å påtvinge religionsdiskusjoner på folk som ikke ønsker å diskutere det. Er man glad i troa si og ikke ønsker å utfordre det er det bare dust at andre skal presse på det.

12 hours ago, Husflue said:

En venninne konverterte til islam ellers kunne hun ikke giftet seg. Han sa da at han var liberalt praktiserende muslim, men det har nå vist seg å bli mer og mer strengt. Hun må spise det han sier er lov , vaske føttene mange ganger pr dag osv.

Kan sikkert være vanskelig å forutse slike ting, men det koker vel ned til kulturforskjeller. Uavhengig av kjønn, så bør man forlate et slikt ekteskap hvis man ikke trives med å bli kuet på den måten.

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Ja, det spiller egentlig ikke noen rolle. Ateister tror ikke på Gud og tar avstand fra religion, synes derfor det ser litt dumt ut (svigermor, besteforeldre eller ei) å f.eks velge og gifte seg i kirken eller å døpe barnet sitt. Spesielt idag da det er så mange andre alternativer til det kristne.  Det var hovedpoenget mitt.

Anonymkode: a2bf9...63f

Fjern "tar avstand fra religion", så er jeg enig. Det finnes religiøse ateister. For eksempel er en del buddhister ateister og shinto-religionen er ateistisk.

Anonymkode: ba8c8...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man tro på noe som helst da? 

Jeg tror ikke på et liv etter døden. Men jeg tror heller ikke på at det ikke er et liv etter døden. 

Meningen med livet mitt er nok å oppfylle drømmene jeg har. Være en god mor, og bestemor om jeg er så heldig å blir det. Fullføre noen prosjekter jeg har begynt på og begynne på noen nye.  

 

Anonymkode: c78dd...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er meningsløst og tilfeldig. Derfor er det også lett og gøy å leve. Jeg kan drite meg ut, le så høyt jeg vil, elske hvem jeg vil så hardt jeg vil selv om det bare er for en liten stund og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil så lenge jeg får det til. Ingen kommer til å huske meg eller hva jeg har gjort om tusen år og derfor er ingenting spesielt skummelt heller. Livet er gøy, men helt uten mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke på et liv etter døden. Men jeg tror heller ikke på at det ikke er et liv etter døden.

Det er en selvmotsigelse; et paradoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med andre ord, helt meningsløst?

Kaller man seg ateist, så bør man stå for det tenker jeg.

Anonymkode: a2bf9...63f

Stå for det. Er fravær av teistisk tro noe å stå for? Er ikke slik at deg er en mening eller et holdepunkt. Det er fravær av tro.

Feiring av påske, jul etc i Norge i 2022 har svært lite med tro og svært mye med tradisjon å gjøre.

Nå må folk slutte med tullet om at det er «feil» å feire jul etc om man ikke er kristen. Blir utrolig barnslig og ikke minst feil.

Anonymkode: 52323...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gud er den Største, Gud er den Største. Det finnes ingen gud en Gud, den Største og den Godeste.

Ateister tar feil. Ateisme er den dypeste og største ignoransen.

Gud eksisterer. Punktum.

Spirituelle overnaturlige vesener, paranormale evner, spirituelle dimensjoner og ALLE spirituelle fenomener er sanne. Punktum.

Enhver som benekter det ovenfor og tror det motsatte er i total ignoranse. ALLE argumenter i mot det ovenfor er feil og ALLE argumenter for materialist-ateisme er feil. Det ovenfor eksisterer, det bare gjør det. Ferdig. 

En Gud-realisert sin mening med livet kan ikke sammenlignes med en materialistisk-ateist mening av livet. Den første er spirituelt og den andre er jordig. 

Den Gud-realiserte oppnår tilbakevendelse til Gud etter døden, mens andre må gå gjennom flere liv før de kan komme til den ultimate destinasjonen, som faktisk er Himmelen. Ja, Himmelen eksisterer. Religion er ikke bullshit. Mesteparten er ren Sannhet.

With total surrender and trust in God...

Man becomes immortal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fjern "tar avstand fra religion", så er jeg enig. Det finnes religiøse ateister. For eksempel er en del buddhister ateister og shinto-religionen er ateistisk.

Anonymkode: ba8c8...6dd

Ateisme
Religion
 
Beskrivelse
 

Ateisme, avledet fra greske atheos, «uten gud», er en tankeretning hvor man ikke tror på at det finnes noen gud, guder eller høyere makter. Begrepet ateisme spenner fra å ikke tro på en eller flere guder til å ta aktiv avstand fra enhver form for tro på det guddommelige.

Hentet fra Wikipedia 

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen mening. Men nå er jeg her, Så får gjøre det beste ut av det🤷🏼‍♀️ So far so good

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stå for det. Er fravær av teistisk tro noe å stå for? Er ikke slik at deg er en mening eller et holdepunkt. Det er fravær av tro.

Feiring av påske, jul etc i Norge i 2022 har svært lite med tro og svært mye med tradisjon å gjøre.

Nå må folk slutte med tullet om at det er «feil» å feire jul etc om man ikke er kristen. Blir utrolig barnslig og ikke minst feil.

Anonymkode: 52323...965

Har aldri sagt at det er feil å feire jul om man ikke er kristen. Jul er jo selvfølgelig en tradisjon. Ser derimot ikke noe poeng i å oppsøke kirken og det som har med det gudommelige å gjøre (bryllup, dåp, konfirmasjon osv) hvis man kaller seg ateist. Det virker så dumt og selvmotsigende. Spesielt i dag når det er så mange ikke kristelige alternativer.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 12.21):

Men hva gjør en overbevist ateist som setter sin glede i å nyte livet når motgangen og lidelsen en dag kommer, noe som er sikkert som banken etter hvert som årene går og kroppen forfaller?

Er løsningen da å ta livet sitt, slik mange eldre gjør ...?

Anonymkode: 82030...de3

Når det skjer vanskelige ting i samfunnet eller i enkeltmenneskers liv, har en del religiøse en teori (som jeg antar gir dem trøst?) at det var guds vilje. Dette barnet ble hentet til himmelen for en grunn, eller at dette grusomme skjedde fordi det er  Guds vrede for ting mennesker har gjort. Jeg liker at ateister tar ansvar for eget liv og aksepterer at ikke alt skjer av en grunn, verken det gode eller det onde. Jeg må ta ansvar for mine handlinger, og jeg kan ikke lene meg på en bok som sier "dette er skam eller synd" og "alle må gjøre dette" bare fordi jeg har lest det i en bok eller på internett for den saks skyld. Jeg er ansvarlig for å tilegne meg nok kunnskap om et tema, og det er ok om jeg endrer mening underveis. Jeg tror at det er vanskeligere å tenke at "det er guds vilje at jeg har det vondt" enn at livet ikke alltid er rettferdig og av og til må jeg spille med de kortene jeg har og gjøre det beste ut av det.

Rundt 600 mennesker tar livet sitt i Norge hvert år. Det er 600 for mange, men vil fortsatt ikke si at det er noe "mange eldre gjør"

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...