Gå til innhold

Hva er meningen med livet for ateister?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er liksom vitsen med det? Hvorfor gå igjennom så mye styr og drit for å en dag gjøre det bedre å bo på jorden? Hvorfor ikke bare gjøre det greit her fra starten? 

Anonymkode: f533d...0a2

Jeg vet ikke jeg innser at det at man er i himmelen for en evighet er mye mer sannsynlig enn å plutselig måtte dra tilbake til jorden fordi Gud har lagd paradis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke jeg innser at det at man er i himmelen for en evighet er mye mer sannsynlig enn å plutselig måtte dra tilbake til jorden fordi Gud har lagd paradis.

Jeg ville aldri levd i evig tid, hverken i himmelen eller på jorden. Høres ut som et helvette.

Anonymkode: f533d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (10 timer siden):

Hva er verst? Å ha et begredelig liv når du lever og håpe på et strålende liv etter døden hvor du MÅ leve etter en guddommelig plan (som Bibelen sier) - eller å gjøre det beste ut av den tiden du faktisk vet at du har? ❤️ 

Ikke meg du siterte, men svarer allikevel. Man må jo selvfølgelig gjøre det beste ut av livet selv om man har tro på noe bra etter døden.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville aldri levd i evig tid, hverken i himmelen eller på jorden. Høres ut som et helvette.

Anonymkode: f533d...0a2

Tid er et begrep som blir brukt til å sette hendelser i et perspektiv for å sammenligne varigheter av hendelser, og intervaller mellom dem.

I det man forlater livet jorden, så vil vi ikke lenger være omfattet av tid. Ikke lever vi i himmelen heller, men en eksistens i en helt annen dimensjon i så fall.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke meg du siterte, men svarer allikevel. Man må jo selvfølgelig gjøre det beste ut av livet selv om man har tro på noe bra etter døden.

Anonymkode: a2bf9...63f

Det er vi enig - men hvordan tror du et moralsk regelsett skrevet over 3000 år siden fungerer i 2022 både med tanke på kompatibilitet og funksjonalitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tid er et begrep som blir brukt til å sette hendelser i et perspektiv for å sammenligne varigheter av hendelser, og intervaller mellom dem.

I det man forlater livet jorden, så vil vi ikke lenger være omfattet av tid. Ikke lever vi i himmelen heller, men en eksistens i en helt annen dimensjon i så fall.

Anonymkode: a2bf9...63f

Ønsker fortsatt ikke det. Når jeg er ferdig med livet er jeg ferdig, forhåpentligvis når jeg er gammel. 

Anonymkode: f533d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsker fortsatt ikke det. Når jeg er ferdig med livet er jeg ferdig, forhåpentligvis når jeg er gammel. 

Anonymkode: f533d...0a2

Ja, men hvis det skulle være noe etter livet, så er jo i så fall ikke det vi får gjort noe med. Får gjøre det beste ut av det da, som vi gjør med livet.

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men hvis det skulle være noe etter livet, så er jo i så fall ikke det vi får gjort noe med. Får gjøre det beste ut av det da, som vi gjør med livet.

Anonymkode: a2bf9...63f

Nå er ikke jeg kristen, så da kommer jeg jo ikke til himmelen 😊

Anonymkode: f533d...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner mange små meninger med livet, ikke én stor altoverskyggende (som å "tjene herren" e.l.). Å lete etter meninger er en mening i seg selv (for å bli litt meta). Å oppdage hvordan du kan hjelpe andre og samtidig ha glede av det selv er en av de beste.

Anonymkode: e3d56...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare nyte livet uten å måtte forhold seg til noe religion

Anonymkode: 4fdea...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet skaper jeg selv. I motsetning til mange troende, så har jeg selvstendighet og vet at livet blir hva jeg gjør det til.

Anonymkode: 6fb4a...45f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er å finne sin egen mening, sine egne drømmer og mål, noe man kan bruke livet sitt på å jobbe mot.

For meg personlig blir det å få mine egne barn og gi de en enda bedre barndom/oppvekst/liv enn det jeg hadde.

Andre kan føle at det er å reise og oppleve verden, redde liv, fullføre alt på bucket-listen sin, eller finne en religion de liker og gjøre akkurat alt den sier man skal gjøre. Så en universal mening med livet eksisterer ikke. Hverken for religiøse eller ateister.

Anonymkode: 2a5b2...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er vel hva meningen med livet er for dere religiøse.

Vi ateister har bare dette livet, så det er viktig for oss å leve det på en måte som gir oss glede

Anonymkode: 5fa68...0b1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 11.6.2022 den 10.12):

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

Hva mener du?

For de ytterst få som tror på et liv etter døden, så er vel kanskje ikke det å dø selve meningen med livet eller?

 

Anonymkode: 52323...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er å gi livet mening.

Selv om jeg ikke tror på en religion så er jeg fortsatt tenkende og dyp og tror det finnes mer mellom himmel og jord enn man tror. Men hva vet jeg ikke. Allikevel tenker jeg at meningen med livet ligger dypt plantet i våre instinkter og underbevissthet.

Å utforske, lære, være kreativ, skape ting, få barn, venner, kjærlighet, være god mot andre. Disse tingene er i oss alle av en grunn. Å søke godhet, harmoni og lytte til hjertet, der tror jeg man finner meningen med livet. Vi har alle en rolle på denne planeten. Noe å lære og noe å lære videre til andre. Og når vi dør gir vi næring til nytt liv. Og slik går livet videre. 

Anonymkode: d18d0...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

proghodet skrev (På 14.6.2022 den 18.14):

 

Hvis det eneste som hindrer noen fra å gjøre faenskap er lovnaden om et helvete i andre enden, så er man vel ikke et spesielt moralsk menneske i utgangspunktet.

Er det en ting du ikke vil finne i hverken Bibelen eller andre religiøse tekster, så er moralske rettesnorer for det moderne mennesket.

Anonymkode: 52323...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg kristen, så da kommer jeg jo ikke til himmelen 😊

Anonymkode: f533d...0a2

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spørsmålet er vel hva meningen med livet er for dere religiøse.

Vi ateister har bare dette livet, så det er viktig for oss å leve det på en måte som gir oss glede

Anonymkode: 5fa68...0b1

Dere som er ateister, har dere meldt dere ut av statskirken og feirer dere jul?

Anonymkode: a2bf9...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Dere som er ateister, har dere meldt dere ut av statskirken og feirer dere jul?

Anonymkode: a2bf9...63f

Jeg lurer litt på hvorfor dere kristne feirer jul? Jeg feirer jul pga tradisjoner, i utgangspunktet feiring av at solen snur og vi går mot lysere tider. Et eller annet sted har kristendommen sneket seg inn og påstår at jul feires pga Jesus ble født 🥴 Men han ble jo ikke født i julen og jul eksisterte før kristendommen. Så igjen, hva og hvorfor feirer dere jul? 

Anonymkode: f533d...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som er ateister, har dere meldt dere ut av statskirken og feirer dere jul?

Er utmeldt, ja. Jeg feirer jul av tradisjonsårsaker. Uansett livssyn er vi som nordmenn kulturelt kristne, siden landet hadde en statsreligion så lenge. Men det religiøse aspektet av jul er helt fraværende for min del.

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...