Gå til innhold

Hva er meningen med livet for ateister?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må det være noen overordnet mening med livet? 

Anonymkode: fae59...14c

  • Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve så godt vi kan  mens vi lever! Enkelt og greit😁

Anonymkode: 428a7...3d4

  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen mening med livet, men det er ikke på grunn av at jeg er ateist. Bare ha det gøy til du dør tenker jeg, det kan være meningen 

Anonymkode: 06729...299

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke være ateist og likevel tro på et liv etter døden? Eller tror man automatisk på et liv etter døden hvis man tror på en eller annen gud?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (8 timer siden):

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

Å leve. Mer avansert er det ikke. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet må hver og en finne selv og det kan endre seg på veien. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve livet slik jeg vil ha det. Å stole nok på meg selv til ikke å være avhengig av å skylde på eller takke, en usynlig figur i skyene. 

Anonymkode: ae02c...a9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve livet nå!

Å være et bra menneske, av egen fri vilje -ikke fordi trussel om helvete om man ikke er et godt  nok menneske.

"Å leve evig" høres  dessuten gørr ut , å være så  krampaktig opptatt av evig ungdom og livet etter døden  som religiøse er -..høres helt fjernt ut for meg .Tenker da at folk ikke har en ryggrad å tenke sjøl, eller har en dødslengsel.Trist.

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Å være en del av et kretsløp sammen med alt annet levende på jorda som begynner å eksistere, og så dør og gir næring til annet liv. Det er meningen med livet, for alt som lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sommer2464 said:

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

Slik jeg ser det så har jeg, såvidt jeg vet og kan vite, bare ett liv. Når jeg er død så er jeg død og ingenting mer skjer. Det er ingen større mening med livet.

Så for meg handler det mest om hvordan jeg har det. Det er kjipt å ha det kjipt, derfor vil jeg gjøre de tingene som gjør meg mest mulig glad og lykkelig i livet.

Anonymkode: c0191...65f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snu på det.

Må være bedre å leve livet nå enn å vente på et bedre liv etter døden. Hvorfor lengte etter noe man ikke vet kommer til å skje, når man kan leve nå mens det faktisk skjer?

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Ginny said:

Kan man ikke være ateist og likevel tro på et liv etter døden? Eller tror man automatisk på et liv etter døden hvis man tror på en eller annen gud?

Buddhister er vel per definisjon ateister, men de tror på reinkarnasjon i gitte tilfeller.

Endret av proghodet
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve etter Darwin's doktrine så de er undertrykte og tror alt er tilfeldig.
It's a means of control. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Heydayotheinterweb said:

Å leve etter Darwin's doktrine så de er undertrykte og tror alt er tilfeldig.
It's a means of control. 

Darwins teori om naturlig utvalg forsøker å forklare den genetiske variasjonen som finnes i dyreliv på kloden. Intet mer, intet mindre. Var det feil i teoriene hans? Absolutt. Har teoriene blitt utbedredt siden den gang? Ja, selvsagt, fordi vi har tilegnet oss mer kunnskap siden 1800-tallet og bygget videre på det. Det samme gjelder Einsteins teorier og det meste annet.

I vitenskap er en teori kun en modell som på nåværende tidspunkt best beskriver et emne i verden rundt oss. En vitenskapsmann er ikke en autoritet, og deres teorier kan bestrides, dersom noen finner en bedre modell for å beskrive et emne.

Den eneste grunnen til at noen bryr seg fela om alt dette, og da spesifikt evolusjon er fordi det kræsjer med religiøse tekster sine skapelseshistorier - og dem er det mange av, hvordan kan vi faktasjekke hvilken som stemmer? Alle sammen kan jo ikke stemme.

Med alt det sagt, så kan man fint være ateist uten å bry seg om hverken biologi, Darwin eller evolusjon. Helt ærlig skjønner jeg ikke helt hva du mener om å "leve etter Darwins doktrine". Hvordan gjør man det?

Det å ikke være overbevist om at en eller flere guder eksisterer har ingen medfølgende doktrine, det er absurd. Hvis vi først snakker om religion og kontroll - for å ikke si underkastelse, er det vel fort vekk de abrahamittiske religonene som tar førstepremien. Men vi lar den ligge til en annen gang.

Endret av proghodet
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen mening med livet. Universet bryr seg ikke om oss. 
 

Det er tilfeldigheter at akkurat du og jeg og vi er i livet her og nå. På akkurat samme måte er det tilfeldig hvem som dør til enhver tid. 
 

Men om en MÅ ha en mening med livet, så får jeg siterer Dalai Lama: meningen med livet er å være lykkelig. 

Anonymkode: 62588...804

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt. Hva er meningen med livet for religiøse? 

Anonymkode: 79504...08b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ateist, men jeg har ikke noe fokus på et liv etter døden. For meg er meningen med livet å gjøre det beste ut av det som er her og nå. Det inkluderer å lære mest mulig og skape noe som dem rundt meg og/eller samfunnet kan få utbytte av.

Anonymkode: f60bb...587

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (15 timer siden):

Kan man ikke være ateist og likevel tro på et liv etter døden? Eller tror man automatisk på et liv etter døden hvis man tror på en eller annen gud?

Man kan forsåvidt tro på liv etter døden selv om man er ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...