Gå til innhold

Mange gjester, men be gjestene ta med alkohol.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

O.G. skrev (12 minutter siden):

 

Ingenting av det der er normalt.

Jo, det er helt normalt 😅 Åpen bar er det ikke alle som har, eller ønsker å ha. Bryllyp er dyrt nok. 

Det er brudeparet som bestemmer hvordan man skal ha bryllupet. Gidder man ikke å komme fordi det ikke er åpen bar, så hadde man aldri noe der å gjøre heller. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et bryllup serverer man alkohol. Så da ville jeg heller bedt færre. Evt om dere ikke vil spandere for hele kvelden så bør det minimum være alkohol til maten, gjerne velkomstdrikk og at alle får et par bonger til å kjøpe drikke for utover kvelden. Men resten kjøpes selv. 
Blir for dumt at gjestene skal drasse med seg drikke når de møter til fest og har med gaver. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medbrakt er greit på bygdefest, i bryllup er det helt uhørt. Som vert står man for mat og drikke. Har man ikke råd til det, så lar man være å invitere i selskap. Noe annet er frekt.

Anonymkode: ee164...59b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverte kun alkoholfritt i vårt bryllup og det var noen sure gjester, men det var våft bryllup og vi bestemte hvordan vi ville ha festen.

Anonymkode: 8f81b...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Medbrakt er greit på bygdefest, i bryllup er det helt uhørt. Som vert står man for mat og drikke. Har man ikke råd til det, så lar man være å invitere i selskap. Noe annet er frekt.

Anonymkode: ee164...59b

Vi betaler nå rundt 100.000,- for bryllupet vårt. Brudekjole og dress -10.000. Mat, lokaler, hovmester, servitører, alkohol etter vielsen, under maten og dessert og frem til det er drukket opp, dessert og snacks koster oss rundt 80.000,-. Resten til div. Skal vi ha fri bar koster dette 20.000-30.000. Altså, nei. Uansett om vi hadde hatt haugevis av penger, det er en dag og et sted går grensen.

Vi tvinger ikke folk å ha med alkohol, det er et tilbud de får hvis det vi har ikke rekker ut kvelden. Annen drikke og mat får de nok av. Det er ikke frekt å si at hvis man ønsker å drikke mer, kan man ta med alkohol. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi serverte kun alkoholfritt i vårt bryllup og det var noen sure gjester, men det var våft bryllup og vi bestemte hvordan vi ville ha festen.

Anonymkode: 8f81b...ccd

Akkurat! Bryllup er brudeparets dag. De bestemmer, og det er valgfritt å gå i bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er dårlige verter om man ber gjester ta med noe som helst. Velg heller billigere lokale og kjole enn å være ugjestfrie.

Anonymkode: 78597...60d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi betaler nå rundt 100.000,- for bryllupet vårt. Brudekjole og dress -10.000. Mat, lokaler, hovmester, servitører, alkohol etter vielsen, under maten og dessert og frem til det er drukket opp, dessert og snacks koster oss rundt 80.000,-. Resten til div. Skal vi ha fri bar koster dette 20.000-30.000. Altså, nei. Uansett om vi hadde hatt haugevis av penger, det er en dag og et sted går grensen.

Vi tvinger ikke folk å ha med alkohol, det er et tilbud de får hvis det vi har ikke rekker ut kvelden. Annen drikke og mat får de nok av. Det er ikke frekt å si at hvis man ønsker å drikke mer, kan man ta med alkohol. 

Akkurat! Bryllup er brudeparets dag. De bestemmer, og det er valgfritt å gå i bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

Men dyre gaver skal brudeparet ha... Klart man skal få vin.

Anonymkode: 31dc1...3d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man er dårlige verter om man ber gjester ta med noe som helst. Velg heller billigere lokale og kjole enn å være ugjestfrie.

Anonymkode: 78597...60d

De har et billig lokale og kjolen er arvet. De ville heller samle alle de kjenner til en stor fest, enn å ha et lite bryllup med full servering. Jeg respekterer det, ikke det vi valgte i vårt bryllup, men folk er forskjellige. Synes det er rart at folk reagerer så voldsomt på det 😅 De serverer jo mat og brus, trenger folk alkohol er det bare til å ta med. 

Ts. 

Anonymkode: 19856...6e9

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at de vil inkludere flest mulig. Man må jo ikke drikke alkohol og så lenge det blir servert mineralvann til maten har de jo stått for mat og drikke. Jeg synes dette er innafor. 

Anonymkode: ac4d3...3c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi betaler nå rundt 100.000,- for bryllupet vårt. Brudekjole og dress -10.000. Mat, lokaler, hovmester, servitører, alkohol etter vielsen, under maten og dessert og frem til det er drukket opp, dessert og snacks koster oss rundt 80.000,-. Resten til div. Skal vi ha fri bar koster dette 20.000-30.000. Altså, nei. Uansett om vi hadde hatt haugevis av penger, det er en dag og et sted går grensen.

Vi tvinger ikke folk å ha med alkohol, det er et tilbud de får hvis det vi har ikke rekker ut kvelden. Annen drikke og mat får de nok av. Det er ikke frekt å si at hvis man ønsker å drikke mer, kan man ta med alkohol. 

Akkurat! Bryllup er brudeparets dag. De bestemmer, og det er valgfritt å gå i bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

Som tilreisende gjest setter man av en helg, har reise- og overnattingsutgifter, kjøper gave og har kanskje utgifter i forhold til antrekk og diverse. Dette kan fort bli 10 000 kr for et par. Også får man ikke drikke til festen?!

Alle mine venners bryllup har hatt fri bar, heldigvis. Ja, det er frekt å be gjester ta med alkohol

Anonymkode: fc699...c3b

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men dyre gaver skal brudeparet ha... Klart man skal få vin.

Anonymkode: 31dc1...3d6

Jaha, skal vi det? Vi har alt vi trenger. Ingen gavepress fra oss. 

De får vin, øl, cider og mineralvann til mat og dessert. Vi bruker en del tusener på hver gjest. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som tilreisende gjest setter man av en helg, har reise- og overnattingsutgifter, kjøper gave og har kanskje utgifter i forhold til antrekk og diverse. Dette kan fort bli 10 000 kr for et par. Også får man ikke drikke til festen?!

Alle mine venners bryllup har hatt fri bar, heldigvis. Ja, det er frekt å be gjester ta med alkohol

Anonymkode: fc699...c3b

Vi har ingen tilreisende, de som bor lengst unna (1,5 -2 timer unna) har fått tilbud om å bo hos oss - gratis. Ikke har vi satt opp noen ønskelister eller nevnt noe om gaver. 

Det er frivillig å komme i bryllup, det er våres dag og vi bestemmer. Ingen tvinger noen. Hvis fri bar er så himla viktig for deg i noen andres bryllup, synes jeg faktisk litt synd på deg. For oss er det andre ting som er viktigere. 

Jeg har heller aldri bedt noen om å ta med alkohol i bryllupet, men sagt at de kan gjøre det hvis de ønsker.

10.000? 🤣🤣 Du har nok en litt annen omgangskrets enn meg visst. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trakterer gjestene sine fra A til Å når man holder bryllup. Medbrakt er virkelig ikke vanlig.

Hvis jeg hadde blitt invitert til et slikt opplegg hadde det kommet helt an på min relasjon til brudeparet og på brudeparets livssituasjon om jeg hadde takket ja eller nei. Samtidig ville jeg tenkt at det var litt spesielt, og at de kanskje heller burde nøyet seg med et litt mindre selskap. 

Anonymkode: 69688...716

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært regelmessig i bryllup i tredve år nå, i alt fra leid klubbhus på bygda til herregårder og slott. jeg har aldri noen opplevd eller hørt om medbrakt alkohol i bryllup. Jeg har forsåvidt ikke hørt om bryllup uten vin til maten og kaffe avec heller. 

Medbrakt til maten høres jo helt merkelig ut. Da må man jo nesten få vite menyen på forhånd og så ta med seg flere flasker slik at det skal passe til de ulike rettene? Og hvitvin blir umulig å holde kjølig både til maten og til festen etterpå. Det vil jo se veldig rotete ut på bordene når alle sitter der med ulike flasker foran seg? Ikke så fryktelig stilig akkurat. 

For ike å snakke med når alle skal sprette hver sin champagne til velkomstdrink. 

 

Anonymkode: 4c6c8...446

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunn det et fascinerende at folk dikterer hva som er greit og ikke greit i andres bryllup. Tror mange har misforstått, det er brudeparets dag, og det er de som bestemmer over dagen sin. 

Om man dropper å komme i et bryllup pga situasjonen med alkoholen tror jeg man er rimelig prippen, ego og sneversynt - og tror de fleste hadde vært takknemlig for at dere faktisk ikke kom. Jeg vil ihvertfall ikke ha slike mennesker i livet mitt. Man kommer jo for å feire deres dag, og selvfølgelig gjør de fleste brudepar det de kan for å gjøre gjestenes dag fin. 

Ser ikke ut til at de som er negative til det har giftet seg før heller. Da vet de jo ikke hvor mye planlegging som kreves, all tid, stress og penger. Ikke alle har foreldre som betaler eller har fluss med penger selv. Selvfølgelig skal man få lov å gifte seg selv om man ikke kan innfri alle gjester krav, som i og for seg er helt latterlig at man har til andres bryllup. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo, det er helt normalt 😅 Åpen bar er det ikke alle som har, eller ønsker å ha.  

Anonymkode: a69c8...add

Vel, men hvis det er normalt å be ens budne gjester som man er vertskap for i ens bryllup om å ta med alkohol selv, så blir jo det adskillig det motsatte av åpen bar siden når folk nyter medbrakt, så har man overhodet ingen kontroll over hvor mye og hva folk drikker og kan ikke klage hvis noen blir overstadige beruset i ens bryllup og driter en litt ut.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 Bryllyp er dyrt nok. 

Anonymkode: a69c8...add

Et råd er jo å legge opp til et bryllup man har råd til istedet for å overføre utgiftene over til gjestene (og i tillegg ha gaveliste). 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

Det er brudeparet som bestemmer hvordan man skal ha bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

Ja, vi har lest om hvordan brudepar vil ha det i "verste opplevelse i bryllup", tråden.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo, det er helt normalt 😅 Åpen bar er det ikke alle som har, eller ønsker å ha. Bryllyp er dyrt nok. 

Gidder man ikke å komme fordi det ikke er åpen bar, så hadde man aldri noe der å gjøre heller. 

Anonymkode: a69c8...add

Kan man ikke traktere sine bryllupsgjester hele kvelden, må man fire på kravene og begynne å planlegge et bryllup hvor man har råd til å holde sine gjester med mat og drikke hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi betaler nå rundt 100.000,- for bryllupet vårt. Brudekjole og dress -10.000. Mat, lokaler, hovmester, servitører, alkohol etter vielsen, under maten og dessert og frem til det er drukket opp, dessert og snacks koster oss rundt 80.000,-. Resten til div. Skal vi ha fri bar koster dette 20.000-30.000. Altså, nei. Uansett om vi hadde hatt haugevis av penger, det er en dag og et sted går grensen.

Vi tvinger ikke folk å ha med alkohol, det er et tilbud de får hvis det vi har ikke rekker ut kvelden. Annen drikke og mat får de nok av. Det er ikke frekt å si at hvis man ønsker å drikke mer, kan man ta med alkohol. 

Akkurat! Bryllup er brudeparets dag. De bestemmer, og det er valgfritt å gå i bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

Da håper jeg ikke dere har registrerte ønskelister rundt om. 

Anonymkode: 98362...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet mitt med medbrakt alkohol er at det kan bli problematisk med menyen. Jeg vil helst ikke ende opp med å sitte å drikke rødvin til fisken. 

Anonymkode: 7ce7a...261

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da håper jeg ikke dere har registrerte ønskelister rundt om. 

Anonymkode: 98362...bab

Nope, det har vi ikke. Vi har det vi trenger. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (43 minutter siden):

Vel, men hvis det er normalt å be ens budne gjester som man er vertskap for i ens bryllup om å ta med alkohol selv, så blir jo det adskillig det motsatte av åpen bar siden når folk nyter medbrakt, så har man overhodet ingen kontroll over hvor mye og hva folk drikker og kan ikke klage hvis noen blir overstadige beruset i ens bryllup og driter en litt ut.

Et råd er jo å legge opp til et bryllup man har råd til istedet for å overføre utgiftene over til gjestene (og i tillegg ha gaveliste). 

Ja, vi har lest om hvordan brudepar vil ha det i "verste opplevelse i bryllup", tråden.

Kan man ikke traktere sine bryllupsgjester hele kvelden, må man fire på kravene og begynne å planlegge et bryllup hvor man har råd til å holde sine gjester med mat og drikke hele kvelden.

Om folk drikker seg drita pga medbrakt drikke, hadde de garantert gjort det med åpen bar. Vi ønsket bar hvor vi kunne selge alkohol, uten fortjeneste selvsagt, men eieren av lokalet tillater ikke det. 

Gjestene får en flott middag, med masse å drikke på. Er det drikke til overs etter det så får gjestene selvsagt det også - alkohol blir servert frem til det er tomt.

 Det er som sagt en invitasjon, ingen tvang. Hvis folk ikke vil komme i bryllupet pga det ikke er fri bar så er det helt i orden for oss, da kommer de ikke for oss uansett. Vi feirer et bryllup, på den måten vi ønsker. De vi har snakket med har ingen problemer med det og vært i flere bryllup, eller skal i flere bryllup hvor det er sånn. Har også vært i bryllup hvor det er fri bar og hvor man tar med drikke selv til festen. Like flotte bryllup begge deler. 

Er også medlem av ulike bryllups grupper, og helt normalt der også. Lest igjennom en tråd her inne tidligere og helt normalt der å. 

Om man ønsker å ta med alkohol eller ikke er opptil enhver. Mineralvann og mat får de gjennom hele dagen. 

Det er kun her inne jeg har sett så negative kommentarer om det. Og nei, vil på ingen måte tro at et bryllup havner på "verste opplevelse i bryllup" pga det. 

 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...