Gå til innhold

Mange gjester, men be gjestene ta med alkohol.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Vi har lagt pengene våres andre steder enn fri bar av flere grunner.

 

Anonymkode: a69c8...add

Hvilke grunner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi serverte kun alkoholfritt i vårt bryllup og det var noen sure gjester, men det var våft bryllup og vi bestemte hvordan vi ville ha festen.

Anonymkode: 8f81b...ccd

Men informerte dere ikke gjestene på forhånd om at bryllupet var alkoholfritt? Siden de ble sure?

Jeg har vært i to alkoholfrie bryllup. I begge var vi informert om at det ble alkoholfritt. Det er de to hyggeligste bryllupene jeg har vært i, for det var så mye underholdning underveis. Det eneste som var litt ubehagelig, var at brudens far i det ene bryllupet sa i bryllupstalen sin at han syntes det var dårlig at det ikke var alkoholservering. Jeg har en mistanke om at han var grunnen til at det ikke ble servert alkohol, for det var ingen av gjestene som reagerte negativt på det. 

Anonymkode: 2dd94...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Så dere ville heller vært hjemme enn å ta med egen alkohol for å feire et vennepar som gifter seg? 

Ts 

Anonymkode: 19856...6e9

Nei, jeg hadde dukker opp, men tenkt at det var veldig, veldig spesielt å invitere til bryllup der man skal ha med egen alkohol. Jeg har en gang vært i et bryllup der man kunne kjøpe alkohol, det var greit nok, men litt spesielt likevel. 
 

Da jeg giftet med hadde vi 120 gjester, jeg antar rundt 90 av de drakk alkohol, og vi hadde åpen bar. Alkoholen ble kjøpe inn på taxfree i løpet av fem mnd (venner handlet også for oss, og vi reiste en del til Sverige i jobb). Vi leide bartendere.

Anonymkode: 9ca6c...313

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Synes det er helt latterlig at alkohol er så utrolig viktig at folk heller vil la være å bli invitert enn å gå i et bryllupp hvor de ikke får gratis alkohol.. 

Jeg er ikke oppvokst med at alkohol er et must, så jeg hadde invitert alle jeg er glad i, og ikke hatt alkohol. 

Om man synes alkohol er viktigere enn menneskene man er glad i, så har man et problem. 

Anonymkode: 4ff66...d57

Det er det at alkohol er viktig i et bryllup, det er det absolutt ikke for meg. Jeg vil heller delta på et alkoholfritt bryllup, enn et bryllup der jeg må ta med egen alkohol. Det føles Harry, billig og barnslig ut å skulle ta med egen alkohol over bryllup. Det er sånn man gjorde da man i ungdomstiden dro på hjemme alene fester.

Anonymkode: 9ca6c...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser folk dra opp en 6-pack med øl under middagen. Klasse 

Anonymkode: c779c...19e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser helt ærlig ikke problemet hvis de har annen drikke. Er det ikke greit å feire på deres måte? Det er ikke sånn at man må komme heller hvis man ikke vil... 

Hva gjelder antrekk så må man ikke kjøpe nytt hver gang det er bryllup. Men så klart, har man dårlig råd til å reise bort til bryllupet er det jo forståelig. Men, man kan jo få en super dag uten alkohol også hvis man velger å komme. 

Anonymkode: ae328...5e6

Poenget mitt var at man som gjest gjerne også legger tid og penger i bryllupet. Da blir det så utrolig rart å måtte ta med vinflaske under armen eller fiske frem visa-kortet i baren, når man faktisk har blitt invitert til fest.

Anonymkode: fc699...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (33 minutter siden):

Hvilke grunner da?

Det vi ønsket å legge mer penger i enn fri bar er:

Lokalet, da lokalet vi har leid er mest praktisk for oss og gjestene. 

Personal - Mannen jeg skal gifte meg med har nettopp kjempet seg fra koma hvor han holdt på å dø. Men vi ønsker at han skal slippe press og stress og heller nyte dagen, så vi har lagt mye penger i at andre ordner og holder styr på alt i bryllupet. Servitører fra start til slutt, hovmester, en som heletiden rydder og holder det rent og fint, toastmaster, dekking og organisering, kokk på stedet, barnepass under middagen osv. 

Middagen 

Aktiviteter og organisering av det. 

At vi rett og slett ikke ønsker å bruke mer penger på det. Vi reiser ikke på bryllupsferie, brudekjolen min er kjøpt brukt og til en rimlig penge. Vi har ikke noe fancy bil som skal kjøre oss. Vi har ingen dyr fotograf som skal ta bilder osv. Jeg synes faktisk det bør gå en grense for hvor mye man ønsker å bruke på en dag. Bryllup har tatt helt av økonomisk. 

Vi kunne ha gjort det billigere og fri bar, men det hadde gått på bekostning av oss og gjestene langt mer enn at de kan ta med seg alkohol hvis de vil til kvelden. Jeg er glad vi har venner som har et litt annet fokus enn fri bar. Både de og vi får en fin opplevelse og dag. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt var at man som gjest gjerne også legger tid og penger i bryllupet. Da blir det så utrolig rart å måtte ta med vinflaske under armen eller fiske frem visa-kortet i baren, når man faktisk har blitt invitert til fest.

Anonymkode: fc699...c3b

Man blir invitert til et bryllup. 

Og det er helt frivillig å komme. Synes man den 100 lappen på øl eller vin er for mye kan man la vær å ta med eller la vær å komme. Hvis man ser på det som en byrde som tar både tid og penger, kan man være hjemme. Brudeparet bruker enormt med penger og tid på et bryllup. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vi ønsket å legge mer penger i enn fri bar er:

Lokalet, da lokalet vi har leid er mest praktisk for oss og gjestene. 

Personal - Mannen jeg skal gifte meg med har nettopp kjempet seg fra koma hvor han holdt på å dø. Men vi ønsker at han skal slippe press og stress og heller nyte dagen, så vi har lagt mye penger i at andre ordner og holder styr på alt i bryllupet. Servitører fra start til slutt, hovmester, en som heletiden rydder og holder det rent og fint, toastmaster, dekking og organisering, kokk på stedet, barnepass under middagen osv. 

Middagen 

Aktiviteter og organisering av det. 

At vi rett og slett ikke ønsker å bruke mer penger på det. Vi reiser ikke på bryllupsferie, brudekjolen min er kjøpt brukt og til en rimlig penge. Vi har ikke noe fancy bil som skal kjøre oss. Vi har ingen dyr fotograf som skal ta bilder osv. Jeg synes faktisk det bør gå en grense for hvor mye man ønsker å bruke på en dag. Bryllup har tatt helt av økonomisk. 

Vi kunne ha gjort det billigere og fri bar, men det hadde gått på bekostning av oss og gjestene langt mer enn at de kan ta med seg alkohol hvis de vil til kvelden. Jeg er glad vi har venner som har et litt annet fokus enn fri bar. Både de og vi får en fin opplevelse og dag. 

Anonymkode: a69c8...add

Jeg har vært servitør i private selskap (typ 50-årsdag til foreldres venner) og bekjentes bryllup, frivillig eller fått en symbolsk betaling. Dekking, rydding, oppvask, servering klarer da bekjente/ungdommer fint å gjøre? Med mindre det er snakk om hundrevis av gjester. 

Ansatte dere toastmaster?

Anonymkode: fc699...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke alkohol like livsviktig som det kan virke som det er for mange andre, så jeg går gjerne i et alkoholfritt bryllup for den saks skyld. Jeg er jo ikke i et bryllup for å drikke alkohol. Og ja, jeg kan fint ta med min egen vinflaske hvis jeg vil ha det til middagen. 

 

Anonymkode: ab3cf...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 13.55):

Kommer an på anledningen til festen.

Men jeg synes den generelt er greit å ta med egen alkohol. Unntaket er bryllup. Alkohol er dyrt og alle har ulike preferanser, å ikke sponse andres fyll er greit. Men brus og alkoholfri øl bør du ha.

Anonymkode: c2d4a...f8a

Unnskyld meg. Ang alkohol og bryllup så er det bruse paret som bestemmer. Er du klar over at et budsjett raskt dobler seg med alkohol. Så hos oss måtte de handle i baren der vi var. Men de fikk en konjakk til kakerog vin til maten. Utover det måtte de betale selv. Ellers så hadde det ikke blitt noe bryllup. 

Anonymkode: 442b5...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 13.47):

Hva hadde dere valgt? Invitere alle dere kjenner til en stor fest, men ikke servere annet enn mineralvann. Eller halvert gjestelisten og servert vin/øl til maten? 

 

Anonymkode: 19856...6e9

Vin og øl til maten er vanlig i bryllup, så medbrakt evnt kjøpe  i bar etterpå . Spørs hvor stivt bryllupet er. Hvis det er veldig nedtonet å enkelt kan det nytes medbrakt til maten . Hvis det er stivt og fint pådekket, bør vin & øl stå på bordet, skjenkes under middag . Evnt kan du jo opplyse i invitasjon at det er vann og mineralvann til maten , og tillatt å ta med egen alkohol . Det fins jo ingen absolutte regler ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har vært servitør i private selskap (typ 50-årsdag til foreldres venner) og bekjentes bryllup, frivillig eller fått en symbolsk betaling. Dekking, rydding, oppvask, servering klarer da bekjente/ungdommer fint å gjøre? Med mindre det er snakk om hundrevis av gjester. 

Ansatte dere toastmaster?

Anonymkode: fc699...c3b

Vi ønsker at alt går på skinner og at erfarne tar en del av jobben. Det er vårt ønske og som vi føler er best for oss og skaper minst mulig stress. Vi har noen uerfarne, men selvfølgelig skal de ha betalt for jobben de gjør. 

Anonymkode: a69c8...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man blir invitert til et bryllup. 

Og det er helt frivillig å komme. Synes man den 100 lappen på øl eller vin er for mye kan man la vær å ta med eller la vær å komme. Hvis man ser på det som en byrde som tar både tid og penger, kan man være hjemme. Brudeparet bruker enormt med penger og tid på et bryllup. 

Anonymkode: a69c8...add

Brudeparet inviterte helt frivillig alt for mange folk enn de klarer å traktere med både mat og drikke hele tiden bryllupet varer også og har de ikke råd til den der hundrelappen som skal til for å holde gjestene med alkohol under hele festen, så må de spare mer penger til de klarer å holde en fest som ikke havner i "verste bryllup tråden på KåGe....

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 minutt siden):

Brudeparet inviterte helt frivillig alt for mange folk enn de klarer å traktere med både mat og drikke hele tiden bryllupet varer også.....

Man får jo selvsagt mat og drikke hele bryllupet, men ikke nødvendigvis alkohol. (Noen bryllup er helt uten alkohol og kanskje veldige gode grunner til.) Men man har et valg om å ta med mer alkohol hvis man ønsker - altså FRIVILLIG! Man får jo servert alkoholfri drikke fra start til kveld uansett. 

Man kunne jo selvsagt si at det serveres alkohol til mat og dessert, men ikke mer og ikke kan hverken ta med eller kjøpe der (fordi det er noen fra kg som mener det er ufint 🙊.) Da synes jeg faktisk det er bedre at gjestene kan ta med seg hvis de ønsker. 

Dikterer du hvordan mat som skal serveres, hva slags lokalet det skal være, hvordan pynten skal være etc? Synes sånne holdninger er utrolig ufint og legger unødvendig press på brudeparet som allerede har mye allerede. 

Det finnes også bryllup hvor folk gir en viss sum for å være med i stede for gaver, for å finansiere bryllupet. Folk som tar med matretter i stede for gaver. Har gryterett som man tar selv. Leier et gymlokale etc etc. Er det sånn at bryllup skal måtte koste shorta for at enkelte skal bli fornøyd? At ikke brudeparet får lov å bestemme selv for vi har så mange uskrevne regler og normer? "Man kan ikke gifte seg før man har spart opp eller har 150.000,- til fri bar, flott middag og lokaler, fotobooth osv osv" 

Det er brudeparets dag og man er med å feire dagen deres, helt frivillig. Ærlig talt! Nordmenn i et nøtteskall. Her gjelder det visst bare meg og meg. 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er imot fri fyll i bryllup. Det fører til mye verre fester enn andre. 

Men det er ikke bare mengden alkohol som evt fører til fri fyll. Det handler jo også om drikkekulturen til gjestene som kommer.  Så de verste bryllupene er ikke de alkoholfrie eller de der man må betale, men de med rølpefyll og julebordtendenser. Det er smakløst spør du meg. 

Dersom "ta med egen drikke" også potensielt kan føre til noe slikt, fordi man har gjester som potensielt møter opp med hjemmebrent (eller lignende) og skal drikke mest mulig, så ville jeg ikke lagt opp til det. 

Egentlig synes jeg at brudeparet skal stå for drikke til maten. Om det er brus, vin eller lokaldyrket eplemost spiller ingen rolle for meg, men å be folk ta med selv til måltidet synes jeg blir litt rart... Da ville jeg faktisk heller invitert til et alkoholfritt bryllup. 

Jeg skal gifte meg om noen måneder, og vi kommer til å gå for drikke til maten (og da kan folk selv velge om de vil ha vin, øl, brus eller lokalprodusert eplemost - det står vi for), også står vi også for mineralvann og kaffe utover hele kvelden + noen drikkebonger til hver. Det er fordi vi har noen potensielle som kan ødelegge hele festen utover kvelden om de skulle få muligheten til å bøtte nedpå helt gratis. 

Anonymkode: 41fdf...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde gått i et slikt bryllup. 

Hvem skal begrense gjestene fra å drikke seg ufine, overstadige og aggeresive? Er det brudeparet? 

Jeg vil ha en viss kontroll, og en edru bartender som kan holde litt styringa. 

Anonymkode: a19f6...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Aldri i verden om jeg hadde gått i et slikt bryllup. 

Hvem skal begrense gjestene fra å drikke seg ufine, overstadige og aggeresive? Er det brudeparet? 

Jeg vil ha en viss kontroll, og en edru bartender som kan holde litt styringa. 

Anonymkode: a19f6...842

Man kan ha personal i bryllupet som holder kontroll. Man trenger heller ikke bartender for å ha fri bar, men at drikken står fremme. Det vil nok føre til voldsomt mye mer fyll. 

Anonymkode: a69c8...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ha personal i bryllupet som holder kontroll. Man trenger heller ikke bartender for å ha fri bar, men at drikken står fremme. Det vil nok føre til voldsomt mye mer fyll. 

Anonymkode: a69c8...add

Joda, men jeg tviler på at brudepar som ikke sørger for drikke til maten sørger for noen til å holde kontroll. 

Jeg drikker ikke. Men jeg ser på et slikt bryllup som skikkelig lavmål. Jeg hadde ikke gått i det. Feire kjærligheten med klirrende polposer, sekspakninger billigøl og spritkanner? Nei takk, det er tyve år siden jeg flytta fra bygda. 

Anonymkode: a19f6...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...