Gå til innhold

Mange gjester, men be gjestene ta med alkohol.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De serverer jo mat og brus, trenger folk alkohol er det bare til å ta med. 

Ts. 

Anonymkode: 19856...6e9

Invitert til barnebursdag er det de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om folk drikker seg drita pga medbrakt drikke, hadde de garantert gjort det med åpen bar. Vi ønsket bar hvor vi kunne selge alkohol, uten fortjeneste selvsagt, men eieren av lokalet tillater ikke det. 

 

Anonymkode: a69c8...add

Det hadde de ikke nei, pga i fri bar så står det noen i baren som følger med på hva enhver gjest får i seg og kan lirke litt med drinkene ut fra det.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Gjestene får en flott middag, med masse å drikke på. Er det drikke til overs etter det så får gjestene selvsagt det også - alkohol blir servert frem til det er tomt.

 

Anonymkode: a69c8...add

Til det blir tomt ja....

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

 Det er som sagt en invitasjon, ingen tvang. Hvis folk ikke vil komme i bryllupet pga det ikke er fri bar så er det helt i orden for oss, da kommer de ikke for oss uansett. Vi feirer et bryllup, på den måten vi ønsker. De vi har snakket med har ingen problemer med det og vært i flere bryllup, eller skal i flere bryllup hvor det er sånn. Har også vært i bryllup hvor det er fri bar og hvor man tar med drikke selv til festen. Like flotte bryllup begge deler. 

 

 

Anonymkode: a69c8...add

Synes du da ja.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Er også medlem av ulike bryllups grupper, og helt normalt der også. Lest igjennom en tråd her inne tidligere og helt normalt der å. 

 

 

Anonymkode: a69c8...add

Kommer an på hva som konstituerer begrepet normalt.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Om man ønsker å ta med alkohol eller ikke er opptil enhver. Mineralvann og mat får de gjennom hele dagen. 

 

 

Anonymkode: a69c8...add

Voksne folk sitte der og drikke cola til hovedretten er så stilig atte.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Det er kun her inne jeg har sett så negative kommentarer om det. Og nei, vil på ingen måte tro at et bryllup havner på "verste opplevelse i bryllup" pga det. 

 

Anonymkode: a69c8...add

Her inne så sier folk det de egentlig tenker og derfor havner slike bryllup du skisserer i verste bryllup tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med O.G gjennom hele tråden her. Å si at det er normalt å invitere til bryllup hvor det er alkofritt eller folk må ta med eller betale egen alkohol, er ikke sant. Bare se på bryllup i utlandet eller tradisjonelt sett hvordan det har vært i Norge, på landet brygga man øl hele året til å invitere til sommerbryllup og FEST 3 DAGER TIL ENDE, liksom, dette med å ditche alkohol og kalle det normalt er simpelt og det mener jeg.

Det koster å gifte seg, men jeg vil heller spare og bruke lenger tid på det, og arrangere en ordentlig fest for venner og familie, enn å sitte og se på at folk drikker solo eller farris til de dritdyre hjortebiffene jeg har punga ut for, det er som å ta på joggesko til bunad for faen! 

Anonymkode: 98362...bab

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er virkelig et sted for seg selv. Nå har jeg snakket om bryllup med familie, venner og kollegaer i snart et år, men jeg leste jo her inne først.

Her inne:

"har dere ikke FRI bar så får dere faen meg bare drite i å holde bryllup tenk så frekt å invitere gjester uten fullstendig fri flyt av alkohol da får dere heller invitere færre MEN du må be alle søskenbarn hvis du ber noen av dem og alle gjester må få ha med partner og har du ikke råd til ALT dette så gi faen i alt sammen!!!"

Folk i virkeligheten når jeg sier vi er i tenkeboksen rundt fri bar:

Fri bar? Hva betyr det? Åh, det har jeg aldri hørt om engang. - veninne som har vært i seks bryllup

Hvem i alle dager har det? Det er da absolutt INGEN i verden som forventer det? - så og si nøyaktig respons til alle mine venner i 30-årene

Nei nei nei, det må dere ikke finne på! - foreldre på begge sider

"Ikke vanlig"(...) "Anfebales ikke" - hotellet 

Det ville jeg aldri hatt i mitt bryllup! - veninne som har jobbet i et titalls bryllup

Er dere helt gærne? Folk har da penger sjæl - folk flest

Anonymkode: f1d27...74b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (19 timer siden):

I et bryllup serverer man alkohol. Så da ville jeg heller bedt færre. Evt om dere ikke vil spandere for hele kvelden så bør det minimum være alkohol til maten, gjerne velkomstdrikk og at alle får et par bonger til å kjøpe drikke for utover kvelden. Men resten kjøpes selv. 
Blir for dumt at gjestene skal drasse med seg drikke når de møter til fest og har med gaver. 

Selv synes jeg det er veldig rigid å tenke at i bryllup serverer man alkohol uten unntak. Alkohol er vanlig i vår kultur men det er jo også et rusmiddel og ikke alle vil ha det i sitt bryllup. For et brudepar som ikke drikker vil det jo ofte være unaturlig for dem å skulle servere gjestene alkohol på en dag der de feirer at de er gift. Jeg synes også at man egentlig ikke trenger noen unnskyldning til å ikke ville servere alkohol. 

Anonymkode: ae328...5e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Medbrakt er greit på bygdefest, i bryllup er det helt uhørt. Som vert står man for mat og drikke. Har man ikke råd til det, så lar man være å invitere i selskap. Noe annet er frekt.

Anonymkode: ee164...59b

Jeg synes uhørt og frekt er å ta i. Fordi man velger selv om man kommer, du kan si nei liksom. Jeg ville også ha likt det best hvis man ikke trengte å ta med noe (da tenker jeg ikke nødvendigvis på alkohol, det er ikke viktig for meg personlig), men ville ikke umiddelbart tenkt at det var helt uhørt fordi. Da opphøyer man seg selv litt for mye synes jeg, folk har ulike meninger og tradisjoner og måter de er vant til å gjøre ting på. 

Anonymkode: ae328...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes uhørt og frekt er å ta i. Fordi man velger selv om man kommer, du kan si nei liksom. Jeg ville også ha likt det best hvis man ikke trengte å ta med noe (da tenker jeg ikke nødvendigvis på alkohol, det er ikke viktig for meg personlig), men ville ikke umiddelbart tenkt at det var helt uhørt fordi. Da opphøyer man seg selv litt for mye synes jeg, folk har ulike meninger og tradisjoner og måter de er vant til å gjøre ting på. 

Anonymkode: ae328...5e6

Det er uhørt å spekulere i å gå tom for noe som skal serveres gjestene. Som vert skal gjestene stå i sentrum og vartes opp. Det betyr ikke at man skal servere alkohol hvis man ikke ønsker, men hvis man velger å tilby alkohol skal man gjøre det skikkelig og ingenting skal gå tomt. Det betyr  heller ikke at man oppfordrer til fyllefest, men at man tar vertsrollen på alvor. Tilbake skal gjesten være en god gjest som bidrar til en minnerik dag og ikke ligger i en busk og spyr.

Anonymkode: 78597...60d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som tilreisende gjest setter man av en helg, har reise- og overnattingsutgifter, kjøper gave og har kanskje utgifter i forhold til antrekk og diverse. Dette kan fort bli 10 000 kr for et par. Også får man ikke drikke til festen?!

Alle mine venners bryllup har hatt fri bar, heldigvis. Ja, det er frekt å be gjester ta med alkohol

Anonymkode: fc699...c3b

Jeg ser helt ærlig ikke problemet hvis de har annen drikke. Er det ikke greit å feire på deres måte? Det er ikke sånn at man må komme heller hvis man ikke vil... 

Hva gjelder antrekk så må man ikke kjøpe nytt hver gang det er bryllup. Men så klart, har man dårlig råd til å reise bort til bryllupet er det jo forståelig. Men, man kan jo få en super dag uten alkohol også hvis man velger å komme. 

Anonymkode: ae328...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er uhørt å spekulere i å gå tom for noe som skal serveres gjestene. Som vert skal gjestene stå i sentrum og vartes opp. Det betyr ikke at man skal servere alkohol hvis man ikke ønsker, men hvis man velger å tilby alkohol skal man gjøre det skikkelig og ingenting skal gå tomt. Det betyr  heller ikke at man oppfordrer til fyllefest, men at man tar vertsrollen på alvor. Tilbake skal gjesten være en god gjest som bidrar til en minnerik dag og ikke ligger i en busk og spyr.

Anonymkode: 78597...60d

Hmm jeg tenker at det også er helt greit om de vil servere et glass vin uten noe mer, hvis de har annen drikke. Hvorfor tenker du at det ikke er å gjøre det skikkelig? Jeg forstår ikke helt, så lenge de får noe å drikke er det vel ikke noe stort problem? 

Anonymkode: ae328...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm jeg tenker at det også er helt greit om de vil servere et glass vin uten noe mer, hvis de har annen drikke. Hvorfor tenker du at det ikke er å gjøre det skikkelig? Jeg forstår ikke helt, så lenge de får noe å drikke er det vel ikke noe stort problem? 

Anonymkode: ae328...5e6

Da mener jeg annen alkoholfri drikke, for eksempel, hvis det var uklart. 

Anonymkode: ae328...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 time siden):

Invitert til barnebursdag er det de har gjort.

Det er så nedlatende å si synes jeg! Hvorfor rakke ned på folk bare fordi de av ulike grunner ikke vil eller har anledning til å servere alkohol? Hvorfor skal alkohol være så viktig, det er jo bare en preferanse noen har mens andre ikke foretrekker. Kan være jeg har veldig lyst til at de skal servere noe også som de velger å ikke gjøre, men det går jo helt fint. 

Det er ikke barnebursdag når man feirer to som blir gift og er lykkelige sammen. De vil ha en dag med venner å familie for å feire det, det er ikke på noen måte en barnebursdag. 

Anonymkode: ae328...5e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 time siden):

Det hadde de ikke nei, pga i fri bar så står det noen i baren som følger med på hva enhver gjest får i seg og kan lirke litt med drinkene ut fra det.

Til det blir tomt ja....

Synes du da ja.

Kommer an på hva som konstituerer begrepet normalt.

Voksne folk sitte der og drikke cola til hovedretten er så stilig atte.

Her inne så sier folk det de egentlig tenker og derfor havner slike bryllup du skisserer i verste bryllup tråden.

Uthevet: Hva var poenget med å skrive dette? For det første så handler det jo ikke om å sitte der som gjest og være stilig, for det andre så er det ikke mer stilig å sitte der og drikke alkohol enn cola. Det handler bare om hva man liker, og brudeparet serverer det de ønsker, det bør være helt greit. 

Anonymkode: ae328...5e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ta det helt med ro, det er ikke mitt bryllup 😉

Vi skal i et bryllup etter sommeren hvor vertskapet har valgt å gjøre det slik at gjester tar med alkohol. Vi synes det er helt i orden og gleder oss til å få feire de. Men har hørt at folk synes det er en uting, og lurer egentlig på hvorfor det 🤷‍♀️

Ts

Anonymkode: 19856...6e9

Som du sikkert merker i tråden så finnes det nok enkelte som ikke kan overleve ett festmåltid uten alkohol.

Reaksjonene kan også gå på måten det blir lagt frem på i invitasjonen, stor forskjell på om det står 'I selskapet serveres det alkoholfritt, de som ønsker noe sterkere kan få ta med seg det'  eller om det bare står 'Ta med alkoholen du ønsker å drikke selv' 

Har vært i mange bryllup der det serveres vin til maten, en dessertdrink og 2 bonger (drinker) gratis til festen. Så fri bar er nok ikke så vanlig som alle her inne påstår.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi betaler nå rundt 100.000,- for bryllupet vårt. Brudekjole og dress -10.000. Mat, lokaler, hovmester, servitører, alkohol etter vielsen, under maten og dessert og frem til det er drukket opp, dessert og snacks koster oss rundt 80.000,-. Resten til div. Skal vi ha fri bar koster dette 20.000-30.000. Altså, nei. Uansett om vi hadde hatt haugevis av penger, det er en dag og et sted går grensen.

Vi tvinger ikke folk å ha med alkohol, det er et tilbud de får hvis det vi har ikke rekker ut kvelden. Annen drikke og mat får de nok av. Det er ikke frekt å si at hvis man ønsker å drikke mer, kan man ta med alkohol. 

Akkurat! Bryllup er brudeparets dag. De bestemmer, og det er valgfritt å gå i bryllupet. 

Anonymkode: a69c8...add

Jeg har full forståelse for at folk ikke betaler så mye bare for å holde fri bar, de pengene kommer nok mye mer til nytte om de brukes til noe helt annet.

 

Vil tro at de som holder alkoholfri servering passer på så maten og drikken som serveres matcher. Så om de slår på stortromma i matveien, så kjøper de inn annen alkoholfri drikke enn cola, solo, pærebrus.... . De mener nok at medbrakt alkohol skal drikkes på selve festen etterpå, og velkomstdrinken kan også lages veldig god alkoholfri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig med O.G gjennom hele tråden her. Å si at det er normalt å invitere til bryllup hvor det er alkofritt eller folk må ta med eller betale egen alkohol, er ikke sant. Bare se på bryllup i utlandet eller tradisjonelt sett hvordan det har vært i Norge, på landet brygga man øl hele året til å invitere til sommerbryllup og FEST 3 DAGER TIL ENDE, liksom, dette med å ditche alkohol og kalle det normalt er simpelt og det mener jeg.

Det koster å gifte seg, men jeg vil heller spare og bruke lenger tid på det, og arrangere en ordentlig fest for venner og familie, enn å sitte og se på at folk drikker solo eller farris til de dritdyre hjortebiffene jeg har punga ut for, det er som å ta på joggesko til bunad for faen! 

Anonymkode: 98362...bab

Er helt vilt hvor folk jatter med at å nyte medbragt i bryllup er normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da helt fint skrive i invitasjonen at det blir servert f.eks grillmat, ta med valgfri drikke. Så ville jeg laget en velkomstdrink som alle fikk, men resten sto de for selv.

Anonymkode: 61fa8...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi serverte kun alkoholfritt i vårt bryllup og det var noen sure gjester, men det var våft bryllup og vi bestemte hvordan vi ville ha festen.

Anonymkode: 8f81b...ccd

Høres ut som et kjempemorsomt bryllup. 🙈

Anonymkode: 0b8cc...8df

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De serverer jo mat og brus, trenger folk alkohol er det bare til å ta med. 

Ts. 

Anonymkode: 19856...6e9

Brus til bryllupsmiddag… hurra 🙄 

Anonymkode: c779c...19e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (2 timer siden):

Voksne folk sitte der og drikke cola til hovedretten er så stilig atte.

Som jeg har skrevet ørten ganger og som du til og med kommenterte, det blir servert øl,  cider, rødvin og hvitvin i tillegg til mineralvann til middag, kaffe og kaker. Det blir servert velkomstdrink etter vielsen. Mellom vielsen og middag står det øl og cider fremme. 

Tenk å ha så høye og store tanker om seg selv at man mener det er helt legitimt å diktere hvordan andre ønsker å feire bryllupet sitt. Har du krav til maten, lokalene, brudekjolen, pynten osv også? Er det ikke flott nok og brukt nok penger, så dropp å gift deg? Eller hadde du likt det bedre om man leide en gymsal uten pynt og mat, men fri bar? 

Vi har lagt pengene våres andre steder enn fri bar av flere grunner. Gjestene våres og vi får en flott dag selv om de ikke får spandert på alkohol de siste få timene av bryllupet. Jeg er glad jeg har venner som har litt andre verdier enn kun fokus på fri bar. 

 

Anonymkode: a69c8...add

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

 

Så dere ville heller vært hjemme enn å ta med egen alkohol for å feire et vennepar som gifter seg? 

Ts 

Anonymkode: 19856...6e9

De fleste på KG ville nok det ja. Jeg kunne fint tatt med selv. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: f323c...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi serverte kun alkoholfritt i vårt bryllup og det var noen sure gjester, men det var våft bryllup og vi bestemte hvordan vi ville ha festen.

Anonymkode: 8f81b...ccd

Vel, bryllupet deres kostet mer enn det smakte for gjestene deres altså.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...