Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Fremhevede innlegg

Skrevet
De fleste som får kontantstøtte bruker det jo til dagmammaen og er ikke hjemme selv.

Hvor får du denne informasjonen fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til dere som mottar kontantstøtte!

Skjønner dere ikke at vi andre som må jobbe fordi ks ikke er tilstrekkelig for å betale utgifter synes det er provoserende at dere går hjemme og hever flere tusen i mnd som kunne vært brukt til å bygge ut barnehagetilbudet. De som er hjemme med barna gjør det av egen fri vilje og burde ikke fått betalt for det. Ordningen støtter også det svarte dagmamma markedet og det er enda verre. En mor med to små barn som mottar ks får vel ca 7000 i mnd, og passer hun da to barn svart kan hun hove inn ca 14000 kr. Burde hun ikke betalt skatt av disse pengene? Ordningen skaper urettferdighet og burde vært avskaffet. Jeg er glad jeg ikke snylter slik på staten. Ok, min barnehageplass koster staten noen kroner, men jeg betaler i det minste skatt og bidrar til fellesskapet. Og hold ektefellens inntekt unna denne diskusjonen fordi den er irrelevant. Tjener mannen nok til at kona kan være hjemme er det bra, men da må vel ikke samfunnet sponse dette.

Skrevet

Skjønner dere ikke at vi andre som må jobbe fordi ks ikke er tilstrekkelig for å betale utgifter synes det er provoserende at dere går hjemme og hever flere tusen i mnd som kunne vært brukt til å bygge ut barnehagetilbudet. De som er  hjemme med barna gjør det av egen fri vilje og burde ikke fått betalt for det. Ordningen støtter også det svarte dagmamma markedet og det er enda verre. En mor med to små barn som mottar ks får vel ca 7000 i mnd, og passer hun da to barn svart kan hun hove inn ca 14000 kr. Burde hun ikke betalt skatt av disse pengene? Ordningen skaper urettferdighet og burde vært avskaffet. Jeg er glad jeg ikke snylter slik på staten. Ok, min barnehageplass koster staten noen kroner, men jeg betaler i det minste skatt og bidrar til fellesskapet. Og hold ektefellens inntekt unna denne diskusjonen fordi den er irrelevant. Tjener mannen nok til at kona kan være hjemme er det bra, men da må vel ikke samfunnet sponse dette.

Men samfunnet skal støtte deg som benytter deg av barnehageplass ?

Det er en typisk egoistisk uttalelse fra misunnelige medsøstre.

Skrevet

Hilde!

Ja fordi jeg betaler skatt av de pengene jeg tjener. Staten betaler for min barnehageplass, og jeg betaler for plassen. Mange småbarnsmødre går ut igjen i jobb fordi de trenger pengene. Da er det ikke riktig at våre skattepenger skal gå til å sponse kvinner som har en rik mann og har råd til å gå hjemme, når vi vet at det finnes massevis at andre ting det er behov for å bruke penger på i dette landet. Kontantstøtten bør kun gå til de som aktivt søker barnehageplass, men som ikke har fått og må benytte seg av hvit dagmamma.

Skrevet

Det er noe av det frekkeste jeg har lest. Husk at disse familiene hvor en er hjemmeværende ofte betaler like mye og kanskje mer skatt enn du og din mann tilsammen. Disse kvinnene og har som regel vært i arbeid før de ble gravide og går ut i arbeid igjen når ungene vokser til - og dermed bidratt like mye til fellesskapet som det du hevder å gjøre.

Selv har jeg desverre aldri fått glede av kontantstøtte - men jeg har to venninner hvor disse pengene har vært tungen på vektskålen slik at de har kunnet være hjemme mens barna er små.

Men du trenger ikke være redd - denne nye fabelaktige regjeringen vår kommer til å klare å fjerne dette før de forhåpentligvis snart forsvinner. For i stedet for å se på det som et gode for småbarnsforeldre så ser de på det som et hinder for likestillingen. Ingen spør hva som er best for barna !

Skrevet (endret)
Ingen spør hva som er best for barna !

Apropos det - du unnlot behendig å svare på spørsmålene mine lenger opp i tråden - de vedrørende problemer i skolen. Siden du igjen bringer opp "best for barna" så kan du kanskje gjøre det nå?

Og du: Jeg håper den sittende regjeringen sitter godt!

Endret av Brunhilde
Skrevet (endret)

Jeg har ikke gått tilbake i diskusjonen og lest tidligere innlegg. Men når det gjelder forholdene i skolen i dag så er de ikke mindre enn alarmerende. Jeg har hatt barn både i barne- og ungdomsskolen og sett på nært hold hvordan situasjonen har vært. I ungdomsskolen så var det flere elever som rett og slett måtte gå hjem flere dager pga hodeverk - de holdt ikke ut bråk og uro som hersket i klasserommet. Jeg har vært vitne til at en av lærerne ble sykemeldt pga. forholdene i klassen til et av mine barn ... det var snakk om en ung og sprek lærer som faktisk ble langtidssykemeldt fordi han ikke klarte det mer. I dette tilfellet ble 3 elever i en klasse utvist - men det var først etter at de hadde ødelagt 2 år av ungdsomsskoletiden for medelevene og flere lærere.

Jeg har ingen steder skrevet at barnehager er årsaken til denne utviklingen -

MEN det bør selvsagt foretas undersøkelser over tid som viser om det har noen negativ innvirkning på barn som må tilbringe inntil 39 timer pr. uke i barnehagen. Men selvsagt også om det har noen negativ innvirkning på barna at mor eller far er hjemme noen år i oppveksten.

Og jeg håper IKKE at den nåværende regjering blir sittende særlig lenge. Er forresten temmelig sikker på at et par av statsrådene blir byttet ut om ikke så altfor lenge ...

Endret av Hilde
Skrevet
Men samfunnet skal støtte deg som benytter deg av barnehageplass ?

Det er en typisk egoistisk uttalelse fra misunnelige medsøstre.

:ler: Misunnelig på hva da? Å gå hjemme innenfor husets fire vegger? Nei takk.

Skrevet
Vel, dette har jo kommet tydelig fram i debattprogram på TV, og det gjaldt generelt for hele landet, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Jens Stoltenberg har også innrømmet dette.

Ellers så tror jeg at temaet begynner å bli ganske utdebattert nå.

Nå må du huske på at mangel på utdannet personell og antall personale i barnehagen ofte er to forskjellige ting. De fleste barnehager kjører på minimumsbemanning, men det er ikke fordi det er mangel på kvalifisert personell, men fordi kommunen vil betale lønn til ferrest mulig.

Skrevet

De felste jeg kjenner i Oslo-området bruker kontantstøtten til å betale svart til sin dagmamma fra andre land.

På den måten kan både mor og far jobbe ute og komme hjem til dagmamma som snakker gebrokkent norsk eller engelsk, som har passet barnet deres hele dagen. De er kjempefornøyde med ordningen.

Skrevet

De som er  hjemme med barna gjør det av egen fri vilje og burde ikke fått betalt for det.

Hvordan kan det være frivillig for de som ikke får barnehageplass?

Og er alle garantert jobb?

Og er alle garantert å få dagmamma om en får jobb?

Hvor kommer statistikken fra, over alle dagmammaer som jobber svart hos de som mottar kontantstøtte?

Skrevet
De felste jeg kjenner i Oslo-området bruker kontantstøtten til å betale svart til sin dagmamma fra andre land.

På den måten kan både mor og far jobbe ute og komme hjem til dagmamma som snakker gebrokkent norsk eller engelsk, som har passet barnet deres hele dagen. De er kjempefornøyde med ordningen.

Jeg forstår. Dette er din omgangskrets, men det kan jo hende at vi andre omgås en helt annen type mennesker enn det du gjør.

Skrevet
Nå må du huske på at mangel på utdannet personell og antall personale i barnehagen ofte er to forskjellige ting. De fleste barnehager kjører på minimumsbemanning, men det er ikke fordi det er mangel på kvalifisert personell, men fordi kommunen vil betale lønn til ferrest mulig.

Det var nettopp mangel på utdannet personell det var snakk om i debattprogrammet jeg hørte. Og det ble lovet at det skulle satses mer på denne utdanningen framover. Så vidt jeg husker, så var ikke kommunene eller deres økonomi eller vilje, nevnt i denne sammenhengen.

Skrevet
Ja du er sannelig et underlig menneske.

Å være motstander av en inntekt som gjør at du kan være hjemme når det passer deg, det er for meg en fornøyelig gåte.

Jeg er ikke underlig i det hele tatt jeg!

Hvorfor kan jeg ikke være motstander av en ordning som for tiden gjør at jeg kan være hjemme med barnet mitt? Hvorfor kan jeg ikke si at jeg mye heller ville hatt en reel mulighet til å få barnehage til datteren min? Sånn som det er nå har jeg ingen valgmulighet. Null plass i barnehage - og derfor måtte jeg ha vært hjemme uansett.Kontantstøtten gir meg jo ikke noe valg så lenge jeg ikke har noe annet å velge i.

Skrevet
Det var nettopp mangel på utdannet personell det var snakk om i debattprogrammet jeg hørte. Og det ble lovet at det skulle satses mer på denne utdanningen framover. Så vidt jeg husker, så var ikke kommunene eller deres økonomi eller vilje, nevnt i denne sammenhengen.

Det var snodig altså. Barnehager er, så vidt jeg vet, en av de få plassene hvor de tar inn folk med "bare" vitnemål fra videregående skole så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem. Men som du sier så varierer det sikkert alt etter hvor man befinner seg.

Her har vi motsatt problem. En masse folk som har jobbet en halv mannsalder innenfor skole/barnehager og en kommune som skjærer stillingsandeler inn til beinet. Ungdommer velger barne og ungdomsabeiderfag på videregående, men får ingen lærlingeplass fordi kommunen kun tar inn to stk hvert annet år.

Skrevet
Det var snodig altså. Barnehager er, så vidt jeg vet, en av de få plassene hvor de tar inn folk med "bare" vitnemål fra videregående skole så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem. Men som du sier så varierer det sikkert alt etter hvor man befinner seg.

Her har vi motsatt problem. En masse folk som har jobbet en halv mannsalder innenfor skole/barnehager og en kommune som skjærer stillingsandeler inn til beinet. Ungdommer velger barne og ungdomsabeiderfag på videregående, men får ingen lærlingeplass fordi kommunen kun tar inn to stk hvert annet år.

I intervjuer i radioen NRK 1 de siste par dagene, har det kommet fram at det mangler over 9000 personer til barnehagene for å få full dekning. Problemene i dag er at veldig mange unge slutter etter ganske kort tid, for å begynne i annen jobb. Det ser altså ut til at mange tar seg en midlertidig jobb i barnehage, mens de venter på å få en annen jobb de ønsker seg.

Det som vil ta lengst tid, er vel å få utdannet nok førskolelærere, som etter det jeg har forstått, kreves i alle barnehager.

Skrevet
Jeg er ikke underlig i det hele tatt jeg!

Hvorfor kan jeg ikke være motstander av en ordning som for tiden gjør at jeg kan være hjemme med barnet mitt? Hvorfor kan jeg ikke si at jeg mye heller ville hatt en reel mulighet til å få barnehage til datteren min? Sånn som det er nå har jeg ingen valgmulighet. Null plass i barnehage - og derfor måtte jeg ha vært hjemme uansett.Kontantstøtten gir meg jo ikke noe valg  så lenge jeg ikke har noe annet å velge i.

Ok, jeg skal ta tilbake det jeg skrev om at du er underlig.

Men utsagnet ditt synes jeg allikevel er noe underlig.

Når du skriver: En ordning som for tiden gjør at jeg kan være hjemme.

Da undrer jeg meg på: Hva om denne ordningen ikke hadde vært, og du allikevel ikke hadde noe valg, hva da?

Skrevet

Jeg leste på teksttv her en dag at det er 4500 førskolelærer som jobber i skolen eller andre plasser og at det mangler 3000 førskolelærere for å få folk til full barnehagedekning.

Tja, hva må til for å få førskolelærerne til å fortsette å jobbe i barnehage da?

Skrevet (endret)
Ok, jeg skal ta tilbake det jeg skrev om at du er underlig.

Men utsagnet ditt synes jeg allikevel er noe underlig.

Når du skriver: En ordning som for tiden gjør at jeg kan være hjemme.

Da undrer jeg meg på: Hva om denne ordningen ikke hadde vært, og du allikevel ikke hadde noe valg, hva da?

Da hadde jeg hatt det veldig mye tøffere økonomisk og måtte kanskje ha prøvd å få dagmamma selv istedet for å jobbe som en. Men siden datteren min har en hjerterytmeforstyrrelse som innimellom gjør at hun kan bli bevsstløs er det ikke så mange dagmammaer som vil ha henne tipper jeg.Men i barnehagen er de flere sammen, og da tenker jeg på de voksne.Det er en stor trygghet.

Takk for at jeg ikke var underlig iallefall ;)

Endret av Charmina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...