Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor er det så mye bedre for deg å betale lønn til barnehagetantene, enn til de som gjør jobben hjemme?

Fordi jeg da betaler mennesker som gjerne har tatt en utdannelse til og/eller har en stor interesse for å jobbe med barn lønn for den arbeidsinnsatsen de gjør. De tar hånd om andres barn og har det som jobb.

Hvorfor skal jeg betale for at noen vil være hjemme med egne barn? Det er et valg de har tatt og da må de ta konsekvensen av det. Dessuten lignes ektefelle i klasse 2 hvis den ene parten er hjemmeværende og man opparbeider seg pensjonspoeng. Jeg syns det holder, jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er greit å betale for velferdstilbudet vi har i Norge. Jeg mener det er absurd å betale noen for å ikke bruke offentlige tjenester.

Skrevet (endret)

Ok - så dere mener altså at det kun er de som benytter barnehager som skal få støtte fra staten ? Og hva er begrunnelsen ?

Endret av Hilde
Skrevet
Så du er altså for kontantstøtten nå som det passer deg, men senere vil du igjen være i mot den?

Nei jeg er imot den nå også, men jeg nekter ikke å ta imot pengene alikevel.Men de gir meg jo ikke noe reelt valg om å være hjemme eller ikke. Jeg kunne jo ikke levd bare på disse penge når jeg vanligvis går i full jobb.

Skrevet
Blir de diskriminert når de er hjemme av egen fri vilje :overrasket:

Hvorfor stoppe når de er 3  år da? hvorfor ikke betale folk til å gå hjemme til de begynner på skolen?

Tenk på alle som ble diskrimnert før kontantstøtten da :roll:

Vi får gå til sak hele gjengen og kreve tilbakebetalt for all den tid barna våre ikke gikk i barnehagen,

Diskrimineringen gjelder selvfølgelig om de hjemmeværende mødre ikke får samme støtte som de som frivillig går ut i arbeidslivet. De får støtte for at andre skal ta seg av barna deres.

Grunnen til kontantstøtten, var jo at noen så nettopp dette.

Å snakke om erstatning for ordninger som ikke var tidligere er bare tull.

Da bør du nok ikke stoppe med kontantstøtten.

Skrevet
Nei jeg er imot den nå også, men jeg nekter ikke å ta imot pengene alikevel.Men de gir meg jo ikke noe reelt valg om å være hjemme eller ikke. Jeg kunne jo ikke levd bare på disse penge når jeg vanligvis går i full jobb.

Det er faktisk vanskelig å skjønne hva du mener.

Ingen trenger å leve bare på disse pengene, men det er ment som en god hjelp for de som vil, og iallefall de som må være hjemme.

Det virker nesten som om du hadde klart deg bedre uten disse pengene, og da er det jo full anledning til å gi dem til veldedige formål.

Skrevet
Fordi jeg da betaler mennesker som gjerne har tatt en utdannelse til og/eller har en stor interesse for å jobbe med barn lønn for den arbeidsinnsatsen de gjør. De tar hånd om andres barn og har det som jobb.

Hvorfor skal jeg betale for at noen vil være hjemme med egne barn? Det er et valg de har tatt og da må de ta konsekvensen av det. Dessuten lignes ektefelle i klasse 2 hvis den ene parten er hjemmeværende og man opparbeider seg pensjonspoeng. Jeg syns det holder, jeg!

Du har også tatt et valg. Hvorfor skal jeg være med å betale for pass av dine unger i barnehagen framfor de som er hjemme?

Hvorfor ikke kreve at du får betale helt ut hva det koster selv?

Skrevet
Du har også tatt et valg. Hvorfor skal jeg være med å betale for pass av dine unger i barnehagen framfor de som er hjemme?

Hvorfor ikke kreve at du får betale helt ut hva det koster selv?

Jeg har ikke barn i barnehage! ;)

Men bortsett fra det? Jeg har sagt det før: De som arbeider i barnehage betaler skatt og bidrar på lik linje med meg til samfunnet. Det mener jeg at en hjemmeværende ikke gjør i samme grad. Dette har jeg forvørig sagt tidligere i debatten. Hvis du velger å ikke lese det så greit for meg...

Skrevet
Det er faktisk vanskelig å skjønne hva du mener.

Ingen trenger å leve bare på disse pengene, men det er ment som en god hjelp for de som vil, og iallefall de som må være hjemme.

Det virker nesten som om du hadde klart deg bedre uten disse pengene, og da er det jo full anledning til å gi dem til veldedige formål.

At du ikke forstår hva Charmina mener overrasker meg ikke, men det jeg gjerne vil vite er følgende: Hvem er det som MÅ være hjemme? Det er da ingen paragraf innen Norges Lover som sier at noen MÅ være hjemme? Eneste tilfellene jeg har hørt om der kvinnen MÅ være hjemme er ekstreme religiøse sekter, men de (sektene) er jeg like mye i mot som jeg er i mot kontantstøtten...

Skrevet
Ok - så dere mener altså at det kun er de som benytter barnehager som skal få støtte fra staten ? Og hva er begrunnelsen ?

Av samfunnsøkonomiske grunner, se side 2 og 3 i denne diskusjonen... Gidder ikke å gjenta samme argumentene en gang til.

Skrevet

Jeg synes det er greit med litt kontantstøtte til de som benytter hvit dagmamma. Da betaler mor skatt, og dagmammaen betaler skatt og bidrar dermed til fellesskapet. Og det er en kjensgjerning at det er for lite barnehageplasser. Men de som betaler svart dagmamma og de som er hjemmeværende skulle ikke ha fått disse pengene. De som har svart barnepass bidrar til skatteunndragelse, noe som er ulovlig, og de som er hjemme har valgt det av egen fri vilje og må da innrette seg etter det. De har ikke krav på å bli betalt for å ta vare på egne barn. Kontantstøtten må være et bidrag til de som trenger barnepass og ikke får barnehageplass.

Skrevet

De som er hjemme med barna

1) har en mann som blir lignet i klasse 2. Da betaler du 20 % i skatt, ikke 36 %. For mange utgjør det betydelig mer enn den støtten staten betaler pr. barnehageplass!

2) er enslige mødre som mottar overgansstønad. Dette utgjør også en betydelig sum pr. Måned, og det skulle ikke forundre meg om det utgjorde mer enn det staten betaler pr. barnehageplass.

Så de som ikke benytter barnehageplass får faktisk masse støtte av staten, og det til tross for at det av samfunnsøkonomiske hensyn slett ikke er fordelaktg at de går hjemme.

Skrevet

Hva som er samfunnsøkonomisk eller ei tror jeg ikke du engang skal prøve å gå inn på, Cruel - da må du først undersøke hvilke følger det har for barn som har hjemmeværende foreldre kontra utearbeidende. Har du barn selv ? Se deg rundt og tenkt litt over hva som skjer blant barn og unge idag. Se på den uheldige utviklingen det er i skolen idag - tenker da på problemtilfeller. Nye tall fra "Barn i Bergen" viser at åtte prosent av alle under 18 år har så alvorlige psykiske plager at de trenger behandling - bør vi ikke prøve å finne ut hvorfor det er en sånn eksprolderende økning av psykiske plager blant unge ? Jeg synes at tiltaket med kontantstøtte er et flott tiltak som faktisk kan gi småbarnsforeldre et valg - og det mener jeg selvom barna mine er langt over småbarnsstadiet. At den nye regjeringen begynner å fjerne kontantstøtten sakte, men sikkert er ikke uventet - men det er tragisk

Skrevet
Hva som er samfunnsøkonomisk eller ei tror jeg ikke du engang skal prøve å gå inn på, Cruel - da må du først undersøke hvilke følger det har for barn som har hjemmeværende foreldre kontra utearbeidende. Har du barn selv ? Se deg rundt og tenkt litt over hva som skjer blant barn og unge idag. Se på den uheldige utviklingen det er i skolen idag - tenker da på problemtilfeller. Nye tall fra "Barn i Bergen" viser at åtte prosent av alle under 18 år har så alvorlige psykiske plager at de trenger behandling - bør vi ikke prøve å finne ut hvorfor det er en sånn eksprolderende økning av psykiske plager blant unge ? Jeg synes at tiltaket med kontantstøtte er et flott tiltak som faktisk kan gi småbarnsforeldre et valg - og det mener jeg selvom barna mine er langt over småbarnsstadiet. At den nye regjeringen begynner å fjerne kontantstøtten sakte, men sikkert er ikke uventet - men det er tragisk

Ja, jeg har barn selv, og ja, jeg registrerer at du ikke har noen protester mht min påstand om at hjemmeværende foreldre får støtte så det holder fra staten.

At du mener at barn som går i barnehage får psykiske og sosiale problemer, og vil bli en belastning for samfunnet får stå for din egen regning. Jeg regner ikke med at det er påstand du vanligvis pleier å slenge i fjeset på flertallet av foreldrene i dette landet.

Skrevet
Hva som er samfunnsøkonomisk eller ei tror jeg ikke du engang skal prøve å gå inn på, Cruel - da må du først undersøke hvilke følger det har for barn som har hjemmeværende foreldre kontra utearbeidende. Har du barn selv ? Se deg rundt og tenkt litt over hva som skjer blant barn og unge idag. Se på den uheldige utviklingen det er i skolen idag - tenker da på problemtilfeller.

Synes du skal være veldig forskiktig med å antyde at barnehagen har skylden for psykiske problem hos barn i dag.

Barneombudet har vært veldig kritisk til kontantstøtten, det er ikke mye seriøs forskning som støtter dine antagelser Hilde (hvis noe i det hele tatt). Det er tvert i mot mye forskning som tilsier at barn får mange sosiale ferdigheter når de går i barnehage og at disse barna blir mer robuste og klarer seg bra.

Skrevet
Se deg rundt og tenkt litt over hva som skjer blant barn og unge idag. Se på den uheldige utviklingen det er i skolen idag - tenker da på problemtilfeller.

Hvordan kan kontantstøtten bidra til å endre det du mener er en uheldig utvikling i skolen? Og hva ER en uheldig utvikling i skolen? Det syns jeg du må forklare nærmere!

At den nye regjeringen begynner å fjerne kontantstøtten sakte, men sikkert er ikke uventet - men det er tragisk

Det er helt greit om DU MENER at det er tragisk, men at du kan hevde det som en sannhet er skremmende. Jeg MENER at det er fornuftig. Det er, som denne debatten viser, ikke sannheten for alle!

Gjest Hilde ii
Skrevet

Unnskyld - hvor har jeg slengt det i trynet ditt ? Jeg mener at det bør undersøkes hvorfor vi har denne utviklingen - og den er alvorlig. Sa heller ingenting om at denne utviklingen skyldes barnehagen - men at det kanskje er på tide at det gjøre grundige studier på om det har noen som helst følger for barn at enkelte av dem faktisk oppholder seg i barnehagen inntil 9 timer pr. dag - 5 dager i uken.

Jeg kommenterte ikke utsagnet ditt om hjemmeværende - fordi den faller for sin egen urimelighet. Du bør kanskje tenke over at gifte hjemmeværende lever på en inntekt - men at denne ofte er er større enn hos de fleste andre - og at familien som sådan bidrar mer enn nok med skatt til fellesskapet. Det å være i skatteklasse 2 ugjør faktisk ikke så mye som du vil ha det til, men det er en hjelp til mennesker som lever av en inntekt enten de er gifte eller enslige forsørgere.

Skrevet
Unnskyld - hvor har jeg slengt det i trynet ditt ? Jeg mener at det bør undersøkes hvorfor vi har denne utviklingen - og den er alvorlig. Sa heller ingenting om at denne utviklingen skyldes barnehagen - men at det kanskje er på tide at det gjøre grundige studier på om det har noen som helst følger for barn at enkelte av dem faktisk oppholder seg i barnehagen inntil 9 timer pr. dag - 5 dager i uken.

Så, så ro ned.

Du skriver altså at du ikke har sagt at det er barnehagen sin skyld, men samtidig at man må undersøke hva slags virkning barnehagen har på barn...? Dette er jo rett og slett en gedigen selvmotsidelse. Hvis du mener at

1) barnehagen ikke er skadelig, da betyr jo det at det er samfunnsøkonomisk lønsomt at begge foreldrene jobber, ikke noe mer å diskutere.

2) det er skadelig for barn å gå i barnehage (en påstand som gjest forøvrig påpeker at det finnes svært lite vitenskapelig belegg for), så må du skjønne at en sånn påstand er et slag i trynet for alle foreldre som har barn i banehagen. Ingen liker vel å få høre at deres barn vil få psykiske og sosiale problemer, og bli en samfunnsøkonomisk belastning?!! Hvis du ikke skjønner det, så har du så dårlig utviklede sosiale antenner at jeg tror ikke det går an å diskutere med deg.

Jeg kommenterte ikke utsagnet ditt om hjemmeværende - fordi den faller for sin egen urimelighet. Du bør kanskje tenke over at gifte hjemmeværende lever på en inntekt - men at denne ofte er er større enn hos de fleste andre - og at familien som sådan bidrar mer enn nok med skatt til fellesskapet. Det å være i skatteklasse 2 ugjør faktisk ikke så mye som du vil ha det til, men det er en hjelp til mennesker som lever av en inntekt enten de er gifte eller enslige forsørgere.

Hvordan i alle dager forandrer det faktum at gifte foreldre, hvor en er hjemmeværende slik at de kun lever på en inntekt, faktisk mottar en betydelig støtte fra staten? Støtten er altså i form av redusert skatt. (Enslige foreldre skal vel slite tungt med både å jobbe og samtidig være hjemme med barna, tenker jeg, men samme prinsipp ville i så fall gjelde for dem.) Når en av foreldrene går hjemme, slik at de (i dag) mottar kontantstøtte, lever de også på en inntekt. Betyr det da at de ikke mottar kontantstøtte? (For hvis du leser argumentasjonsrekken din en gang til, så er det dette du hevder.) Vi har aldri diskutert hvor god råd folk i forskjellige livssituasjoner har, poenget var da om de fikk støtte fra staten?!

Hvor stor forskjell du mener skatteklasse 2 utgjør får jo være opp til deg, poenget er at summen dette utgjør antagelig er mer enn det staten betaler i støtte for en barnehageplass.

Skrevet
Diskrimineringen gjelder selvfølgelig om de hjemmeværende mødre ikke får samme støtte som de som frivillig går ut i arbeidslivet. De får støtte for at andre skal ta seg av barna deres.

Grunnen til kontantstøtten, var jo at noen så nettopp dette.

Å snakke om erstatning for ordninger som ikke var tidligere er bare tull.

Da bør du nok ikke stoppe med kontantstøtten.

Frivillig ut i arbeidslivet :ironi: Javel. Det er ikke alle som har råd til å leve på 2 inntekter i dette landet. Og de som er i jobb bidrar da mer samfunnsøkonomisk enn de som går hjemme å passer sine EGNE barn :overrasket: Å være forelder er nemlig ikke en jobb i ordets rette forstand. Hjemmeværende får barnetrygd i likehet med alle andre og det burde holde i massevis. Er det imot deres prinsipper å sende ungene deres fra dere før de når skolealder, så får dere heller planlegge å få de ungene deres når dere har økonomi til å kunne gjøre dette.

Skrevet
Frivillig ut i arbeidslivet :ironi:  Javel. Det er ikke alle som har råd til å leve på 2 inntekter i dette landet. Og de som er i jobb bidrar da mer samfunnsøkonomisk enn de som går hjemme å passer sine EGNE barn :overrasket: Å være forelder er nemlig ikke en jobb i ordets rette forstand. Hjemmeværende får barnetrygd i likehet med alle andre  og det burde holde i massevis. Er det imot deres prinsipper å sende ungene deres fra dere før de når skolealder, så får dere heller planlegge å få de ungene deres når dere har økonomi til å kunne gjøre dette.

Mente selvfølgelig 1 inntekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...