Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man passer IKKE sine egne barn! 

Velger man å få barn, så velger man også hva en ønsker å gjøre. Men en kan ikke si at det er regjeringen som skal betale om noen velger å gå hjemme, for det er da virkelig ens eget valg. Er man i jobb får man lønn, er man hjemme får man ikke betalt, så enkelt er det faktisk.

Du velger å få barn, da bør du også ta slike ting med i beregningen. Ingen menneske bør få betalt, for å velge å gå hjemme med sitt eget barn. Da får en helle senke standarden sin, for en behøver ikke mange soverom, masse leker, to biler osv.

Hvorfor skal da de som faktisk velger å gå hjemme (og det er faktisk ganske mange som gjør det i dagens samfunn), være med å betale slik at de som bruker barnehager slipper å betale mer enn den egenandelen de gjør i dag.

Når du velger å få barn, så bør du ta slike ting med i beregningen, at det faktisk koster langt over 3000 kroner å ha et barn i barnehage. Så får en heller senke standarden sin deretter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor skal da de som faktisk velger å gå hjemme (og det er faktisk ganske mange som gjør det i dagens samfunn), være med å betale slik at de som bruker barnehager slipper å betale mer enn den egenandelen de gjør i dag.

Når du velger å få barn, så bør du ta slike ting med i beregningen, at det faktisk koster langt over 3000 kroner å ha et barn i barnehage.  Så får en heller senke standarden sin deretter.

:klappe::klappe::klappe:

Og hvorfor skal vi som ikke har barn i det hele tatt betale dyre dommer i skatt for at de som velger å få barn skal få billigst mulig barnehage? Bør de ikke kunne finansiere sin egne barn og betale det en barnehageplass faktisk koster? Det er jo bare å gå ned på antall rom og spise litt mindre osv. det......

Gjest gurimalla ii
Skrevet

Hva betaler de som går hjemme?

Hvorfor skal de ikke bruker universitetene være med å betale for de, hvorfor skal de som ikke har bil betale for motorveier? Jo fordi det anses som nyttig for samfunnet. Det har en samfunnsmessig verdi å ha folk i arbeid.

Ellers må jeg si at jeg har vært så stor motstander av denne kontantstøtten at jeg føler en barnslig når den nye regjeringen går løs på den… he he he.

Skrevet

Minus på kr 354,- pr måned... Er det så galt da? Det må da være overkommelig for de aller aller fleste av oss.

Skrevet
Hva betaler de som går hjemme?

Hvorfor skal de ikke bruker universitetene være med å betale for de, hvorfor skal de som ikke har bil betale for motorveier? Jo fordi det anses som nyttig for samfunnet. Det har en samfunnsmessig verdi å ha folk i arbeid. 

Ellers må jeg si at jeg har vært så stor motstander av denne kontantstøtten at jeg føler en barnslig når den nye regjeringen går løs på den… he he he.

De som går hjemme har kanskje en bedre halvdel som betaler skatt.

Antyder du at det er mer nyttig for samfunnet å ha barna i barnehage enn å ta seg av sine egne barn ???? :overrasket:

Hvis alle skal ha barna i barnehagen fra de er ett år, skal jeg love det blir en del ulykkelige barn ute og går. Ikke alle finner seg til rette i barnehage.

Det er mange år siden jeg benyttet meg av både kontantstøtte og barnehage, men jeg synes det må være opp til hver enkel å finne ut hva som passer dem og deres livssituasjon. Burde den ha vært regulert slik at kun de som faktisk bruker den til å være hjemme selv får - ja så absolutt, men da må de også sørge for at det er nok barnehageplasser til dem som vil ha det.

Slik det er i dag er det jo nærmest ett lotteri. Noen får barnehageplass, mens andre står i kø både lenge og langt. ER det virkelig rettferdig ??

Gjest lilletroll
Skrevet
Fortell meg hvor mange som passer sine egne barn? Kontantstøtten blir betalt til dagmamme, og er det riktig?

NEI, kontantstøtten blir ikke betalt til dagmamma!!! Kontantstøtten var den som gjorde at JEG kune være HJEMME med MITT barn til hun ble 3!!!

Skrevet
NEI, kontantstøtten blir ikke betalt til dagmamma!!! Kontantstøtten var den som gjorde at JEG kune være HJEMME med MITT barn til hun ble 3!!!

:klappe: Det er nemlig ganske mange som gjør det på den måten også.

Det er feil å tro at all kontantstøtten som blir utbetalt går direkte til dagmammaer rundt omkring.

Hele nabolaget vårt har benyttet seg av hel eller halv kontantstøtte (halv barnehageplass) til å gå hjemme mens ungene er små.

Skrevet
Hvorfor skal da de som faktisk velger å gå hjemme...være med å betale 

Sissi B sier at det er de som går hjemme som betaler, noe de ikke gjør.

Antyder du at det er mer nyttig for samfunnet å ha barna i barnehage enn å ta seg av sine egne barn ???? :overrasket:

Jeg antyder at det er mer samfunnsmessig nyttig å ha folk i jobb enn å gå hjemme. Derfor er barnehage et tilbud til foreldrene.

Jeg er enig i at det burde vært full barnehagedekning.

Men er fremdeles stor motstander av kontantstøtten og gleder meg til den dagen den er historie!

Skrevet

Jeg antyder at det er mer samfunnsmessig nyttig å ha folk i jobb enn å gå hjemme. Derfor er barnehage et tilbud til foreldrene.

Kanskje vi ikke burde hatt svangerskaps permisjoner heller ?

Det er dyrt for samfunnet å betale det også

Skrevet
Er også helt enig med Piper her!

I tillegg mener jeg at det er et absurd prinsipp å få utbetalt penger pga man ikke benytter seg av en offentlig finansiert tjeneste.

Jeg skulle gjerne hatt litt penger fordi jeg ikke gikk på universitetet…

Helt enig!

Jeg har aldri vært syk og innlagt på sykehus. Jeg har ikke barn og benytter meg ikke av barnehagen som offentlig finansiert tjeneste. Jeg vil ha kontantstøtte jeg også!!

Nei, man tar et valg selv om man vil gå hjemme eller ikke. Men staten skal da ikke betale for det?

Jeg mener det viktigste er å satse på full barnahagedekning. Dette er mye viktigere enn kontantstøtte eller makspris på barnehageplassene. Først når man har full barnahagedekning har man en valgfrihet, så er det eventuelt økonomien som setter en stopper for om man har råd til å gå hjemem sammen med barna eller ikke. Men det er gjerne økonomien som setter en stopper for det en har lyst til her i verden, uten at staten skal gå inn å betale ut masse penger for alt mulig? Det er mange forskj meninger for hva som er best for barna, men tross alt er det arbeid som gir verdiskapning i dette landet og derfor er det en verdi å ha folk i arbeid. Dessuten har vi et mål om likestilling her i landet, og derfor vil vi jo helst ikke at alle kvinner skal tilbake til kjøkkenbenken. For det er jo kvinner som regel velger å være hjemme, siden de som regel har lavest inntekt av de to ektefellene.

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Kanskje vi ikke burde hatt svangerskaps permisjoner heller ?

Det er dyrt for samfunnet å betale det også

Alt er selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Det er ønskelig for samfunnet at det fødes barn og Norge har tatt seg råd til å betale lange svangerskapspermisjoner, jeg synes det er et godt tiltak. Nå lever jo ingen livet sitt etter hva som er samfunnsmessig nyttig for staten, men det er det politikerne må legge vekt på når de tar sine beslutninger. Noe er jeg enig i og andre ting uenig.

Jeg mener at kontantstøtte er noe stort tull derfor blir jeg glad når den fases ut!

Skrevet
Hvorfor skal staten betale for at vi passer vaare egne barn? Fordi de stoetter jo barnehagene oekonomisk - det er rettferdig at de da ogsaa stoetter de som IKKE velger barnehage (for de av oss som liker valgfrihet er det hvertfall rettferdig!  ;) )

Om dagmamma eller en selv passer barna er da revnende likegyldig  - det er opp til foreldrene aa bestemme hva som er best for dem og barna!

Og det er da opp til regjeringen selv å bestemme hva de mener skattepengene best skal brukes til ;-)

Skrevet

Når du velger å få barn, så bør du ta slike ting med i beregningen, at det faktisk koster langt over 3000 kroner å ha et barn i barnehage.  Så får en heller senke standarden sin deretter.

De som går hjemme er ikke med å betale. De betaler da ingen skatt!

Og hvorfor skal vi som ikke har barn i det hele tatt betale dyre dommer i skatt for at de som velger å få barn skal få billigst mulig barnehage? Bør de ikke kunne finansiere sin egne barn og betale det en barnehageplass faktisk koster? Det er jo bare å gå ned på antall rom og spise litt mindre osv. det......

Det skal dere fordi det er de barna, hvis barnehageplass du mener at du betaler dyrt for, som skal betale skatt så DU kan få pensjon når den tid kommer! ;)

Skrevet

Jeg får kontantstøtte for tre barn og har ikke nubbesjans til å få de inn i bhg. Så for vår del blir det strammere økonomi, men det går vel på et vis....

Skrevet

JEG trenger kontantstøtten. Går hjemme med fire barn, når man ikke har lang utdannelse og utsikten til jobb er skral, i alle fall en jobb der det lønner seg såpass at man har råd til tre barnehageplasser! Så opplever jeg at kontantstøtten er staten sin måte å si at jeg duger alikevel! Takk for at jeg før opp fire nye skattebetalere.

Alle som er så imot og snakker om alt fra likestilling til valgfrihet ang. barnehage, kan dere ikke bare si rett ut at det å gå hjemme er bare for subbete verdiløse kjerriger?!!

Skrevet

Jeg skulle veldig gjerne hatt gullet i barnehage. Men siden det ikke er noen barnehageplass å oppdrive her, så takker jeg jatakk til kontantstøtta som kompensasjon. Om jeg "passer" barnet selv eller en dagmamma gjør det mot betaling er likegyldig!

Kontantstøtta er ikke til de som går hjemme, men som kompensasjon for at man ikke har fått barnehageplass.

Vi vil merke at kontantstøtta blir mindre, men jeg håper at det kan bli flere barnehageplasser neste år som takk for den reduserte kompensasjonen - og da spesielt en til oss.

Skrevet
JEG trenger kontantstøtten. Går hjemme med fire barn, når man ikke har lang utdannelse og utsikten til jobb er skral, i alle fall en jobb der det lønner seg såpass at man har råd til tre barnehageplasser! Så opplever jeg at kontantstøtten er staten sin måte å si at jeg duger alikevel! Takk for at jeg før opp fire nye skattebetalere.

Alle som er så imot og snakker om alt fra likestilling til valgfrihet ang. barnehage, kan dere ikke bare si rett ut at det å gå hjemme er bare for subbete verdiløse kjerriger?!!

De som har ungene sine i barnehage før da også opp fremtidige skattebetalere :roll:

I tillegg er de med på å sponse deg for at du ikke har giddet å prioritere utdannelse.

Har man ikke råd til 4 unger, ja så får man heller knipe litt igjen.

Skrevet
Noe annet kan man vel ikke vente seg av en roed/groenn regjering - de vil jo helst at ALLE skal institusjoneres fra vugge til grav. Neimen om det skal loenne seg aa passe sine egne barn en liten periode!  :frustrert: 

(Selv tror jeg nok vi kommer til aa benytte barnehage naar vi faar barn, men det betyr ikke at jeg mener at absolutt alle andre maa gjoere det samme!)

Og pga høyrestyrt kommune så får ikke vi nok penger til barnehagedrift og har innkjøp/vikar og ansettelsesstopp frem til nyttår. Og det er morsomt like før jul!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Som regel har de en ektefelle som gjør det, i tillegg til at de gjerne har betalt skatt hele livet frem til de fikk barn...

Skrevet

Du tror ikke at de har vært med å betalt skatt i mange år før de fikk barn da. Kanskje de til og med har en ektefelle/samboer som betaler skatt.

De skal da også ha noen goder tilbake for de pengene de har betalt til staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...