Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, man tar et valg selv om man vil gå hjemme eller ikke. Men staten skal da ikke betale for det?

Men staten subsidierer jo barnehageplassene. Du betaler jo bare en brøkdel av hva plassen din egentlig koster. Hvorfor skal staten betale for det ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
..hva vet vel du om hva jeg har prioritert...

"

. Går hjemme med fire barn, når man ikke har lang utdannelse og utsikten til jobb er skral,"

Der skrev du jo at du ikke har prioritert utdannelse

Endret av Misty
Skrevet
Som regel har de en ektefelle som gjør det, i tillegg til at de gjerne har betalt skatt hele livet frem til de fikk barn...

Du tror ikke at de har vært med å betalt skatt i mange år før de fikk barn da.  Kanskje de til og med har en ektefelle/samboer som betaler skatt.

De skal da også ha noen goder tilbake for de pengene de har betalt til staten.

Så lignes ektefellen i klasse II, noe som gir mindre skatt. De som velger å gå tilbake i jobb etter fødselspermisjonen fortsetter å betale skatt mens barna er i barnehage... Det gjør ikke de som velger å være hjemme med barna. Så enkelt er det syns jeg.

Skrevet
Men staten subsidierer jo barnehageplassene.  Du betaler jo bare en brøkdel av hva plassen din egentlig koster.  Hvorfor skal staten betale for det ??

Fordi at staten faktisk er avhengig av at noen holder samfunnshjulene i gang.

Alle som er i inntekstgivende arbeid er med på å øke BNP.( bruttonasjonal produkt)

De som går hjemme er det ikke.

Og barnehager har også andre positive ringvirkninger i samfunnet. Det sysselsetter mange mennesker som igjen betaler skatt!

Skrevet
Så lignes ektefellen i klasse II, noe som gir mindre skatt. De som velger å gå tilbake i jobb etter fødselspermisjonen fortsetter å betale skatt mens barna er i barnehage... Det gjør ikke de som velger å være hjemme med barna. Så enkelt er det syns jeg.

:klappe:

Skrevet

man har klart seg uten kontantstøtte før i tiden,så da skal man klare det nå og.jeg har selv 2 barn og fikk kontantstøtte på det siste barnet.nå er det sånn at her i kommunen så er vi heldig at de aller fleste har fått barnehageplass.jeg synes at kontantstøtten vært unødvendig hvis jeg kan si det fra starten av.misforstå meg rett,jeg har kost meg med barnet mitt hjemme,men har sett hvor stor forskjell det er på første barnet som begynte i barnehage når han var 1 år og til yngste som var nesten 3 før han begynte i barnehage.roper derfor hurra :klappe: for billigere barnehage og mindre i kontantstøtte.når det gjelder politikere,så har jeg etterhvert skjønt at de som regel ikke holder det de lover 100%.men har stor tro på at stoltenberg og co skal få fart på både kommunepolitikk og Norge etter som tiden går.

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Det viktigste med kontantstøtten er at foreldrene skal bestemme omsorgsform,

ikke politikerne.

Fjernes kontantstøtten, blir barnehagekøene lenger.

Gjest mzluze i.i
Skrevet

hovedpoenget her, synes jeg....er at de gikk til valg med løfte om ikke å røre kontantstøtten, og jeg antar de fikk en del stemmer pga det. Og nå bryter de dette løftet, noe som ikke på noen måte er prisverdig.

Vi lærer våre barn at man skal holde det de lover....mens regjeringen sier noe annet...

Skrevet
hovedpoenget her, synes jeg....er at de gikk til valg med løfte om ikke å røre kontantstøtten, og jeg antar de fikk en del stemmer pga det. Og nå bryter de dette løftet, noe som ikke på noen måte er prisverdig.

Vi lærer våre barn at man skal holde det de lover....mens regjeringen sier noe annet...

Hvem "de" er det du sikter til her? Så vidt jeg fikk med meg lovet Sp hele valgkampen å kjempe mot fjerning av kontantstøttent, SV lovet å kjempe for fjerning, mens Ap ikke helt var enig med seg selv og derfor ikke lovde noen ting.

Skrevet

:ler:

Hvorfor skal komntantstøtten være mer "hellig", en andre løfter som blir gitt i en valgkamp?

:

Skrevet
Man passer IKKE sine egne barn! 

Velger man å få barn, så velger man også hva en ønsker å gjøre. Men en kan ikke si at det er regjeringen som skal betale om noen velger å gå hjemme, for det er da virkelig ens eget valg. Er man i jobb får man lønn, er man hjemme får man ikke betalt, så enkelt er det faktisk.

Du velger å få barn, da bør du også ta slike ting med i beregningen. Ingen menneske bør få betalt, for å velge å gå hjemme med sitt eget barn. Da får en helle senke standarden sin, for en behøver ikke mange soverom, masse leker, to biler osv.

Når har du vært rundt om i alle hjem og sett at ingen som får kontantstøtte passer barna sine selv?

Og du mener selvfølgelig at det er feil å senke barnehageprisene. For hvorfor skal regjeringen betale for barnehagebarna?

Du mener selvfølgelig også at det er unødvendig med barnehager, for at de som har valgt å få barn bør være hjemme med dem, ikke sant?

Skrevet
Når har du vært rundt om i alle hjem og sett at ingen som får kontantstøtte passer barna sine selv?

Og du mener selvfølgelig at det er feil å senke barnehageprisene. For hvorfor skal regjeringen betale for barnehagebarna?

Du mener selvfølgelig også at det er unødvendig med barnehager, for at de som har valgt å få barn bør være hjemme med dem, ikke sant?

Hvor dum går det an å bli :roll:

De som vil være hjemme med barna står da fritt til å gjøre det! Hva gjorde man før den ble innført?? Joda, folk var da hjemme med barna sine da også. Og uten 3600 kr i mnd.

Barnehager er faktisk en nødvendighet for at kvinner skal kunne jobbe. Og de betaler faktisk penger for å ha barna der. Barnehagen er et "spleiselag" hvor forelder og kommune sammen dekker utgiftene til driften. Samfunnet er selvfølgelig tjent med at det faktisk er noen som jobber og betaler skatt.

Skrevet
man har klart seg uten kontantstøtte før i tiden,så da skal man klare det nå og.jeg har selv 2 barn og fikk kontantstøtte på det siste barnet.nå er det sånn at her i kommunen så er vi heldig at de aller fleste har fått barnehageplass.jeg synes at kontantstøtten vært unødvendig hvis jeg kan si det fra starten av.misforstå meg rett,jeg har kost meg med barnet mitt hjemme,men har sett hvor stor forskjell det er på første barnet som begynte i barnehage når han var 1 år og til yngste som var nesten 3 før han begynte i barnehage.roper derfor hurra :klappe: for billigere barnehage og mindre i kontantstøtte.når det gjelder politikere,så har jeg etterhvert skjønt at de som regel ikke holder det de lover 100%.men har stor tro på at stoltenberg og co skal få fart på både kommunepolitikk og Norge etter som tiden går.

Man klarte seg faktisk uten barnehager også før i tiden.

Skrevet
Hvor dum går det an å bli :roll:

De som vil være hjemme med barna står da fritt til å gjøre det! Hva gjorde man før den ble innført?? Joda, folk var da hjemme med barna sine da også. Og uten 3600 kr i mnd.

Barnehager er faktisk en nødvendighet for at kvinner skal kunne jobbe. Og de betaler faktisk penger for å ha barna der. Barnehagen er et "spleiselag" hvor forelder og kommune sammen dekker utgiftene til driften. Samfunnet er selvfølgelig tjent med at det faktisk er noen som jobber og betaler skatt.

Men er ikke den ene halvpart av de som er hjemme med barna, med på dette spleiselaget? Hvorfor skal ikke de få sin del av potten?

Dessuten så får en vel barnehageplass til barna er eldre enn grensen for kontantstøtten. Er ikke det rett?

Skrevet

Man får ikke automatisk barnehageplass. Barnehagedekningen er desverre begredelig enkelte steder i landet. Derfor kunne de ha fjernet hele kontantstøtten og heller brukt denne til å utvide barnehagetilbudet.

Skrevet
Man klarte seg faktisk uten barnehager også før i tiden.

:ironi::ironi:

Ja selvfølgelig gjorde de det.

Da var jo kvinnene lenket til kjøkkenbenken jo.

Men det er vel tilbake dit du vil ha dem?

Skrevet
De som mener at barn som er hjemme med mor eller far er i en gråsone, bør ikke ha noen befatning med barnesaker i det heletatt.

Og hvordan begrunner du dette?

Du mner altså at barneombudet tar feil, og at det ikke finnes foreldre som ikke tenker lenger en nesa rekker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...