Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #101 Skrevet 17. november 2005 Det er jo gjerne flere grunner til at enkelte benytter seg av kontantstøtten. Jeg gjør det fordi jeg og sambo har flyttet hjem fra utlandet da vi fikk tvillinger og vi har hatt problemer med å finne fast fulltids jobb. Ikke er det i nærheten av full barnehagedekning heller og jeg har faktisk litt problemer med å vite hvordan jeg skal finne en dagmamma jeg føler jeg kan stole på. Når jeg finner en jobb. Når det gjelder diskusjonen om hva man har råd til å leve på er det jo faktisk slik at sosialkontoret i min region gir i overkant av 600 pr barn pr måned og det forventes at man skal leve på det. Så da senker man kravene. Ganske kraftig. Uansett, jeg tror barna har godt av å få den roen det gir å være hjemme de første par årene, men har heller ingen betenkeligheter med å sende mine i barnehage. Akkurat nå synes jeg kontantstøtten er kjempebra for oss og jeg fikk et støkk da de skal redusere,selv om jeg egentlig burde vært forberedt på det. Det kommer uansett på det samme for meg om jeg betaler skatt for å subsidiere barnehageplasser eller til de som velger å være hjemme den første tiden.
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #102 Skrevet 17. november 2005 Hvem er det som MÅ være hjemme? Det er da ingen paragraf innen Norges Lover som sier at noen MÅ være hjemme? Eneste tilfellene jeg har hørt om der kvinnen MÅ være hjemme er ekstreme religiøse sekter, men de (sektene) er jeg like mye i mot som jeg er i mot kontantstøtten... ← Hvorfor reklamere med hvor lite du vet, når du er i en diskusjon? Jeg skal gi deg noen eksempler på mødre som må være hjemme med barna sine: Du har sikkert ikke registrert det, men de Rød-grønne i opposisjon har jamret over et økende antall arbeidsledige i hele siste stortingsperiode, så mange mødre har sikkert måttet være hjemme av den grunn. Du har vel ikke fått det med deg, men det er mangel på barnehageplasser, og skal hjemmemødrene bebreides for det? Og det er mangel på barnehagepersonell, slik at disse må økes i antall før det hjelper med flere plasser. Så har vi de mødrene som ikke er i stand til å ta seg arbeide, av forskjellige grunner. Det kan være kronisk syke, handikapp el.l. Og det kan være at barna er handikappede eller kronisk syke.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #103 Skrevet 17. november 2005 Hvorfor reklamere med hvor lite du vet, når du er i en diskusjon? Jeg skal gi deg noen eksempler på mødre som må være hjemme med barna sine: Du har sikkert ikke registrert det, men de Rød-grønne i opposisjon har jamret over et økende antall arbeidsledige i hele siste stortingsperiode, så mange mødre har sikkert måttet være hjemme av den grunn. Du har vel ikke fått det med deg, men det er mangel på barnehageplasser, og skal hjemmemødrene bebreides for det? Og det er mangel på barnehagepersonell, slik at disse må økes i antall før det hjelper med flere plasser. Så har vi de mødrene som ikke er i stand til å ta seg arbeide, av forskjellige grunner. Det kan være kronisk syke, handikapp el.l. Og det kan være at barna er handikappede eller kronisk syke. ← Men kjære vene. Sånn var det da før 1998 også Ingen nekter non å være hjemme om det er det de vil.( eller må for den saks skyld) Bør bare ikke være en samfunnsoppgave å sponse de som velger å gå hjemme med sine egne barn!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #104 Skrevet 17. november 2005 Hvorfor reklamere med hvor lite du vet, når du er i en diskusjon? Jeg skal gi deg noen eksempler på mødre som må være hjemme med barna sine: Du har sikkert ikke registrert det, men de Rød-grønne i opposisjon har jamret over et økende antall arbeidsledige i hele siste stortingsperiode, så mange mødre har sikkert måttet være hjemme av den grunn. Du har vel ikke fått det med deg, men det er mangel på barnehageplasser, og skal hjemmemødrene bebreides for det? Og det er mangel på barnehagepersonell, slik at disse må økes i antall før det hjelper med flere plasser. Så har vi de mødrene som ikke er i stand til å ta seg arbeide, av forskjellige grunner. Det kan være kronisk syke, handikapp el.l. Og det kan være at barna er handikappede eller kronisk syke. ← Og en ting til. Er man arbeidsledig får man arbeidsledighets trygd( om man har opparbeidet seg rettigheter til å få det selvsagt), og de som har kronisk syke barn kan få omsorgslønn!
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #105 Skrevet 17. november 2005 Men kjære vene. Sånn var det da før 1998 også Ingen nekter non å være hjemme om det er det de vil.( eller må for den saks skyld) Bør bare ikke være en samfunnsoppgave å sponse de som velger å gå hjemme med sine egne barn! ← Mitt innlegg var svar på påstanden om at ingen MÅ være hjemme. Ellers synes jeg det er synd at det er så mange som synes at barnehagetantene kan gjøre en bedre jobb enn de selv.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #106 Skrevet 17. november 2005 [ Ellers synes jeg det er synd at det er så mange som synes at barnehagetantene kan gjøre en bedre jobb enn de selv. ←
Brunhilde Skrevet 17. november 2005 #107 Skrevet 17. november 2005 Hvorfor reklamere med hvor lite du vet, når du er i en diskusjon? ← Og der tapte du, såvidt jeg ser det, denne diskusjonen. Når du kaller andre uvitende som et siste argument, da har du tapt.
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #108 Skrevet 17. november 2005 Synes du skal være veldig forskiktig med å antyde at barnehagen har skylden for psykiske problem hos barn i dag. Barneombudet har vært veldig kritisk til kontantstøtten, det er ikke mye seriøs forskning som støtter dine antagelser Hilde (hvis noe i det hele tatt). Det er tvert i mot mye forskning som tilsier at barn får mange sosiale ferdigheter når de går i barnehage og at disse barna blir mer robuste og klarer seg bra. ← Jeg tror nok at den hyppigste årsaken til at barn i stadig yngre alder trenger psykiatrisk hjelp, er at barna ikke opplever god nok grensesetting, hverken hjemme, i barnehagen eller på skolen. Nå har heldigvis også sakkyndige så smått begynt å forstå dette, dette som alle som forstår seg på barn har visst hele tiden. En medvirkende årsak kan nok i mange tilfeller være alt det barna opplever på TV, av skriking, slossing brutaliteter i en forrykende fart. Og er det nå så sikkert at alle barn føler seg like trygge i en barnehage? Hva barneombudet mener, har for meg ingen betydning.
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #109 Skrevet 17. november 2005 Og der tapte du, såvidt jeg ser det, denne diskusjonen. Når du kaller andre uvitende som et siste argument, da har du tapt. ← Jeg var faktisk ikke klar over at diskusjoner bestod i å vinne eller tape, men derimot å få fram sine egne synspunkter. Når du påstår at du er uvitende om at noen må være hjemme, så sier det seg selv.
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #110 Skrevet 17. november 2005 [ Ellers synes jeg det er synd at det er så mange som synes at barnehagetantene kan gjøre en bedre jobb enn de selv. ← Kanskje fordi det er så mange som har bedre selvinnsikt en det du har ←
Bonnie Skrevet 17. november 2005 #111 Skrevet 17. november 2005 Jeg synes kontantstøtten burde vært behovsprøvd, det burde forresten barnetrygden og vært.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #112 Skrevet 17. november 2005 Når du påstår at du er uvitende om at noen må være hjemme, så sier det seg selv. ← [/quote Brunhilde henviser til Norges lover og sier at ingen MÅ være hjemme. Du må lese hele argumentasjonen ikke bare en setning.
Gjest KR Skrevet 17. november 2005 #113 Skrevet 17. november 2005 Men noen MÅ faktisk være hjemme, selv om det ikke står i de norske lover. Dessuten nevnte Brunhilde at hun visste om kvinner i ekstreme religiøse sekter som måtte være hjemme. Er disse nevnt i Norges lover?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #114 Skrevet 18. november 2005 Du har vel ikke fått det med deg, men det er mangel på barnehageplasser, og skal hjemmemødrene bebreides for det? Og det er mangel på barnehagepersonell, slik at disse må økes i antall før det hjelper med flere plasser. Så har vi de mødrene som ikke er i stand til å ta seg arbeide, av forskjellige grunner. Det kan være kronisk syke, handikapp el.l. ← 1) Ja det er mangel på barnehageplasser. Derfor burde kontantstøtten heller brukes til å utvide barnehagetilbudet. 2) Hvor er det mangel på barnehagepersonell? Det er massevis av folk som utdanner seg innenfor barne og ungdomsarbeiderfag og ender opp som tilkallingsvikar eller i kortere vikariater i årevis før de kanskje er så heldige at de får fast jobb. 3) Er de kronisk syke eller handicappede så greier de kanskje i visse tilfeller heller ikke å ta seg av barna hjemme. Er det ikke da bra med ekstra barnehageplasser`?
Brunhilde Skrevet 18. november 2005 #115 Skrevet 18. november 2005 Men noen MÅ faktisk være hjemme, selv om det ikke står i de norske lover. Dessuten nevnte Brunhilde at hun visste om kvinner i ekstreme religiøse sekter som måtte være hjemme. Er disse nevnt i Norges lover? ← Nei, disse er ikke nevnt i Norges Lover, derfor var de også med i mitt innlegg som et unntak! Det er greit at man velger å ta ting ut av sammenheng. Det gjør man ofte i diskusjoner. Jeg er dypt uenig med deg, KR. Jeg tror barn har bedre av å gå i barnehage enn å være hjemme med en mor som tilhører det jeg ser på som en (eller annen) religiøs sekt! Det er ikke sikkert at barn har bedre av å gå i barnehagen enn å være hjemme med en mor (eller far) som er det jeg regner for oppegående! Mitt poeng er at jeg ikke syns noen av dem skal ha betalt for å ha omsorg for egne barn! Jeg vil heller ikke at mine skattepenger skal være med på å finansiere dagmammaer som velger å jobber svart! Dette har jeg lov til å mene uten å på noe vis være mer uvitende enn deg, KR! Uenig? Ja, men ikke uvitende!
Gjest KR Skrevet 18. november 2005 #116 Skrevet 18. november 2005 2) Hvor er det mangel på barnehagepersonell? ← Vel, dette har jo kommet tydelig fram i debattprogram på TV, og det gjaldt generelt for hele landet, selv om det selvfølgelig finnes unntak. Jens Stoltenberg har også innrømmet dette. Ellers så tror jeg at temaet begynner å bli ganske utdebattert nå.
Charmina Skrevet 18. november 2005 #117 Skrevet 18. november 2005 Det er faktisk vanskelig å skjønne hva du mener. Ingen trenger å leve bare på disse pengene, men det er ment som en god hjelp for de som vil, og iallefall de som må være hjemme. Det virker nesten som om du hadde klart deg bedre uten disse pengene, og da er det jo full anledning til å gi dem til veldedige formål. ← Jeg hadde ikke klart meg bedre uten disse pengene.Jeg må jo passe noen i tillegg for å klare å være hjemme.Men støtten kom jo for at man skulle kunne være hjemme og ha sine egne unger men sånn som det er i dag blir det jo nesten gratis dagmamma.For de som velger barnehage blir det jo en ganske urettferdig ordning.Velger de dagmamma istedet slipper de jo nesten gratis unna.Man kan vel være imot kontantstøtten selv om man mottar den?Jeg synes mye heller de skulle brukt pengene på barnehager sånn at alle fikk muligheten til å velge det for ungen sin. De fleste som får kontantstøtte bruker det jo til dagmammaen og er ikke hjemme selv. Men om regjeringen tror at en mamma eller en pappa som går i full jobb til vanlig kan være hjemme for under 4000 kr i mnd så burde de jo fått noen bedre råd synes jeg. Jeg valgte å være hjemme og klarer det pga av denne støtten, men som sagt jeg klarer meg ikke på den alene.
Gjest Hilde Skrevet 18. november 2005 #118 Skrevet 18. november 2005 Det er ingen som klarer å overleve kun på kontantstøtten. Det er heller ikke meningen med den. Meningen er at folk selv skal kunne velge hvem som skal passe barna deres - dagmamma, barnehage eller om de ønsker å være hjemme og passe barna selv for en kortere eller lenger periode. Hvorfor skal staten bestemme at det er best for barna å gå i barnehage ?
Gjest KR Skrevet 19. november 2005 #119 Skrevet 19. november 2005 Jeg hadde ikke klart meg bedre uten disse pengene.Jeg må jo passe noen i tillegg for å klare å være hjemme.Men støtten kom jo for at man skulle kunne være hjemme og ha sine egne unger men sånn som det er i dag blir det jo nesten gratis dagmamma.For de som velger barnehage blir det jo en ganske urettferdig ordning.Velger de dagmamma istedet slipper de jo nesten gratis unna.Man kan vel være imot kontantstøtten selv om man mottar den?Jeg synes mye heller de skulle brukt pengene på barnehager sånn at alle fikk muligheten til å velge det for ungen sin. De fleste som får kontantstøtte bruker det jo til dagmammaen og er ikke hjemme selv. Men om regjeringen tror at en mamma eller en pappa som går i full jobb til vanlig kan være hjemme for under 4000 kr i mnd så burde de jo fått noen bedre råd synes jeg. Jeg valgte å være hjemme og klarer det pga av denne støtten, men som sagt jeg klarer meg ikke på den alene. ← Ja du er sannelig et underlig menneske. Å være motstander av en inntekt som gjør at du kan være hjemme når det passer deg, det er for meg en fornøyelig gåte.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #120 Skrevet 19. november 2005 Det er ingen som klarer å overleve kun på kontantstøtten. Det er heller ikke meningen med den. Meningen er at folk selv skal kunne velge hvem som skal passe barna deres - dagmamma, barnehage eller om de ønsker å være hjemme og passe barna selv for en kortere eller lenger periode. Hvorfor skal staten bestemme at det er best for barna å gå i barnehage ? ← Den blir feil. Vi lever på kontantstøtten. Og det er nok flere enn meg som har to eller tre barn som de mottar ks for. Ellers er jeg enig med deg Å hisse seg opp fordi det er urettferdig at de som ikke har barna i bhg får ks synes jeg er direkte smålig. Har aldri forstått at det er mulig å komme med uttalelser a la "hvorfor skal jeg betale for at andre skal...bla...bla" vel, det er ikke bare "du" som betaler for det. Jeg betaler og. Og kanskje vil mine skattepenger gå til "deg" om de ikke allerede gjør det.... Jeg betaler skatt på lik linje som andre. Jeg skal ut i jobb om to år. Det er flott at jeg har mulighet til å være hjemme med de når de er små. Hvorfor folk finner det provoserende at jeg blir betalt for det er totalt ubegripelig. Vi har ikke nok bhgplasser, nå får andre barn nyte godt av at mine barn ikke opptar de plassene og mine barn får ha mamman sin hjemme til minstemann er tre år. Jeg kjenner flere som har mulighet til det samme som jeg og som kan være hjemme de første årene nettopp oga ks. Kjempeflott!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå