Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men er ikke den ene halvpart av de som er hjemme med barna, med på dette spleiselaget? Hvorfor skal ikke de få sin del av potten?

Dessuten så får en vel barnehageplass til barna er eldre enn grensen for kontantstøtten. Er ikke det rett?

Joda. Men der både mor og far jobber og betaler skatt bidrar jo mer enn der bare den ene parten jobber. Så det er nå engang sånn at det ikke er barnehageplasser til alle. Hadde kontantstøtten aldri vært innført kunne man vært langt på veien mot full barnehagedekning. Og det er jo utopi å tro at alle barn kommer til å trenge barnehageplass. Det er alltids og har alltid vært ( også før kontantstøttens tid) noen som vil være hjemme med barna uavhegig om de blir sponsa eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:ironi:  :ironi:

Ja selvfølgelig gjorde de det.

Da var jo kvinnene lenket til kjøkkenbenken jo.

Men det er vel tilbake dit du vil ha dem?

Jeg vet at dette spørsmålet ikke var rettet til meg, men jeg vil allikevel påstå at de som tror at KrF hadde noen som helst annen intensjon enn å lenke kvinnene til kjøkkenbenken (igjen) ved å innføre kontantstøtten er passe naive!

Skrevet
Og hvordan begrunner du dette?

Du  mner altså at barneombudet tar feil, og at det ikke finnes foreldre som ikke tenker lenger en nesa rekker?

Kan du gi meg en god grunn for at barneombudet er mer bekymret for hva foreldre som tar i mot kontantstøtten bruker pengene til, enn de som tar i mot barnetrygd?

Ellers er jeg fullstendig klar over at mange foreldre ikke tenker lengre enn nesa rekker, som du kaller det. Det forstår jeg faktisk ut fra hvordan en del barn og ungdommer oppfører seg i lag med andre. Men dette gjelder da ikke alle, og jeg vil tro, aller minst de som velger å ta ansvar for sine egne barn, ved å være hjemme med dem i størst mulig grad.

Skrevet
Joda. Men der både mor og  far jobber og betaler skatt bidrar jo mer enn der bare den ene parten jobber.  Så det er nå engang sånn at det ikke er barnehageplasser til alle. Hadde kontantstøtten aldri vært innført kunne man vært langt på veien mot full barnehagedekning. Og det er jo utopi å tro at alle barn kommer til å trenge  barnehageplass. Det er alltids og har alltid vært ( også før kontantstøttens tid) noen som vil være hjemme med barna uavhegig om de blir sponsa eller  ikke.

Det siste har du sikkert helt rett i.

Men når det gjelder utbygging av barnehageplasser, så tror jeg ikke at det bare beror på pengene. Det var store behov for plasser lenge før kontantstøtten kom, men lite ble vel gjort i forhold til behovet.

Vi så også på TV at i en kommune ønsket de at regjeringen ville utsette kravet om full barnehagedekning. De hadde ingen mulighet til å stille nok plass til disposisjon.

Men nå har jo regjeringen lovet full dekning uansett, så hvorfor dette uendelige maset om kontantstøtten?

Jeg er faktisk en av de aller fleste her i landet som betaler min skatt, og dermed er med å finansiere både kontantstøtten, barnetrygden og barnehagestøtten, selv om jeg ikke har barn i denne alder. Så hvem som betaler for disse godene, tror jeg at en bør la ligge.

Skrevet
:ironi:  :ironi:

Ja selvfølgelig gjorde de det.

Da var jo kvinnene lenket til kjøkkenbenken jo.

Men det er vel tilbake dit du vil ha dem?

Du har nok tydeligvis ikke opplevd denne tiden da de fleste mødrene var hjemmeværende forstår jeg.

Mange kvinner i dag har nok bedre tid til å stå ved kjøkkenbenken enn mange hadde på den tiden.

Men hvorfor snakke nedverdigende om kvinner som vil være hjemme?

Hvem er du som er så mye bedre?

Skrevet
Du har nok tydeligvis ikke opplevd denne tiden da de fleste mødrene var hjemmeværende forstår jeg.

Mange kvinner i dag har nok bedre tid til å stå ved kjøkkenbenken enn mange hadde på den tiden.

Men hvorfor snakke nedverdigende om kvinner som vil være hjemme?

Hvem er du som er så mye bedre?

En tid hadde kvinnene ikke noe reellt valg.

Det var på den samme tiden som kvinner ikke deltok spesielt mye i samfunnet. Det er mange i Krf som ønsker seg tilbake til den tiden hvor far i huset er herre. Hvis alle for mange kvinner er hjemmeværende vil det ha negative utslag på likestillingen.

Skrevet

Jeg er som flere her imot kontantstøtten som den fungerer i dag. Det er fordi den oppfordrer til bruk av svarte dagmammaer, og det skjønner jeg ikke vitsen med.

Det ser likevel ut til at vi kanskje kommer til å ta imot kontantstøtten fra april av. Dette rett og slett fordi vi ikke får barnehageplass. Hadde vi fått barnehageplass til lillemor, har vi om gledelig, betalt for den.

Jeg synes at kontantstøtten kunne blitt videreført som omsorgslønn til foreldre som reelt var hjemme med sine barn. Da kunne de faktisk hevet satsene noe også.

Skrevet

Jeg er også helt imot kontantstøtten - ville mye heller hatt mulighet til å få barnehageplass når jeg ønsket det! Men akkurat nå gjør den at det er lettere for meg å være hjemme ett år ekstra med datteren min, og det er jeg glad for. Hadde ikke lyst til å sende henne i barnehagen ennå.

-Charmina

Skrevet
En tid hadde kvinnene ikke noe reellt valg.

Det var på den samme tiden som kvinner ikke deltok spesielt mye i samfunnet. Det er mange i Krf som ønsker seg tilbake til den tiden hvor far i huset er herre. Hvis alle for mange kvinner er hjemmeværende vil det ha negative utslag på likestillingen.

Hva i all verden mener du at et samfunn består av, uten barn og hjem?

Uten disse kvinnene hadde ikke samfunnet kunne eksistert.

Og hva er det du mener er likestilling?

Er det likestilling å forlange at kvinner som vil være hjemme med barna sine, skal måtte ut i arbeidslivet?

Det må være diskriminering å påstå at disse kvinnene er mindre verdt enn de andre.

Noe så tåpelig som å forlange at det skal være et visst antall kvinner i en bedrift eller i et styre ell.l. De tar selvfølgelig ikke hensyn til utdannelse eller kvalitet.

Bør menn forlange likestilling i yrker som barnehagetanter, syersker, jordmødre osv.? De som mener at menn og kvinner er skapt like, ser nok ikke lenger enn til nesetippen.

Utsagnet om KRF gjør at du stiller deg sammen med disse stakkarene som absolutt skal gjøre fortvilte, men mislykkede forsøk på å sverte kristendommen av en eller annen merkelig grunn.

Du bør gjøre rede for hvor du har denne påstanden fra.

Skrevet
Jeg er også helt imot kontantstøtten - ville mye heller hatt mulighet til å få barnehageplass når jeg ønsket det! Men akkurat nå gjør den at det er lettere for meg å være hjemme ett år ekstra med datteren min, og det er jeg glad for. Hadde ikke lyst til å sende henne i barnehagen ennå.

-Charmina

Så du er altså for kontantstøtten nå som det passer deg, men senere vil du igjen være i mot den?

Skrevet

-Charmina

Så det vil si at du er for når det gjelder ditt eget behov og imot når det gjelder alle andre ?

Skrevet
Hva i all verden mener du at et samfunn består av, uten barn og hjem?

Uten disse kvinnene hadde ikke samfunnet kunne eksistert.

Og hva er det du mener er likestilling?

Er det likestilling å forlange at kvinner som vil være hjemme med barna sine, skal måtte ut i arbeidslivet?

Det må være diskriminering å påstå at disse kvinnene er mindre verdt enn de andre.

Noe så tåpelig som å forlange at det skal være et visst antall kvinner i en bedrift eller i et styre ell.l. De tar selvfølgelig ikke hensyn til utdannelse eller kvalitet.

Bør menn forlange likestilling i yrker som barnehagetanter, syersker, jordmødre osv.? De som mener at menn og kvinner er skapt like, ser nok ikke lenger enn til nesetippen.

Utsagnet om KRF gjør at du stiller deg sammen med disse stakkarene som absolutt skal gjøre fortvilte, men mislykkede forsøk på å sverte kristendommen av en eller annen merkelig grunn.

Du bør gjøre rede for hvor du har denne påstanden fra.

Uten hjemmeværende husmødre så hadde ikke samfunnet eksistert? Det er en påstand som trenger dokumentasjon. Et samfunn har både hjem og barn når kvinner er i arbeid, eller mener du at det er bare hjemmeværende husmødre som kan lage et hjem og at barn lider i barnehagen evt hos dagmamma?

Foreldre (både menn og kvinner) må gjerne være hjemme med barna sine, men jeg synes ikke samfunnet skal betale for dette. Det betyr ikke at disse kvinnene og mennene er mindre verd som mennesker. Jeg mener også at ordninger som kontantstøtten er til hinder for likestillingen. Du mener at likestilling ikke er viktig men jeg har ikke tenkt å diskutere kvotering i næringslivet i denne debatten.

Det er vel ingen hemmelighet at misjonsmiljøet står sterkt i Krf og at det er mange misjonsorganisasjoner som mener kvinner bør være hjemmeværende. Det er krefter innen Krf jeg mener å kritisere her, ikke kristendommen, jeg vet ikke om du er i stand til å se forskjellen?

Likestilling = like muligheter for kvinner og menn.

Skrevet

Jeg er midt i den alderen hvor "alle" jeg kjenner har barn i småbarnsalder. Veldig mange mottar kontantstøtte, men kun EN bruker den slik den er ment. Jeg vil etter en rask titt i adresseboka mi tippe jeg kjenner 50 småbarnsmødre hvorav langt de fleste mottar kontantstøtte siden vi bor i en stor by hvor barnehageplass er som å vinne i Lotto. Denne ene har vært hjemme med sine to små barn i den tiden hun har mottatt kontantstøtte, og kan gjøre det fordi hun er så heldig å være gift med en siv.ing. med så feit lønn at han alene kan bla opp for stort hus, to biler og det som måtte være. Hun har brukt kontantstøtten på husmorting, som grytekluter, barnemat, babysvømming, småbarnstreff, trepuslespill, gårdsbesøk og sånne ting som en skikkelig hjemmeværende mor liksom skal sørge for i navnet til den o store kontantstøttefader KrF.

Samtlige andre har enten

-betalt dagmamma og jobbet eller studert

og så noen slurvemødre som har

-satt ungene på gulvet og brukt pengene på å ha hobbynettbutikker

-som over, men bare shoppet i nettbutikker

Det var ikke slik den var ment. Jeg synes det var fett å få ekstra penger mens jeg studerte og måtte ha mine hos dagmamma fordi det ikke fantes barnehageplass, men jeg skulle mye heller ønske de kunne bruke pengene på å få flere barnehageplasser, for kvaliteten hos dagmammaer er helt umulig å sikre og det er nærmest et lotteri å bruke det. Har ingenting til overs for at man skal institusjonaliseres i det vide og det brede sånn som AP vil, men heller en trygg barnehage enn å sjanse på en dagmamma og motta penger fra staten.

Et kompromiss er selvsagt at staten satser mer på private barnehager som kan drive sine egne opplegg, hvis det blir et problem for mange at alle har den samme, kjedelige læreplanen...

Skrevet
Uten hjemmeværende husmødre så hadde ikke samfunnet eksistert? Det er en påstand som trenger dokumentasjon. Et samfunn har både hjem og barn når kvinner er i arbeid, eller mener du at det er bare hjemmeværende husmødre som kan lage et hjem og at barn lider i barnehagen evt hos dagmamma?

Likestilling = like muligheter for kvinner og menn.

Det jeg svarte på, var din påstand om at de hjemmeværende kvinnene før i tiden ikke deltok så mye i samfunnet som i dag. Altså tilhørte ikke disse kvinnene og deres hjem med barna samfunnet. En måtte forstå at ut fra det du skrev, så var samfunnet der hvor kvinnene har arbeid i dag.

Du skriver at et samfunn har både hjem og barn når kvinner er i arbeid.

Min påstand er at kvinner, barn og hjem er den viktigste delen av et samfunn, uansett om kvinnene er hjemmeværende eller i arbeid.

Mitt poeng var at uten disse vil ikke et samfunn bestå.

Når det gjelder likestilling, så virker det som om fanatikere er mer opptatt av likestillingen i seg selv, enn å la kvinnene selv få bestemme over hva de vil.

Når jeg nevnte kvotering i arbeidslivet, så var det fordi jeg er av den oppfatning at likestilling er å legge til rette for like muligheter for utdanning, og dermed stille likt når en skal søke på jobb. Dette må da være bedre enn kvotering.

Skrevet

Når det gjelder likestilling, så virker det som om fanatikere er mer opptatt av likestillingen i seg selv, enn å la kvinnene selv få bestemme over hva de vil.

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet

synsinger om hva "alle" bruker kontantstøtten til blir for dumt.

Jeg er førskolelærer og ser helt klart at barnehagen er et godt tilbud men det er det det er,-et tilbud.

Jeg har tre barn under to år og vil til neste år motta kontantstøtte for tre. I år får vi for to. Med dette kuttet vil vi til neste år miste ca 12000 kroner og det er mye. Håper å gå hjemme til minstemann er tre år. Det er dyrt å skulle ha tre barn i barnehage. Ikke sikkert at vi får alle inn i samme heller slik at vi får søskenmoderasjon.

Koser meg hjemme med ungene og nyter tiden vi får sammen når de er så små.

Tilbake til kjøkkenbenken blir helt feil...

Denne tiden får vi aldri igjen.

Skrevet
Det jeg svarte på, var din påstand om at de hjemmeværende kvinnene før i tiden ikke deltok så mye i samfunnet som i dag. Altså tilhørte ikke disse kvinnene og deres hjem med barna samfunnet. En måtte forstå at ut fra det du skrev, så var samfunnet der hvor kvinnene har arbeid i dag.

Det var ikke så lett å se at du henviste til min bruk av ordet samfunn. Selvfølgelig er kvinner og barn en del av samfunnet. Jeg kan gjerne rette opp å være mer presis: Kvinner deltok ikke så mye i samfunnsdebatten eller i utformingen av samfunnet utenfor hjemmet. Jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden, og jubler derfor over at kontantstøtten sakte men sikkert forsvinner...

Jeg ser heller ikke noen motsetning mellom likestilling og kvinners mulighet til å gjøre det de vil. Menn kan gjøre det de vil, da bør kvinner ha samme muligheten. Jeg skal ikke tvinge disse kvinnene ut i jobb, men jeg har ingen intersse i å betale for at de går hjemme.

Skrevet (endret)
synsinger om hva "alle" bruker kontantstøtten til blir for dumt.

Jeg er førskolelærer og ser helt klart at barnehagen er et godt tilbud men det er det det er,-et tilbud.

Jeg har tre barn under to år og vil til neste år motta kontantstøtte for tre. I år får vi for to. Med dette kuttet vil vi til neste år miste ca 12000 kroner og det er mye. Håper å gå hjemme til minstemann er tre år. Det er dyrt å skulle ha tre barn i barnehage. Ikke sikkert at vi får alle inn i samme heller slik at vi får søskenmoderasjon.

Koser meg hjemme med ungene og nyter tiden vi får sammen når de er så små.

Tilbake til kjøkkenbenken blir helt feil...

Denne tiden får vi aldri igjen.

Helt enig med deg. Jeg har selv vært hjemme med barna mine i perioder - det samme har mannen min. Å kalle dette et tilbakeskritt for likestillingen er ikke mindre enn provoserende. Årene jeg hadde som hjemmeværende er de mest dyrebare årene i mitt liv - jeg ville ikke byttet med noen. Jeg har skapt min karriere etter at barna vokste til - har gått kjempefint. Vel var der ingen kontantstøtte da vi gikk hjemme med barna - men allikevel så støtter jeg ordningen fullt ut - jeg mener at alle har rett til et valg. Det er ikke bare yrkesaktive kvinner og menn som skal ha mulighet til å motta tjenester støttet av staten. Jeg vet at det å ha en hjemmeværende mor eller far har vært veldig viktig for barna mine og jeg nekter å bli sett på som en annenrangs borger av den grunn.

Og selvsagt skal foreldre som av en eller annen grunn velger dagmamma til sine barn ha akkurat den samme støtten som foreldre som benytter seg av barnehager.

Endret av Hilde
Skrevet
Det var ikke så lett å se at du henviste til min bruk av ordet samfunn. Selvfølgelig er kvinner og barn en del av samfunnet. Jeg kan gjerne rette opp å være mer presis: Kvinner deltok ikke så mye i samfunnsdebatten eller i utformingen av samfunnet utenfor hjemmet. Jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden, og jubler derfor over at kontantstøtten sakte men sikkert forsvinner...

Jeg ser heller ikke noen motsetning mellom likestilling og kvinners mulighet til å gjøre det de vil. Menn kan gjøre det de vil, da bør kvinner ha samme muligheten. Jeg skal ikke tvinge disse kvinnene ut i jobb, men jeg har ingen intersse i å betale for at de går hjemme.

Hvorfor er det så mye bedre for deg å betale lønn til barnehagetantene, enn til de som gjør jobben hjemme? De hjemmeværende får da ikke full lønn. Dessuten så dreier ikke dette seg om så mange år, og jeg tror mødrene kjenner barna sine best, og kan gjøre en bedre jobb enn fremmede i barnehagen.

Og jeg tror neppe du hadde jublet så høyt hvis alle vi som ikke har barn i barnehagen ikke hadde vært med å spleise på dette.

Jeg er ikke i mot barnehagene, jeg har selv hatt barn der, men jeg liker ikke at de som vil ta ansvar for sine egne barn selv, og være hjemme med dem de første årene, skal diskrimineres.

Som skattebetalere, er jeg sikker på at både du og jeg er med på å betale for mye vi absolutt ikke liker.

Skrevet
Hvorfor er det så mye bedre for deg å betale lønn til barnehagetantene, enn til de som gjør jobben hjemme? De hjemmeværende får da ikke full lønn. Dessuten så dreier ikke dette seg om så mange år, og jeg tror mødrene kjenner barna sine best, og kan gjøre en bedre jobb enn fremmede i barnehagen.

Og jeg tror neppe du hadde jublet så høyt hvis alle vi som ikke har barn i barnehagen ikke hadde vært med å spleise på dette.

Jeg er ikke i mot barnehagene, jeg har selv hatt barn der, men jeg liker ikke at de som vil ta ansvar for sine egne barn selv, og være hjemme med dem de første årene, skal diskrimineres.

Som skattebetalere, er jeg sikker på at både du og jeg er med på å betale for mye vi absolutt ikke liker.

Blir de diskriminert når de er hjemme av egen fri vilje :overrasket:

Hvorfor stoppe når de er 3 år da? hvorfor ikke betale folk til å gå hjemme til de begynner på skolen?

Tenk på alle som ble diskrimnert før kontantstøtten da :roll:

Vi får gå til sak hele gjengen og kreve tilbakebetalt for all den tid barna våre ikke gikk i barnehagen,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...