Gå til innhold

Regjeringen kutter kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/10/448917.html

Hva synes dere om dette?

Personlig er jeg i mot kontantstøtten, og er godt fornøyd med at de kutter i den, samtidig som de reduserer maksprisen for barnehageplass. Men jeg ble ærlig talt overrasket, for de rød-grønne hadde vel sagt at de skulle frede kontantstøtten i denne Stortingsperioden. Det er vel en del foreldre som får seg en ubehagelig overraskelse nå, tipper jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest filosofia
Skrevet

Jeg synes at de skulle skamme seg hele gjengen.

Skrevet

Det er dette jeg har ventet på, lavere barnehagekostnader og få fjernet den kontantstøtten. Jippi!

Skrevet

Kan vel ikke akkurat påstå at det er en nyhet som gjør meg trist. Jeg har vært mot kontantstøtten fra den ble innført.

Skrevet

Men husk at de fjerner ikke hele kontantstøtten nå med en gang, men noe av beløpet per mnd og en hel måneds støtte.

Skrevet

De kutter ikke kontantstøtten helt, men reduserer den med noen hundrelapper i måneden, og kutter ned 1 måned på den.

Skrevet (endret)

Vi mottar kontantstøtten, så jeg synes det er synd. Jeg er helt for å få full barnehagedekning og få ned maksprisen, men så lenge det ikke er full barnehagedekning synes jeg ikke de skulle ha rørt kontantstøtten.

Slik som det er nå mister vi ca 8 000,- kroner i året, og har foreløpig ikke "sjangs i havet" til å få gutten våres inn i barnehage.

Endret av Karensa
Skrevet

Jeg synes det er ille at de kutter den, siden de har lovet å frede den ut stortingsperioden. Jeg synes også det hadde vært viktigere å få full barnehagedekning, før man setter ned barnehageprisene ytterligere.

Skrevet

Noe annet kan man vel ikke vente seg av en roed/groenn regjering - de vil jo helst at ALLE skal institusjoneres fra vugge til grav. Neimen om det skal loenne seg aa passe sine egne barn en liten periode! :frustrert:

(Selv tror jeg nok vi kommer til aa benytte barnehage naar vi faar barn, men det betyr ikke at jeg mener at absolutt alle andre maa gjoere det samme!)

Skrevet (endret)
Noe annet kan man vel ikke vente seg av en roed/groenn regjering - de vil jo helst at ALLE skal institusjoneres fra vugge til grav. Neimen om det skal loenne seg aa passe sine egne barn en liten periode!  :frustrert:  

(Selv tror jeg nok vi kommer til aa benytte barnehage naar vi faar barn, men det betyr ikke at jeg mener at absolutt alle andre maa gjoere det samme!)

Fortell meg hvor mange som passer sine egne barn? Kontantstøtten blir betalt til dagmamme, og er det riktig? Hadde nå kontantstøtten gått til det den skulle, hadde det ikke vært noe problem. Men beklageligvis er det fåtallet som er hjemme, og det er jod erfor mange kaller det for dagmammaens kontantstøtte i stedet.

En annen ting, hvorfor skal regjeringen betale folk for å være hjemme med sine egne barn?

Endret av Piper
Skrevet

Hvorfor skal staten betale for at vi passer vaare egne barn? Fordi de stoetter jo barnehagene oekonomisk - det er rettferdig at de da ogsaa stoetter de som IKKE velger barnehage (for de av oss som liker valgfrihet er det hvertfall rettferdig! ;) )

Om dagmamma eller en selv passer barna er da revnende likegyldig - det er opp til foreldrene aa bestemme hva som er best for dem og barna!

Gjest Hilde ii
Skrevet
Fortell meg hvor mange som passer sine egne barn? Kontantstøtten blir betalt til dagmamme, og er det riktig? Hadde nå kontantstøtten gått til det den skulle, hadde det ikke vært noe problem. Men beklageligvis er det fåtallet som er hjemme, og det er jod erfor mange kaller det for dagmammaens kontantstøtte i stedet.

En annen ting, hvorfor skal regjeringen betale folk for å være hjemme med sine egne barn?

Jeg kjenner flere som passer sine egne barn.

Og er det virkelig staten som skal bestemme hva som er "riktig" barnevakt for våre barn? Det er SÅ typisk den sosiale tankegangen :sur: Dessuten kjenner jeg mange som har brukt dagmamma noen får timer pr dag - det er nemlig ikke så lett å få barnehage på deltid. Men iflg. våre sosialistiske styresmakter så skal alle foreldre jobbe fra 8-16 - og dermed mener de at barna skal ha lenger "arbeidsdager" enn foreldrene - for barna må tross alt leveres før og hentes etter foreldrene starter på jobb. Jeg er ihvertfall sjeleglad for at mine unger slapp en tilværelse med barnehage fra 7:30 - 16:30 - noe som mer minner om barnemishandling enn om omsorg for barna.

Skrevet
Hvorfor skal staten betale for at vi passer vaare egne barn? Fordi de stoetter jo barnehagene oekonomisk - det er rettferdig at de da ogsaa stoetter de som IKKE velger barnehage (for de av oss som liker valgfrihet er det hvertfall rettferdig!  ;) )

Om dagmamma eller en selv passer barna er da revnende likegyldig  - det er opp til foreldrene aa bestemme hva som er best for dem og barna!

Man passer IKKE sine egne barn!

Velger man å få barn, så velger man også hva en ønsker å gjøre. Men en kan ikke si at det er regjeringen som skal betale om noen velger å gå hjemme, for det er da virkelig ens eget valg. Er man i jobb får man lønn, er man hjemme får man ikke betalt, så enkelt er det faktisk.

Du velger å få barn, da bør du også ta slike ting med i beregningen. Ingen menneske bør få betalt, for å velge å gå hjemme med sitt eget barn. Da får en helle senke standarden sin, for en behøver ikke mange soverom, masse leker, to biler osv.

Skrevet

Jeg kan egentlig ikke se hvordan denne kontantstøtten skal gi utslaget på om man har råd til å være hjemme eller ikke.

Skrevet
Man passer IKKE sine egne barn! 

Velger man å få barn, så velger man også hva en ønsker å gjøre. Men en kan ikke si at det er regjeringen som skal betale om noen velger å gå hjemme, for det er da virkelig ens eget valg. Er man i jobb får man lønn, er man hjemme får man ikke betalt, så enkelt er det faktisk.

Du velger å få barn, da bør du også ta slike ting med i beregningen. Ingen menneske bør få betalt, for å velge å gå hjemme med sitt eget barn. Da får en helle senke standarden sin, for en behøver ikke mange soverom, masse leker, to biler osv.

Man passer ikke sine egne barn?? Neivel...tror det er litt vanskelig aa argumentere saklig med deg i denne saken, jeg! ;) Vi faar heller fastslaa at vi er uenige!

Skrevet

Fordi det er et gode for staten at det fødes flere borgere. Staten burde derfor ha råd til å gi penger også til de som ikke velger å bruke barnehage. Jeg ser derfor ikke hvorfor det er galt at pengene evt brukes på dagmamma. (Hvit dagmamma selvsagt, svart arbeid er jeg i mot uansett, men det er en helt annen debatt.) Kontantstøtten er et langt mindre støttebeløp fra staten enn hva et barnehagebarn faktisk får.

Skrevet

"Til det den skulle"?

Det er ikke noen glipp at man kan bruke kontantstøtten til dagmamma. Hvorfor skal man betraktes som en snyter fordi man gjør det ? Kontantstøtten ble vedtatt blant annet for at alle skulle få den samme støtten; enten de valgte barnehage, dagmamma, eller mor eller far hjemme.

Men jeg er veldig enig i det siste. Helt greit om hele ordningen forsvinner.

Og så er jeg så møkk lei argumenter av typen "jeg er for kontantstøtte, for uten den hadde jeg ikke hatt råd til å være hjemme". Og så da ? Er det et ok, prinsipielt argument for at staten skal sponse deg ?

Argumenter for/mot kontantstøtte burde ikke basere seg på ens egen situasjon, men på samfunnsmessige vurderinger. Er man for kontantstøtten, burde man kunne gi en grunn som gjelder selv om man ikke har barn selv.

Skrevet

Enig med Piper. Man må ta med alle slike ting i beregningen når man velger å få barn, velger å være hjemmeværende osv.

Skrevet

Er også helt enig med Piper her!

I tillegg mener jeg at det er et absurd prinsipp å få utbetalt penger pga man ikke benytter seg av en offentlig finansiert tjeneste.

Jeg skulle gjerne hatt litt penger fordi jeg ikke gikk på universitetet…

Skrevet

kontantstøtten gir ihvertfall meg mulighet til å være hjemme og hos oss ville den gått til oss- ikke til noen dagmamma.. jeg vil være hjemme så lenge som mulig med min sønn og takket være kontantstøtten kan jeg det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...