Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gjerne bodd der! Har vært i Florida flere ganger, og vurderer å flytte dit! 
Elsker livsstilen, og at folk kan være seg selv, uten den norske janteloven, og ikke minst kroppsfikseringa! 

Anonymkode: cd151...b9a

Høres helt forferdelig ut. Bo i sumpen med alle gamlingene, mens du venter på at papphuset du bor i blåser ned. Flatt og fuktig og bælfeite folk over alt. Alle har våpen og narkotikaen flyter bokstavelig talt. No thanks!

Anonymkode: 25a6a...c0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn og hans amerikanske kone bor i California, de har ingen barn. De jobber begge i tech-industrien, har fleksible jobber med et skyhøyt lønnsnivå og veldig mange goder inkludert.  Den materielle levestandarden deres er veldig mye høyere enn min, som tross alt sitter ganske godt i det etter norsk målestokk.
Kunne jeg bodd der? Ikke nå når jeg er oppi åra, jeg vil lage blåbærsyltetøy av selvplukkede blåbær og gå langrenn om vinteren.

Jeg tenker at USA er et flott land å bo i for de privilegerte og et mareritt for de underprivilegerte

Anonymkode: 5e140...917

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skulle gjerne bodd der! Har vært i Florida flere ganger, og vurderer å flytte dit! 
Elsker livsstilen, og at folk kan være seg selv, uten den norske janteloven, og ikke minst kroppsfikseringa

Nei, det har de ikke i USA...

Anonymkode: 4a900...0df

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste som svartmaler USA har ikke peiling på hva de snakker om.

Anonymkode: 51d10...d23

Tror ikke det.

Selv om jeg personlig trivdes i flere byer i USA så måtte jeg ha  vært blind for å ikke se at dette landet har STORE utfordringer. Opplevde ikke at amerikanerne hadde problemer med å se dette selv. Selv de konservative.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 23.58):

Her lyver du, og viser kunnskapsløsheten til sosialistene. USA har gratis grunnskole, gratis helse for syke og eldre, offentlige pensjoner og trygder for syke, uføre og arbeidsledige. Tilnærmet null velferd har de ikke hatt siden før FDR. 

Anonymkode: 1dbd7...761

Har gått på "public school" i USA.  Grusomt.

Krasjet, og sykebilen ville ikke ta i oss, før de hadde sett forsikring,  den offentlige kom, og da kranglet de.

Er sjeleglad jeg bor i Norge.

Anonymkode: 3befd...29f

• Liker 4
Gjest Peanut
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres helt forferdelig ut. Bo i sumpen med alle gamlingene, mens du venter på at papphuset du bor i blåser ned. Flatt og fuktig og bælfeite folk over alt. Alle har våpen og narkotikaen flyter bokstavelig talt. No thanks!

Anonymkode: 25a6a...c0d

Tror du Florida bare er Everglades? <_<

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 9.29):

Jeg tør ikke engang å reise dit pga så mange skytinger. Å bo der må være et mareritt nå

En facebookvenn i USA skrev et ganske hjerteskjærende innlegg på Facebook(som ble delt over tusen ganger),  om at hun hadde begynt å forberede sin tiåring på en eventuell skoleskyting.  Hun måtte instruere henne til å spille død. Sånn ordentlig død. Om hun hadde blod på seg, var det enda mer troverdig.  Så var det en del instrukser som fulgte med dette, blant annet å låse døra om de hørte folk som skjøt i gangen, gjemme seg  under pulten. 

Denne instruksjonen fra skolen var vel mest for å gi barna en følelse av kontroll hvis dette skulle oppstå.  For som hun skrev, i en reell situasjon så er det ikke tid til å låse døra, hun vil aldri klare å spille død slik som jeg viste henne.   Dette fungerer rett og slett ikke i praksis. Hun beskrev det som  en vanvittig,  hjerteskjærende hjelpesløshet💗

Og på skolen i  i Norge har de brannøvelser. Noe helt annet.

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min sønn og hans amerikanske kone bor i California, de har ingen barn. De jobber begge i tech-industrien, har fleksible jobber med et skyhøyt lønnsnivå og veldig mange goder inkludert.  Den materielle levestandarden deres er veldig mye høyere enn min, som tross alt sitter ganske godt i det etter norsk målestokk.
Kunne jeg bodd der? Ikke nå når jeg er oppi åra, jeg vil lage blåbærsyltetøy av selvplukkede blåbær og gå langrenn om vinteren.

Jeg tenker at USA er et flott land å bo i for de privilegerte og et mareritt for de underprivilegerte

Jeg tror selv de priviligerte kan komme til å slite hvis de får problemer med helsen. Fallhøyden er stor. Mister du jobben og blir skadet i en ulykke,  ( får kreft) må du kanskje ut med en halv million norske kroner i utgifter.  Ikke alle kan betale det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 9.56):

Nei, det har de ikke i USA...

Det er så deilig å slippe den syke kroppsfikseringa som er i Norge!
Jeg har noen kilo ekstra, men i USA kan jeg gå i lette sommerklær, som viser kropp og hud, eller gå på stranda i bikini, uten at noen ser rart på meg. Man kan gå på McDonalds uten å få dømmende blikk, eller kommentarer. 
I Norge opplever jeg stadig dømmende blikk, folk som stirrer, himler med øya, hvisker, peker, og flirer. Har til og med opplevd at fremmede folk kommenterer direkte at jeg er for feit for å kle meg som jeg gjør, eller at jeg ikke burde spise den maten/isen eller lignende. Norske folk er frekke. I USA er det mye mer aksept for at folk er som de er! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (På 3.6.2023 den 10.26):

Jeg tror selv de priviligerte kan komme til å slite hvis de får problemer med helsen. Fallhøyden er stor. Mister du jobben og blir skadet i en ulykke,  ( får kreft) må du kanskje ut med en halv million norske kroner i utgifter.  Ikke alle kan betale det.

Forsikringene for ansatte i godt betalte jobber i USA er VELDIG gode og standarden på privatsykehusene mye høyere enn de offentlige i Norge. Du betaler ikke for behandlingen selv, forsikringsselskapet dekker det.

Men står du uten jobb lenge, er du ille ute, men tilhører du ikke lenger de privilegerte heller. Nå er amerikanere mye mer mobile enn nordmenn, de flytter dit det er jobb. I Norge er det umulig å flytte fordi lille Lotte må få lov til å gå i samme klasse som venninnene sine og da kan mor få penger av staten/NAV heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kunne aldri bodd i usa. Alt er for ekstremt der borte, både på godt og vondt.

Var sist i USA i 2010, men vurderer ikke å dra tilbake slik det er der nå. 

Anonymkode: 67254...e40

Skrevet (endret)
On 5/27/2022 at 7:54 AM, Drx97 said:

Kunne du bodd der, føler det er så mye bedre enn lille kjedelige Norge. Folk har ikke mista det der, som de har gjort her. Her skal man jobbe, gå på skole og få barn senere i livet. I USA kan man gå sine egne veier, nei, føler ikke Norge og USA kan sammenlignes, er en annen verden det

Hahaha morsomt at du nevner at her skal det jobbes? Du vet vel at middelklassen og fattige er utryddet? Der må du ha mellom to og tre jobber for å overleve ettersom prisveksten der har vært helt hinsides samtidig som lønnveksten har vært stillestående?

Mener du at barn heller skal være kriminelle og være på gata enn å gå på skolen? Barna skal gå på barnehage eller skole. Også i USA. Dersom man har barn naturligvis.

Dersom du ikke har helseforsikring og du blir operert må du betale sykehuset flere tusenvis av dollar. Noen foreldre har sittet igjen med gjeld på flere millioner dollar etter å hatt barnet sitt på sykehuset, og ikke hatt gode nok helseforsikringer til å dekke de kostnadene. Er man psykisk syk blir man IKKE tatt på alvor, og det er mye sinne mellom folk-flest og politiet pga. det. Mange psykiske syke har blitt alvorlige skadet av politiet pga. manglende opplærling. Tilliten til myndighetene er lik null. Tilliten mellom de hvite og andre er også lik null pga. mange skuddvekslinger av politiet mot de som har en annen hudfarge. Rasismen er rekordhøy.

Hatet er såpass sterkt og bekymringsfullt at mange er bekymret for borgerkrig ettersom myndighetene er helt fraværende, og har ikke bakkekontakt lengre med folk-flest. 6. Januar er et eksempel på hvor farlig forskjellige meningene kan bli mellom Demokratene og Republikanerne og borgerkrig kan være i rett rundt hjørnet. Jeg ville ikke ha blitt overrasket om USA var topp 5 landene i verden som nærmer seg borgerkrig.

Kan også nevne at det er mye vold. Skuddveksling er helt vanlig og det er dessverre blitt mere vanlig å ha skyteepeisoder på skoler. Hvordan kunne du ha sendt barna dine på skolen med slik utrygghet? Foreldre må kjøpe skuddsikker sekker, vest til barna sine.

Det er vanvittig mange konspirasjoner mot myndighetene. De er også veldig kristne.

Velferden er helt vanvittig dårlig. Ender du som på velferden pga. du er utbrent er du nesten garantert på gata. Situasjonen der idag er ekstremt ille. Flere og flere havner på gata,og kriminaliteten er kjempe høy med mye narkotika.

Med tanke på min tidligere situasjon med tanke på sykehus og helse og sånt kunne jeg aldri ha satt foten min i USA dersom noe skulle ha skjedd.

Lykke til.

Endret av Intervence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har bodd i USA og kunne bodd der igjen om jeg måtte, men håper jeg slipper. Flyttet til Canada for noen år siden og føler meg mye mer hjemme her.

Drx97 skrev (På 27.5.2022 den 8.54):

Kunne du bodd der, føler det er så mye bedre enn lille kjedelige Norge. Folk har ikke mista det der, som de har gjort her. Her skal man jobbe, gå på skole og få barn senere i livet. I USA kan man gå sine egne veier, nei, føler ikke Norge og USA kan sammenlignes, er en annen verden det

Du er veldig vag i din definisjon av hva «egne veier» er, men det store flertallet vil ha langt bedre mulighet for å realisere livet sitt slik de ønsker. Valgfrihet til å gå egne veier i USA (og i Canada, om enn i noe mindre grad) forutsetter mye penger.

For all del, jeg liker livet her og tror ikke jeg noen gang flytter tilbake til Norge, men sjansen for at du blir skuffet er nok stor…

Anonymkode: bd91d...168

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har diabetes, og insulin er dyrt i USA. Her i Norge får jeg kontinuerlig glukosemåler gratis, jeg trenger ikke engang betale porto for medisinsk utstyr og det ville bare vært en fjern drøm om jeg hadde bodd der. Jeg hadde enten dødd av insulinmangel eller sult, muligens en kombinasjon av begge.

Anonymkode: 63299...0e0

• Liker 1
Skrevet

Bodde der i nesten to tiår og elsket det. Opplever Norge som et samfunn med greie velferdsordninger men mer A4 og tildels kjedelig samfunn. En finner større spennvidde på det meste i USA inkludert det negative. Samtidig er mulighetene større USA.

Skrevet

Aldri. Vil ikke bli skutt og drept. Men jeg vil gjerne kjøre Route 66.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er økonomien til amerikanerne nå etter covid? Har forsikringene tatt forbehold om pandemi?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan folk tør å reise dit nå

AnonymBruker
Skrevet
Drx97 skrev (På 27.5.2022 den 7.54):

Jeg tenker at det er mye bedre at du reiser til USA og gjør dine egne erfaringer, enn å sitte her og mistrives i Norge. Donald Trump ønsket seg flere nordmenn til USA, det er det en grunn til.

Selv har jeg vært på ferie der noen ganger. Men det frister ikke lenger. Enda mindre frister det å skulle bo der.

Anonymkode: c5875...ffc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at det er mye bedre at du reiser til USA og gjør dine egne erfaringer, enn å sitte her og mistrives i Norge. Donald Trump ønsket seg flere nordmenn til USA, det er det en grunn til.

Selv har jeg vært på ferie der noen ganger. Men det frister ikke lenger. Enda mindre frister det å skulle bo der.

Anonymkode: c5875...ffc

Haha, ja han var ikke fornøyd med flyktningene som kom dit, og ville heller ha innvandrer fra Norge 🤦‍♀️

har vært masse i usa , har mye familie der. For 10 år siden ville jeg svart at jeg kunne tenkt meg og bo der om jeg var søkkrik. Nå frister det ikke og dra dit på ferie engang. 

Anonymkode: c4d83...1f3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...