Isambard Skrevet 27. mai 2022 #21 Skrevet 27. mai 2022 Absolutt. Jeg deler ikke bekymringene som andre har. Man måtte hatt en god helseforsikring, men så er jo skatten mye lavere. Jeg tror folk har litt overdrevne forestillinger om hvor forferdelig det er. Hvis man er fattig: Ja, men man drar ikke dit for å leve på gata. Norge er ikke så verst heller, så jeg blir nok her. 1
Pipaluk Skrevet 27. mai 2022 #22 Skrevet 27. mai 2022 (endret) TLR skrev (På 27.5.2022 den 12.56): Er det så ille at man ikke får betalt ned studielån. Helseforsikring har jeg hørt om. Men hvis studielånet er så høyt så må man vite at man får jobb? Det er ikke lett å få arbeid her eller etter utdanning Det koster en liten formue å studere der.ikke snakk om noe gratis utdanning . Selv om du utdanner deg innen helse og får jobb, så vet jeg ikke hvordan mulighetene for omskolering om du får en ryggskade feks. Endret 4. juni 2023 av Pipaluk 3 1
ops2 Skrevet 27. mai 2022 #23 Skrevet 27. mai 2022 Jeg har ikke satt meg inn i lovene for norsk trygd, men hvis man får bo der med norsk pensjon, så er det sikkert bra. Jeg vet heller ikke om det man har betalt via trekk i lønningene til forsikring i løpet av livet kan gjelde i USA. Hadde jeg hatt de to inne, så hadde jeg kunnet leve godt der som pensjonist. Det er noen utrolig pene områder med godt klima. Sol store deler av året, men ikke stekende sol. Og finner man også en liten by med lokale produkter som farmer's market, så har man sunn mat også. 1
Brimi Skrevet 27. mai 2022 #24 Skrevet 27. mai 2022 TLR skrev (1 time siden): Det er vanskelig overalt men i Norge har vi gratis helsehjelp og er ikke avhengig av forsikring. Hvis det koster i fra en ambulanse kommer og inn til sykehuset så må det bli ekstremt dyrt hvis man ikke har helseforsikring. Hjelper ikke med forsikring hvis ambulansen tar deg med til feil sykehus. Da må man betale hele regninga selv🙊 Nei takk! Jeg vil ikke bo i USA😅 6
Navani Skrevet 27. mai 2022 #26 Skrevet 27. mai 2022 Absolutt ikke. Med kronisk sykdom er det uaktuelt, og med tanke på alt som skjer nå så er det et stort nei-takk fra meg. 3
K.B. Skrevet 27. mai 2022 #27 Skrevet 27. mai 2022 Nei helt ærlig så tror jeg ikke det, ikke bare må du ha ganske godt med penger for å ha det ok, men jeg hadde ikke klart å leve i det politiske klimaet. Amerikansk liksom hjertelighet er også ganske slitsomt, så er det all den vanvittige religiøse moralismen man må lide seg gjennom i hverdagen. Men selve landet, altså naturen spenner jo så og si hele registeret og det hadde jeg fint kunne leve med. 4
Clefable Skrevet 27. mai 2022 #28 Skrevet 27. mai 2022 Nei, aldri. Jeg trives i en sterk velferdsstat. Og med tanke på det som skjer der med abortspørsmål, skoleskytinger osv, hadde jeg aldri følt meg helt trygg. 4
TLR Skrevet 27. mai 2022 #29 Skrevet 27. mai 2022 Clefable skrev (5 minutter siden): Nei, aldri. Jeg trives i en sterk velferdsstat. Og med tanke på det som skjer der med abortspørsmål, skoleskytinger osv, hadde jeg aldri følt meg helt trygg. Ja der er jeg enig. Det virker som et konservativt samfunn ved tanke på abortzpørsmålene.
Pølsevann Skrevet 27. mai 2022 #30 Skrevet 27. mai 2022 Nei, aldri! Ferie er fint, men å bo der? Nope. Noen av grunnene: svært mange religiøse, våpenlovene, konservative holdninger, abortlovene som er i ferd med å bli innført, det er for dyrt å få barn der, ingen rettigheter ved sykdom eller når man får barn, overfladisk, mye kriminalitet, kjøre etter man har drukket alkohol er alt for normalisert, alt for mye drittmat der (råvarene er også drittmat ofte), egoistisk samfunn (every man for himself), hierarkisk arbeidsmiljø… og sikkert masse annet. 10
sicario Skrevet 27. mai 2022 #31 Skrevet 27. mai 2022 Drx97 skrev (8 timer siden): Kunne du bodd der, føler det er så mye bedre enn lille kjedelige Norge. Folk har ikke mista det der, som de har gjort her. Her skal man jobbe, gå på skole og få barn senere i livet. I USA kan man gå sine egne veier, nei, føler ikke Norge og USA kan sammenlignes, er en annen verden det Ja. jeg kunne lett bodd i USA. Ikke nødvendigvis med samme begrunnelse som deg, men kunne gjerne bodd i USA. 1
Pillarguri Skrevet 27. mai 2022 #32 Skrevet 27. mai 2022 Det er strenge kriterier for å få lov til å oppholde seg lenger i usa enn et vanlig turistvisum. Du kan ikke bare si at du har lyst til å bo der. Har du kvalifikasjoner som er etterspurt på jobbmarkedet, da har du en mulighet. Alternativt må du gifte deg med en amerikaner men det tar lang tid å få orden på papirene. Studier er en mulighet, men alle studier i usa tar skolepenger som er nokså heftige etter vår standard. 2
Gjest Velvia Skrevet 27. mai 2022 #33 Skrevet 27. mai 2022 Det er sikkert mange hyggelige folk der som det kunne vært spennende å bli kjent med, men når det kommer til arbeid, helse og velferd osv så frister det ikke.
saltpepper Skrevet 27. mai 2022 #34 Skrevet 27. mai 2022 Drx97 skrev (8 timer siden): Kunne du bodd der, føler det er så mye bedre enn lille kjedelige Norge. Folk har ikke mista det der, som de har gjort her. Her skal man jobbe, gå på skole og få barn senere i livet. I USA kan man gå sine egne veier, nei, føler ikke Norge og USA kan sammenlignes, er en annen verden det «Folk har ikke mista det der». Jo, folk har mista det fullstendig i USA. Ja, det er gjerne litt mer akseptert å være annerledes, men dette henger nok mye sammen med at det er flere mennesker som der og man dermed kan drukne mer i mengden i storbyene. Men det at du tror at livet er bedre for den vanlige mannen/kvinnen i gata sier meg at du ikke har en stor forståelse for samfunnsforholdene i USA. Det virker som du har et feilaktig, idyllisk inntrykk av landet a la det jeg hadde da jeg var rundt 10 år og ikke visste noe mer om USA enn det jeg så via Hannah Montana. 9 1 1
Gjest Hippokrates Skrevet 27. mai 2022 #35 Skrevet 27. mai 2022 Har en drøm som aldri vil bli realisert om å bo 2-3 år sentralt i nord i USA. Lokaliseringssted uvisst foreløpig. Men jeg har et smått bonderomantisk syn på nord-USA. Særlig Minnesota eller Wisconsin, da dette er "norsk-amerikanske" stater med stor tilflytning fra Norge. Tenker det kan være en fordel for å skape bekjentskaper og for å ikke bli sett på som han rare "norwegian-dude" i nabolaget Eventuelt så virker Washington, som også har høy norsk tilflytning, interessant. Men men. Kanskje jeg en dag reiser på ferie dit for å se.
Hatsumomo Skrevet 27. mai 2022 #36 Skrevet 27. mai 2022 Drx97 skrev (8 timer siden): Kunne du bodd der, føler det er så mye bedre enn lille kjedelige Norge. Folk har ikke mista det der, som de har gjort her. Her skal man jobbe, gå på skole og få barn senere i livet. I USA kan man gå sine egne veier, nei, føler ikke Norge og USA kan sammenlignes, er en annen verden det Kun hvis jeg hadde rikelig med penger. Da ville jeg bodd i New York eller Miami for jobb, og hatt en hytte på "landet" et sted.
TheHairyToothfairy Skrevet 27. mai 2022 #37 Skrevet 27. mai 2022 om jeg kunne levd i et mekka for personer som liker lyden av V8'ere, sinte gitarer, letterere tilgang til Whiskey-a-Go-Go, all slags matopplevelser samlet på et sted, fantastisk natur og alt fra Nashville, Broadway, Talladega Racetrack etc. - sånn omtrent alt jeg har fylt opp livet mitt av gode opplevelser innen rekkevidde? men selvfølgelig kunne jeg det. 1
Gjest Warrior Skrevet 27. mai 2022 #38 Skrevet 27. mai 2022 Kunne bodd i California på vinterhalvåret, men ikke hele året tror jeg. Og kun hvis vennene mine ble med. Flytter ikke fra dem!
Gjest Urias Skrevet 27. mai 2022 #39 Skrevet 27. mai 2022 (endret) Har bodd der. Fantastiske folk og et fantastisk land. Dessverre ser det ut til å bli ødelagt dag for dag. Et voldsomt splittet samfunn har det blitt. De hadde virkelig behøvd et moderat parti i midten som hadde hatt reell makt. Man behøver ikke være steinrik for å bo der, men det er en fordel tilhøre middelklassen og oppover, slik at man får råd til gode helseforsikringer etc. Noe av det jeg liker aller minst er hykleriet fra kjendisene og talk show-vertene. Å høre på Kimmel, Fallon og co er til å spy av. Denne gjengen er selve symbolet på forskjells-USA. De er kvalmt rike, samtidig som de gråter på TV og snakker om solidaritet og åpent støtter demokratene for å fremstå som medmenneskelige. Faktum er at de kun tenker på seg selv og sine egne materielle verdier. Bare å ta en titt på hvordan de bor, og hvilket luksus-liv de lever. Det er til å bli uvel av. Norge og mange ande lar seg dessverre lure av disse kjendisene og komikerne der borte. Tror de tilhører den sosialistiske siden i politikken. Makan til vrøvl. Jeg vil påstå at demokratene i BESTE fall ville vært i skjæringspunktet medllom FrP og Høyre i Norge. Den ytterste venstrefløya med Cortez og co kunne nok ha luktet på Arbeiderpartiet, men er nok mer lik Høyre de også. Forskjellen er at de er radikale i enkeltsaker som miljø etc. Endret 27. mai 2022 av Urias
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #40 Skrevet 28. mai 2022 Har bodd der noen år i forbindelse med studier. Fint land å feriere i , men skal du bo der permanent bør du ha rimelig godt med penger. Her snakker vi "survival of the fittest". Tilnærmet null velferd. Anonymkode: 1d0b2...a02 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå