Gå til innhold

Nå må USA gjøre noe drastisk med våpenloven.


sommermor

Anbefalte innlegg

Hjertet mitt knuses igjen av en ny grusom skoleskyting i USA. Minst 19 barn og  og to voksne er drept. Barna var mellom 7 og 10 år.

Hva får en mann på 18 år til å drepe så mange uskyldige mennesker ? Attpåtil små vergeløse barn ?

Nå må det bli en alvorlig innstramming i våpenlovene der borte. Det kan ikke fortsette sånn, med stadig nye skoleskytinger og andre massakrer.

Amerikanske foreldre skal kunne sende barna sine på skolen,og kunne forvente at barna også kommer trygt hjem. Og ikke i en kiste.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toxic masculinity. Narsissistiske menn. Det er stort sette dette som ligger bak.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6

Det har vært i underkant av 200 masseskytinger i USA hittil i år. De kommer aldri til å endre våpenloven, og med alle andre surrealistiske lovendringer, mangel på helserettigheter og innskrenkninger på kvinners rettigheter, så er det på tide at landet blir degradert fra "first-world" til "developing". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd mange år i USA kan jeg med sikkerhet si at det ikke kommer til å skje en dritt. Våpenlovgivningen har siden 90-tallet blitt blandet inn i et sammensurium av religion og politikk. 
 

Det er tragisk, og jeg får mer og mer avsmak for landet jeg har vært så glad i. Våpenlobbyen «eier» altfor mange politikere til at noe kommer til å skje.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk.  Ja våpenloven er helt absurd men tror heller ikke det vil skje noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de burde strammet inn våpenloven kraftig, men er usikker på effekten. Det blir som å lukke porten etter at hestene har rømt.

Jeg tror psykisk helsevern og cowboy-kultur har noe å si. Det er gutter som har falt helt utenfor sosialt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tragiske greier. Husk også på hvor mange som faller utenfor i USA, vi ser og tendenser i andre land.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Michael Moore; det er antagelig ikke våpenlovene og tilgang som er problemet, men mentaliteten rundt våpen og samfunnet. 

Jeg tror ikke vi nødvendigvis ser så mye reel forbedring, bare ved at de justere våpenloven. (Selv om føderale lover som setter universelle krav, vil løse noen spesielle utfordringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6

Det er jo fascinerende når amerikanere blir målløse over at vi europeere ikke trener barna til å håndtere skoleskyting... Hvorfor har de godtatt at det et normen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en av de andre masseskytingene hvor lobbyistene fikk gjennom organisasjonen som tilsvarer FHI ikke engang kan samle statistikk og forske på bruk av skytevåpen, ga jeg opp USA litt. De får det de ber om og det må ble betydelig verre før det blir bedre. Det er en mentalitet som må endres innenfra, over tid. 

Presidenten kan heller ikke gjøre så mye annet enn å mane til forandring. Statene har alt for sterk selvstendighet og han blir omtrent som EU - presidenten. Få muligheter til å tvinge gjennom endringer på det nivået. 

 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Det er jo fascinerende når amerikanere blir målløse over at vi europeere ikke trener barna til å håndtere skoleskyting... Hvorfor har de godtatt at det et normen?

Litt og litt. Når man først har fått gjennom noe, er det umulig å gå tilbake på det uten å bli stemplet som kommunist eller terrorist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Gjest McGjest skrev (7 minutter siden):

Etter en av de andre masseskytingene hvor lobbyistene fikk gjennom organisasjonen som tilsvarer FHI ikke engang kan samle statistikk og forske på bruk av skytevåpen, ga jeg opp USA litt. De får det de ber om og det må ble betydelig verre før det blir bedre. Det er en mentalitet som må endres innenfra, over tid. 

Presidenten kan heller ikke gjøre så mye annet enn å mane til forandring. Statene har alt for sterk selvstendighet og han blir omtrent som EU - presidenten. Få muligheter til å tvinge gjennom endringer på det nivået. 

 

Det skjer sikkert ingenting før deres egne familier er i samme situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk sykdom og misbruk av stoff og medisiner er den viktigste årsaken til umotiverte skytinger.

Nå som det viser seg å være en latinamerikaner, så vil det ikke bli mer snakk om "incels" regner jeg med.

Og hvorfor er det så mange mord i Chicago, som er styrt av demokrater i årevis og som har en guvernør som er demokrat? Kan ikke de ordne opp i byene de styrer? Nei.

Hittil i år har 223 mennesker blitt drept i Chicago, mange yngre enn 20 år. De yngste en jente på 8 år og to gutter på 12. https://graphics.suntimes.com/homicides/

Våpenlover vil begrense vanlige lovlydige menneskers rett til å skaffe våpen. De kriminelle skaffer våpen uansett hva lovene sier.

Argumentene vanlige folk bruker for å ha våpen, er at de kriminelle kommer til å drepe de før politiet kommer.

I fjor økte antallet fargete som kjøpte våpen med 58%. De kjøper det for beskyttelse. Antallet fargete enslige kvinner og kvinner med barn økte dramatisk etter de blodige opptøyene etter George Floyds død i 2020. https://www.theguardian.com/us-news/2021/apr/05/us-gun-ownership-black-americans-surge

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, sommermor said:

Hjertet mitt knuses igjen av en ny grusom skoleskyting i USA. Minst 19 barn og  og to voksne er drept. Barna var mellom 7 og 10 år.

Hva får en mann på 18 år til å drepe så mange uskyldige mennesker ? Attpåtil små vergeløse barn ?

Nå må det bli en alvorlig innstramming i våpenlovene der borte. Det kan ikke fortsette sånn, med stadig nye skoleskytinger og andre massakrer.

Amerikanske foreldre skal kunne sende barna sine på skolen,og kunne forvente at barna også kommer trygt hjem. Og ikke i en kiste.

Hvilken ny våpenlov ville ha stanset skoleskytingen i går?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (23 minutter siden):

Nå som det viser seg å være en latinamerikaner, så vil det ikke bli mer snakk om "incels" regner jeg med.

Hvorfor skulle ikke en latin amerikaner kunne være incel?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (21 minutter siden):

Hvilken ny våpenlov ville ha stanset skoleskytingen i går?

En lov som forhindret lettvindt kjøp av våpen. En lov som kunne hindret en 18 mann å kjøpe våpen han ikke trengte til jakt eller fiske.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, SmuleSMitt said:

Toxic masculinity. Narsissistiske menn. Det er stort sette dette som ligger bak.

Når det er vanskelig å skille egentlige meninger fra sarkasme burde man ta en lang kikk på meningene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ATLAS6 said:

Det har vært i underkant av 200 masseskytinger i USA hittil i år. De kommer aldri til å endre våpenloven, og med alle andre surrealistiske lovendringer, mangel på helserettigheter og innskrenkninger på kvinners rettigheter, så er det på tide at landet blir degradert fra "first-world" til "developing". 

De er vel allerede definert som "flawed democracy", så man ser jo retningen det går.

En annen ting man også skal ha i bakhodet er at den vanlige overlevelsestiden for imperier er cirka 500 år, hvorpå de så typisk kollapser av seg selv. At USA viser tegn på at det ikke går oppover lenger er vel egentlig bare å forvente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir med 'thoughts and prayers'. De er ikke i stand til noe annet med dagens politiske system.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ATLAS6 said:

Det er jo fascinerende når amerikanere blir målløse over at vi europeere ikke trener barna til å håndtere skoleskyting... Hvorfor har de godtatt at det et normen?

Det er godt innarbeidet hos dem og har blitt overbrukt siden atombomben og den kalde krigen hvor man skulle dukke under skolepulten når alarmen gikk. Fra der av har frykt vært rettesnoren for det meste. Med skytevåpen er det en større frykt for ikke å ha våpen enn å ha våpen, så derfor skjer ingenting med dette. Man kan skylde på våpenlobbyen og mental helse og hva man vil, men det er nok ikke der problemet ligger. Dessverre er det den underliggende frykten som styrer dette, og de som har skjønt det spiller på det for å fremme sine saker.

For de som er interesserte så finnes det haugevis av videoer fra amerikanere som har bodd utenlands for så å kommet hjem igjen og først da har de skjønt at amerikanere er redd for alt som er.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...